Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy rolnictwa precyzyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy rolnictwa precyzyjnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość budowy, eksploatacji i regulacji maszyn rolniczych oraz technologii produkcji biomasy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i nabycie umiejętności doboru maszyn, narzędzi, urządzeń technicznych oraz realizacji procesów technologicznych i informatycznych w rolnictwie precyzyjnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wybór sekwencji NMEA w zależności od realizowanych zadań. Konfiguracja urządzeń wspomagających prowadzenie równoległe podczas prac uprawowych oraz przy siewie i sadzeniu. Analiza dokładności systemów prowadzenia stosowanych w pracach pielęgnacyjnych i ochronie roślin. Praktyczne wykorzystanie algorytmów do ustalania dawek nawożenia. Projekt konfiguracji programu wspomagającego zarządzanie wybranym gospodarstwem stosującym technologię rolnictwa precyzyjnego.9
9
wykłady
T-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Dokładność odbiorników wykorzystywanych w produkcji polowej. Pozyskiwanie informacji o przebiegu prac polowych. Urządzenia pomiarowe. Sterowanie procesami roboczymi. Automatyczne i półautomatyczne systemy prowadzenia agregatów maszynowych. Obieg informacji. Koszty wdrażania technologii. Wady i zalety rolnictwa precyzyjnego oraz perspektywy jego rozwoju.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca projektowa15
30
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O06-2_W01
Ma podstawową wiedzę o realizacji procesów technologicznych w rolnictwie precyzyjnym.
OZE_1A_W02R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O06-2_U01
Potrafi dobierać maszyny i urządzenia techniczne do technologii rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej.
OZE_1A_U15R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O06-2_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności oraż ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej.
OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O06-2_W01
Ma podstawową wiedzę o realizacji procesów technologicznych w rolnictwie precyzyjnym.
2,0
3,0Ma minimalny zasób wiedzy dotyczącej rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O06-2_U01
Potrafi dobierać maszyny i urządzenia techniczne do technologii rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej.
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejętności doboru najprostszych urzadzeń technicznych do technologii rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O06-2_K01
Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności oraż ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej.
2,0
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji lecz stosuje je sporadycznie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gozdowski Dariusz, Samborski Stanisław, Sioma Sławomir, Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2010
  3. Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Juliszewski T., Kurpaska S., Współczesna inżynieria rolnicza - badania i zastosowanie., PTIR, Kraków, 2011, Rozdział "Rolnictwo precyzyjne', str 65-86

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wybór sekwencji NMEA w zależności od realizowanych zadań. Konfiguracja urządzeń wspomagających prowadzenie równoległe podczas prac uprawowych oraz przy siewie i sadzeniu. Analiza dokładności systemów prowadzenia stosowanych w pracach pielęgnacyjnych i ochronie roślin. Praktyczne wykorzystanie algorytmów do ustalania dawek nawożenia. Projekt konfiguracji programu wspomagającego zarządzanie wybranym gospodarstwem stosującym technologię rolnictwa precyzyjnego.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Dokładność odbiorników wykorzystywanych w produkcji polowej. Pozyskiwanie informacji o przebiegu prac polowych. Urządzenia pomiarowe. Sterowanie procesami roboczymi. Automatyczne i półautomatyczne systemy prowadzenia agregatów maszynowych. Obieg informacji. Koszty wdrażania technologii. Wady i zalety rolnictwa precyzyjnego oraz perspektywy jego rozwoju.9
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca projektowa15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O06-2_W01Ma podstawową wiedzę o realizacji procesów technologicznych w rolnictwie precyzyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W02ma podstawową, uporządkowaną wiedzę w zakresie: 1) fizyki, obejmującą elementy mechaniki klasycznej i relatywistycznej, wielkości i prawa opisujące ruch płynów, fizykę cząsteczkową, elektryczność, elementy fizyki atomowej i jądrowej, fale elektromagnetyczne, kwantowe właściwości promieniowania oraz budowę ciała stałego, 2) mechaniki, obejmującą płaskie i przestrzenne układy sił, środek ciężkości, tarcie, ruch prostoliniowy i krzywoliniowy, podstawowe pojęcia i prawa dynamiki, momenty bezwładności, dynamikę ruchu obrotowego, 3) mechaniki płynów, 4) techniki cieplnej, obejmującą zasady termodynamiki, przemiany odwracalne gazów, termodynamikę pary wodnej, termodynamikę gazów wilgotnych, obiegi termiczne maszyn cieplnych, termodynamikę procesu spalania, wymianę i wymienniki ciepła, 5) wytrzymałości materiałów, obejmującą naprężenia i odkształcenia, rozciąganie i ściskanie, ścinanie, momenty bezwładności figur płaskich, skręcanie, zginanie, wyboczenie, hipotezy wytężeniowe, w tym niezbędną do: 1) zrozumienia i analizy zjawisk fizycznych występujących przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych, 2) pomiaru podstawowych wielkości fizycznych, 3) eksploatacji urządzeń występujących przy pozyskiwaniu, przetwarzaniu i wykorzystywaniu energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, 4) samodzielnego rozwiązywania prostych problemów technicznych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejętności doboru maszyn, narzędzi, urządzeń technicznych oraz realizacji procesów technologicznych i informatycznych w rolnictwie precyzyjnym.
