Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N2)
specjalność: Menadżer hotelarstwa i gostronomii

Sylabus przedmiotu Turystyka w Antarktydzie i Arktyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Turystyka w Antarktydzie i Arktyce
Specjalność Usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę z geografii co najmniej z zakresu szkoły średniej, zna podstawy ekologii i chrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studenta ze znaczeniem stref polarnych Ziemi, wskazanie na zagrożenia funkcjonowania środowiska naturalnego tych rejonów i postępujacą jego degradację. Szczególny nacisk będzie położony na rozwój ruchu turystycznego w rejonach polarnych oraz wszelkie aspekty związane z tą działalnością człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady bezpieczeństwa w ramach pobytu i działalności w rejonach polarnych3
T-L-2Formy ochrony środowiska naturalnego3
T-L-3Normy zachowań w czasie pobytu turystycznego w Arktyce i Antarktyce3
T-L-4Przygotowanie i prezentacja oferty na zadaną formę wypoczynku w rejonie polarnym.3
T-L-5Przygotowanie i prezentacja informacji mających na celu zapoznanie turysty z zagadnieniami dotyczącymi przyrody nieożywionej i ożywionej Arktyki iAntarktyki.8
20
wykłady
T-W-1Charakterysyka stref polarnych Ziemi. Podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Historia odkryć i badań naukowych w tych rejonach Ziemi.3
T-W-2Wpływ antropopresji na środowisko naturalne stref polarnych (eksploatacja bogactw naturalnych, transport morski i lotniczy, działalność stacji naukowych).3
T-W-3Zagadnienia prawne ochrony środowiska naturalnego Antarktyki i Arktyki. Międzynarodowe programy badawcze (ACSE - badania antarktycznego ekosystemu przybrzeżnego i szelfowego, EASIZ - badania nad ekologią antarktycznej strefy morza i lądu, problematyka Międzynarodowego Roku Polarnego 2007-2008).3
T-W-4Ruch turystyczny w Arktyce i Antarktyce - geneza, trendy, formy turystyki). Zasady postępowania i przepisy prawne obowiązujące organizatorów wycieczek turystycznych.3
T-W-5Organizacje kontrolujące ruch turystyczny - IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators), zakres ich działalności.4
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach audytoryjnych20
A-L-2Udział w konsultacjach4
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu14
A-L-4Samodzielne opracowanie zadanych zagadnień26
A-L-5Przygotowanie do kolokwium26
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-3Przygotowanie do kolokwium12
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem projektora multimedialnego, pokaz filmów
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Seminarium
M-4Objaśnienie i wyjaśnienie, metody sytuacyjne i przypadków, metody eksponujące w postaci projekcji filmów,

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z aktywnośći na wykładach (samodzielne przygotowanie się studenta z zadanej problematyki omawianej na wykładach)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z części wykładowej
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielnie opracowane multimedialne prezentacje
S-4Ocena formująca: Kolokwium podsumowujące na zakończenie zajęć audytoryjnych
S-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła zachowania w grupie i przestrzegania bowiązujących zasad

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_null_W01
Student posiada wiedzę z zakresu charakterystyki rejonów polarnych Ziemi, zna cechy środowiska naturalnego i zagrożenia antropogenne. Zna w zarysie historię odkryć i działalności naukowej w Arktyce i Antarktyce, zna warunki geo-polityczne tych rejonów. Zna zagadnienia ziwązane z ruchem turystycznycznym w rejonach polarnych (historia, kierunki rozwoju, formy dzałalności turystycznej, organizacje nadzorujące ruch turystyczny). Posiada wiedzę z zakresu norm zachowań turystów w Arktyce i Antarktyce (zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego, poszanowania kultury społeczności lokalnych, ochrony dóbr naturalnych, kulturalnych i intytucji naukowych działajacych w tych rejonach).
TOW_2A_W10, TOW_2A_W12S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_null_U01
Student potrafi wskazać podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Potrafi przedstawić historię aktywnosći człowieka w tych rejonach i związane z nią negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Potrafi analizować trendy i formy ruchu turystycznego i samodzielnie opracowuje ofertę turystyczną. Potrafi przedstawić, w formie krótkiej pogadanki, interesującą informację przybliżajacą turyście wybrane elementy przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera grupy turystycznej i kierować jej zachowaniem zgodnie z obowiązujacymi zasadami postępowania turystów w Arktyce i Antarktyce (z uwzględnieniem poszanowania dóbr kultury spłeczności lokalnych oraz instytucji naukowych).
