Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Nowe technologie i techniki produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowe technologie i techniki produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Romanowska-Osuch <Agnieszka.Romanowska-Osuch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza podstawowa z zakresu technologii żywności, dodatków do żywności.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.2
T-L-2Emulsje - otrzymywania stabilnych emulsji, mikro- i nano- emulsje– różne metody formowania emulsji – mieszadła mechaniczne, młynki koloidalne, homogenizatory, sondy ultradźwiękowe oraz różne substancje powierzchniowo-czynne2
T-L-3Mikrokapsułkowanie - tworzenie hydrożeli, bioimmobilizacja żywych komórek probiotycznych;2
T-L-4Suszenia rozpyłowe– stabilizacja labilnych hydrofobowych związków smakowo-zapachowych.2
T-L-5Kolokwium (test) i zaliczenie przedmiotu.1
9
wykłady
T-W-1Żywność funkcjonalna i wygodna. Cele i kierunki modyfikacji właściwości i własności produktów spożywczych2
T-W-2Wytyczne prawne i ekonomiczne decydujące o wyborze i zastosowaniu określonego materiału/produktu funkcjonalnego.1
T-W-3Metody otrzymywania żywności funkcjonalnej z zastosowaniem surowców pomocniczych, dodatków do żywności oraz naturalnych związków funkcjonalnych.2
T-W-4Badania i nowoczesne metody analizy do określania właściwości użytkowych żywności funkcjonalnej.1
T-W-5Kierunki zastosowania żywności funkcjonalnej (dodatki smakowe, zapachowe, prozdrowotne oraz zmieniające teksturę otrzymanych produktów).1
T-W-6Grupy probiotyków i nutraceutyków. Nowoczesne metody stosowane do otrzymywania dodatków funkcjonalnych do żywności takie jak: otoczkowanie, mikrokapsułkowanie i immobilizacja.1
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie testu.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium12
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia z wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium (test)
S-2Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych)
S-3Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów (test)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-2tiz_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
TZZ_1A_W04R1A_W01InzA_W02C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-2tiz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaproponować nowoczesną technikę lub technologię produkcji dla wybranych dodatków do żywności funkcjonalnej.
TZZ_1A_U19R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4M-2S-1
TZZ_1A_PO3-2tiz_U02
Student stosuje zasady bhp i higieny pracy
TZZ_1A_U24R1A_U01InzA_U03C-1T-L-1M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO3-2tiz_K01
Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05InzA_K02C-1T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-2tiz_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-2tiz_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaproponować nowoczesną technikę lub technologię produkcji dla wybranych dodatków do żywności funkcjonalnej.
2,0
3,0Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z kolokwium w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZZ_1A_PO3-2tiz_U02
Student stosuje zasady bhp i higieny pracy
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO3-2tiz_K01
Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rutkowski A., Gwiazda S., Dąbrowski K., Dodatki funkcjonalne do żywności, Agro & Food Technology, Katowice, 1993
  2. Świderski F., Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, warszawa, 2006
  3. Trziszka T., Oziembłowski M., New concepts in food evaluation. Nutraceuticals – Analyses – Consumer, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Zuidam N.J., Nedovic V.A., Encapsulation Technologies for Active Food Ingredients and Food Processing, Springer, 2010
  2. Sikorski Zdzisław E., Chemia żywności tom I - Składniki żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2007, wydanie V
  3. Sikorski Zdziasław E., Chemia Żywności tom II - Sacharydy, lipidy, białka, Wydawnictwo naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2007, wydanie V
  4. Sikorski Zdziasław E., Chemia Żywności tom III - Odżywcze i zdrowotne właściwości skladników odżywczych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne WT, Warszawa, 2007, wydanie V

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.2
