Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Gospodarowanie wodą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarowanie wodą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 9 1,50,38zaliczenie
wykładyW5 9 1,50,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe zagadnienia dotyczące gleboznawstwa i agrometeorologii oraz biologii rozwoju roslin uprawianych na cele energetyczne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ilościowym i jakościowym stanem zasobów wodnych Polski, rozwojem i strategią gospodarki wodnej w Polsce.
C-2Poznanie systemu zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną na obszarach wiejskich, uwarunowań prawnych i środowiskowo-gospodarczych na szczeblu krajowym i regionalnym. Ponadto studenci powinni pozyskać wiedzę dotyczącą oceny właściwości wodnych gleby oraz potrzeb wodnych roślin wykorzystywanych jako odnawialne źródła energii. Ponadto zapoznają się z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
C-3Zaprojektowanie systemu nawadniania dla wybranego gospodarstwa rolnego zajmujacego się uprawą na cele energetyczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.3
T-A-2Metody sterowania nawadnianiem.1
T-A-3Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).3
T-A-4Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych. Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie przeznaczonej na cele energetyczne.2
9
wykłady
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.1
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.1
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.1
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.2
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.2
T-W-6Charakterystyka potrzeb wodnych roślin energetycznych. Metody ich określania.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia projektu z ćwiczeń.15
A-A-3Konsultacje15
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.25
A-W-3Konsultacje10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O02-2_W01
Ma wiedzę o bilansowaniu zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego, w którym będą uprawiane rośliny energetyczne. Potrafi omówić strategię gospodarki wodnej i uwarunkowania prawne z nią związane. Definiuje potrzeby wodne roślin uprawianych na cele energetyczne. Zna systemy i technologie nawadniania oraz możliwości ich stosowania w róznych warunkach przyrodniczo-gospodarczych.
OZE_1A_W16R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-3, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O02-2_U01
Posiada umiejętność zaprojektowania wodo-oszędnego systemu nawadniania dla konkretnego gospodarstwa zajmującego się uprawą roślin na cele energetyczne z podaniem kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych przedsięwzięcia.
OZE_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O02-2_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z nieznajomością znaczenia umiejętnego gospodarowania wodą w produkcji roślin na cele energetczne.
OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1S-1, S-2
OZE_1A_O02-2_K02
Ma świadomość potrzeby ochrony zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego. Potrafi pracować w grupie przy rtealizacji projektu dotyczącego nawadniania uprawy roślin na cele energetyczne.
OZE_1A_K04R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-3, C-2T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O02-2_W01
Ma wiedzę o bilansowaniu zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego, w którym będą uprawiane rośliny energetyczne. Potrafi omówić strategię gospodarki wodnej i uwarunkowania prawne z nią związane. Definiuje potrzeby wodne roślin uprawianych na cele energetyczne. Zna systemy i technologie nawadniania oraz możliwości ich stosowania w róznych warunkach przyrodniczo-gospodarczych.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia gospodarki wodnej. Potrafi częściowo omówić zrównoważone gospodarowanie wodą w obszarach wiejskich. Posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb wodnych roślin uprawianych na cele energetyczne oraz możliwości ich nawadniania. Potrafi wykonać w ogólnym zarysie projekt nawadniania dla tych roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O02-2_U01
Posiada umiejętność zaprojektowania wodo-oszędnego systemu nawadniania dla konkretnego gospodarstwa zajmującego się uprawą roślin na cele energetyczne z podaniem kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych przedsięwzięcia.
2,0
3,0Student poprawnie omawia podstawowe zagadnienia dotyczące nawadniania roślin oraz częściowo wykorzystuje podstawowe narzędzia do projektowania wodooszczędnego systemu nawadniania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O02-2_K01
Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z nieznajomością znaczenia umiejętnego gospodarowania wodą w produkcji roślin na cele energetczne.
2,0
3,0Student rozumie w podstawowym zakresie ryzyko i skutki związane z nieznajomością zasad prawidłowego gospodarowania wodą w produkcji roslin na cele energetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
OZE_1A_O02-2_K02
Ma świadomość potrzeby ochrony zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego. Potrafi pracować w grupie przy rtealizacji projektu dotyczącego nawadniania uprawy roślin na cele energetyczne.