TOW_2A_U07S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_null_K01
Student potrafi współpracować w grupie i przyjąć rolę lidera. Potrafi dzielić się wiedzą i skutecznie komunikuje się z otoczeniem. Rozumie zagrożenia dla otoczenia i środowiska naturalnego wynikające z podejmowanych działań. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_2A_K02, TOW_2A_K03, TOW_2A_K06S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-L-1, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-2, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-W-1, T-W-2M-4S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_null_W01
Student posiada wiedzę z zakresu charakterystyki rejonów polarnych Ziemi, zna cechy środowiska naturalnego i zagrożenia antropogenne. Zna w zarysie historię odkryć i działalności naukowej w Arktyce i Antarktyce, zna warunki geo-polityczne tych rejonów. Zna zagadnienia ziwązane z ruchem turystycznycznym w rejonach polarnych (historia, kierunki rozwoju, formy dzałalności turystycznej, organizacje nadzorujące ruch turystyczny). Posiada wiedzę z zakresu norm zachowań turystów w Arktyce i Antarktyce (zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego, poszanowania kultury społeczności lokalnych, ochrony dóbr naturalnych, kulturalnych i intytucji naukowych działajacych w tych rejonach).
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_null_U01
Student potrafi wskazać podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Potrafi przedstawić historię aktywnosći człowieka w tych rejonach i związane z nią negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Potrafi analizować trendy i formy ruchu turystycznego i samodzielnie opracowuje ofertę turystyczną. Potrafi przedstawić, w formie krótkiej pogadanki, interesującą informację przybliżajacą turyście wybrane elementy przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera grupy turystycznej i kierować jej zachowaniem zgodnie z obowiązujacymi zasadami postępowania turystów w Arktyce i Antarktyce (z uwzględnieniem poszanowania dóbr kultury spłeczności lokalnych oraz instytucji naukowych).
2,0Student nie potrafi omówić specyfiki warunków środowiskowych i zagrożeń antropogenicznych w strefach polarnych Ziemi. Nie potrafi wskazać zasad postępowania turystów i operatorów ruch turystycznego obowiązujacych w Arktyce i Antarktyce. Student nie potrafi opracować oferty turystecznej na wybraną formę wypoczynku w rejonach polarnych Ziemi.
3,0Student potrafi w zarysie schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Z pomocą prowadzącego potrafi przygotować ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce.
3,5Student potrafi dość dokładnie schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Samodzielnie potrafi przygotować ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce.
4,0Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Ptrafi wskazać zagrożenia antropogeniczne. Samodzielnie potrafi przygotować ciekawą ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. Potrafi opracować w ciekawej formie krótkie informacje na temat wybranych elementów przyrody.
4,5Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi, rozróżnia ich podobieństwa i różnice. Ptrafi wskazać zagrożenia antropogeniczne i przedyskutować sytuację geopolityczną tych rejonów. Samodzielnie potrafi przygotować ciekawą ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. Potrafi opracować w ciekawej formie krótkie informacje na temat wybranych elementów przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera.
