Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Biologia rozwoju:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia rozwoju
Specjalność Biologia
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW5 25 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza dotycząca rozwoju organizmów na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
C-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
C-3Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozwojowych zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów8
10
laboratoria
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków5
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją2
T-L-3Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych2
T-L-4Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)2
T-L-5Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)2
T-L-6Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zarodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)2
15
wykłady
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości1
T-W-2Biologia i funkcja gamet oraz regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Budowa i zróżnicowanie gamet; lokalizacja informacji rozwojowej; cytologiczne i molekularne podłoże witelogenezy8
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu4
T-W-4Przebieg bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; wybrane mechanizmy regulacji tych procesów; sygnalizacja międzykomórkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju8
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród2
T-W-6Rozwój komórek linii płciowej, morfogeneza gonad i różnicowanie przewodów płciowych, determinacja płci2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3przygotowanie się do kolokwium z zajęć audytoryjnych10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów30
A-W-4zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis i wyjaśnienie
M-3metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i preparatyka preparatów makroskopowych i/lub obserwacja mikroskopowa)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C18_W01
Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych
BL_1A_W08, BL_1A_W11, BL_1A_W13P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-3, S-4
BL_1A_BL-S-C18_W02
Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą molekularnego podłoża podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy
BL_1A_W05, BL_1A_W08, BL_1A_W11, BL_1A_W13P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W06C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C18_U01
Student potrafi wyjaśniać mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych
BL_1A_U05, BL_1A_U06P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-3, S-4
BL_1A_BL-S-C18_U02
Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty mikro- i/lub makroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz etapami rozwoju zwierząt kręgowych
BL_1A_U05P1A_U01, P1A_U04, P1A_U06, P1A_U10, P1A_U11C-1, C-3, C-2T-W-2, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-4, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-C18_K01
Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach
BL_1A_K03, BL_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K08C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-4, M-3S-2
BL_1A_BL-S-C18_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
BL_1A_K01, BL_1A_K06P1A_K01, P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-4, M-3S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C18_W01
Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych
2,0Student nie zna przebiegu gametogenezy i zapłodnienia; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z tego zakresu treści programowych; nie zna mechanizmów regulujących procesy powstawania i interakcji gamet w czasie zapłodnienia; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gametogenezy i zapłodnienia; wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy tych procesów oraz mechanizmy je regulujące; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gametogenezy i zapłodnienia; wymienia, definiuje i charakteryzuje zasadnicze etapy tych procesów oraz mechanizmy je regulujące; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat przebiegu i regulacji gametogenezy i zapłodnienia; wykazuje staranne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy; wykazuje zainteresowanie w zakresie stosunku do wiedzy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę dotyczącą przebiegu i regulacji gametogenezy i zapłodnienia; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę na temat przebiegu i regulacji gametogenezy i zapłodnienia; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;
BL_1A_BL-S-C18_W02
Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą molekularnego podłoża podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy
2,0Student nie zna podstawowego przebiegu procesów rozwojowych modelowych gatunków kręgowców; nie potrafi wskazać i opisać żadnych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych większości modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student zna przebieg procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i szczegółowo opisuje kluczowe etapy ich rozwoju oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy; wykazuje zainteresowanie w zakresie stosunku do wiedzy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę na temat przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C18_U01
Student potrafi wyjaśniać mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych
2,0Student nie umie wyjaśniać zasadniczych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych oraz nie potrafi wskazać odpowiednich, modelowych przykładów ilustrujących te zjawiska;
3,0Student wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska;
3,5Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując niektóre modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska;
4,0Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska;
4,5Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych w większości posługując się odpowiednimi przykładami ilustrującymi te zjawiska;
5,0Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska;
BL_1A_BL-S-C18_U02
Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty mikro- i/lub makroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz etapami rozwoju zwierząt kręgowych