T-L-2Emulsje - otrzymywania stabilnych emulsji, mikro- i nano- emulsje– różne metody formowania emulsji – mieszadła mechaniczne, młynki koloidalne, homogenizatory, sondy ultradźwiękowe oraz różne substancje powierzchniowo-czynne2
T-L-3Mikrokapsułkowanie - tworzenie hydrożeli, bioimmobilizacja żywych komórek probiotycznych;2
T-L-4Suszenia rozpyłowe– stabilizacja labilnych hydrofobowych związków smakowo-zapachowych.2
T-L-5Kolokwium (test) i zaliczenie przedmiotu.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żywność funkcjonalna i wygodna. Cele i kierunki modyfikacji właściwości i własności produktów spożywczych2
T-W-2Wytyczne prawne i ekonomiczne decydujące o wyborze i zastosowaniu określonego materiału/produktu funkcjonalnego.1
T-W-3Metody otrzymywania żywności funkcjonalnej z zastosowaniem surowców pomocniczych, dodatków do żywności oraz naturalnych związków funkcjonalnych.2
T-W-4Badania i nowoczesne metody analizy do określania właściwości użytkowych żywności funkcjonalnej.1
T-W-5Kierunki zastosowania żywności funkcjonalnej (dodatki smakowe, zapachowe, prozdrowotne oraz zmieniające teksturę otrzymanych produktów).1
T-W-6Grupy probiotyków i nutraceutyków. Nowoczesne metody stosowane do otrzymywania dodatków funkcjonalnych do żywności takie jak: otoczkowanie, mikrokapsułkowanie i immobilizacja.1
T-W-7Zaliczenie wykładów w formie testu.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie się do kolokwium12
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Samodzielnie powtarzanie i uzupełnianie wiedzy z tematyki przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia z wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-2tiz_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-W-3Metody otrzymywania żywności funkcjonalnej z zastosowaniem surowców pomocniczych, dodatków do żywności oraz naturalnych związków funkcjonalnych.
T-W-1Żywność funkcjonalna i wygodna. Cele i kierunki modyfikacji właściwości i własności produktów spożywczych
T-W-2Wytyczne prawne i ekonomiczne decydujące o wyborze i zastosowaniu określonego materiału/produktu funkcjonalnego.
T-W-4Badania i nowoczesne metody analizy do określania właściwości użytkowych żywności funkcjonalnej.
T-W-5Kierunki zastosowania żywności funkcjonalnej (dodatki smakowe, zapachowe, prozdrowotne oraz zmieniające teksturę otrzymanych produktów).
T-W-6Grupy probiotyków i nutraceutyków. Nowoczesne metody stosowane do otrzymywania dodatków funkcjonalnych do żywności takie jak: otoczkowanie, mikrokapsułkowanie i immobilizacja.
T-L-3Mikrokapsułkowanie - tworzenie hydrożeli, bioimmobilizacja żywych komórek probiotycznych;
T-L-2Emulsje - otrzymywania stabilnych emulsji, mikro- i nano- emulsje– różne metody formowania emulsji – mieszadła mechaniczne, młynki koloidalne, homogenizatory, sondy ultradźwiękowe oraz różne substancje powierzchniowo-czynne
T-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.
T-L-4Suszenia rozpyłowe– stabilizacja labilnych hydrofobowych związków smakowo-zapachowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-2tiz_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaproponować nowoczesną technikę lub technologię produkcji dla wybranych dodatków do żywności funkcjonalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-3Mikrokapsułkowanie - tworzenie hydrożeli, bioimmobilizacja żywych komórek probiotycznych;
T-L-2Emulsje - otrzymywania stabilnych emulsji, mikro- i nano- emulsje– różne metody formowania emulsji – mieszadła mechaniczne, młynki koloidalne, homogenizatory, sondy ultradźwiękowe oraz różne substancje powierzchniowo-czynne
T-L-4Suszenia rozpyłowe– stabilizacja labilnych hydrofobowych związków smakowo-zapachowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaakceptowane przez prowadzącego sprawozdania z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych (wykonane przez zespół) oraz pozytywna ocena z kolokwium w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-2tiz_U02Student stosuje zasady bhp i higieny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO3-2tiz_K01Student posiada umiejętność pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie wiedzy na temat żywności funkcjonalnej i wygodnej, probiotyków i nutraceutyków, metod otrzymywania żywności funkcjonalnej i metod analiz określających właściwości użytkowe tego typu żywności. Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu nowych technologii i technik produkcji dodatków do żywności funkcjonalnej.
Treści programoweT-L-1Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia.
3,5
4,0
4,5
5,0