Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Hodowla roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hodowla roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii i genetyki roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów ze sposobami poszerzania zakresu zmienności i ich wykorzystaniem w hodowli roślin |
C-2 | zapoznanie studentów z celami i metodami konwencjonalnej hodowli roślin |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Erozja genetyczna. Banki genów. Ochrona zasobów genowych | 2 |
T-A-2 | Mieszańce oddalone i ich wykorzystanie w hodowli roślin. | 2 |
T-A-3 | Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin. | 2 |
T-A-4 | Hodowla zachowawcza. Wybrane zagadnienia z nowoczesnej hodowli roślin ogrodniczych. | 2 |
T-A-5 | Prezentacja programów hodowlanych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do hodowli. Pojęcia hodowlane. | 3 |
T-W-2 | Kierunki hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych. | 3 |
T-W-3 | Selekcja. Metody hodowli roślin samopylnych. | 2 |
T-W-4 | Hodowla roślin obcopylnych. | 2 |
T-W-5 | Chów wsobny. Heterozja. Hodowla odmian mieszańcowych. | 4 |
T-W-6 | Hodowla winorośli oraz wybranych gatunków roślin ogrodniczych | 4 |
T-W-7 | Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczenia audytoryjnych. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie programu hodowlanego. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia formy zajęć. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Konsutacje związane z tematyką wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (zdjęcia, filmy) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian |
S-2 | Ocena formująca: Praca kontrolna (program hodowlany) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę zajęć. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C22_W0 student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin | UWW_1A_W06 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C22_U01 Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin | UWW_1A_U14 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C22_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału do nasadzeń | UWW_1A_K05 | — | — | C-2 | T-A-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C22_W0 student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin | 2,0 | |
3,0 | student zna w stopniu dostatecznym metody konwencjonalnej hodowli winoroślin i ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C22_U01 Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w stopniu dostatecznym wymienić i opisać metody konwencjonalnej hodowli winoroślin i ważniejszych gatunków roślin ogrodniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C22_K01 Student ma świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału do nasadzeń | 2,0 | |
3,0 | Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Michalik B. (red.), Hodowla roślin, PWRiL, Poznań, 2009
- Kuraczyk A., Packa D., Wiwart M., Hodowla roślin, UMW, Olsztyn, 2003
- Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo., AR, Lublin 1973, Lublin, 1973
Literatura dodatkowa
- Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo, Wydawnicwto Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1973
- Jassem M., Hodowla roślin, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
- Simmonds N.W., Podstawy hodoli roślin, PWRiL, Warszawa, 1987