Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Ochrona zasobów genowych zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zasobów genowych zwierząt
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu Genetyki Ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zjawiskiem bioróżnorodności i jego znaczeniem w przyrodzie
C-2Przybliżenie studentom programów ochrony różnych gatunków zwierząt oraz sposobów ich realizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ochrona zasobów genetycznych zwierząt dziko Szyjących1
T-A-2Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w produkcji żywności regionalnej i tradycyjnej1
T-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich1
T-A-4Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce1
T-A-5Rola rodzimych ras zwierząt trawożernych w kształtowaniu krajobrazu i zachowaniu regionów o dużym znaczeniu przyrodniczym1
T-A-6Rodzime rasy zwierząt jako element tradycji i kultury regionu1
T-A-7Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt na świecie1
7
wykłady
T-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt1
T-W-2Użytkowanie zasobów genetycznych zwierząt1
T-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych1
T-W-4Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach1
T-W-5Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce1
T-W-6Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt w Polsce3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury14
A-W-3Konsultacje11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-O3.2_W01
Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
BT_2A_W12, BT_2A_W13C-2, C-1T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-O3.2_U01
Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
BT_2A_U04, BT_2A_U06C-2, C-1T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-1M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-O3.2_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
BT_2A_K02, BT_2A_K01C-2, C-1T-A-3, T-A-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-O3.2_W01
Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
2,0
3,0Student potrafi wskazać potrzebę ochrony bioróznorodności, podaje przykłady programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-O3.2_U01
Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
2,0
3,0Student potrafi wksazywać zagrożenia związane ze spadkiem bioróznorodnosci i sposoby jej ograniczania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-O3.2_K01
Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość zanikania bioróżnorodności oraz potrzeby jej przeciwdziałaniu poprzez ochronę zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Red. Z. Litwińczuk, Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich i dziko żyjących, PWRiL, 2011
  2. Freeland J. R., Ekologia molekularna, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hartl D. L., Clark A. G., Podstawy Genetyki Populacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ochrona zasobów genetycznych zwierząt dziko Szyjących1
T-A-2Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w produkcji żywności regionalnej i tradycyjnej1
T-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich1
T-A-4Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce1
T-A-5Rola rodzimych ras zwierząt trawożernych w kształtowaniu krajobrazu i zachowaniu regionów o dużym znaczeniu przyrodniczym1
T-A-6Rodzime rasy zwierząt jako element tradycji i kultury regionu1
T-A-7Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt na świecie1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt1
T-W-2Użytkowanie zasobów genetycznych zwierząt1
T-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych1
T-W-4Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach1
T-W-5Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce1
T-W-6Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt w Polsce3
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury15
A-A-3Przygotowanie prezentacji10
A-A-4Konsultacje11
A-A-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury14
A-W-3Konsultacje11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-O3.2_W01Wskazywanie zasadności ochrony zasobów genowych zwierząt. Charakterystyka gatunków zwierząt objętych programem ochrony zasobów genowych w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W12wykazuje się zaawansowaną wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na środowisko przyrodnicze i jego bioróżnorodność
BT_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom programów ochrony różnych gatunków zwierząt oraz sposobów ich realizacji
C-1Zapoznanie studentów ze zjawiskiem bioróżnorodności i jego znaczeniem w przyrodzie
Treści programoweT-A-4Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce
T-A-1Ochrona zasobów genetycznych zwierząt dziko Szyjących
T-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich
T-A-7Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt na świecie
T-W-6Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt w Polsce
T-W-5Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce
T-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych
T-W-4Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach
T-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt
Metody nauczaniaM-3Prezentacje studentów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać potrzebę ochrony bioróznorodności, podaje przykłady programów ochrony zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-O3.2_U01Umiejętność wskazywania negatywnych skutków zmniejszania bioróżnorodności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
BT_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom programów ochrony różnych gatunków zwierząt oraz sposobów ich realizacji
C-1Zapoznanie studentów ze zjawiskiem bioróżnorodności i jego znaczeniem w przyrodzie
Treści programoweT-A-5Rola rodzimych ras zwierząt trawożernych w kształtowaniu krajobrazu i zachowaniu regionów o dużym znaczeniu przyrodniczym
T-A-6Rodzime rasy zwierząt jako element tradycji i kultury regionu
T-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich
T-A-2Wykorzystanie rodzimych ras zwierząt w produkcji żywności regionalnej i tradycyjnej
T-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych
T-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt
Metody nauczaniaM-3Prezentacje studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wksazywać zagrożenia związane ze spadkiem bioróznorodnosci i sposoby jej ograniczania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-O3.2_K01Świadomość zmniejszania się bioróżnorodności i wyrażanie oceny dotyczącej ochrony zasobów genowych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie studentom programów ochrony różnych gatunków zwierząt oraz sposobów ich realizacji
C-1Zapoznanie studentów ze zjawiskiem bioróżnorodności i jego znaczeniem w przyrodzie
Treści programoweT-A-3Banki genów zagrożonych ras zwierząt gospodarskich i dzikich
T-A-7Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt na świecie
T-W-6Realizacja programów ochrony zasobów genetycznych poszczególnych gatunków Zwierząt w Polsce
T-W-5Ochrona zasobów genetycznych zwierząt gospodarskich w Polsce
T-W-3Światowy plan działań na rzecz zasobów genetycznych
T-W-4Podstawy prowadzenia pracy hodowlanej w małych populacjach
T-W-1Stan zasobów genetycznych zwierząt
Metody nauczaniaM-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość zanikania bioróżnorodności oraz potrzeby jej przeciwdziałaniu poprzez ochronę zasobów genowych
3,5
4,0
4,5
5,0