Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Ekonomika i zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika i zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej1
T-W-2Kompleks Gospodarki Żywnościowej jako element gospodarki narodowej1
T-W-3Tło mikroekomoniczne produkcji rolniczej i jej organizacja1
T-W-4Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie1
T-W-5Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej1
T-W-6Amortyzacja środków trwałych1
T-W-7Konsekwencje procesu integracji europejskiej dla rozwoju polskiego rolnictwa1
T-W-8Istota zarządzania - struktury organizacyjne. metody1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielna praca studenta22
A-W-3Praca w zespołach15
A-W-4Przygotowanie do kolokwium15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4Przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekt - analiza przypadków i propozycje rozwiazań
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B6_W02
Student zna techniki oceny działań marketingowych
TZiZ_1A_W21R1A_W09InzA_W04C-1, C-2T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3
TZiZ_1A_B6_W03
Student potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
TZiZ_1A_W20R1A_W02, R1A_W08InzA_W04C-1, C-2T-W-8M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B6_U01
Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
TZiZ_1A_U29R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2T-W-3M-3, M-4S-1, S-2
TZiZ_1A_B6_U02
Student potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
TZiZ_1A_U29R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-8M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B6_K01
Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej
TZiZ_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05InzA_K02C-1, C-2T-W-4, T-W-5M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B6_W02
Student zna techniki oceny działań marketingowych
2,0
3,0Zna techniki oceny działań marketingowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_1A_B6_W03
Student potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
2,0
3,0Potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B6_U01
Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
2,0
3,0Potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_1A_B6_U02
Student potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
2,0
3,0Potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B6_K01
Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej
2,0
3,0Umiejętnosć opracowania strategii marketingowej i planu zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Worojow L., Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2011
  2. Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, SNIGiR, Szczecin, 2006
  3. Worobjow L., Spychalski G., Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania produkcją ogrodniczą, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
  4. Krusze N., Organizacja i ekonomika przedsiębiorstw ogrodniczych, PWRiL, Warszawa
  5. pod red. A. Wosia i F. Tomczaka, Ekonomika rolnictwa, PWRiL, Warszawa

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej1
T-W-2Kompleks Gospodarki Żywnościowej jako element gospodarki narodowej1
T-W-3Tło mikroekomoniczne produkcji rolniczej i jej organizacja1
T-W-4Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie1
T-W-5Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej1
T-W-6Amortyzacja środków trwałych1
T-W-7Konsekwencje procesu integracji europejskiej dla rozwoju polskiego rolnictwa1
T-W-8Istota zarządzania - struktury organizacyjne. metody1
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielna praca studenta22
A-W-3Praca w zespołach15
A-W-4Przygotowanie do kolokwium15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_W02Student zna techniki oceny działań marketingowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W21Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstaw rachunkowości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Treści programoweT-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna techniki oceny działań marketingowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_W03Student potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W20Ma elementarna wiedzę w zakresie ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Treści programoweT-W-8Istota zarządzania - struktury organizacyjne. metody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zdefiniować strategię efektywnego zarządzania podmiotem gospodarczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_U01Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Treści programoweT-W-3Tło mikroekomoniczne produkcji rolniczej i jej organizacja
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4Przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekt - analiza przypadków i propozycje rozwiazań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_U02Student potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Treści programoweT-W-1Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej
T-W-8Istota zarządzania - struktury organizacyjne. metody
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekt - analiza przypadków i propozycje rozwiazań
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać strategię zarządzania do potrzeb podmiotu gospodarczego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B6_K01Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem
C-2Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania
Treści programoweT-W-4Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie
T-W-5Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków
M-4Przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umiejętnosć opracowania strategii marketingowej i planu zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0