Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Kultura żywienia w różnych regionach świata:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kultura żywienia w różnych regionach świata
Specjalność ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Seidler <Teresa.Seidler@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie czowieka, technologia gastronomiczna, towaroznawstwo żywnosci.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie1
T-A-2Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-3Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza1
T-A-4Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-5Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-6Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-7Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-8Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
12
wykłady
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata. Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia1
T-W-2Historia produktów żywnościowych1
T-W-3Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej1
T-W-4Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych1
T-W-5Bliski i Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu1
T-W-6Kraje skandynawskie, Anglia, Irlandia – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Analiza wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Konsultacja z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-8oaiz_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata.
TZZ_2A_W07, TZZ_2A_W08, TZZ_2A_W09, TZZ_2A_W10R2A_W04, R2A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-8oaiz_U01
Poiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U08, TZZ_2A_U10, TZZ_2A_U11, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U12R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr3-8oaiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_2A_K04, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K02R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-8oaiz_W01
Student ma poszerzoną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-8oaiz_U01
Poiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr3-8oaiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Rabe B., Sztuka nakrywania do stołu., Wyd. Świat Książki, Warszawa, 1999
  2. Jargoń R., Obsługa konsumenta. Cz. I i II., yd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2000
  3. Malaguzzi S., Wokół stołu., Wyd. Arkady, Warszawa, 2009
  4. Halbański M.E., Potrawy z różnych stron świata., Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 2000
  5. Piras C., Culinaria Ialia – Kulinarna podróż po Włoszech., Wyd. Kulinaria Konemann, 2005
  6. Domine A., Romer J., Dieter M., Kulinaria – Kuchnie Europy., Wyd. Kulinaria Konemann, 2004
  7. Domine A., Kulinaria francuskie., Wyd. Kulinaria Konemann, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Jabłońska T., Dawne zastawy stołowe, Wyd. Sport i Turystyka MUZA SA, Warszawa, 2008
  2. Kowecka E., W salonie i kuchni. Opowieść o kulturze materialnej pałaców i dworów polskich w XIX w., Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2008
  3. Łozińska M., Smaki dwudziestolecia. Zwyczaje kulinarne, bale i bankiety., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  4. Futkowska J., Walęcka-Zdroik M., Smaki Ameryki., Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa, 1998
  5. Scolari S., Kuchnia chińska., Wyd. SAMP, Warszawa, 2005
  6. Barbasiewicz M., Dobre maniery w przedwojennej Polsce., Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie1
T-A-2Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
T-A-3Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza1
T-A-4Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-5Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-6Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-7Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza2
T-A-8Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata. Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia1
T-W-2Historia produktów żywnościowych1
T-W-3Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej1
T-W-4Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych1
T-W-5Bliski i Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu1
T-W-6Kraje skandynawskie, Anglia, Irlandia – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Analiza wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-4Konsultacja z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr3-8oaiz_W01Student ma poszerzoną wiedzę na temat kultury żywienia w różnych rejonach świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę o potrzebach żywieniowych człowieka, roli składników diety, składu produktów oraz zasad racjonalnego żywienia osób zdrowych i chorych.
TZZ_2A_W08Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych trendów w dietetyce w kontekście procesów patofizjologicznych.
TZZ_2A_W09Ma poszerzoną wiedzę na temat zależności w funkcjonowaniu poszczególnych układów organizmu ludzkiego, oraz wpływu stylu życia i sposobów żywienia na stan zdrowia. Zna fizjologiczne zmiany zachodzące w organizmie w danym okresie życia, zalecenia żywieniowe dostosowane do tych zmian.
TZZ_2A_W10Zna systemy i mody żywieniowe oraz skutki ich działania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
Treści programoweT-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata. Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia
T-W-2Historia produktów żywnościowych
T-W-3Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej
T-W-4Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-W-5Bliski i Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu
T-W-6Kraje skandynawskie, Anglia, Irlandia – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie
T-A-2Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-3Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza
T-A-4Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-5Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-6Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-7Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-8Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata i poprawnie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu kultury żywienia w różnych rejonach świata. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr3-8oaiz_U01Poiada umiejętność przygotowania potraw z różnych krajów świata z uwzględnieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń jakości żywności i jej bezpieczeństwa.
TZZ_2A_U10Potrafi ocenić sposób i stan odżywiania osób zdrowych lub chorych. Potrafi samodzielnie zaplanować jadłospisy lub diety dla różnych grup ludności w układzie indywidualnego i zbiorowego żywienia.
TZZ_2A_U11Potrafi zaplanować, ocenić i przeprowadzić korekty wartości odżywczej całodziennej racji pokarmowej dla ludzi w rożnym stanie fizjologicznym.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U12Potrafi zaobserwować, zrozumieć i przewidzieć wpływ różnych czynników na zależności pomiędzy funkcjonowaniem podstawowych układów organizmu. Potrafi ocenić zasadność systemów i mód żywieniowych w kontekście potrzeb organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
Treści programoweT-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata. Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia
T-W-2Historia produktów żywnościowych
T-W-3Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej
T-W-4Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-W-5Bliski i Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu
T-W-6Kraje skandynawskie, Anglia, Irlandia – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie
T-A-2Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-3Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza
T-A-4Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-5Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-6Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-7Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-8Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student potrafi prawidłowo przygotować potrawy z różnych krajów świata z uwzglednieniem specyfiki surowców żywnościowych, obyczajów w zakresie ich podawania i spożywania. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr3-8oaiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli kultury żywienia w różnych rejonach świata. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz myśleć i działać w sposób przyczynowo-skutkowy. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
TZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie kultury żywienia w różnych krajach świata.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad przygotowywania i podawania potraw specyficznych dla kuchni narodowych.
Treści programoweT-W-1Kultura żywienia – wzory kulturowe i rodzaje zachowań żywieniowych w różnych rejonach świata. Zastawa stołowa w różnych rejonach świata jako wyraz kultury żywienia
T-W-2Historia produktów żywnościowych
T-W-3Rosja – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowej
T-W-4Kraje Basenu Morza Śródziemnego – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-W-5Bliski i Daleki Wschód – kultura żywienia i specyfika kuchni regionu
T-W-6Kraje skandynawskie, Anglia, Irlandia – kultura żywienia i specyfika kuchni narodowych
T-A-1Zastawa stołowa – rodzaje naczyń i ich zastosowanie
T-A-2Kuchnia Rosji – potrawy mączne – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-3Kuchnia żydowska – potrawy z udziałem surowców drobiowych – sposób przygotowania wybranej i wartość odżywcza
T-A-4Kuchnia Francji – potrawy z udziałem jaj – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-5Kuchnia Włoch – potrawy na bazie makaronu i sosu pomidorowego – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-6Kuchnia Chin i Japonii – potrawy na bazie ryżu, drobiu, jarzyn i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-7Kuchnia Hiszpanii – potrawy na bazie pieczywa, warzy i ryb – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
T-A-8Kuchnia Anglii i Irlandii – potrawy na bazie ryb i drobiu – sposób przygotowania wybranej potrawy i wartość odżywcza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności identyfikacji cech charakterystycznych dla kultury żywienia w dowolnym rejonie świata.
M-5Opanowanie zasad przygotowywania potraw typowych dla różnych kuchni narodowych całego świata, z uwzględnieniem lokalnych surowców.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.