5,0Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi, rozróżnia ich podobieństwa i różnice. Ptrafi wskazać zagrożenia antropogeniczne i przedyskutować sytuację geopolityczną tych rejonów. Samodzielnie potrafi przygotować bardzo ciekawą ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. Potrafi opracować w ciekawej formie krótkie informacje na temat wybranych elementów przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_null_K01
Student potrafi współpracować w grupie i przyjąć rolę lidera. Potrafi dzielić się wiedzą i skutecznie komunikuje się z otoczeniem. Rozumie zagrożenia dla otoczenia i środowiska naturalnego wynikające z podejmowanych działań. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, nie potrafi dostosować sie do obowiazujących norm zachowań i postępowania zgodnego z zasadami bezpieczeństwa. Nie potrafi komunikować sie z innymi osobami i nie rozumie zagrożeń środowiskowych wynikajacych ze swojej działąlności oraz działalnośći przemysłu turystyccznego. Nie potrafi poszanować dóbr kultury materialnej i duchowej innych ludzi.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej, potrafi nawiązać kontakt z innymi ludźmi. Wybiórczo potrafi dostosować się do obowiązujących norm i zasad postępowania w społeczeństwie.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami i szanuje zasady i normy społeczne. Wykazuje wystarczajacą samodzielność w przygotowaniu i prezentacji nałożonych zadań związanych z przedmiotem studiów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i współpracuje z innymi osobami. Samodzielnie przygotowuje i prezentuje nałożone zadania związane z przedmiotem studiów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w procesie nauki, współpracuje z innymi osobami, potrafi przejać rolę lidera w zespole. Samodzielnie przygotowuje i prezentuje nałożone zadania związane z przedmiotem studiów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w procesie nauki. Samodzielnie szuka dodatkowych informacji z zakresu studiowanego przedmiotu. Współpracuje z innymi osobami i przejmujw rolę lidera w zespole. Samodzielnie przygotowuje i prezentuje nałożone zadania związane z przedmiotem studiów.

Literatura podstawowa

  1. McGonigal d., Woodworth L., Antarctica the blue continent, The Five Mile Press, Australia, 2002
  2. H. Gurgul, Białe Pustynie - Arktyka, Kurpisz, Poznań, 2002
  3. H. Gurgul, Białe Pustynie - Antarktyka, Kurpisz, Poznań, 2002, 1
  4. S. Rakusa-Suszczewski, Ekosystem morskiej Antarktyki. Zmiany i zmienność, PWN, Warszawa, 1999, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady bezpieczeństwa w ramach pobytu i działalności w rejonach polarnych3
T-L-2Formy ochrony środowiska naturalnego3
T-L-3Normy zachowań w czasie pobytu turystycznego w Arktyce i Antarktyce3
T-L-4Przygotowanie i prezentacja oferty na zadaną formę wypoczynku w rejonie polarnym.3
T-L-5Przygotowanie i prezentacja informacji mających na celu zapoznanie turysty z zagadnieniami dotyczącymi przyrody nieożywionej i ożywionej Arktyki iAntarktyki.8
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterysyka stref polarnych Ziemi. Podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Historia odkryć i badań naukowych w tych rejonach Ziemi.3
T-W-2Wpływ antropopresji na środowisko naturalne stref polarnych (eksploatacja bogactw naturalnych, transport morski i lotniczy, działalność stacji naukowych).3
T-W-3Zagadnienia prawne ochrony środowiska naturalnego Antarktyki i Arktyki. Międzynarodowe programy badawcze (ACSE - badania antarktycznego ekosystemu przybrzeżnego i szelfowego, EASIZ - badania nad ekologią antarktycznej strefy morza i lądu, problematyka Międzynarodowego Roku Polarnego 2007-2008).3
T-W-4Ruch turystyczny w Arktyce i Antarktyce - geneza, trendy, formy turystyki). Zasady postępowania i przepisy prawne obowiązujące organizatorów wycieczek turystycznych.3
T-W-5Organizacje kontrolujące ruch turystyczny - IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators), zakres ich działalności.4
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach audytoryjnych20
A-L-2Udział w konsultacjach4
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu14
A-L-4Samodzielne opracowanie zadanych zagadnień26
A-L-5Przygotowanie do kolokwium26
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu3
A-W-3Przygotowanie do kolokwium12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_W01Student posiada wiedzę z zakresu charakterystyki rejonów polarnych Ziemi, zna cechy środowiska naturalnego i zagrożenia antropogenne. Zna w zarysie historię odkryć i działalności naukowej w Arktyce i Antarktyce, zna warunki geo-polityczne tych rejonów. Zna zagadnienia ziwązane z ruchem turystycznycznym w rejonach polarnych (historia, kierunki rozwoju, formy dzałalności turystycznej, organizacje nadzorujące ruch turystyczny). Posiada wiedzę z zakresu norm zachowań turystów w Arktyce i Antarktyce (zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska naturalnego, poszanowania kultury społeczności lokalnych, ochrony dóbr naturalnych, kulturalnych i intytucji naukowych działajacych w tych rejonach).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W10Posiada poszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka w tym turystyki i hotelarstwa. Posiada poszerzoną wiedzę o środowisku.
