Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Makroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Makroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>, Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęc z zakresu makroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami makroekonomicznymi takimi jak: -pieniądz, -wzrost gospodarczy, -inflacja i bezrobocie, -gospodarka światowa, -zmiany paradygmatu we współczesnej ekonomii, -ekonomia zrównoważonego rozwoju.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tematyka z wykładów - aktywny udział studentow referaty i dyskusja15
15
wykłady
T-W-1Zrównoważony rozwój2
T-W-2Istota makroekonomii2
T-W-3Systemy pieniężne2
T-W-4Instytucje i rynki finansowe2
T-W-5Bezrobocie i zatrudnienie1
T-W-6Wzrost gospodarczy1
T-W-7Inflacja i bezrobocie1
T-W-8Polityka fiskalna i pieniężna1
T-W-9Systemy gospodarcze1
T-W-10Gospodarka światowa1
T-W-11Ekonomia zrównoważonego rozwoju1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2Przygotowanie do zajec15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy i ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Podsumowująca-zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B3_W01
Przyswojenie podstawowych kategorii z zakresu makroekonomii. Student powiniej je zdefiniowac i opisac jej zastosowanie.
TOW_1A_W10, TOW_1A_W24, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B3_U01
Zdolność do wykorzystania wiedzy w celu rozwiazywania problemów poznawczych z zakresu współczesnego życia gospodarczego.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U15, TOW_1A_U07, TOW_1A_U05S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-9, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B3_K01
Praktyczna umiejętność stosowania wiedzy ekonomicznej w życiu codziennym wyrażająca sie w otwartości ikreatywności w rozwiązywaniu problemów gospodarczych.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K08, TOW_1A_K03S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-11, T-L-1, T-W-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B3_W01
Przyswojenie podstawowych kategorii z zakresu makroekonomii. Student powiniej je zdefiniowac i opisac jej zastosowanie.
2,0Brak znajomosci pełnego materiału
3,0Powierzchowna znajomosc pełnego materiału przedstawionego na zajeciach
3,5Student powinien dosc dobrze opanowac przedstawiony materiał
4,0Student powinien dobrze opanowac przedstawiony materiał
4,5Student powinien znac pełen zakres przedstawionego materiału i próbowac wykorzystac go w praktyce
5,0Student powinien bardzo dobrze znac pełen zakres przedstawionego materiału i umiec wykorzystac go efektywnie w praktyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B3_U01
Zdolność do wykorzystania wiedzy w celu rozwiazywania problemów poznawczych z zakresu współczesnego życia gospodarczego.
2,0brak pełnej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania
3,0powierzchowna znajomosc całosci materiału i nieduża możliwość jego wykorzystania
3,5powierzchowna znajomosc całosci materiału , wybrane zagadnienia lepiej poznane i nieduża możliwość jego wykorzystania
4,0dobra znajomosc całosci materiału i możliwość jego efektywnego wykorzystania
4,5ponad dobra znajomosc całosci materiału i możliwość jego wykorzystania
5,0Student powinien bardzo dobrze znac pełen zakres przedstawionego materiału i umiec wykorzystac go efektywnie w praktyce

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B3_K01
Praktyczna umiejętność stosowania wiedzy ekonomicznej w życiu codziennym wyrażająca sie w otwartości ikreatywności w rozwiązywaniu problemów gospodarczych.
2,0brak aktywnosci
3,0dostateczna aktywnosc na zajeciach
3,5dosc dobra aktywnosc na zajeciach
4,0dobra aktywnosc na zajeciach
4,5ponad dobra aktywnosc na zajeciach
5,0wybitna aktywnosc na zajeciach

