Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S3)

Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Chemia nieorganiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Walerian Arabczyk <Walerian.Arabczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 16 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii nieorganicznej, chemii fizycznej, matematyki z obszaru studiów I. i II. stopnia, kierunek technologia lub inżynieria chemiczna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozszerzenie wiedzy nabytej z chemii nieorganicznej i fizycznej na obszar chemii nanomateriałów.
C-2Przygotowanie i wygłoszenie krótkich prezentacji z zakresu chemii nieorganicznej i fizycznej związanej z tematem pracy doktorskiej.
C-3Zapoznanie się z tematyką prac badawczych realizowanych przez wszystkich doktorantów w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Otrzymywanie materiałów nanokrystalicznych, kinetyka procesów. Otrzymywanie: - metali. - węgli. - związków metali (azotków, tlenków, węglików). - kompozytów zawierających nanokrystaliczny węgiel, metal i/lub związki. Badanie właściwości fizykochemicznych nanomateriałów. Wybrane zagadnienia z chemii stosowanej w technologii chemicznej nieorganicznej (tematyka każdorazowo dopasowana do tematów prac doktorskich realizowanych przez doktorantów).16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2przygotowanie krótkiego wystąpienia związanego z tematem realizowanej pracy z obszaru materiału objętego wykładem20
A-W-3Studiowanie najnowszych informacji literaturowych związanych z tematyką wykładów i tematem pracy doktorskiej.24
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i uzupełniający ustny
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji
S-3Ocena formująca: aktywność doktoranta w czasie wykładu i umiejętność dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B03a_W01
Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej i nieorganicznej, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań. Doktorant w zależności od wybranego kierunku badań ma specjalistyczną wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tym obszarem badań. Doktorant ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii. Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu techniki pomiarowych stosowanych przy badaniu właściwości materiałów nanokrystalicznych. Doktorant ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień chemicznych związanych bezpośrednio z tematem pracy doktorskiej.
TICh_3A_W01, TICh_3A_W02, TICh_3A_W03, TICh_3A_W04, TICh_3A_W06C-1, C-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B03a_U01
Posiada podstawową wiedzę do studiowania literatury z zakresu nanochemii. Doktorant potrafi ocenić przydatność metod instrumentalnych do rozwiązywania problemów badawczych w zakresie wybranego kierunku badań. Doktorant potrafi dokonać doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań w zakresie wybranego kierunku badań
TICh_3A_U08, TICh_3A_U13, TICh_3A_U14C-2, C-3M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B03a_K01
Doktorant potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy. Doktorant rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i inżynierii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną lub inżynierią chemiczną. Doktorant posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym
TICh_3A_K01, TICh_3A_K02, TICh_3A_K03C-2, C-3M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B03a_W01
Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej i nieorganicznej, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań. Doktorant w zależności od wybranego kierunku badań ma specjalistyczną wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tym obszarem badań. Doktorant ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii. Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu techniki pomiarowych stosowanych przy badaniu właściwości materiałów nanokrystalicznych. Doktorant ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień chemicznych związanych bezpośrednio z tematem pracy doktorskiej.