Treści programoweT-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Dokładność odbiorników wykorzystywanych w produkcji polowej. Pozyskiwanie informacji o przebiegu prac polowych. Urządzenia pomiarowe. Sterowanie procesami roboczymi. Automatyczne i półautomatyczne systemy prowadzenia agregatów maszynowych. Obieg informacji. Koszty wdrażania technologii. Wady i zalety rolnictwa precyzyjnego oraz perspektywy jego rozwoju.
T-A-1Wybór sekwencji NMEA w zależności od realizowanych zadań. Konfiguracja urządzeń wspomagających prowadzenie równoległe podczas prac uprawowych oraz przy siewie i sadzeniu. Analiza dokładności systemów prowadzenia stosowanych w pracach pielęgnacyjnych i ochronie roślin. Praktyczne wykorzystanie algorytmów do ustalania dawek nawożenia. Projekt konfiguracji programu wspomagającego zarządzanie wybranym gospodarstwem stosującym technologię rolnictwa precyzyjnego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma minimalny zasób wiedzy dotyczącej rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O06-2_U01Potrafi dobierać maszyny i urządzenia techniczne do technologii rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejętności doboru maszyn, narzędzi, urządzeń technicznych oraz realizacji procesów technologicznych i informatycznych w rolnictwie precyzyjnym.
Treści programoweT-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Dokładność odbiorników wykorzystywanych w produkcji polowej. Pozyskiwanie informacji o przebiegu prac polowych. Urządzenia pomiarowe. Sterowanie procesami roboczymi. Automatyczne i półautomatyczne systemy prowadzenia agregatów maszynowych. Obieg informacji. Koszty wdrażania technologii. Wady i zalety rolnictwa precyzyjnego oraz perspektywy jego rozwoju.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawowe umiejętności doboru najprostszych urzadzeń technicznych do technologii rolnictwa precyzyjnego w produkcji polowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O06-2_K01Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności oraż ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejętności doboru maszyn, narzędzi, urządzeń technicznych oraz realizacji procesów technologicznych i informatycznych w rolnictwie precyzyjnym.
Treści programoweT-W-1Definicja rolnictwa precyzyjnego. Dokładność odbiorników wykorzystywanych w produkcji polowej. Pozyskiwanie informacji o przebiegu prac polowych. Urządzenia pomiarowe. Sterowanie procesami roboczymi. Automatyczne i półautomatyczne systemy prowadzenia agregatów maszynowych. Obieg informacji. Koszty wdrażania technologii. Wady i zalety rolnictwa precyzyjnego oraz perspektywy jego rozwoju.
T-A-1Wybór sekwencji NMEA w zależności od realizowanych zadań. Konfiguracja urządzeń wspomagających prowadzenie równoległe podczas prac uprawowych oraz przy siewie i sadzeniu. Analiza dokładności systemów prowadzenia stosowanych w pracach pielęgnacyjnych i ochronie roślin. Praktyczne wykorzystanie algorytmów do ustalania dawek nawożenia. Projekt konfiguracji programu wspomagającego zarządzanie wybranym gospodarstwem stosującym technologię rolnictwa precyzyjnego.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji lecz stosuje je sporadycznie
3,5
4,0
4,5
5,0