Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Automatyka i robotyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Weinert-Rączka <Ewa.Weinert-Raczka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,44egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,30zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,26zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki w zakresie szkoły średniej (wektory, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych.
W-2Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej.
W-3Potrafi wykonać proste obliczenia posługując się komputerem lub kalkulatorem.
W-4Rozumie potrzebę kształcenia się.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia.10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.1
30
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzające. Omówienie zasad BHP na laboratorium1
T-L-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu drgań mechanicznych.4
T-L-3Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu sił oporu.4
T-L-4Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu optyki.4
T-L-5Rozliczenie sprawozdań z ćwiczeń. Kolokwium zaliczające.2
15
wykłady
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne.1
T-W-2Opis ruchu.3
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.2
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.4
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.3
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.2
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.6
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.8
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
60
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.12
A-L-3Przygotowanie do kolokwium.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.10
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B03_W01
Ma wiedzę w zakresie mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
AR_1A_W02C-1, C-2T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AR_1A_B04_U01
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli pdstawowych zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
AR_1A_U02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B03_W01
Ma wiedzę w zakresie mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu wystarczajacą do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AR_1A_B04_U01
Potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli pdstawowych zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
2,0
3,0Potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli pdstawowych zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Halliday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa, 2003, 1
  2. K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
  3. William Moebs, Samuel J.Ling, Jeff Sanny, Fizyka dla szkół wyższych, Katalyst Education 2018, 2018, https://openstax.org/subjects

Literatura dodatkowa

  1. Wróblewski A.K., Zakrzewski J.A., Wstep do fizyki, PWN, Warszawa, 1990
  2. Orear, J., Fizyka, WNT, Warszawa, 1990

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).4
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia.10
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.1
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.6
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.4
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.4
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.1
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzające. Omówienie zasad BHP na laboratorium1
T-L-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu drgań mechanicznych.4
T-L-3Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu sił oporu.4
T-L-4Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu optyki.4
T-L-5Rozliczenie sprawozdań z ćwiczeń. Kolokwium zaliczające.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne.1
T-W-2Opis ruchu.3
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.4
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.2
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.4
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.3
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.2
T-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.6
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.20
A-A-3Przygotowanie do kolokwium.8
A-A-4Udział w konsultacjach do ćwiczeń.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.12
A-L-3Przygotowanie do kolokwium.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy, studiowanie literatury.10
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B03_W01Ma wiedzę w zakresie mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu wystarczającą do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_W02Ma podstawową wiedzę z fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm oraz wybrane zagadnienia fizyki współczesnej w zakresie niezbędnym do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w sterowanych procesach i ich otoczeniu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi.
Treści programoweT-W-8Podstawowe właściwości pola elektrycznego i magnetycznego.
T-W-9Fale elektromagnetyczne, elementy optyki falowej.
T-W-5Ruch drgający: prosty, tłumiony, wymuszony, drgania złożone.
T-W-2Opis ruchu.
T-W-3Prawa dynamiki, pole sił, pojęcie pracy i energii, opory ruchu.
T-W-4Prawa zachowania w fizyce klasycznej.
T-W-6Ruch falowy: fale sprężyste, elementy akustyki.
T-W-1Wielkości fizyczne, układ jednostek fizycznych SI, jednostki podstawowe i jednostki wtórne.
T-W-7Elementy szczególnej teorii względności.
T-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie mechaniki oraz elektryczności i magnetyzmu wystarczajacą do zrozumienia podstawowych zjawisk występujących w procesach sterowania i ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAR_1A_B04_U01Potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli pdstawowych zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAR_1A_U02Wykorzystuje wiedzę z fizyki do opisu i tworzenia modeli podstawowych zjawisk występujących w sterowanych procesach i ich otoczeniu.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej.
C-2Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań z zakresu kinematyki punktu materialnego, obejmujących: ruch prostoliniowy i krzywoliniowy (w tym ruch po okręgu).
T-A-2Rozwiązywanie zadań z zakresu dynamiki punktu materialnego, obejmujących: ruch postępowy, ruch ciał ze zmienną masą, siły bezwładności, zderzenia.
T-A-3Kolokwium zaliczające nr 1.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zakresu drgań harmonicznych oraz ruchu falowego, obejmujące: drgania swobodne, drgania tłumione i wymuszone, propagację fal.
T-A-5Rozwiązywanie zadań z zakresu elektryczności i magnetyzmu.
T-A-6Rozwiązywanie zadań z zakresu optyki falowej.
T-A-7Kolokwium zaliczające nr 2.
T-L-5Rozliczenie sprawozdań z ćwiczeń. Kolokwium zaliczające.
T-L-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzające. Omówienie zasad BHP na laboratorium
T-L-3Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu sił oporu.
T-L-2Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu drgań mechanicznych.
T-L-4Ćwiczenia laboratoryjne z zakresu optyki.
Metody nauczaniaM-2wykład z pokazami eksperymentów fizycznych
M-3ćwiczenia audytoryjne: rozwiązywanie zadań i dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: kolokwia zaliczające na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi stosować poznane prawa fizyki i wiedzę matematyczną do opisu i tworzenia modeli pdstawowych zjawisk fizycznych oraz rozwiązywania prostych zadań inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0