2,0Student nie potrafi rozpoznać i opisać żadnego preparatu mikro- lub makroskopowego poznanego na zajęciach;
3,0Student rozpoznaje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach opisując niektóre z nich;
3,5Student rozpoznaje i opisuje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach;
4,0Student rozpoznaje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach opisując większość z nich;
4,5Student rozpoznaje i opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach;
5,0Student rozpoznaje i wyczerpująco opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-C18_K01
Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach
2,0Student nie wykazuje zdolności do pracy w grupie oraz do aktywnego uczestniczenia w powierzonych mu zadaniach;
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach;
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_1A_BL-S-C18_K02
Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
2,0Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt;
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura C. i Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 1 Podstawowe procesy rozmnażania i rozwoju osobniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Jura C. i Klag J. (red), Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. Tom 2 Mechanizmy rozwoju zarodkowego. Niektóre zastosowania praktyczne współczesnej embriologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  3. Albert le Moigne, Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  4. Twyman R. M., Krótkie wykłady. Biologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wraszawa, 2005
  5. Rodkiewicz B., Zarys biologii rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin, 1997
  6. Maliszewski M. (red), Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
  7. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001
  8. Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2010
  9. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy. Różnicowanie się komórek w narządach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1 Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red), Bilogia rozrodu zwierząt. Tom 2 bilogiczne uwarunkowania wartości rozordowej samca, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  3. Kurpisz M. (red), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  4. Łukaszyk A., Bilińska B., Kawiak J., Bielańska-Osuchowska Z. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 7 Mechanizmy regulujące spermatogenezę, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  5. Biliński S., Bielańska-Osuchowska Z., Kawiak J., Przełęcka A. (red), Ultrastruktura i funkcja komórki. Tom 6 Oogeneza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców2
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów8
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków5
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją2
T-L-3Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych2
T-L-4Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)2
T-L-5Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)2
T-L-6Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zarodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości1
T-W-2Biologia i funkcja gamet oraz regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Budowa i zróżnicowanie gamet; lokalizacja informacji rozwojowej; cytologiczne i molekularne podłoże witelogenezy8
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu4
T-W-4Przebieg bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; wybrane mechanizmy regulacji tych procesów; sygnalizacja międzykomórkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju8
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród2
T-W-6Rozwój komórek linii płciowej, morfogeneza gonad i różnicowanie przewodów płciowych, determinacja płci2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3przygotowanie się do kolokwium z zajęć audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3przygotowanie się do kolokwium z zajęć laboratoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach3
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia wykładów30
A-W-4zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C18_W01Student zna przebieg gametogenezy i zapłodnienia; charakteryzuje podstawowe mechanizmy regulujące te procesy oraz ich lokalizację w obrębie narządów rozrodczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W08zna strukturę oraz funkcję komórki, a także budowę oraz zróżnicowanie tkanek organizmów żywych
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
C-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
Treści programoweT-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości
T-W-2Biologia i funkcja gamet oraz regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Budowa i zróżnicowanie gamet; lokalizacja informacji rozwojowej; cytologiczne i molekularne podłoże witelogenezy
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis i wyjaśnienie
M-4pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i preparatyka preparatów makroskopowych i/lub obserwacja mikroskopowa)
M-3metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przebiegu gametogenezy i zapłodnienia; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z tego zakresu treści programowych; nie zna mechanizmów regulujących procesy powstawania i interakcji gamet w czasie zapłodnienia; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gametogenezy i zapłodnienia; wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy tych procesów oraz mechanizmy je regulujące; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gametogenezy i zapłodnienia; wymienia, definiuje i charakteryzuje zasadnicze etapy tych procesów oraz mechanizmy je regulujące; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student posiada szczegółową wiedzę na temat przebiegu i regulacji gametogenezy i zapłodnienia; wykazuje staranne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy; wykazuje zainteresowanie w zakresie stosunku do wiedzy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę dotyczącą przebiegu i regulacji gametogenezy i zapłodnienia; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę na temat przebiegu i regulacji gametogenezy i zapłodnienia; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C18_W02Student zna podstawowe etapy przebiegu procesów rozwojowych u modelowych gatunków ryb, płazów, ptaków i ssaków oraz posiada wiedzę dotyczącą molekularnego podłoża podstawowych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W05nazywa i opisuje mechanizmy podstawowych procesów życiowych organizmów na różnym poziomie organizacji
