Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Mikroalgi i ich wykorzystanie w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroalgi i ich wykorzystanie w biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia ogólna
W-2podstawy biotechnologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową mikroalg oraz ich możliwości ich wykorzystania w biotechnologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Charakterystyka i róznorodność morfologiczna mikroalg2
T-L-2Metaboliczna aktywność mikroalg i ich wykorzystanie w biogospodarce3
T-L-3Modele procesowe i optymalizacja produktywności fotobioreaktorów4
T-L-4Algenika jako podstawa technologia w biofarmacji4
T-L-5Mikroalgi jako wskaźniki zmian środowiskowych2
15
wykłady
T-W-1Miejsce alg w systematyce ich charakterystyka i wystepowanie3
T-W-2Biologiczny potencjał mikroalg3
T-W-3Mikroalgi jako narzędzie w biogospodarce4
T-W-4Mikroalgi w inzynierii środowiskowej3
T-W-5Prespektywy wykorzystania mikroalg w biotechnologii2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych15
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia7
A-L-4Przegląd literatury8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej zajęć10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO1-2_W01
Student ma wiedzę na temat różnorodności mikroalg i możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
MS_2A_W03, MS_2A_W09R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-W-4, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO1-2_U01
Student potrafi wskazać istotne różnice pomiędzy mikroalgami i okreslić możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
MS_2A_U03R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-W-4, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO1-2_K01
Student postrzega relacje pomiedzy różnorodnością gatunkową mikroalg a możliwościami ich wykorzystania w biotechnologii
MS_2A_K01, MS_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-W-4, T-L-2, T-W-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO1-2_W01
Student ma wiedzę na temat różnorodności mikroalg i możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
2,0
3,0Ma wiedzę na temat mikroalg oraz możliwości ich wykorzystnia w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO1-2_U01
Student potrafi wskazać istotne różnice pomiędzy mikroalgami i okreslić możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
2,0
3,0Student potrafi wskazać różnice pomiędzy mikroalgami oraz możliwości ich wykorzystnia w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO1-2_K01
Student postrzega relacje pomiedzy różnorodnością gatunkową mikroalg a możliwościami ich wykorzystania w biotechnologii
2,0
3,0Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o mikroorgach oraz możliwościach ich wykorzystania w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Posten C., Walter Ch., Microalgal Biotechnology: Potential and Production, RRP, 2012, 978-3-11-022502-0
  2. Johansen M., N., Microalgae: Biotechnology, Microbiology and Energy, 2011
  3. Becker E., Microalgae in human and animal nutrition. Handbook of microalgal culture, Oxford, Blackwell, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Ulrich A., Mikroalgi spirulina. Odżywka i lekarstwo., Interspar, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Charakterystyka i róznorodność morfologiczna mikroalg2
T-L-2Metaboliczna aktywność mikroalg i ich wykorzystanie w biogospodarce3
T-L-3Modele procesowe i optymalizacja produktywności fotobioreaktorów4
T-L-4Algenika jako podstawa technologia w biofarmacji4
T-L-5Mikroalgi jako wskaźniki zmian środowiskowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce alg w systematyce ich charakterystyka i wystepowanie3
T-W-2Biologiczny potencjał mikroalg3
T-W-3Mikroalgi jako narzędzie w biogospodarce4
T-W-4Mikroalgi w inzynierii środowiskowej3
T-W-5Prespektywy wykorzystania mikroalg w biotechnologii2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęc praktycznych15
A-L-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia7
A-L-4Przegląd literatury8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia części teoretycznej zajęć10
A-W-3Konsultacje z prowadzącym5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO1-2_W01Student ma wiedzę na temat różnorodności mikroalg i możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W09Ma wiedzę w zakresie hodowli komórkowych i ich zastosowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową mikroalg oraz ich możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
Treści programoweT-W-1Miejsce alg w systematyce ich charakterystyka i wystepowanie
T-W-3Mikroalgi jako narzędzie w biogospodarce
T-W-5Prespektywy wykorzystania mikroalg w biotechnologii
T-L-1Charakterystyka i róznorodność morfologiczna mikroalg
T-W-4Mikroalgi w inzynierii środowiskowej
T-L-2Metaboliczna aktywność mikroalg i ich wykorzystanie w biogospodarce
T-W-2Biologiczny potencjał mikroalg
T-L-3Modele procesowe i optymalizacja produktywności fotobioreaktorów
T-L-4Algenika jako podstawa technologia w biofarmacji
T-L-5Mikroalgi jako wskaźniki zmian środowiskowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę na temat mikroalg oraz możliwości ich wykorzystnia w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO1-2_U01Student potrafi wskazać istotne różnice pomiędzy mikroalgami i okreslić możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową mikroalg oraz ich możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
Treści programoweT-W-1Miejsce alg w systematyce ich charakterystyka i wystepowanie
T-W-3Mikroalgi jako narzędzie w biogospodarce
T-W-5Prespektywy wykorzystania mikroalg w biotechnologii
T-L-1Charakterystyka i róznorodność morfologiczna mikroalg
T-W-4Mikroalgi w inzynierii środowiskowej
T-W-2Biologiczny potencjał mikroalg
T-L-3Modele procesowe i optymalizacja produktywności fotobioreaktorów
T-L-4Algenika jako podstawa technologia w biofarmacji
T-L-5Mikroalgi jako wskaźniki zmian środowiskowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać różnice pomiędzy mikroalgami oraz możliwości ich wykorzystnia w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO1-2_K01Student postrzega relacje pomiedzy różnorodnością gatunkową mikroalg a możliwościami ich wykorzystania w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością gatunkową mikroalg oraz ich możliwości ich wykorzystania w biotechnologii
Treści programoweT-W-1Miejsce alg w systematyce ich charakterystyka i wystepowanie
T-W-3Mikroalgi jako narzędzie w biogospodarce
T-W-5Prespektywy wykorzystania mikroalg w biotechnologii
T-L-1Charakterystyka i róznorodność morfologiczna mikroalg
T-W-4Mikroalgi w inzynierii środowiskowej
T-L-2Metaboliczna aktywność mikroalg i ich wykorzystanie w biogospodarce
T-W-2Biologiczny potencjał mikroalg
T-L-3Modele procesowe i optymalizacja produktywności fotobioreaktorów
T-L-4Algenika jako podstawa technologia w biofarmacji
T-L-5Mikroalgi jako wskaźniki zmian środowiskowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektów przygotowanych na ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o mikroorgach oraz możliwościach ich wykorzystania w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0