Literatura podstawowa

  1. pod red J. Beksiaka, Ekonomia, PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. J. Woś, Wprowadzenie do ekonomii, Wydawnictwo Wyżśzej Szkoły Bankowej, Poznań, 1997
  2. czasopisma ekonomiczne i internet, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tematyka z wykładów - aktywny udział studentow referaty i dyskusja15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zrównoważony rozwój2
T-W-2Istota makroekonomii2
T-W-3Systemy pieniężne2
T-W-4Instytucje i rynki finansowe2
T-W-5Bezrobocie i zatrudnienie1
T-W-6Wzrost gospodarczy1
T-W-7Inflacja i bezrobocie1
T-W-8Polityka fiskalna i pieniężna1
T-W-9Systemy gospodarcze1
T-W-10Gospodarka światowa1
T-W-11Ekonomia zrównoważonego rozwoju1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywne uczestnictwo w zajeciach15
A-L-2Przygotowanie do zajec15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B3_W01Przyswojenie podstawowych kategorii z zakresu makroekonomii. Student powiniej je zdefiniowac i opisac jej zastosowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W10Ma podstawowe wiadomości z zakresu makro i mikroekonomii, ma wiedzę na temat funkcjonowania podstawowych podmiotów gospodarczych. Ma wiedzę na temat narzędzi analizy ekonomicznej.
TOW_1A_W24Zna źródła, z których można pozyskać środki na dofinansowanie działalności. Ma ogólną orientację w podstawowych problemach towaroznawstwa na poziomie inżynierskim.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W09ma wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami makroekonomicznymi takimi jak: -pieniądz, -wzrost gospodarczy, -inflacja i bezrobocie, -gospodarka światowa, -zmiany paradygmatu we współczesnej ekonomii, -ekonomia zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-3Systemy pieniężne
T-W-2Istota makroekonomii
T-W-1Zrównoważony rozwój
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowująca-zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomosci pełnego materiału
3,0Powierzchowna znajomosc pełnego materiału przedstawionego na zajeciach
3,5Student powinien dosc dobrze opanowac przedstawiony materiał
4,0Student powinien dobrze opanowac przedstawiony materiał
4,5Student powinien znac pełen zakres przedstawionego materiału i próbowac wykorzystac go w praktyce
5,0Student powinien bardzo dobrze znac pełen zakres przedstawionego materiału i umiec wykorzystac go efektywnie w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B3_U01Zdolność do wykorzystania wiedzy w celu rozwiazywania problemów poznawczych z zakresu współczesnego życia gospodarczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U15Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U05Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne dotyczące studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami makroekonomicznymi takimi jak: -pieniądz, -wzrost gospodarczy, -inflacja i bezrobocie, -gospodarka światowa, -zmiany paradygmatu we współczesnej ekonomii, -ekonomia zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-9Systemy gospodarcze
T-W-6Wzrost gospodarczy
T-W-8Polityka fiskalna i pieniężna
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowująca-zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak pełnej wiedzy i umiejętności jej wykorzystania
3,0powierzchowna znajomosc całosci materiału i nieduża możliwość jego wykorzystania
3,5powierzchowna znajomosc całosci materiału , wybrane zagadnienia lepiej poznane i nieduża możliwość jego wykorzystania
4,0dobra znajomosc całosci materiału i możliwość jego efektywnego wykorzystania
4,5ponad dobra znajomosc całosci materiału i możliwość jego wykorzystania
5,0Student powinien bardzo dobrze znac pełen zakres przedstawionego materiału i umiec wykorzystac go efektywnie w praktyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B3_K01Praktyczna umiejętność stosowania wiedzy ekonomicznej w życiu codziennym wyrażająca sie w otwartości ikreatywności w rozwiązywaniu problemów gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami makroekonomicznymi takimi jak: -pieniądz, -wzrost gospodarczy, -inflacja i bezrobocie, -gospodarka światowa, -zmiany paradygmatu we współczesnej ekonomii, -ekonomia zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-W-11Ekonomia zrównoważonego rozwoju
T-L-1Tematyka z wykładów - aktywny udział studentow referaty i dyskusja
T-W-10Gospodarka światowa
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Podsumowująca-zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak aktywnosci
3,0dostateczna aktywnosc na zajeciach
3,5dosc dobra aktywnosc na zajeciach
4,0dobra aktywnosc na zajeciach
4,5ponad dobra aktywnosc na zajeciach
5,0wybitna aktywnosc na zajeciach