2,0
3,0Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych i w stopniu dobrym zagadnienia związane z tematem pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B03a_U01
Posiada podstawową wiedzę do studiowania literatury z zakresu nanochemii. Doktorant potrafi ocenić przydatność metod instrumentalnych do rozwiązywania problemów badawczych w zakresie wybranego kierunku badań. Doktorant potrafi dokonać doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań w zakresie wybranego kierunku badań
2,0
3,0Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych i w stopniu dobrym zagadnienia związane z tematem pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B03a_K01
Doktorant potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy. Doktorant rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i inżynierii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną lub inżynierią chemiczną. Doktorant posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym
2,0
3,0Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych i w stopniu dobrym zagadnienia związane z tematem pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2009
  2. W. Arabczyk, Materiały pomocnicze do wykładów w formie prezentacji Power Point
  3. G. Barrow, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 1978
  4. P. Atkins, Chemia. Przewodnik po chemii fizycznej, PWN, Warszawa, 1997
  5. M. Jurczyk, Nanomateriały, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2001
  6. A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. I - Materials, Oxford University press, 2010
  7. A.V. Narlikar, Y.Y. Fu, The oxford handbook of nanoscience and technology, Vol. II - Applications, Oxford University press, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Otrzymywanie materiałów nanokrystalicznych, kinetyka procesów. Otrzymywanie: - metali. - węgli. - związków metali (azotków, tlenków, węglików). - kompozytów zawierających nanokrystaliczny węgiel, metal i/lub związki. Badanie właściwości fizykochemicznych nanomateriałów. Wybrane zagadnienia z chemii stosowanej w technologii chemicznej nieorganicznej (tematyka każdorazowo dopasowana do tematów prac doktorskich realizowanych przez doktorantów).16
16

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2przygotowanie krótkiego wystąpienia związanego z tematem realizowanej pracy z obszaru materiału objętego wykładem20
A-W-3Studiowanie najnowszych informacji literaturowych związanych z tematyką wykładów i tematem pracy doktorskiej.24
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03a_W01Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej i nieorganicznej, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań. Doktorant w zależności od wybranego kierunku badań ma specjalistyczną wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tym obszarem badań. Doktorant ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii. Doktorant ma zaawansowaną wiedzę z zakresu techniki pomiarowych stosowanych przy badaniu właściwości materiałów nanokrystalicznych. Doktorant ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień chemicznych związanych bezpośrednio z tematem pracy doktorskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W01ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej oraz analitycznej, biochemii i polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań
TICh_3A_W02w zależności od wybranego kierunku badań w dyscyplinie naukowej „Technologia Chemiczna” lub „Inżynieria Chemiczna” ma specjalistyczną wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tym obszarem badań
TICh_3A_W03ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii
TICh_3A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu techniki i metod identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych
TICh_3A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii i inżynierii chemicznej charakterystycznych dla wybranego kierunku badań
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie wiedzy nabytej z chemii nieorganicznej i fizycznej na obszar chemii nanomateriałów.
C-2Przygotowanie i wygłoszenie krótkich prezentacji z zakresu chemii nieorganicznej i fizycznej związanej z tematem pracy doktorskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny i uzupełniający ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych i w stopniu dobrym zagadnienia związane z tematem pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03a_U01Posiada podstawową wiedzę do studiowania literatury z zakresu nanochemii. Doktorant potrafi ocenić przydatność metod instrumentalnych do rozwiązywania problemów badawczych w zakresie wybranego kierunku badań. Doktorant potrafi dokonać doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań w zakresie wybranego kierunku badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej lub inżynierii chemicznej, zwłaszcza w zakresie wybranego kierunku badań
TICh_3A_U13potrafi opracować nowe rozwiązania aparaturowe przydatne w prowadzonych badaniach
TICh_3A_U14potrafi dokonać doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań w zakresie wybranego kierunku badań
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i wygłoszenie krótkich prezentacji z zakresu chemii nieorganicznej i fizycznej związanej z tematem pracy doktorskiej.
C-3Zapoznanie się z tematyką prac badawczych realizowanych przez wszystkich doktorantów w grupie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji
S-3Ocena formująca: aktywność doktoranta w czasie wykładu i umiejętność dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych i w stopniu dobrym zagadnienia związane z tematem pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03a_K01Doktorant potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy. Doktorant rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i inżynierii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną lub inżynierią chemiczną. Doktorant posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_K01potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy
TICh_3A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii i inżynierii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną lub inżynierią chemiczną
TICh_3A_K03posiada kompetencje niezbędne do oceny roli badacza w środowisku naukowym i zawodowym
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie i wygłoszenie krótkich prezentacji z zakresu chemii nieorganicznej i fizycznej związanej z tematem pracy doktorskiej.
C-3Zapoznanie się z tematyką prac badawczych realizowanych przez wszystkich doktorantów w grupie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji
S-3Ocena formująca: aktywność doktoranta w czasie wykładu i umiejętność dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym opisać zagadnienia ujęte w treściach programowych i w stopniu dobrym zagadnienia związane z tematem pracy doktorskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0