Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Zrównoważone gospodarowanie wodą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważone gospodarowanie wodą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień związanych z gospodarką wodną roślin i gleby.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą gospodarki wodnej, pod katem jej zrównoważonego funkcjonowania. Ponadto przekazanie wiedzy dotyczącej problemów i planów ochrony zasobów wodnych. Oceny potrzeb wodnych w gospodarce komunalno-przemysłowej oraz rolnictwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie, cele i zadania gospodarki wodnej, akty prawne z nia związane. Strategia gospodarki wodnej - plany do 2030 roku.6
T-W-2Problemy gospodarowania wodą w gospodarce komunalno-przemysłowej i rolnictwie. Gospodarwowanie wodą w warunkach zmieniającego się klimatu. Proekologiczne systemy zarządzania zasobami wodnymi. Plany ochrony zasobów wodnych.6
T-W-3Charakterystyka wodo- i energooszczędnych systemów nawadniania w gospodarstwie rolnym oraz szkółach leśnych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Konsultacje3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O08-1_W10
Student ma więdzę niezbędną do zrozumienia naturalnych układów ekologicznych.
UWW_1A_W10C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O08-1_U10
Student potrafi krytycznie analizować funkcjonowanie gospodarstwa ogrodniczego, pod względem zastosowanych metod i technologii produkcji, umie stosować je w praktyce.
UWW_1A_U10C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1
UWW_1A_O08-1_U18
Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia prostych opracowań naukowych.
UWW_1A_U18C-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O08-1_K01
Ma świadomość roli, jaka może spełnić w przypadku aktywnej działalności społecznej na rzecz ochrony środowiska poprzez zrównoważone gospodarowanie jego zasobami wodnymi.
UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O08-1_W10
Student ma więdzę niezbędną do zrozumienia naturalnych układów ekologicznych.
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową z zakresu funkcjonowania gospodarki wodnej w otoczeniu człowieka. Poprawnie definiuje sposoby zrównoważonego gospodarwowania wodami. Wie jakie sa główne problemy w ochronie zasobów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O08-1_U10
Student potrafi krytycznie analizować funkcjonowanie gospodarstwa ogrodniczego, pod względem zastosowanych metod i technologii produkcji, umie stosować je w praktyce.
2,0
3,0Student posiada wiedzę związaną z celami i zadaniami gospodarki wodnej. Rozumie w stopniu ogólnym potrzeby wodne i problemy gospodarowowania wodą w rolnictwie. Potrafi wymienić plany ochrony zasobów wodnych oraz proekologiczne systemy zarządzania nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
UWW_1A_O08-1_U18
Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia prostych opracowań naukowych.
2,0
3,0Posiada umiejętność wykonania i przedstawienia w postaci prezentacji multimedialnej zebranych materiałów i informacji związanych ze zrównoważonym gospodarowaniem wodą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O08-1_K01
Ma świadomość roli, jaka może spełnić w przypadku aktywnej działalności społecznej na rzecz ochrony środowiska poprzez zrównoważone gospodarowanie jego zasobami wodnymi.