2,0
3,0Student wykazuje niewielkie zaangżowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0.

Literatura podstawowa

  1. Mieczysław Trybała, Gospodarka wodna w rolnictwie, PWRiL, Warszawa, 1996
  2. Kindler (red.), Projekt Narodowej Strategi Gospodarowania Wodami do roku 2030 z uwzględnieniem etapu 2015., Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2010
  3. Stanisław Karczmarczyk, Lech Nowak (red.), Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Ramowa Dyrektywa Wodna 2000/60/WE z dnia 23 października 2000 r., 2000
  2. Józef Dzieżyc, Potrzebu wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa, 1989
  3. Andrzej Ciepielowski, Podstawy Gospodarowania Wodą, SGGW, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.3
T-A-2Metody sterowania nawadnianiem.1
T-A-3Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).3
T-A-4Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych. Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie przeznaczonej na cele energetyczne.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.1
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.1
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.1
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.2
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.2
T-W-6Charakterystyka potrzeb wodnych roślin energetycznych. Metody ich określania.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia projektu z ćwiczeń.15
A-A-3Konsultacje15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.25
A-W-3Konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O02-2_W01Ma wiedzę o bilansowaniu zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego, w którym będą uprawiane rośliny energetyczne. Potrafi omówić strategię gospodarki wodnej i uwarunkowania prawne z nią związane. Definiuje potrzeby wodne roślin uprawianych na cele energetyczne. Zna systemy i technologie nawadniania oraz możliwości ich stosowania w róznych warunkach przyrodniczo-gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W16ma wiedzę o zasadach projektowania instalacji związanych z odnawialnymi źródłami energii oraz w zakresie doradztwa energetycznego, obejmującą bilansowanie lokalnych zasobów energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, dobór systemów i urządzeń do produkcji energii, planowanie produkcji energii lub/i przetwórstwa biomasy na cele energetyczne dla konkretnej inwestycji, zalecania rozwiązań technicznych wraz z określeniem ich opłacalności oraz zalecania w zakresie rozwiązań i wymogów organizacyjnych i formalnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ilościowym i jakościowym stanem zasobów wodnych Polski, rozwojem i strategią gospodarki wodnej w Polsce.
C-3Zaprojektowanie systemu nawadniania dla wybranego gospodarstwa rolnego zajmujacego się uprawą na cele energetyczne.
C-2Poznanie systemu zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną na obszarach wiejskich, uwarunowań prawnych i środowiskowo-gospodarczych na szczeblu krajowym i regionalnym. Ponadto studenci powinni pozyskać wiedzę dotyczącą oceny właściwości wodnych gleby oraz potrzeb wodnych roślin wykorzystywanych jako odnawialne źródła energii. Ponadto zapoznają się z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
Treści programoweT-A-2Metody sterowania nawadnianiem.
T-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.
T-A-3Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.
T-W-6Charakterystyka potrzeb wodnych roślin energetycznych. Metody ich określania.
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje podstawowe pojęcia gospodarki wodnej. Potrafi częściowo omówić zrównoważone gospodarowanie wodą w obszarach wiejskich. Posiada podstawową wiedzę z zakresu potrzeb wodnych roślin uprawianych na cele energetyczne oraz możliwości ich nawadniania. Potrafi wykonać w ogólnym zarysie projekt nawadniania dla tych roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O02-2_U01Posiada umiejętność zaprojektowania wodo-oszędnego systemu nawadniania dla konkretnego gospodarstwa zajmującego się uprawą roślin na cele energetyczne z podaniem kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych przedsięwzięcia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U17potrafi zaprojektować proste instalacje związane z odnawialnymi źródłami energii: jest przygotowany do wykonywania prostych bilansów lokalnych zasobów energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, doboru systemów i urządzeń do produkcji energii, planowania produkcji energii lub/i przetwórstwa biomasy na cele energetyczne dla konkretnej inwestycji, a także przeprowadzania doradztwa energetycznego w zakresie odnawialnych źródeł energii, obejmującego zalecania rozwiązań technicznych wraz z określeniem ich opłacalności oraz dotyczącego rozwiązań i wymogów organizacyjnych i formalnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zaprojektowanie systemu nawadniania dla wybranego gospodarstwa rolnego zajmujacego się uprawą na cele energetyczne.
