Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Historia sztuki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia sztuki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu geografii, historii, historii literatury, etnografii, filozofii oraz kulturoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi historii sztuki od czasów starożytnych do współczesności. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz analizowania treści i formy obiektów architektonicznych oraz dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style. Kształtowanie wrażliwosci estetycznej i troski o dziedzictwo kulturowe.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Człowiek jako twórca i odbiorca sztuki (psychologiczne aspekty twórczości). Uwarunkowania środowiskowe i przekształcenia krajobrazu wynikające z rozwoju cywilizacji od starożytności do czasów współczesnych.1
T-W-2Sztuka ery prehistorycznej i sztuka starożytna (Mezopotamia, Egipt, Chiny i daleki wschód, sztuka bizantyńska).2
T-W-3Sztuka Afryki, Australii i Oceanii.1
T-W-4Ameryka prekolumbijska (sztuka Meksyku, sztuka Majów).1
T-W-5Sztuka starożytnego Rzymu i Grecji.1
T-W-6Sztuka romańska i gotycka. Architektura i rzeźba romańska w Polsce.2
T-W-7Sztuka zakonów: benedyktynów, cystersów, dominikanów, franciszkanów i krzyżaków w średniowieczu.1
T-W-8Renesans. Sztuka baroku i rokoka (malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne).2
T-W-9Sztuka dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Szczecin – miasto zabytków (zajęcia terenowe).3
T-W-10Wzornictwo przemysłowe, plakat i reklama. Instytucjonalne i organizacyjne formy ochrony zabytków. Muzea w Polsce. Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków (KOBiDZ). Europejskie Dni Dziedzictwa.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (prezentacje multimedialne, film, ekspozycje muzealne).
M-4Metody problemowe (wykład problemowy).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A5.5_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dziejów sztuki polskiej, europejskiej i pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz dostrzega i opisuje przekształcenia krajobrazu związane z rozwojem cywilizacji w poszczególnych epokach historycznych.
BL_1A_W14, BL_1A_W22, BL_1A_W23P1A_W01, P1A_W03, P1A_W05, P1A_W06, P1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A5.5_U01
Student formułuje opinie o nurtach artystycznych, rozpoznaje główne nurty w architekturze i sztuce oraz identyfikuje najważniejszych twórców i ich dzieła.
BL_1A_U10P1A_U07, P1A_U08, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BL-S-A5.5_K01
Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
BL_1A_K03, BL_1A_K05P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07, P1A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A5.5_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dziejów sztuki polskiej, europejskiej i pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz dostrzega i opisuje przekształcenia krajobrazu związane z rozwojem cywilizacji w poszczególnych epokach historycznych.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu historii sztuki.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A5.5_U01
Student formułuje opinie o nurtach artystycznych, rozpoznaje główne nurty w architekturze i sztuce oraz identyfikuje najważniejszych twórców i ich dzieła.
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu historii sztuki i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących historię sztuki w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących historię sztuki w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących historię sztuki w aspekcie lokalnym i regionalnym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BL-S-A5.5_K01
Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. Estreicher K., Historia sztuki w zarysie, Wydawnictwo PWN, Warszawa - Kraków, 1986
  2. Gombrich E.H., O sztuce, Wydawnictwo REBIS, Poznań, 2009
  3. Koch W., Style w architekturze, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ruszczyk G., Architektura drewniana w Polsce, Wydawnictwo MUZA, Warszawa, 2009
  2. Winzer F., Słownik sztuk pięknych, Wydawnictwo Książnica, Katowice, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Człowiek jako twórca i odbiorca sztuki (psychologiczne aspekty twórczości). Uwarunkowania środowiskowe i przekształcenia krajobrazu wynikające z rozwoju cywilizacji od starożytności do czasów współczesnych.1
T-W-2Sztuka ery prehistorycznej i sztuka starożytna (Mezopotamia, Egipt, Chiny i daleki wschód, sztuka bizantyńska).2
T-W-3Sztuka Afryki, Australii i Oceanii.1
T-W-4Ameryka prekolumbijska (sztuka Meksyku, sztuka Majów).1
T-W-5Sztuka starożytnego Rzymu i Grecji.1
T-W-6Sztuka romańska i gotycka. Architektura i rzeźba romańska w Polsce.2
T-W-7Sztuka zakonów: benedyktynów, cystersów, dominikanów, franciszkanów i krzyżaków w średniowieczu.1
T-W-8Renesans. Sztuka baroku i rokoka (malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne).2
