Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Sterowniki swobodnie programowalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sterowniki swobodnie programowalne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Jaroszewski <Krzysztof.Jaroszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 3,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość działań na zmiennych logicznych
W-2Znajomość fizyki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych obwodów prądu stałego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
C-2Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować jego funkcjonalności
C-3Student potrafi wykorzystać w programie funkcjonalności sterownika programowalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pisanie i uruchamianie ina wybranym typie sterownika programowalnego prostego programu sterowania logicznegoi2
T-L-2Bitowe operacje logiczne4
T-L-3Wielobitowe operacje logiczne2
T-L-4Zliczanie zdarzeń4
T-L-5Odliczanie upływu czasu2
T-L-6Obliczenia matematyczne w sterownikach programowalnych2
T-L-7Obsługa sygnałów analogowych w sterownikach programowalnych4
T-L-8Wykorzystanie funkcji systemu systemu operacyjnego sterownika programowalnego4
T-L-9Komunikacja w systemach sterowania wykorzystujących sterowniki programowalne2
T-L-10Panele operatorskie4
30
wykłady
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej1
T-W-2Budowa sterowników programowalnych2
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych1
T-W-4Języki programowania sterowników programowalnych1
T-W-5Wykonywanie obliczeń logicznych i arytmetycznych w układach ze sterownikami programowalnymi4
T-W-6Zliczanie liczby zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-7Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi2
T-W-8Wykorzystanie sterowników programowalnych do sterowania procesami ciągłymi2
T-W-9Dobór sterownika programowalnego do procesu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń13
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń15
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury40
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć35
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C32_W01
Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe.
AR_1A_W17C-1, C-2, C-3T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-3M-3, M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C32_U01
Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący proste obliczenia logiczne i arytmetyczne z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
AR_1A_U08C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-7, T-L-6, T-L-4M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_C32_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy
AR_1A_K01C-1T-W-9, T-W-1M-3, M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C32_W01
Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe.
2,0
3,0Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C32_U01
Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący proste obliczenia logiczne i arytmetyczne z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
2,0
3,0Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący proste obliczenia logiczne i arytmetyczne z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_C32_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy
2,0
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B., Układy wykorzystujące sterowaniki PLC. Projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
  2. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  3. Pietrusewicz K., Dworak P., Programowalne sterowniki automatyki PAC, Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Broel-Plater B., Materiały do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajecia w postaci płyty CD, 2012
  2. Mikulczycki T., Samsonowicz Z., Automatyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych, WNT, Warszawa, 1997
  3. Kasprzyk J., Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2006
  4. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja techniczna sterowników programowalnych, strony internetowe producentów sterowników programowalnych, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pisanie i uruchamianie ina wybranym typie sterownika programowalnego prostego programu sterowania logicznegoi2
T-L-2Bitowe operacje logiczne4
T-L-3Wielobitowe operacje logiczne2
T-L-4Zliczanie zdarzeń4
T-L-5Odliczanie upływu czasu2
T-L-6Obliczenia matematyczne w sterownikach programowalnych2
T-L-7Obsługa sygnałów analogowych w sterownikach programowalnych4
T-L-8Wykorzystanie funkcji systemu systemu operacyjnego sterownika programowalnego4
T-L-9Komunikacja w systemach sterowania wykorzystujących sterowniki programowalne2
T-L-10Panele operatorskie4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej1
T-W-2Budowa sterowników programowalnych2
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych1
T-W-4Języki programowania sterowników programowalnych1
T-W-5Wykonywanie obliczeń logicznych i arytmetycznych w układach ze sterownikami programowalnymi4
T-W-6Zliczanie liczby zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi1
T-W-7Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi2
T-W-8Wykorzystanie sterowników programowalnych do sterowania procesami ciągłymi2
T-W-9Dobór sterownika programowalnego do procesu1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń13
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń15
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury40
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć35
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C32_W01Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W17Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu programowalnych urządzeń automatyki oraz metod projektowania układów wykorzystujących te urządzenia, orientuje się w stanie obecnym i trendach rozwojowych.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
C-2Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować jego funkcjonalności
C-3Student potrafi wykorzystać w programie funkcjonalności sterownika programowalnego
Treści programoweT-W-4Języki programowania sterowników programowalnych
T-W-2Budowa sterowników programowalnych
T-W-9Dobór sterownika programowalnego do procesu
T-W-7Odliczanie upływu czasu w układach ze sterownikami programowalnymi
T-W-5Wykonywanie obliczeń logicznych i arytmetycznych w układach ze sterownikami programowalnymi
T-W-6Zliczanie liczby zdarzeń w układach ze sterownikami programowalnymi
T-W-8Wykorzystanie sterowników programowalnych do sterowania procesami ciągłymi
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej
T-W-3Cykl pracy sterowników programowalnych
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna sposób działania sterowników PLC i wynikające z tego zasady doboru sterownika do procesu technologicznego, zna podstawowe języki programowania sterowników PLC oraz ich możliwości programowe i sprzętowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C32_U01Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący proste obliczenia logiczne i arytmetyczne z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U08Potrafi wybrać odpowiednie programowalne urządzenia automatyki spełniające wymagania bezpieczeństwa, zaprogramować je oraz uruchomić i sprawdzić poprawność działania układu sterowania, a także ocenić przydatność nowych rozwiązań.
Cel przedmiotuC-2Student potrafi uruchomić i przetestować prosty program sterowania, znaleźć w nim błędy i poprawić je a także udoskonalić i rozbudować jego funkcjonalności
C-3Student potrafi wykorzystać w programie funkcjonalności sterownika programowalnego
Treści programoweT-L-1Pisanie i uruchamianie ina wybranym typie sterownika programowalnego prostego programu sterowania logicznegoi
T-L-2Bitowe operacje logiczne
T-L-3Wielobitowe operacje logiczne
T-L-5Odliczanie upływu czasu
T-L-8Wykorzystanie funkcji systemu systemu operacyjnego sterownika programowalnego
T-L-9Komunikacja w systemach sterowania wykorzystujących sterowniki programowalne
T-L-10Panele operatorskie
T-L-7Obsługa sygnałów analogowych w sterownikach programowalnych
T-L-6Obliczenia matematyczne w sterownikach programowalnych
T-L-4Zliczanie zdarzeń
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem rzeczywistych sterowników przemysłowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złozonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat zwiazany z aktualnym ćwiczeniem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zapisać w języku LD program realizujący proste obliczenia logiczne i arytmetyczne z uwarunkowaniami liczbowymi i czasowymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_C32_K01Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Cel przedmiotuC-1Student potrafi dobrać sterownik odpowiedni do automatyzowanego procesu
Treści programoweT-W-9Dobór sterownika programowalnego do procesu
T-W-1Rola sterowników programowalnych we współczesnej automatyce przemysłowej
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków polegająca na analizowaniu rozwiązań konkretnych problemów technicznych
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej oraz rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów programu sterującego i potrafi wyeliminować te błędy
3,5
4,0
4,5
5,0