BL_1A_W08zna strukturę oraz funkcję komórki, a także budowę oraz zróżnicowanie tkanek organizmów żywych
BL_1A_W11ma znajomość biologii organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz zasad ich klasyfikacji, budowy oraz behawioru
BL_1A_W13zna podstawowe procesy, rozłożone w czasie i w różnych środowiskach, prowadzące do przekształcania się cech i właściwości organizmów żywych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
C-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
Treści programoweT-W-4Przebieg bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; wybrane mechanizmy regulacji tych procesów; sygnalizacja międzykomórkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród
T-W-6Rozwój komórek linii płciowej, morfogeneza gonad i różnicowanie przewodów płciowych, determinacja płci
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
T-L-3Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-L-4Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-5Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
T-L-6Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zarodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis i wyjaśnienie
M-4pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i preparatyka preparatów makroskopowych i/lub obserwacja mikroskopowa)
M-3metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowego przebiegu procesów rozwojowych modelowych gatunków kręgowców; nie potrafi wskazać i opisać żadnych mechanizmów regulujących wczesny rozwój zarodkowy; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych;
3,0Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych niektórych modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i w sposób ogólny opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia wiele błędów;
3,5Student zna podstawowy przebieg procesów rozwojowych większości modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i opisuje kluczowe etapy rozwoju kręgowców oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy popełnia błędy;
4,0Student zna przebieg procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wymienia, definiuje i szczegółowo opisuje kluczowe etapy ich rozwoju oraz mechanizmy regulujące wczesny rozwój zarodkowy; przy prezentacji wiedzy sporadycznie popełnia błędy; wykazuje zainteresowanie w zakresie stosunku do wiedzy;
4,5Student posiada wyczerpującą wiedzę na temat przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje dokładne przyswojenie oraz poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie;
5,0Student posiada dogłębną wiedzę dotyczącą przebiegu i regulacji procesów rozwojowych wszystkich poznanych, modelowych gatunków kręgowców; wykazuje bardzo dokładne przyswojenie oraz pełne, poprawne rozumienie treści programowych z tego zakresu; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C18_U01Student potrafi wyjaśniać mechanizmy zasadniczych procesów rozwojowych u zwierząt kręgowych posługując się odpowiednimi przykładami modelowych układów rozwojowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
BL_1A_U06posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii molekularnej, inżynierii genetycznej, potrafi określić obszary, w których wykorzystuje się techniki molekularne; potrafi przeprowadzić proste analizy molekularne pod opieką prowadzącego; posiada umiejętności analizy i interpretacji wyników;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
C-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
Treści programoweT-W-2Biologia i funkcja gamet oraz regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Budowa i zróżnicowanie gamet; lokalizacja informacji rozwojowej; cytologiczne i molekularne podłoże witelogenezy
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu
T-W-4Przebieg bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; wybrane mechanizmy regulacji tych procesów; sygnalizacja międzykomórkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród
T-W-6Rozwój komórek linii płciowej, morfogeneza gonad i różnicowanie przewodów płciowych, determinacja płci
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
T-L-3Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-L-4Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-5Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
T-L-6Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zarodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis i wyjaśnienie
M-4pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i preparatyka preparatów makroskopowych i/lub obserwacja mikroskopowa)
M-3metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowa kontrola przygotowania do zajęć w formie pisemnej lub ustnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wyjaśniać zasadniczych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych oraz nie potrafi wskazać odpowiednich, modelowych przykładów ilustrujących te zjawiska;
3,0Student wyjaśnia niektóre zasadnicze mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska;
3,5Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując niektóre modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska;
4,0Student wyjaśnia większość poznanych mechanizmów procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska;
4,5Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych w większości posługując się odpowiednimi przykładami ilustrującymi te zjawiska;
5,0Student wyjaśnia wszystkie poznane mechanizmy procesów rozwojowych zwierząt kręgowych wskazując odpowiednie, modelowe przykłady ilustrujące te zjawiska;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C18_U02Student potrafi opisywać i analizować proste preparaty mikro- i/lub makroskopowe związane z budową narządów rozrodczych i gamet oraz etapami rozwoju zwierząt kręgowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U05posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać zalety osobników płciowych i przewagi selekcyjnej ich potomstwa; potrafi wskazać metody jakimi określone procesy mogą byś analizowane; potrafi przeprowadzić pod opieką opiekuna proste doświadczenia in vitro;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
C-3Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozwojowych zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt.
