Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia mikrobiologiczne
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia zywności
W-2podstawy technologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci2
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria2
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow2
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności3
9
wykłady
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca3
T-W-2Toksyczne metabolity mikroorganizmów1
T-W-3Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.3
T-W-4Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna - studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_W01
zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
TZZ_1A_W06R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-1M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-4
TZZ_1A_PO4-2tzpw_W02
Zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, higieny procesu produkcji zywności, trwałości produktu
TZZ_1A_W07R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-L-2, T-L-3M-3, M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_U01
potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
TZZ_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-4, T-L-3M-3, M-2, M-1S-1, S-3
TZZ_1A_PO4-2tzpw_U02
Potrafi ocenic skuteczność zabiegów higienicznych w srodowisku produkcji zywnosci a w przypadku potencjalnych zagrożen podejmowac stosowne działania prewencyjne
TZZ_1A_U13R1A_U05InzA_U01C-1T-L-4M-3, M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_K01
ma swiadomość rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych w zywności dla zdrowia jej konsumenta i dla trwałości produktu, oraz sposobów redukcji skali tych zagrożeń.
TZZ_1A_K04R1A_K06C-1T-W-3, T-W-1, T-L-4M-3, M-2, M-1S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_W01
zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
2,0
3,0potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO4-2tzpw_W02
Zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, higieny procesu produkcji zywności, trwałości produktu
2,0
3,0zna wyrózniki oznaczane przy ocenie jakości ibezppieczeństwa zdrowotnego podstawowych grup towarowych ale nie zna obowiązujących kryteriów określających dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia i tego jak je interpretować
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_U01
potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
2,0
3,0potrafi wskazać jaki patogen nalezy oznaczac w konkretnym produkcie i co oznacza dopuszczalny poziom zanieczyszczenia w tym przypadku. Nie potrafi też okreslic jak przeprowadzić badania produktu w kierunku konkretnego patogena
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO4-2tzpw_U02
Potrafi ocenic skuteczność zabiegów higienicznych w srodowisku produkcji zywnosci a w przypadku potencjalnych zagrożen podejmowac stosowne działania prewencyjne
2,0
3,0potrafi okreslić skuteczność bójczą srodka dezynfekcyjnego, ale nie wie co robić w przypadku niezadawalającej jego skuteczności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-2tzpw_K01
ma swiadomość rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych w zywności dla zdrowia jej konsumenta i dla trwałości produktu, oraz sposobów redukcji skali tych zagrożeń.
2,0
3,0ma świadomość co do rodzajów zagrożeń, nie wie jak im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  2. Salyers A., Whitt D.D., Mikrobiologia, roznorodność, chorobotwórczośc, PWN, W-wa, 2009
  3. Przondo-Mordarsa A i in., Mikrobiologia, Urban& Partner, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Mizerski W., B. Bednarczuk, M. Kawalec, Slownik bakterii ciekawych, pożytecznych, groźnych, Adamantan, Polska, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci2
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria2
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow2
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca3
T-W-2Toksyczne metabolity mikroorganizmów1
T-W-3Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.3
T-W-4Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca własna - studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-2tzpw_W01zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-3Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-W-2Toksyczne metabolity mikroorganizmów
T-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci
Metody nauczaniaM-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-2tzpw_W02Zna wyrózniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego zywności, higieny procesu produkcji zywności, trwałości produktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-3Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow
Metody nauczaniaM-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna wyrózniki oznaczane przy ocenie jakości ibezppieczeństwa zdrowotnego podstawowych grup towarowych ale nie zna obowiązujących kryteriów określających dopuszczalne poziomy zanieczyszczenia i tego jak je interpretować
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-2tzpw_U01potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-4Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow
Metody nauczaniaM-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wskazać jaki patogen nalezy oznaczac w konkretnym produkcie i co oznacza dopuszczalny poziom zanieczyszczenia w tym przypadku. Nie potrafi też okreslic jak przeprowadzić badania produktu w kierunku konkretnego patogena
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-2tzpw_U02Potrafi ocenic skuteczność zabiegów higienicznych w srodowisku produkcji zywnosci a w przypadku potencjalnych zagrożen podejmowac stosowne działania prewencyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności
Metody nauczaniaM-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi okreslić skuteczność bójczą srodka dezynfekcyjnego, ale nie wie co robić w przypadku niezadawalającej jego skuteczności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-2tzpw_K01ma swiadomość rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych w zywności dla zdrowia jej konsumenta i dla trwałości produktu, oraz sposobów redukcji skali tych zagrożeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-3Zagrożenia mikrobiologiczne dla jakości / trwałości zywności.
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności
Metody nauczaniaM-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość co do rodzajów zagrożeń, nie wie jak im przeciwdziałać
3,5
4,0
4,5
5,0