T-W-9Sztuka dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Szczecin – miasto zabytków (zajęcia terenowe).3
T-W-10Wzornictwo przemysłowe, plakat i reklama. Instytucjonalne i organizacyjne formy ochrony zabytków. Muzea w Polsce. Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków (KOBiDZ). Europejskie Dni Dziedzictwa.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-4Udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A5.5_W01Student posiada podstawową wiedzę z zakresu dziejów sztuki polskiej, europejskiej i pozaeuropejskiej od czasów starożytnych po współczesność oraz dostrzega i opisuje przekształcenia krajobrazu związane z rozwojem cywilizacji w poszczególnych epokach historycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W14zna powiązania między organizmami żywymi a środowiskiem biotycznym i abiotycznym
BL_1A_W22ma wiedzę o aspekcie przyrodniczym w naukach humanistycznych
BL_1A_W23zna i definiuje rolę społeczno-humanistyczną elementów świata ożywionego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi historii sztuki od czasów starożytnych do współczesności. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz analizowania treści i formy obiektów architektonicznych oraz dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style. Kształtowanie wrażliwosci estetycznej i troski o dziedzictwo kulturowe.
Treści programoweT-W-1Człowiek jako twórca i odbiorca sztuki (psychologiczne aspekty twórczości). Uwarunkowania środowiskowe i przekształcenia krajobrazu wynikające z rozwoju cywilizacji od starożytności do czasów współczesnych.
T-W-2Sztuka ery prehistorycznej i sztuka starożytna (Mezopotamia, Egipt, Chiny i daleki wschód, sztuka bizantyńska).
T-W-3Sztuka Afryki, Australii i Oceanii.
T-W-4Ameryka prekolumbijska (sztuka Meksyku, sztuka Majów).
T-W-5Sztuka starożytnego Rzymu i Grecji.
T-W-6Sztuka romańska i gotycka. Architektura i rzeźba romańska w Polsce.
T-W-7Sztuka zakonów: benedyktynów, cystersów, dominikanów, franciszkanów i krzyżaków w średniowieczu.
T-W-8Renesans. Sztuka baroku i rokoka (malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne).
T-W-9Sztuka dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Szczecin – miasto zabytków (zajęcia terenowe).
T-W-10Wzornictwo przemysłowe, plakat i reklama. Instytucjonalne i organizacyjne formy ochrony zabytków. Muzea w Polsce. Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków (KOBiDZ). Europejskie Dni Dziedzictwa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (prezentacje multimedialne, film, ekspozycje muzealne).
M-4Metody problemowe (wykład problemowy).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć omawianych w trakcie wykładów i nie jest zainteresowany samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu historii sztuki.
3,0Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student przyswoił podstawowy materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student opanował materiał programowy, sporadycznie popełnia błędy, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
4,5Student opanował wszystkie treści programowe, nie popełnia błędów merytorycznych, wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami z grupą. Uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
5,0Student opanował wszystkie treści omawiane w trakcie wykładów oraz wykracza w zakresie wiadomości poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, chętnie podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student uczestniczy w stałych lub cyklicznych wydarzeniach artystycznych związanych ze sztuką.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A5.5_U01Student formułuje opinie o nurtach artystycznych, rozpoznaje główne nurty w architekturze i sztuce oraz identyfikuje najważniejszych twórców i ich dzieła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U10Potrafi charakteryzować, porównywać, oceniać poznane stanowiska filozoficzne, szczególnie z uwzględnieniem filozoficznej refleksji nad światem przyrody; posiada umiejętność hierarchizowania i odpowiedzialnego wyboru wartości etycznych w kontekście działalności zawodowej; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną; umie zastosować podstawową wiedzę socjologiczną do interpretacji współczesnych zjawisk i procesów społecznych nabywa umiejętności dostrzegania oraz analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych; posługuje się pojęciami z zakresu psychologii; nabywa umiejętności psychologiczne niezbędne w kontaktach interpersonalnych; umie rozpoznawać oraz analizować treści i formy obiektów architektonicznych i dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi historii sztuki od czasów starożytnych do współczesności. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz analizowania treści i formy obiektów architektonicznych oraz dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style. Kształtowanie wrażliwosci estetycznej i troski o dziedzictwo kulturowe.