C-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
Treści programoweT-W-2Biologia i funkcja gamet oraz regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Budowa i zróżnicowanie gamet; lokalizacja informacji rozwojowej; cytologiczne i molekularne podłoże witelogenezy
T-W-6Rozwój komórek linii płciowej, morfogeneza gonad i różnicowanie przewodów płciowych, determinacja płci
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją
T-L-3Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-L-4Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-5Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
T-L-6Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zarodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)
Metody nauczaniaM-2opis i wyjaśnienie
M-4pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i preparatyka preparatów makroskopowych i/lub obserwacja mikroskopowa)
M-3metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać i opisać żadnego preparatu mikro- lub makroskopowego poznanego na zajęciach;
3,0Student rozpoznaje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach opisując niektóre z nich;
3,5Student rozpoznaje i opisuje większość preparatów mikro- lub makroskopowych poznanych na zajęciach;
4,0Student rozpoznaje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach opisując większość z nich;
4,5Student rozpoznaje i opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach;
5,0Student rozpoznaje i wyczerpująco opisuje wszystkie preparaty mikro- lub makroskopowe poznane na zajęciach;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C18_K01Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole, prostej preparatyki laboratoryjnej oraz świadomości znaczenia wiedzy o procesach rozwojowych zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt.
Treści programoweT-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją
T-L-3Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-L-4Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-5Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
T-L-6Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zarodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)
Metody nauczaniaM-2opis i wyjaśnienie
M-4pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i preparatyka preparatów makroskopowych i/lub obserwacja mikroskopowa)
M-3metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zdolności do pracy w grupie oraz do aktywnego uczestniczenia w powierzonych mu zadaniach;
3,0Student wykazuje zdolność do pracy w grupie aktywnie uczestnicząc w powierzonych zadaniach;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-C18_K02Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K01wykazuje zrozumienie podstawowych procesów i zjawisk biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BL_1A_K06przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przebiegiem przedzarodkowych oraz dalszych etapów procesów rozwojowych u kręgowców (na przykładzie organizmów modelowych danej jednostki taksonomicznej)
C-2Zapoznanie z genetycznymi podstawami regulacji rozwoju zarodkowego i mechanizmami determinującymi różnicowanie komórek i morfogenezę
Treści programoweT-W-1Istota płciowości, główne cele i sposoby rozmnażania, biologiczne i społeczne znaczenie płciowości
T-W-2Biologia i funkcja gamet oraz regulacja procesów rozrodczych u samic i samców. Budowa i zróżnicowanie gamet; lokalizacja informacji rozwojowej; cytologiczne i molekularne podłoże witelogenezy
T-W-3Istota i mechanizmy zapłodnienia u kręgowców. Przebieg i znaczenie procesów towarzyszących zapłodnieniu
T-W-4Przebieg bruzdkowania i blastulacji, gastrulacji i organogenezy; wybrane mechanizmy regulacji tych procesów; sygnalizacja międzykomórkowa w organizacji budowy zarodka we wczesnych stadiach rozwoju
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i narządy przejściowe, błony zarodkowe i płodowe, łożysko, ciąża, poród
T-W-6Rozwój komórek linii płciowej, morfogeneza gonad i różnicowanie przewodów płciowych, determinacja płci
T-A-1Przebieg gametogenezy w aspekcie czynności i funkcji narządów rozrodczych kręgowców
T-A-2Przebieg rozwoju ryb, płazów, ptaków, ssaków na przykładzie gatunków modelowych - przebieg zapłodnienia, bruzdkowania, gastrulacji, organogenezy wybranych narządów
T-L-1Morfologiczno-funkcjonalne zróżnicowanie narządów rozrodczych kręgowców; topografia, budowa i funkcje narządów rozrodczych samców i samic ssaków
T-L-2Organizacja histologiczna narządów rozrodczych samic i samców ssaków; związek budowy morfologicznej i ultrastrukturalnej gamet z ich funkcją
T-L-3Rozwój ryb: charakterystyka porównawcza poszczególnych stadiów rozwoju larwalnego ryb kostnoszkieletowych
T-L-4Rozwój płazów: budowa oocytu i charakterystyka wybranych stadiów rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów bezogonowych (Rana temporaria)
T-L-5Rozwój ptaków: budowa jaja i organizacja zarodków in ovo podczas pierwszych godzin inkubacji (Gallus gallus domesticus, Coturnix coturnix japonica)
T-L-6Rozwój ssaków: powstawanie błon płodowych i ich funkcje (obserwacje błon płodowych); cechy zarodków i płodów na różnych etapach rozwoju (Bos taurus, Sus scrofa domestica)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2opis i wyjaśnienie
M-4pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (obserwacja i preparatyka preparatów makroskopowych i/lub obserwacja mikroskopowa)
M-3metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium końcowe obejmujace zakres treści programowych zajęć audytoryjnych i laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt;
3,0Student ma świadomość znaczenia wiedzy dotyczącej rozwoju organizmów zarówno w medycynie, jak i hodowli zwierząt;
3,5
4,0
4,5
5,0