Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (N1)

Sylabus przedmiotu Kogeneracja i systemy hybrydowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kogeneracja i systemy hybrydowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu techniki cieplnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i rozwiązaniami urządzeń i instalacji kogeneracyjnych.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza istniejących instalacji skojarzonego wytwarzania ciepła i energii (case studies). Podstawowe obliczenia elementów instalacji i jej elementów.10
10
wykłady
T-W-1Teoria skojarzonego wytwarzania ciepła i energii. Klasyfikacja systemów kogeneracyjnych. Parametry techniczne kogeneracji. Charakterystyka instalacji kogeneracyjnych.3
T-W-2Efekty ekonomiczne zastosowania układów skojarzonych. Możliwości kojarzenia procesów cieplnych. Sprawności cząstkowe w procesie skojarzonym. Wybór instalacji do pokrycia zapotrzebowania na ciepło i elektryczność. Przykłady instalacji kogeneracyjnych.3
T-W-3Trigeneracja i poligeneracja. Mikroinstalacje kogeneracyjne. Możliwość kogeneracji na terenach wiejskich w oparciu o OZE. Systemy hybrydowe. Generacja rozproszona.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie przykładów obliczeniowych.12
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.5
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Praca własna.20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Samodzielne rozwiązywanie zadań, sprawdziany
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C32_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania.
OZE_1A_W12R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C32_U01
Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w przemyśle oraz racjonalnie je użytkować.
OZE_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C32_K01
Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym.
OZE_1A_K01, OZE_1A_K02R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C32_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania.
2,0
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z przedmiotem w zakresie kogeneracji i systemów hybrydowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C32_U01
Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w przemyśle oraz racjonalnie je użytkować.
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C32_K01
Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym.
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marecki, J, Gospodarka skojarzona cieplno-elektryczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1991
  2. Paska, J, Wytwarzanie rozproszone energii elektrycznej i ciepła, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Kacejko, P., Generacja rozproszona w systemie elektroenergetycznym, Wyd. Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza istniejących instalacji skojarzonego wytwarzania ciepła i energii (case studies). Podstawowe obliczenia elementów instalacji i jej elementów.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoria skojarzonego wytwarzania ciepła i energii. Klasyfikacja systemów kogeneracyjnych. Parametry techniczne kogeneracji. Charakterystyka instalacji kogeneracyjnych.3
T-W-2Efekty ekonomiczne zastosowania układów skojarzonych. Możliwości kojarzenia procesów cieplnych. Sprawności cząstkowe w procesie skojarzonym. Wybór instalacji do pokrycia zapotrzebowania na ciepło i elektryczność. Przykłady instalacji kogeneracyjnych.3
T-W-3Trigeneracja i poligeneracja. Mikroinstalacje kogeneracyjne. Możliwość kogeneracji na terenach wiejskich w oparciu o OZE. Systemy hybrydowe. Generacja rozproszona.4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie przykładów obliczeniowych.12
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia.5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Praca własna.20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C32_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji obiektów niezbędną przy prawidłowej eksploatacji urządzeń i instalacji OWK oraz racjonalizacji ich użytkowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W12ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej, przydatną między innymi do: 1) wykorzystania energii słonecznej w procesach grzewczych i zasilania energią elektryczną, 2) rozumienia zasady działania i charakterystyk turbin wiatrowych w celu ich właściwego stosowania, 3) oceny efektywności techniczno-ekonomicznej zastosowania pomp ciepła, 4) technicznej oceny lokalizacji małej elektrowni wodnej, doboru urządzeń i prognozowania jej efektywności;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem i rozwiązaniami urządzeń i instalacji kogeneracyjnych.
Treści programoweT-A-1Analiza istniejących instalacji skojarzonego wytwarzania ciepła i energii (case studies). Podstawowe obliczenia elementów instalacji i jej elementów.
T-W-1Teoria skojarzonego wytwarzania ciepła i energii. Klasyfikacja systemów kogeneracyjnych. Parametry techniczne kogeneracji. Charakterystyka instalacji kogeneracyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Samodzielne rozwiązywanie zadań, sprawdziany
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z przedmiotem w zakresie kogeneracji i systemów hybrydowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C32_U01Potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje OWK stosowane w przemyśle oraz racjonalnie je użytkować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U17potrafi zaprojektować proste instalacje związane z odnawialnymi źródłami energii: jest przygotowany do wykonywania prostych bilansów lokalnych zasobów energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, doboru systemów i urządzeń do produkcji energii, planowania produkcji energii lub/i przetwórstwa biomasy na cele energetyczne dla konkretnej inwestycji, a także przeprowadzania doradztwa energetycznego w zakresie odnawialnych źródeł energii, obejmującego zalecania rozwiązań technicznych wraz z określeniem ich opłacalności oraz dotyczącego rozwiązań i wymogów organizacyjnych i formalnych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu
Treści programoweT-A-1Analiza istniejących instalacji skojarzonego wytwarzania ciepła i energii (case studies). Podstawowe obliczenia elementów instalacji i jej elementów.
T-W-1Teoria skojarzonego wytwarzania ciepła i energii. Klasyfikacja systemów kogeneracyjnych. Parametry techniczne kogeneracji. Charakterystyka instalacji kogeneracyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Samodzielne rozwiązywanie zadań, sprawdziany
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOZE_1A_C32_K01Jest świadomy potrzeby racjonalnego gospodarowanie energią zarówno w aspekcie ekonomicznym jak i srodowiskowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K01ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa;
OZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez studenta umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń w zakresie przedmiotu
Treści programoweT-A-1Analiza istniejących instalacji skojarzonego wytwarzania ciepła i energii (case studies). Podstawowe obliczenia elementów instalacji i jej elementów.
T-W-1Teoria skojarzonego wytwarzania ciepła i energii. Klasyfikacja systemów kogeneracyjnych. Parametry techniczne kogeneracji. Charakterystyka instalacji kogeneracyjnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Samodzielne rozwiązywanie zadań, sprawdziany
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość ważności problemu racjonalnego gospodarowania energią. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
3,5
4,0
4,5
5,0