Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Spożywanie mięsa - historia, religia, etyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Spożywanie mięsa - historia, religia, etyka
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu historii, religioznawstwa i etyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii spożywania mięsa przez człowieka, zasad i dopuszczalności spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata, a także problemami etycznymi dotyczącymi praw zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.2
T-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.6
T-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.2
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.2
T-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.4
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie referatu na wskazany temat.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Referat.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie referatu i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.4_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
2,0
3,0Student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.4_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
2,0
3,0Student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O3.4_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Harris M., Krowy, świnie, wojny i czarownice. Zagadki kultury., Wyd. PIW., Warszawa, 1985
  2. Kapleau P., Ochraniać wszelkie życie. Buddyjski przyczynek do wegetarianizmu., Wyd. Pusty Obłok., Warszawa, 1985
  3. Pietrzykowski T., Spór o prawa zwierząt., Wyd. Sonia Draga., Katowice., 2007
  4. Zwoliński A., Wielkie Religie Wschodu., Wyd. PETRUS., Kraków., 2008

Literatura dodatkowa

  1. Zin M., Rys historyczny spożywania mięsa., Gospodarka mięsna 3, 22-25., 2007
  2. Jędrzejewski P., Judaizm bez tajemnic., Tora Pardes., Kraków, 2009
  3. Viva, Zeszyty Praw Zwierząt, Wyd. Viva, Warszawa, 2010
  4. Pluhar E. B., Meat and Morality: Alternatives to Factory Farming., J Agric Environ Ethics 23:455–468., 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.2
T-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.6
T-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.2
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.2
T-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.4
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.4
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie referatu na wskazany temat.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O3.4_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii spożywania mięsa przez człowieka, zasad i dopuszczalności spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata, a także problemami etycznymi dotyczącymi praw zwierząt.
Treści programoweT-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.
T-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.
T-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.
T-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Referat.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna historię i tradycję spożywania mięsa przez człowieka, potrafi wymienić i opisać zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt gospodarskich w najważniejszcych religiach świata, a także scharakteryzować etyczne problemy dotyczące spożywania mięsa, w tym prawa zwierząt oraz genezę i ideologię ruchu na na rzecz praw zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O3.4_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii spożywania mięsa przez człowieka, zasad i dopuszczalności spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata, a także problemami etycznymi dotyczącymi praw zwierząt.
Treści programoweT-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.
T-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.
T-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.
T-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Referat.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zaprezentować swój pogląd na temat etycznych problemów dotyczących spożywania mięsa przez człowieka i związanych z tym praw zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O3.4_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu historii spożywania mięsa przez człowieka, zasad i dopuszczalności spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata, a także problemami etycznymi dotyczącymi praw zwierząt.
Treści programoweT-W-1Historia spożywania mięsa od czasów najdawniejszych do współczesności. Zabijanie i spożywanie zwierząt przez ludy pierwotne. Spożywania mięsa przez ludy starożytne. Historia spożywania mięsa w Polsce od średniowiecza do końca XIX wieku.
T-W-2Zasady i dopuszczalność spożywania mięsa różnych gatunków zwierząt w najważniejszych religiach świata. Jedzenie mięsa a buddyjskie pierwsze przykazanie. Dopuszczalność jedzenia mięsa w buddyzmie: wersja therawady i mahajany. Indyjska doktryna ahinsy. Kanon palijski na temat spożywania mięsa. Hinduistyczny zakaz zabijania bydła domowego i spożywania wołowiny. Kaszrut - zasady koszerności w judaizmie. Żywność haram i halal w islamie. Post w chrześcijaństwie.
T-W-3Etyczne problemy spożywanie mięsa. Historia i idea wegetarianizmu. Religijne podstawy wegetarianizmu. „Wegetariańskie” religie. Dieta bezmięsna jako element „etyki środowiskowej i ekologicznej”.
T-W-4Prawa zwierząt. Biocentryzm etyczny.
T-W-5Geneza ruchu na rzecz praw zwierząt. Działalność ugrupowań animalistycznych.
T-W-6Ideologia ruchu wyzwolenia zwierząt. Filozofia „wyzwolenia zwierząt” Petera Singera i zasada równego poszanowania interesów. Filozofia praw zwierząt i moralne podstawy wegetarianizmu Toma Regana.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy użyciu komputera i laptopa.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Referat.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł oraz postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w chowiei i użytkowaniu zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0