Treści programoweT-W-1Człowiek jako twórca i odbiorca sztuki (psychologiczne aspekty twórczości). Uwarunkowania środowiskowe i przekształcenia krajobrazu wynikające z rozwoju cywilizacji od starożytności do czasów współczesnych.
T-W-2Sztuka ery prehistorycznej i sztuka starożytna (Mezopotamia, Egipt, Chiny i daleki wschód, sztuka bizantyńska).
T-W-3Sztuka Afryki, Australii i Oceanii.
T-W-4Ameryka prekolumbijska (sztuka Meksyku, sztuka Majów).
T-W-5Sztuka starożytnego Rzymu i Grecji.
T-W-6Sztuka romańska i gotycka. Architektura i rzeźba romańska w Polsce.
T-W-7Sztuka zakonów: benedyktynów, cystersów, dominikanów, franciszkanów i krzyżaków w średniowieczu.
T-W-8Renesans. Sztuka baroku i rokoka (malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne).
T-W-9Sztuka dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Szczecin – miasto zabytków (zajęcia terenowe).
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (prezentacje multimedialne, film, ekspozycje muzealne).
M-4Metody problemowe (wykład problemowy).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu historii sztuki i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki wykładów.
3,0Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu historii sztuki, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
3,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
4,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących historię sztuki w aspekcie lokalnym i regionalnym.
4,5Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie wykładów i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących historię sztuki w aspekcie lokalnym i regionalnym.
5,0Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu historii sztuki omawianymi w trakcie wykładów oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące wydarzeń promujących historię sztuki w aspekcie lokalnym i regionalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BL-S-A5.5_K01Student przejawia aktywną postawę wobec kontaktów ze sztuką, rozumie konieczność ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego ludzkości oraz przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K03przejawia aktywny udział i zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiedzialne współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu koleżeńskiego
BL_1A_K05ma otwartą i poszukującą postawę ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi historii sztuki od czasów starożytnych do współczesności. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania oraz analizowania treści i formy obiektów architektonicznych oraz dzieł sztuki reprezentujących wybrane epoki i style. Kształtowanie wrażliwosci estetycznej i troski o dziedzictwo kulturowe.
Treści programoweT-W-1Człowiek jako twórca i odbiorca sztuki (psychologiczne aspekty twórczości). Uwarunkowania środowiskowe i przekształcenia krajobrazu wynikające z rozwoju cywilizacji od starożytności do czasów współczesnych.
T-W-2Sztuka ery prehistorycznej i sztuka starożytna (Mezopotamia, Egipt, Chiny i daleki wschód, sztuka bizantyńska).
T-W-3Sztuka Afryki, Australii i Oceanii.
T-W-4Ameryka prekolumbijska (sztuka Meksyku, sztuka Majów).
T-W-5Sztuka starożytnego Rzymu i Grecji.
T-W-6Sztuka romańska i gotycka. Architektura i rzeźba romańska w Polsce.
T-W-7Sztuka zakonów: benedyktynów, cystersów, dominikanów, franciszkanów i krzyżaków w średniowieczu.
T-W-8Renesans. Sztuka baroku i rokoka (malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne).
T-W-9Sztuka dziewiętnastego i dwudziestego wieku. Szczecin – miasto zabytków (zajęcia terenowe).
T-W-10Wzornictwo przemysłowe, plakat i reklama. Instytucjonalne i organizacyjne formy ochrony zabytków. Muzea w Polsce. Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków (KOBiDZ). Europejskie Dni Dziedzictwa.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie).
M-2Metody aktywizujące (dyskusja związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (prezentacje multimedialne, film, ekspozycje muzealne).
M-4Metody problemowe (wykład problemowy).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach.
S-3Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów.
4,0Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student bardzo szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.