Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z technologii nieorganicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z technologii nieorganicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 95 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy technologii chemicznej I
W-2technologia chemiczna-procesy przemysłu syntezy chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania prodstych zadań i problemów inżynierskich
C-2Zapoznanie studenta z procesami technologicznymi z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali laboratoryjnej.
C-3Zapoznanie studenta z organizacją pracy oraz realizacją procesów technologicznych w skali przemysłowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.65
T-L-2Zapoznanie się z procesami z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali przemysłowej na terenie odpowiednich zakładów realizujących dany proces.30
95

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach75
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia19
A-L-3Konsultacje z nauczyciel prowadzącycm1
95

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
M-2Zajęcia będż prowadzone w formie laboratorium na terenie zakładów przemysłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w formie zalicznia ustnego u osoby odpowiedzialnej za przedmiot

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-1_W015
zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
TCH_1A_W15C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-1_U01
potrafi planować, dobierać odpowiednie reakcje chemiczne wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U08, TCH_1A_U19, TCH_1A_U23C-2T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D01-1_K06
potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
TCH_1A_K06C-3T-L-2, T-L-1M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-1_W015
zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w treści programowej jest poniżej 60%
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60%
3,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70%
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80%
4,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90%
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-1_U01
potrafi planować, dobierać odpowiednie reakcje chemiczne wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciagać poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60%
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60%.
3,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70%.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80%.
4,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90%.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawnie wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D01-1_K06
potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jego działania dezorganizują pracę zespołu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, brak świadomości wpływu jego pracy na efekt końcowy realizowanego zadania
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,0Student dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,5Student bardziej niż dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
5,0Student bardzo dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania

Literatura podstawowa

  1. Osoba prowadząca dostarcza materiały studentom, Przeglad najnowszej literatury związanej tematem laboratorium, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.65
T-L-2Zapoznanie się z procesami z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali przemysłowej na terenie odpowiednich zakładów realizujących dany proces.30
95

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach75
A-L-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia19
A-L-3Konsultacje z nauczyciel prowadzącycm1
95
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-1_W015zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z technologią chemiczną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami rozwiązywania prodstych zadań i problemów inżynierskich
Treści programoweT-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w treści programowej jest poniżej 60%
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60%
3,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70%
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80%
4,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90%
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę technologiczną do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-1_U01potrafi planować, dobierać odpowiednie reakcje chemiczne wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U08potrafi planować i wykonywać eksperymenty chemiczne, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawne wnioski
TCH_1A_U19ma umiejętność doboru reakcji chemicznych do realizacji konkretnych procesów technologicznych i zadań z zakresu technologii chemicznej, w szczególności z zakresu ukończonej specjalności
TCH_1A_U23potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z procesami technologicznymi z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali laboratoryjnej.
Treści programoweT-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia będą prowadzone w formie ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy technologicznej do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskanych wyników i wyciagać poprawych wniosków. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest poniżej 60%
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 60%.
3,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dostatecznym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 70%.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 80%.
4,5Student potrafi w stopniu wyższym niż dobrym wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 90%.
5,0Student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę technologiczną do przeprowadzenia prostych eksperymentów chemiczncyh oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać poprawnie wnioski. Wiedza studenta ze znajomosci problemu zawartego w tresci programowej jest na poziomie 98%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D01-1_K06potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K06potrafi pracować w grupie, mając świadomość wpływu własnych działań na efekty pracy całego zespołu
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z organizacją pracy oraz realizacją procesów technologicznych w skali przemysłowej
Treści programoweT-L-2Zapoznanie się z procesami z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej realizowanymi w skali przemysłowej na terenie odpowiednich zakładów realizujących dany proces.
T-L-1Pogłębianie wiedzy z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej poprzez: udział w projektowaniu, wykonaniu instalacji do przeprowadzania prostych procesów w skali laboratoryjnej z zakresu technologii chemicznej nieorganicznej. Dobór procedur analitycznych do kontroli parametrów oraz produktów przeprowadzanych procesów. Opracowanie i analizowanie otrzymanych wyników przeprowadzonych badań.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia będż prowadzone w formie laboratorium na terenie zakładów przemysłowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdania z przeprowadzonych zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w formie zalicznia ustnego u osoby odpowiedzialnej za przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jego działania dezorganizują pracę zespołu.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, brak świadomości wpływu jego pracy na efekt końcowy realizowanego zadania
3,5Student potrafi w stopniu dostatecznym pracować w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,0Student dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
4,5Student bardziej niż dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania
5,0Student bardzo dobrze pracuje w grupie, zdaje sobie sprawę, iż od jego pracy zależy efekt końcowy realizowanego zadania