Treści programoweT-A-2Metody sterowania nawadnianiem.
T-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.
T-A-3Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).
T-A-4Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych. Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie przeznaczonej na cele energetyczne.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie omawia podstawowe zagadnienia dotyczące nawadniania roślin oraz częściowo wykorzystuje podstawowe narzędzia do projektowania wodooszczędnego systemu nawadniania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O02-2_K01Ma świadomość ryzyka i skutków związanych z nieznajomością znaczenia umiejętnego gospodarowania wodą w produkcji roślin na cele energetczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ilościowym i jakościowym stanem zasobów wodnych Polski, rozwojem i strategią gospodarki wodnej w Polsce.
C-2Poznanie systemu zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną na obszarach wiejskich, uwarunowań prawnych i środowiskowo-gospodarczych na szczeblu krajowym i regionalnym. Ponadto studenci powinni pozyskać wiedzę dotyczącą oceny właściwości wodnych gleby oraz potrzeb wodnych roślin wykorzystywanych jako odnawialne źródła energii. Ponadto zapoznają się z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
Treści programoweT-A-2Metody sterowania nawadnianiem.
T-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.
T-A-3Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).
T-A-4Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych. Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie przeznaczonej na cele energetyczne.
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.
T-W-6Charakterystyka potrzeb wodnych roślin energetycznych. Metody ich określania.
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w podstawowym zakresie ryzyko i skutki związane z nieznajomością zasad prawidłowego gospodarowania wodą w produkcji roslin na cele energetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_O02-2_K02Ma świadomość potrzeby ochrony zasobów wodnych kraju, regionu i wybranego obszaru gospodarstwa rolnego. Potrafi pracować w grupie przy rtealizacji projektu dotyczącego nawadniania uprawy roślin na cele energetyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K04rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków produkowania energii ze źródeł odnawialnych i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ilościowym i jakościowym stanem zasobów wodnych Polski, rozwojem i strategią gospodarki wodnej w Polsce.
C-3Zaprojektowanie systemu nawadniania dla wybranego gospodarstwa rolnego zajmujacego się uprawą na cele energetyczne.
C-2Poznanie systemu zrównoważonego zarządzania gospodarką wodną na obszarach wiejskich, uwarunowań prawnych i środowiskowo-gospodarczych na szczeblu krajowym i regionalnym. Ponadto studenci powinni pozyskać wiedzę dotyczącą oceny właściwości wodnych gleby oraz potrzeb wodnych roślin wykorzystywanych jako odnawialne źródła energii. Ponadto zapoznają się z budową i eksploatacją systemów nawadniania.
Treści programoweT-A-2Metody sterowania nawadnianiem.
T-A-1Charakterystyka systemów i technologii nawadniania.
T-A-3Projektowanie systemu nawadniania, (założenia wstępne i wymiarowanie terenu, wybór źródła wody, dobór roślinności i rozplanowanie urządzeń dla danego obszaru).
T-A-4Nauka obsługi programu komputerowego wykorzystywanego w projektowaniu instalacji nawadniającej w uprawach ogrodniczych. Obliczenia dotyczące wydajności źródła wody, zapotrzebowania wody do nawadniania. Sezonowe i jednorazowe dawki wody do nawadniania. Montaż, eksploatacja i konserwacja instalacji nawadniającej w wybranej uprawie przeznaczonej na cele energetyczne.
T-W-2Uwarunkowania prawne dotyczące gospodarki wodnej kraju.
T-W-3Zrównoważone gopodarowanie wodą w obszarach wiejskich.
T-W-1Definicja, rozwój i strategia gospodarki wodnej.
T-W-4Charakterystyka zasobów wodnych Polski.
T-W-6Charakterystyka potrzeb wodnych roślin energetycznych. Metody ich określania.
T-W-5Charakterystyka właściowści wodnych gleb i zasobów wody użytecznej dla roślin.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje niewielkie zaangżowanie w wykonywaniu powierzonych mu zadań i współpracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0.