Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczego
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Drozdowski <Roman.Drozdowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA7 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc technologii spożywczych
W-2Wiedza z inżynierii procesowej
W-3Znajomość zasad transportu wewnętrznego.
W-4Znajomośc maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego
W-5Znajomośc prawa żywnościowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
C-2Ukształtowanie umiejętności projektowania zakładów a także prognozowania, programowania, projektowania inwestycji, budowy i uruchamiania zakładu.
C-3Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologicznym projektowaniem zakładów przemysłu spożywczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Założenia projektowe1
T-A-2Schematy blokowe procesu technologicznego1
T-A-3Bilans materiałowy1
T-A-4Zasady doboru urzadzeń i maszynw stosowanych w zakladach przemysłu spożywczego1
T-A-5Obliczanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych, magazynowych i ekspedycyjnych1
T-A-6Obliczanie powierzchni pomieszczeń socjalnych1
T-A-7Uklad funkcjonalny zakładów przemysłu spożywczego2
T-A-8Projektowanie zapotrzebowania mocy na oświetlenie2
T-A-9Komputerowe wspomaganie procesu projektowania - praca w programie AutoCad6
16
wykłady
T-W-1Wprowadzenie i założenia projektowe1
T-W-2Program produkcji, schematy blokowe procesu technologicznego1
T-W-3Wybór metody produkcji1
T-W-4Charakterystyka surowca, materiałów pomocniczych, produktów głównych, ubocznych i odpadowych1
T-W-5Opracowanie procesu technologicznego1
T-W-6Bilans materiałowy i energetyczny procesu produkcyjnego1
T-W-7Określenie wielkości zadań produkcyjnych1
T-W-8Zasada doboru maszyn i urzadzeń w zakładach przemysłu spożywczego1
T-W-9Szacowanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych i ekspedycyjnych1
T-W-10Ustalenie typu oraz liczby aparatów, maszyn i urzadzeń1
T-W-11Rozmieszczenie aparatów i urzadzeń oraz zaplanowanie przestrzenne wewnatrz oddziałów1
T-W-12Projektowanie modelowe rozmieszczenia maszyn i aparatów1
T-W-13projektowanie magazynów1
T-W-14Transport w procesie produkcyjnym1
T-W-15Kontrola procesu produkcyjnego1
T-W-16Zagadnienia energetyczne: odbiorniki energii, zapotrzebowanie mocy, wytyczne do projektów instalacji1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2przygotowanie do zajęć18
A-A-3konsultacje z prowadzącym5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia20
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3przygotowanie do egzaminu25
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C15_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
TZiZ_1A_W08R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-14, T-W-15, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-16, T-W-12, T-W-4, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C15_U01
Potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U27, TZiZ_1A_U29, TZiZ_1A_U06, TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U04, TZiZ_1A_U11, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U20, TZiZ_1A_U28R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-14, T-W-15, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-16, T-W-12, T-W-4, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C15_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K04R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-3T-W-14, T-W-15, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-16, T-W-12, T-W-4, T-A-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9M-1, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C15_W01
Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C15_U01
Potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
2,0Student nie potrafi zaprojektować zakładu przemysłu spożywczego ani prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
3,0Student potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
5,0Student znakomicie potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C15_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.

Literatura podstawowa

  1. M. Dłużewski, Technologiczne projektowanie zakładów przemysłu spożywczeg., WNT, 1974
  2. M. Dłużewski, Zarys projektowania zakładów przemysłu spożywczego., WNT, 1987
  3. M. Dobrzycki, Wyposażenie techniczne zakładów żywienia zbiorowego., WSiP, 1977
  4. Bilska, Grzesińska, Tomaszewska, projektowanie technologiczne zakładów przemysłu spożywczego, SGGW, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Koziorowska B, projektowanie technologiczne zakładów gastronomicznych, SGGW, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Założenia projektowe1
T-A-2Schematy blokowe procesu technologicznego1
T-A-3Bilans materiałowy1
T-A-4Zasady doboru urzadzeń i maszynw stosowanych w zakladach przemysłu spożywczego1
T-A-5Obliczanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych, magazynowych i ekspedycyjnych1
T-A-6Obliczanie powierzchni pomieszczeń socjalnych1
T-A-7Uklad funkcjonalny zakładów przemysłu spożywczego2
T-A-8Projektowanie zapotrzebowania mocy na oświetlenie2
T-A-9Komputerowe wspomaganie procesu projektowania - praca w programie AutoCad6
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie i założenia projektowe1
T-W-2Program produkcji, schematy blokowe procesu technologicznego1
T-W-3Wybór metody produkcji1
T-W-4Charakterystyka surowca, materiałów pomocniczych, produktów głównych, ubocznych i odpadowych1
T-W-5Opracowanie procesu technologicznego1
T-W-6Bilans materiałowy i energetyczny procesu produkcyjnego1
T-W-7Określenie wielkości zadań produkcyjnych1
T-W-8Zasada doboru maszyn i urzadzeń w zakładach przemysłu spożywczego1
T-W-9Szacowanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych i ekspedycyjnych1
T-W-10Ustalenie typu oraz liczby aparatów, maszyn i urzadzeń1
T-W-11Rozmieszczenie aparatów i urzadzeń oraz zaplanowanie przestrzenne wewnatrz oddziałów1