2,0
3,0Student poprawnie formułuje cele i sposoby działań dla zrównoważonego gospodarowania wodą w srodowisku przyrodniczym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chełmicki W, Woda, zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001
  2. Mikulski Z., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1998
  3. Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, IMUZ, Falenty, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa Prawo wodne z późniejszymi zmianami, 2001
  2. Projekt Narodowej Strategii Gospodarowania wodami do roku 2030, PROEKO CDM, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, cele i zadania gospodarki wodnej, akty prawne z nia związane. Strategia gospodarki wodnej - plany do 2030 roku.6
T-W-2Problemy gospodarowania wodą w gospodarce komunalno-przemysłowej i rolnictwie. Gospodarwowanie wodą w warunkach zmieniającego się klimatu. Proekologiczne systemy zarządzania zasobami wodnymi. Plany ochrony zasobów wodnych.6
T-W-3Charakterystyka wodo- i energooszczędnych systemów nawadniania w gospodarstwie rolnym oraz szkółach leśnych.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Konsultacje3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O08-1_W10Student ma więdzę niezbędną do zrozumienia naturalnych układów ekologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W10student ma wiedzę z zakresu ekologii, ochrony środowiska i przyrody, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia funkcjonowania naturalnych układów ekologicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą gospodarki wodnej, pod katem jej zrównoważonego funkcjonowania. Ponadto przekazanie wiedzy dotyczącej problemów i planów ochrony zasobów wodnych. Oceny potrzeb wodnych w gospodarce komunalno-przemysłowej oraz rolnictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę podstawową z zakresu funkcjonowania gospodarki wodnej w otoczeniu człowieka. Poprawnie definiuje sposoby zrównoważonego gospodarwowania wodami. Wie jakie sa główne problemy w ochronie zasobów wodnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O08-1_U10Student potrafi krytycznie analizować funkcjonowanie gospodarstwa ogrodniczego, pod względem zastosowanych metod i technologii produkcji, umie stosować je w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U10student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania gospodarstwa ogrodniczego i winnicy pod względem zastosowanych procesów technologicznych i rozwiązań technicznych, stosuje te rozwiązania w praktyce
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą gospodarki wodnej, pod katem jej zrównoważonego funkcjonowania. Ponadto przekazanie wiedzy dotyczącej problemów i planów ochrony zasobów wodnych. Oceny potrzeb wodnych w gospodarce komunalno-przemysłowej oraz rolnictwie.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, cele i zadania gospodarki wodnej, akty prawne z nia związane. Strategia gospodarki wodnej - plany do 2030 roku.
T-W-2Problemy gospodarowania wodą w gospodarce komunalno-przemysłowej i rolnictwie. Gospodarwowanie wodą w warunkach zmieniającego się klimatu. Proekologiczne systemy zarządzania zasobami wodnymi. Plany ochrony zasobów wodnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę związaną z celami i zadaniami gospodarki wodnej. Rozumie w stopniu ogólnym potrzeby wodne i problemy gospodarowowania wodą w rolnictwie. Potrafi wymienić plany ochrony zasobów wodnych oraz proekologiczne systemy zarządzania nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O08-1_U18Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzenia prostych opracowań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U18student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzania prostych opracowań naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą gospodarki wodnej, pod katem jej zrównoważonego funkcjonowania. Ponadto przekazanie wiedzy dotyczącej problemów i planów ochrony zasobów wodnych. Oceny potrzeb wodnych w gospodarce komunalno-przemysłowej oraz rolnictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność wykonania i przedstawienia w postaci prezentacji multimedialnej zebranych materiałów i informacji związanych ze zrównoważonym gospodarowaniem wodą.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O08-1_K01Ma świadomość roli, jaka może spełnić w przypadku aktywnej działalności społecznej na rzecz ochrony środowiska poprzez zrównoważone gospodarowanie jego zasobami wodnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K01Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów
UWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
UWW_1A_K03Student ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
UWW_1A_K05Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą gospodarki wodnej, pod katem jej zrównoważonego funkcjonowania. Ponadto przekazanie wiedzy dotyczącej problemów i planów ochrony zasobów wodnych. Oceny potrzeb wodnych w gospodarce komunalno-przemysłowej oraz rolnictwie.
Treści programoweT-W-1Pojęcie, cele i zadania gospodarki wodnej, akty prawne z nia związane. Strategia gospodarki wodnej - plany do 2030 roku.
T-W-2Problemy gospodarowania wodą w gospodarce komunalno-przemysłowej i rolnictwie. Gospodarwowanie wodą w warunkach zmieniającego się klimatu. Proekologiczne systemy zarządzania zasobami wodnymi. Plany ochrony zasobów wodnych.
T-W-3Charakterystyka wodo- i energooszczędnych systemów nawadniania w gospodarstwie rolnym oraz szkółach leśnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie formułuje cele i sposoby działań dla zrównoważonego gospodarowania wodą w srodowisku przyrodniczym.
3,5
4,0
4,5
5,0