Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>, Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogolna znajomość realiów życia gospodarczego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych kategorii ekonomicznych oraz istoty ekonomii. zapoznanie z kierunkami zmian we współczesnej ekonomii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przygotowanie referatów na tematy z wykładów - dyskusja nt praktyki życia gospodarczego15
15
wykłady
T-W-11. Czym zajmuje sie ekonomia1
T-W-22. Wybór ekonimiczny1
T-W-3Gospodarka rynkowa1
T-W-4Wybór konsumenta1
T-W-5Popyt na dobra inwestycyjne1
T-W-6Wybór przedsiębiorcy2
T-W-7Wolna konkurencja2
T-W-8Monopol i konkurencja monopolistyczna1
T-W-9Popyt na czynniki wytwórcze1
T-W-10Rynki i podział dochodów1
T-W-11Równowaga ogólna1
T-W-12Kierunki zmian we współczesnej ekonomii1
T-W-13Ekonomia a problemy rozwoju współczesnego swiata1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Referaty związane z praktycznymi aspektami zycia gospodarczego w oparciu o tematy przedstawione na wykładach.15
A-L-2Uczestnictwo w zajeciach15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-11. Wyklady: informacyjny i problemowy
M-22. Laboratoria- przygotowanie referatów i dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B9_W01
Przyswojenie wiedzy o procesach gospodarczych Poznanie podstawowych kategorii z zakresu mikroekonomii. Miejsce przedsiebiorstwa we współczesnym swiecie oraz zrównowazonym rozwoju.
TOW_1A_W10, TOW_1A_W24, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B9_U01
Zrozumienie mechanizmów rządzących procesami gospodarczymi w skali mikro. Umiejętność opisu obserwowanych procesów gospodarczych.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U05, TOW_1A_U07, TOW_1A_U15S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-10, T-W-11, T-W-12M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B9_K01
Możliwość wykorzystania poznanej wiedzy w praktyce.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B9_W01
Przyswojenie wiedzy o procesach gospodarczych Poznanie podstawowych kategorii z zakresu mikroekonomii. Miejsce przedsiebiorstwa we współczesnym swiecie oraz zrównowazonym rozwoju.
2,0Brak znajomości pełnego materiału
3,0Powierzchowna znajomość pełnego materiału
3,5Dość dobre opanowanie przedstawionego materiału
4,0Dobre opanowanie przedstawionego materiału
4,5Dobre opanowanie przedstawionego materiału i próbowanie wykorzystać go w praktyce
5,0Bardzo dobre opanowanie przedstawionego materiału i umiejętność wykorzystania go w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B9_U01
Zrozumienie mechanizmów rządzących procesami gospodarczymi w skali mikro. Umiejętność opisu obserwowanych procesów gospodarczych.
2,0brak pelnej wiedzy
3,0powierzchowna znajomość całości materiału
3,5powierzchowna znajomość całości materiału wybrane zagadnienia poznane lepiej
4,0dobra znajomość całości materiału
4,5ponad dobra znajomość całości materiału
5,0pełna znajomość materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B9_K01
Możliwość wykorzystania poznanej wiedzy w praktyce.
2,0brak aktywności
3,0dostateczna aktywność na zajęciach
3,5dość dobra aktywność na zajęciach
4,0dobra aktywność na zajęciach
4,5ponad dobra aktywność na zajęciach
5,0wybitna aktywność na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Beksiak J., Ekonimia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000, 1
  2. Brocki W., Odpowiedzialne rybołówstwo jako element zrównoważonego rozwoju, ZUT, Szczecin, 2012, 2

Literatura dodatkowa

  1. inne podreczniki akademickie z zakresu mikroekonomii i internet, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie referatów na tematy z wykładów - dyskusja nt praktyki życia gospodarczego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Czym zajmuje sie ekonomia1
T-W-22. Wybór ekonimiczny1
T-W-3Gospodarka rynkowa1
T-W-4Wybór konsumenta1
T-W-5Popyt na dobra inwestycyjne1
T-W-6Wybór przedsiębiorcy2
T-W-7Wolna konkurencja2
T-W-8Monopol i konkurencja monopolistyczna1
T-W-9Popyt na czynniki wytwórcze1
T-W-10Rynki i podział dochodów1
T-W-11Równowaga ogólna1
T-W-12Kierunki zmian we współczesnej ekonomii1
T-W-13Ekonomia a problemy rozwoju współczesnego swiata1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Referaty związane z praktycznymi aspektami zycia gospodarczego w oparciu o tematy przedstawione na wykładach.15
A-L-2Uczestnictwo w zajeciach15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B9_W01Przyswojenie wiedzy o procesach gospodarczych Poznanie podstawowych kategorii z zakresu mikroekonomii. Miejsce przedsiebiorstwa we współczesnym swiecie oraz zrównowazonym rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W10Ma podstawowe wiadomości z zakresu makro i mikroekonomii, ma wiedzę na temat funkcjonowania podstawowych podmiotów gospodarczych. Ma wiedzę na temat narzędzi analizy ekonomicznej.
TOW_1A_W24Zna źródła, z których można pozyskać środki na dofinansowanie działalności. Ma ogólną orientację w podstawowych problemach towaroznawstwa na poziomie inżynierskim.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych kategorii ekonomicznych oraz istoty ekonomii. zapoznanie z kierunkami zmian we współczesnej ekonomii.
Treści programoweT-W-11. Czym zajmuje sie ekonomia
T-W-22. Wybór ekonimiczny
T-W-3Gospodarka rynkowa
T-W-4Wybór konsumenta
Metody nauczaniaM-11. Wyklady: informacyjny i problemowy
M-22. Laboratoria- przygotowanie referatów i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości pełnego materiału
3,0Powierzchowna znajomość pełnego materiału
3,5Dość dobre opanowanie przedstawionego materiału
4,0Dobre opanowanie przedstawionego materiału
4,5Dobre opanowanie przedstawionego materiału i próbowanie wykorzystać go w praktyce
5,0Bardzo dobre opanowanie przedstawionego materiału i umiejętność wykorzystania go w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B9_U01Zrozumienie mechanizmów rządzących procesami gospodarczymi w skali mikro. Umiejętność opisu obserwowanych procesów gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U05Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne dotyczące studiowanego kierunku
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U15Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych kategorii ekonomicznych oraz istoty ekonomii. zapoznanie z kierunkami zmian we współczesnej ekonomii.
Treści programoweT-W-10Rynki i podział dochodów
T-W-11Równowaga ogólna
T-W-12Kierunki zmian we współczesnej ekonomii
Metody nauczaniaM-22. Laboratoria- przygotowanie referatów i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak pelnej wiedzy
3,0powierzchowna znajomość całości materiału
3,5powierzchowna znajomość całości materiału wybrane zagadnienia poznane lepiej
4,0dobra znajomość całości materiału
4,5ponad dobra znajomość całości materiału
5,0pełna znajomość materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B9_K01Możliwość wykorzystania poznanej wiedzy w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych kategorii ekonomicznych oraz istoty ekonomii. zapoznanie z kierunkami zmian we współczesnej ekonomii.
Treści programoweT-W-6Wybór przedsiębiorcy
T-W-7Wolna konkurencja
T-W-8Monopol i konkurencja monopolistyczna
Metody nauczaniaM-11. Wyklady: informacyjny i problemowy
M-22. Laboratoria- przygotowanie referatów i dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywności
3,0dostateczna aktywność na zajęciach
3,5dość dobra aktywność na zajęciach
4,0dobra aktywność na zajęciach
4,5ponad dobra aktywność na zajęciach
5,0wybitna aktywność na zajęciach