T-W-12Projektowanie modelowe rozmieszczenia maszyn i aparatów1
T-W-13projektowanie magazynów1
T-W-14Transport w procesie produkcyjnym1
T-W-15Kontrola procesu produkcyjnego1
T-W-16Zagadnienia energetyczne: odbiorniki energii, zapotrzebowanie mocy, wytyczne do projektów instalacji1
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2przygotowanie do zajęć18
A-A-3konsultacje z prowadzącym5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia20
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2studiowanie literatury18
A-W-3przygotowanie do egzaminu25
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C15_W01Posiada kompleksową wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w sposób kompleksowy z ogólnymi problemami projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-14Transport w procesie produkcyjnym
T-W-15Kontrola procesu produkcyjnego
T-W-3Wybór metody produkcji
T-W-1Wprowadzenie i założenia projektowe
T-W-7Określenie wielkości zadań produkcyjnych
T-W-5Opracowanie procesu technologicznego
T-W-6Bilans materiałowy i energetyczny procesu produkcyjnego
T-W-10Ustalenie typu oraz liczby aparatów, maszyn i urzadzeń
T-W-11Rozmieszczenie aparatów i urzadzeń oraz zaplanowanie przestrzenne wewnatrz oddziałów
T-W-8Zasada doboru maszyn i urzadzeń w zakładach przemysłu spożywczego
T-W-9Szacowanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych i ekspedycyjnych
T-W-16Zagadnienia energetyczne: odbiorniki energii, zapotrzebowanie mocy, wytyczne do projektów instalacji
T-W-12Projektowanie modelowe rozmieszczenia maszyn i aparatów
T-W-4Charakterystyka surowca, materiałów pomocniczych, produktów głównych, ubocznych i odpadowych
T-A-7Uklad funkcjonalny zakładów przemysłu spożywczego
T-A-1Założenia projektowe
T-A-2Schematy blokowe procesu technologicznego
T-A-3Bilans materiałowy
T-A-5Obliczanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych, magazynowych i ekspedycyjnych
T-A-6Obliczanie powierzchni pomieszczeń socjalnych
T-A-8Projektowanie zapotrzebowania mocy na oświetlenie
T-A-9Komputerowe wspomaganie procesu projektowania - praca w programie AutoCad
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu projektowania zakładów przemysłu spożywczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C15_U01Potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZiZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZiZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności projektowania zakładów a także prognozowania, programowania, projektowania inwestycji, budowy i uruchamiania zakładu.
Treści programoweT-W-14Transport w procesie produkcyjnym
T-W-15Kontrola procesu produkcyjnego
T-W-3Wybór metody produkcji
T-W-1Wprowadzenie i założenia projektowe
T-W-7Określenie wielkości zadań produkcyjnych
T-W-5Opracowanie procesu technologicznego
T-W-6Bilans materiałowy i energetyczny procesu produkcyjnego
T-W-10Ustalenie typu oraz liczby aparatów, maszyn i urzadzeń
T-W-11Rozmieszczenie aparatów i urzadzeń oraz zaplanowanie przestrzenne wewnatrz oddziałów
T-W-8Zasada doboru maszyn i urzadzeń w zakładach przemysłu spożywczego
T-W-9Szacowanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych i ekspedycyjnych
T-W-16Zagadnienia energetyczne: odbiorniki energii, zapotrzebowanie mocy, wytyczne do projektów instalacji
T-W-12Projektowanie modelowe rozmieszczenia maszyn i aparatów
T-W-4Charakterystyka surowca, materiałów pomocniczych, produktów głównych, ubocznych i odpadowych
T-A-7Uklad funkcjonalny zakładów przemysłu spożywczego
T-A-1Założenia projektowe
T-A-2Schematy blokowe procesu technologicznego
T-A-3Bilans materiałowy
T-A-5Obliczanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych, magazynowych i ekspedycyjnych
T-A-6Obliczanie powierzchni pomieszczeń socjalnych
T-A-8Projektowanie zapotrzebowania mocy na oświetlenie
T-A-9Komputerowe wspomaganie procesu projektowania - praca w programie AutoCad
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować zakładu przemysłu spożywczego ani prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
3,0Student potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
4,5Student bardzo dobrze potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
5,0Student znakomicie potrafi zaprojektować zakład przemysłu spożywczego a także prognozować, programować, projektować inwestycję, budowę i uruchamianie zakładu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C15_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologicznym projektowaniem zakładów przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-14Transport w procesie produkcyjnym
T-W-15Kontrola procesu produkcyjnego
T-W-3Wybór metody produkcji
T-W-1Wprowadzenie i założenia projektowe
T-W-7Określenie wielkości zadań produkcyjnych
T-W-5Opracowanie procesu technologicznego
T-W-6Bilans materiałowy i energetyczny procesu produkcyjnego
T-W-10Ustalenie typu oraz liczby aparatów, maszyn i urzadzeń
T-W-11Rozmieszczenie aparatów i urzadzeń oraz zaplanowanie przestrzenne wewnatrz oddziałów
T-W-8Zasada doboru maszyn i urzadzeń w zakładach przemysłu spożywczego
T-W-9Szacowanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych i ekspedycyjnych
T-W-16Zagadnienia energetyczne: odbiorniki energii, zapotrzebowanie mocy, wytyczne do projektów instalacji
T-W-12Projektowanie modelowe rozmieszczenia maszyn i aparatów
T-W-4Charakterystyka surowca, materiałów pomocniczych, produktów głównych, ubocznych i odpadowych
T-A-7Uklad funkcjonalny zakładów przemysłu spożywczego
T-A-1Założenia projektowe
T-A-2Schematy blokowe procesu technologicznego
T-A-3Bilans materiałowy
T-A-5Obliczanie powierzchni pomieszczeń produkcyjnych, magazynowych i ekspedycyjnych
T-A-6Obliczanie powierzchni pomieszczeń socjalnych
T-A-8Projektowanie zapotrzebowania mocy na oświetlenie
T-A-9Komputerowe wspomaganie procesu projektowania - praca w programie AutoCad
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich przy technologicznym projektowaniu zakładów przemysłu spożywczego.