Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Higiena i toksykologia żywności, Biochemia, Podstawy żywienia człowieka, Technologie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności1
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu6
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta1
8
wykłady
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie1
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.1
T-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.1
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.1
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.4
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej7
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje5
A-W-3Studiowanie literatury naukowej17
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO2-2_W01
Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej i wyniki opisać metodami matematycznymi, na podstawie zależności ekologicznych oraz znajomości surowców i procesów zachodzących w trakcie ich przetwarzania i przechowywania może wskazać toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować metody ich ograniczenia
TZiZ_1A_W15, TZiZ_1A_W07, TZiZ_1A_W02, TZiZ_1A_W11, TZiZ_1A_W22, TZiZ_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO2-2_U01
Student w ramach samokształcenia umie wyszukać, zrozumieć i interpretować informacje związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania indywidualne i/lub zespołowe w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi zastosować metody matematyczne w analizie zmian długookresowych i opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Umie wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności
TZiZ_1A_U23, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U06, TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U15, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U08, TZiZ_1A_U30, TZiZ_1A_U20, TZiZ_1A_U10, TZiZ_1A_U26R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO2-2_K01
Sudent ma świadomość swojej wiedzy w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi ocenić stopień ryzyka, przyjąć rolę lidera i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO2-2_W01
Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej i wyniki opisać metodami matematycznymi, na podstawie zależności ekologicznych oraz znajomości surowców i procesów zachodzących w trakcie ich przetwarzania i przechowywania może wskazać toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować metody ich ograniczenia
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie organizacji monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności i potrafi zaprojektować badania w tym kierunku
4,0Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku i wskazać odpowiednie metody badawcze
4,5Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze i opisać wyniki metodami analizy matematycznej
5,0Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze, opisać wyniki metodami analizy matematycznej i na podstawie znajomości surowców, zależności ekologicznych oraz zmian w procesie przetwarzania i przechowywania wskazać sposoby ograniczenia zagrożenia bezpieczeństwa żywności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO2-2_U01
Student w ramach samokształcenia umie wyszukać, zrozumieć i interpretować informacje związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania indywidualne i/lub zespołowe w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi zastosować metody matematyczne w analizie zmian długookresowych i opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Umie wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności
2,0Student nia posiada umiejętności niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania i zaproponować metody ich rozwiązania z równoczesnym uzasadnieniem ich wyboru

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO2-2_K01
Sudent ma świadomość swojej wiedzy w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi ocenić stopień ryzyka, przyjąć rolę lidera i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
2,0Student nie posiada niezbędnych kompetencji i nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,0Student posiada ograniczone kompetencje, ale nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,5Student posiada kompetencje, ale umie wykorzystać zaledwie kilka narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
4,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
4,5Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność
5,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność, zidentyfikować narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu i uzasadnić ich wybór

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
  3. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Żywność, Nauka, Technologia, Jakość, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności1
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu6
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie1
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.1
T-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.1
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.1
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.4
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć10
A-L-3konsultacje5
A-L-4przygotowanie pracy kontrolnej7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje5
A-W-3Studiowanie literatury naukowej17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-2_W01Zna terminologię i zasady zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, jest w stanie zaprojektować monitoring bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej i wyniki opisać metodami matematycznymi, na podstawie zależności ekologicznych oraz znajomości surowców i procesów zachodzących w trakcie ich przetwarzania i przechowywania może wskazać toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz zaproponować metody ich ograniczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
TZiZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZiZ_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki obejmującą macierze, pochodne, analizę matematyczną, rachunek różniczkowy i całkowy.
TZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZiZ_1A_W05Zna elementarną terminologię w zakresie higieny i toksykologii żywności, ma wiedzę o organizmach i substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i produktach spożywczych, oraz czynnikach biologicznych i chemicznych będących przyczyną ich obecności, zna zasady postępowania niezbędne do zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
Metody nauczaniaM-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie organizacji monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności i potrafi zaprojektować badania w tym kierunku
4,0Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku i wskazać odpowiednie metody badawcze
4,5Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze i opisać wyniki metodami analizy matematycznej
5,0Student posiada wiedzę w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi zaprojektować badania w tym kierunku, wskazać odpowiednie metody badawcze, opisać wyniki metodami analizy matematycznej i na podstawie znajomości surowców, zależności ekologicznych oraz zmian w procesie przetwarzania i przechowywania wskazać sposoby ograniczenia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-2_U01Student w ramach samokształcenia umie wyszukać, zrozumieć i interpretować informacje związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Umie planować i wykonać badania indywidualne i/lub zespołowe w tym zakresie z zastosowaniem właściwych metod analitycznych, przestrzegając zasad BHP. Potrafi zastosować metody matematyczne w analizie zmian długookresowych i opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. Umie wdrażać wyniki monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności do produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U23Potrafi ocenić wpływ różnych procesów technologicznych na jakość i wydajność potraw.
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U08Potrafi posługiwać się poprawną nomenklaturą, podejmować standardowe działania z wykorzystaniem odpowiednich metod w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
TZiZ_1A_U30Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZiZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
TZiZ_1A_U26Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do oceny i analizy poprawności prowadzonych procesów technologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
Metody nauczaniaM-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nia posiada umiejętności niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, potrafi porównać ich efektywność oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania i zaproponować metody ich rozwiązania z równoczesnym uzasadnieniem ich wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-2_K01Sudent ma świadomość swojej wiedzy w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia, jest swiadomy potrzeby profesjonalizmu, zachowania zasad etyki, odpowiedzialności za pracę własną i zespołową, potrafi ocenić stopień ryzyka, przyjąć rolę lidera i podjąć działania w celu usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie.
Treści programoweT-W-3Modele monitoringu i metody szacowania zagrożenia zdrowia konsumenta.
T-W-5Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny.
T-W-1Cele, zadania i organizacja monitoringu żywności w Polsce, UE i na Świecie
T-W-2Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności.
T-W-4Metody badawcze stosowane w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
T-L-2Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu
T-L-1Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
T-L-3Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta
Metody nauczaniaM-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału
S-2Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada niezbędnych kompetencji i nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,0Student posiada ograniczone kompetencje, ale nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
3,5Student posiada kompetencje, ale umie wykorzystać zaledwie kilka narzędzi niezbędnych w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
4,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności
4,5Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność
5,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi porównać ich efektywność, zidentyfikować narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu i uzasadnić ich wybór