Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Owoce leśne i rośliny przyprawowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Owoce leśne i rośliny przyprawowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Barbara Wójcik-Stopczyńska <Barbara.Wojcik-Stopczynska@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu ogrodnictwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania leśnych i dziko rosnących gatunków sadowniczych oraz roślin przyprawowych |
C-2 | Zapoznanie studenta z uwarunkowaniami prawnymi pozyskiwania i uprawy owoców leśnych i dziko rosnących gatunków sadowniczych oraz zielarskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biologia, charakterystyka i znaczenie gospodarcze owoców leśnych i roślin przyprawowych | 4 |
T-A-2 | Możliwości i kierunki wykorzystania owoców i roślin przyprawowych pozyskiwanych ze środowiska naturalnego. Wartość odżywcza i znaczenie lecznicze owoców leśnych i roslin przyprawowych. Uwarunkowanie prawne pozyskiwania i produkcji owoców leśnych i dziko rosnących oraz roślin przyprawowych i leczniczych. Możliwość uprawy owoców leśnych i roslin przyprawowych. | 8 |
12 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozpoznawanie najważniejszych gatunków owoców leśnych i roślin przyprawowych. | 3 |
3 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka leśnych i dziko rosnących gatunków roślin sadowniczych oraz przyprawowych. Wymagania siedliskowo-klimatyczne leśnych i dziko rosnących gatunków roślin sadowniczych oraz przyprawowych. | 25 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-A-2 | konsultacje | 4 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
21 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-L-2 | studiowanie literatury przedmiotu, | 6 |
9 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O13-2_W01 Zna gatunki leśnych roslin sadowniczych i przyprawowych. Ma wiedzę o znaczeniu, wartości i wymaganiach roślin pozyskiwanych z naturalnego środowiska. | UWW_1A_W13, UWW_1A_W14 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
UWW_1A_O13-2_W02 Zna zasady, sposoby i kierunki wykorzystywania owoców i roślin przyprawowych pozyskiwanych z naturalnego środowiska. | UWW_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O13-2_U01 Potrafi rozpoznać owoce leśne i przyprawowe. Potrafi wskazać kierunki ich wykorzystania. | UWW_1A_U03, UWW_1A_U13 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_O13-2_K01 Student świadomie rozwiązuje problemy poznawcze i praktyczne związane z tematyką zajęć | UWW_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O13-2_W01 Zna gatunki leśnych roslin sadowniczych i przyprawowych. Ma wiedzę o znaczeniu, wartości i wymaganiach roślin pozyskiwanych z naturalnego środowiska. | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wymienić gatunki dziko rosnące, w stopniu podstawowym posiadł wiedzę na temat wartości, wymagań roślin pozyskiwanych z naturalnego środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_O13-2_W02 Zna zasady, sposoby i kierunki wykorzystywania owoców i roślin przyprawowych pozyskiwanych z naturalnego środowiska. | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę na temat zasad, sposobów i kierunków wykorzystywania owoców pozyskiwanych z naturalnego środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O13-2_U01 Potrafi rozpoznać owoce leśne i przyprawowe. Potrafi wskazać kierunki ich wykorzystania. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym potrafi rozpoznać owoce leśne i rośliny dziko rosnące oraz dopasować odpowiednie technologie uprawy do wybranych gatunków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_O13-2_K01 Student świadomie rozwiązuje problemy poznawcze i praktyczne związane z tematyką zajęć | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy znaczenia roślin leczniczych i owoców leśnych w żywieniu i fitoterapii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- PIENIĄŻEK S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2005
- REJMAN A., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 1994
- ŻURAWICZ E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
- Tyszyńska-Kownacka D., Krześniak L.M., Leśne rośliny lecznicze., PWRiL, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny
- Kwartalnik - Panacea leki ziołowe., Labofarm, Starogard Gdański