Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
specjalność: Systemy sterowania procesami przemysłowymi

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo funkcjonalne systemów
Specjalność Systemy sterowania procesami przemysłowymi
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Pietrusewicz <Krzysztof.Pietrusewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,56zaliczenie
projektyP3 15 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka, automatyka, sterowniki PLC, napędy elektryczne, instalacje elektryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu3
T-P-2Spotkania w ramach projektu10
T-P-3Dokumentacja i prezentacja projektu2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego. Standardy definiujące określony poziom bezpieczeństwa w obszarach budowy maszyn (z podziałem na typ przemysłu) oraz systemów sterowania nimi.3
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie ze standardem ISO12100 (Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka) na przykładzie wybranego problemu technicznego systemu sterowania.3
T-W-3Zastosowanie programów komputerowych oraz języków modelowania w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.3
T-W-4Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Możliwy do osiągnięcia poziom bezpieczeństwa dla danego rodzaju architektury sprzętowo-programowej. Niezbędne obliczenia w modelowaniu.3
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych. Studium wybranego przypadku.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2praca własna nad projektem45
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład z użyciem komputera
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów pracy nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu (prezentacja projektu oraz zaliczenie pisemne wykładu)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D07-SSPP_W01
Wiedza nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego.
AR_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D07-SSPP_U01
Student nauczy się stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
AR_2A_U21, AR_2A_U08C-1T-W-2, T-W-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_2A_D07-SSPP_K01
Student posiądzie komptencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce.
AR_2A_K01, AR_2A_K02C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D07-SSPP_W01
Wiedza nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego.
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego z użyciem metod prezentowanych na wykładzie w stopniu umożliwiającym udział w tego typu projektach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D07-SSPP_U01
Student nauczy się stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
2,0
3,0Student posiada umiejętności projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego z użyciem metod prezentowanych na wykładzie w stopniu umożliwiającym udział w tego typu projektach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_2A_D07-SSPP_K01
Student posiądzie komptencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce.
2,0
3,0Student posiada kompetencje w zakresie uczestnictwa w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego z użyciem metod prezentowanych na wykładzie w stopniu umożliwiającym bezkonfliktowy udział w tego typu projektach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Pietrusewicz, Materiały opracowane przez prowadzącego, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu3
T-P-2Spotkania w ramach projektu10
T-P-3Dokumentacja i prezentacja projektu2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego. Standardy definiujące określony poziom bezpieczeństwa w obszarach budowy maszyn (z podziałem na typ przemysłu) oraz systemów sterowania nimi.3
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie ze standardem ISO12100 (Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka) na przykładzie wybranego problemu technicznego systemu sterowania.3
T-W-3Zastosowanie programów komputerowych oraz języków modelowania w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.3
T-W-4Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Możliwy do osiągnięcia poziom bezpieczeństwa dla danego rodzaju architektury sprzętowo-programowej. Niezbędne obliczenia w modelowaniu.3
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych. Studium wybranego przypadku.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2praca własna nad projektem45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D07-SSPP_W01Wiedza nt. standardów definiujących właściwości i funkcje systemów sterowania w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_W05Ma poszerzoną i ugruntowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów sterowania złożonymi procesami technologicznymi wykorzystującymi te urządzenia, oraz zna ich trendy rozwojowe.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnienia bezpieczeństwa funkcjonalnego. Standardy definiujące określony poziom bezpieczeństwa w obszarach budowy maszyn (z podziałem na typ przemysłu) oraz systemów sterowania nimi.
T-W-2Analiza ryzyka zgodnie ze standardem ISO12100 (Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka) na przykładzie wybranego problemu technicznego systemu sterowania.
T-W-3Zastosowanie programów komputerowych oraz języków modelowania w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
T-W-4Zagadnienia architektury sprzętowej w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego. Możliwy do osiągnięcia poziom bezpieczeństwa dla danego rodzaju architektury sprzętowo-programowej. Niezbędne obliczenia w modelowaniu.
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych. Studium wybranego przypadku.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład z użyciem komputera
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu (prezentacja projektu oraz zaliczenie pisemne wykładu)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego z użyciem metod prezentowanych na wykładzie w stopniu umożliwiającym udział w tego typu projektach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D07-SSPP_U01Student nauczy się stosować odpowiednie narzędzia sprzętowo-programowe oraz języki modelowania stosowane w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_U21Stosuje zasady BHP.
AR_2A_U08Potrafi zaplanować i zrealizować projekt zgodnie z wybraną metodologią zarządzania projektami.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.
Treści programoweT-W-2Analiza ryzyka zgodnie ze standardem ISO12100 (Bezpieczeństwo maszyn - Ogólne zasady projektowania - Ocena ryzyka i zmniejszanie ryzyka) na przykładzie wybranego problemu technicznego systemu sterowania.
T-W-510 kroków projektowania systemów bezpiecznych. Studium wybranego przypadku.
T-P-1Przedstawienie zakresu projektu
T-P-2Spotkania w ramach projektu
T-P-3Dokumentacja i prezentacja projektu
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów pracy nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu (prezentacja projektu oraz zaliczenie pisemne wykładu)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętności projektowania systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego z użyciem metod prezentowanych na wykładzie w stopniu umożliwiającym udział w tego typu projektach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_2A_D07-SSPP_K01Student posiądzie komptencje niezbędne do udziału w projektach systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego w automatyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_2A_K01Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć automatyki i robotyki i innych aspektów działalności inżyniera – automatyka i robotyka, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały przedstawiając różne punkty widzenia
AR_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzji
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie się z podstawami teoretycznymi, standardami oraz metodami analizy i syntezy systemów automatyki (w przemyśle maszynowym oraz w motoryzacji), od których wymaga się określonego poziomu bezpieczeństwa funkcjonalnego. W części praktycznej celem jest zapoznanie studentów z narzędziami programowymi stosowanymi w projektowaniu tego typu systemów.
Treści programoweT-P-1Przedstawienie zakresu projektu
T-P-2Spotkania w ramach projektu
T-P-3Dokumentacja i prezentacja projektu
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów pracy nad projektem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada kompetencje w zakresie uczestnictwa w projektowaniu systemów bezpieczeństwa funkcjonalnego z użyciem metod prezentowanych na wykładzie w stopniu umożliwiającym bezkonfliktowy udział w tego typu projektach.
3,5
4,0
4,5
5,0