Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.1
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.3
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.3
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.3
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.3
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.3
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.3
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.3
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.2
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.3
30
wykłady
T-W-1Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna.2
T-W-2Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw.2
T-W-3Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą.2
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe.2
T-W-5Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy).2
T-W-6Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców.2
T-W-7Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych.2
T-W-8Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.15
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem30
90
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B8_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
MS_2A_W08R2A_W06, R2A_W07, R2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-2T-L-7, T-L-11, T-W-7, T-L-6, T-W-8, T-L-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-8, T-L-9, T-L-3, T-W-1, T-L-10, T-L-5, T-L-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B8_U01
Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski.
MS_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U02C-2T-L-10, T-L-1, T-L-5, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-11, T-L-7, T-L-6, T-L-9M-2S-1
MS_2A_B8_U02
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania.
MS_2A_U02R2A_U04, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-2T-L-3, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-10, T-L-9, T-L-8, T-L-11, T-L-7, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_B8_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
MS_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07C-1, C-2T-L-9, T-L-10, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-11, T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-7M-1, M-2S-2, S-1
MS_2A_B8_K02
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_2A_K02, MS_2A_K03R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-2T-L-10, T-L-2, T-L-7, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-9, T-L-6, T-L-11M-2S-1
MS_2A_B8_K03
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K08InzA2_K02C-2T-L-1, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-11M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B8_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B8_U01
Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski.
2,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest niewystarczająca. Student nie potrafi dokonywać ich interpretacji i nie umie wyciągać wniosków.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi dokonywać ich interpretacji i umie wyciągnąć wnioski.
MS_2A_B8_U02
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania.
2,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest niewystarczająca. Student nie umie przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejęności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie sa generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_B8_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
2,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są nie wystarczające. Student nie widzi konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i nie potrafi wyznaczyć sobie kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są powyżej standardu. Student bardzo dobrze widzi konieczność podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i bardzo dobrze potrafi wyznaczyć sobie kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
MS_2A_B8_K02
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, umie postępować w stanach zagrożenia.
2,0Kompetencje studenta w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych są niewystarczające. Student nie umie postępować w stanach zagrożenia.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych są powyżej standardu. Student bardzo dobrze umie postepować w stanach zagrożenia.
MS_2A_B8_K03
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
2,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole są niewystarczające.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadawalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole są powyżej standardu.

Literatura podstawowa

  1. JarczykA., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. cz. I i II., Warszawa, 1999
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., Wrocław, 2002
  3. Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., Wrocław, 2001
  4. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., Warszawa, 1973
  5. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., Warszawa, 1976
  6. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., Warszawa, 2006
  7. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., Warszawa, 1993
  8. Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., Warszawa, 1985
  2. Jastrzębski W., Technologia chłodnicza żywności., Warszawa, 1991
  3. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.1
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.3
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.3
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.3
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.3
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.3
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.3
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.3
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.2
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna.2
T-W-2Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw.2
T-W-3Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą.2
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe.2
T-W-5Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy).2
T-W-6Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców.2
T-W-7Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych.2
T-W-8Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.15
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą5
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B8_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz z biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-W-7Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-W-8Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-W-5Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy).
T-W-6Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców.
T-W-2Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw.
T-W-3Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą.
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-W-1Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B8_U01Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U01Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w języku polskim i języku obcym. Potrafi dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest niewystarczająca. Student nie potrafi dokonywać ich interpretacji i nie umie wyciągać wniosków.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi dokonywać ich interpretacji i umie wyciągnąć wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B8_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U02Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) oraz opisowej w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest niewystarczająca. Student nie umie przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejęności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie sa generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B8_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są nie wystarczające. Student nie widzi konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i nie potrafi wyznaczyć sobie kierunków własnego rozwoju i kształcenia.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są powyżej standardu. Student bardzo dobrze widzi konieczność podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i bardzo dobrze potrafi wyznaczyć sobie kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B8_K02Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych są niewystarczające. Student nie umie postępować w stanach zagrożenia.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych są powyżej standardu. Student bardzo dobrze umie postepować w stanach zagrożenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_B8_K03Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi.
T-L-5Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych.
T-L-9Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych.
T-L-10Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu.
T-L-6Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia.
T-L-4Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu.
T-L-3Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu.
T-L-7Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-L-8Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-2Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna.
T-L-11Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole są niewystarczające.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadawalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole są powyżej standardu.