TOW_2A_W12Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji. Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach i ich historycznej ewolucji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W02ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
S2A_W03ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
S2A_W04ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną w odniesieniu do wybranych kategorii więzi społecznych
S2A_W05ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do wybranych obszarów aktywności człowieka
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W08ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian wybranych struktur, instytucji i więzi społecznych oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości
S2A_W09ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat wybranych struktur i instytucji społecznych lub wybranych kategorii więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studenta ze znaczeniem stref polarnych Ziemi, wskazanie na zagrożenia funkcjonowania środowiska naturalnego tych rejonów i postępujacą jego degradację. Szczególny nacisk będzie położony na rozwój ruchu turystycznego w rejonach polarnych oraz wszelkie aspekty związane z tą działalnością człowieka.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa w ramach pobytu i działalności w rejonach polarnych
T-L-2Formy ochrony środowiska naturalnego
T-L-3Normy zachowań w czasie pobytu turystycznego w Arktyce i Antarktyce
T-L-4Przygotowanie i prezentacja oferty na zadaną formę wypoczynku w rejonie polarnym.
T-L-5Przygotowanie i prezentacja informacji mających na celu zapoznanie turysty z zagadnieniami dotyczącymi przyrody nieożywionej i ożywionej Arktyki iAntarktyki.
T-W-1Charakterysyka stref polarnych Ziemi. Podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Historia odkryć i badań naukowych w tych rejonach Ziemi.
T-W-2Wpływ antropopresji na środowisko naturalne stref polarnych (eksploatacja bogactw naturalnych, transport morski i lotniczy, działalność stacji naukowych).
T-W-3Zagadnienia prawne ochrony środowiska naturalnego Antarktyki i Arktyki. Międzynarodowe programy badawcze (ACSE - badania antarktycznego ekosystemu przybrzeżnego i szelfowego, EASIZ - badania nad ekologią antarktycznej strefy morza i lądu, problematyka Międzynarodowego Roku Polarnego 2007-2008).
T-W-4Ruch turystyczny w Arktyce i Antarktyce - geneza, trendy, formy turystyki). Zasady postępowania i przepisy prawne obowiązujące organizatorów wycieczek turystycznych.
T-W-5Organizacje kontrolujące ruch turystyczny - IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators), zakres ich działalności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem projektora multimedialnego, pokaz filmów
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne z części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował obowiązującego materiału w stopniu przekraczającym 50% zrealizowanych treści programowych
3,0Student opanował ponad 50% zrealizowanych treści programowych
3,5Student opanował ponad 60% zrealizowanych treści programowych
4,0Student opanował ponad 70% zrealizowanych treści programowych
4,5Student opanował ponad 80% zrealizowanych treści programowych
5,0Student opanował ponad 90% zrealizowanych treści programowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_U01Student potrafi wskazać podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Potrafi przedstawić historię aktywnosći człowieka w tych rejonach i związane z nią negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Potrafi analizować trendy i formy ruchu turystycznego i samodzielnie opracowuje ofertę turystyczną. Potrafi przedstawić, w formie krótkiej pogadanki, interesującą informację przybliżajacą turyście wybrane elementy przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera grupy turystycznej i kierować jej zachowaniem zgodnie z obowiązujacymi zasadami postępowania turystów w Arktyce i Antarktyce (z uwzględnieniem poszanowania dóbr kultury spłeczności lokalnych oraz instytucji naukowych).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U07Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej organizacji usług turystycznych i hotelarskich z uwzględnieniem współpracy z kontrahentami zagranicznymi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studenta ze znaczeniem stref polarnych Ziemi, wskazanie na zagrożenia funkcjonowania środowiska naturalnego tych rejonów i postępujacą jego degradację. Szczególny nacisk będzie położony na rozwój ruchu turystycznego w rejonach polarnych oraz wszelkie aspekty związane z tą działalnością człowieka.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa w ramach pobytu i działalności w rejonach polarnych
T-L-2Formy ochrony środowiska naturalnego
T-L-3Normy zachowań w czasie pobytu turystycznego w Arktyce i Antarktyce
T-L-4Przygotowanie i prezentacja oferty na zadaną formę wypoczynku w rejonie polarnym.
T-L-5Przygotowanie i prezentacja informacji mających na celu zapoznanie turysty z zagadnieniami dotyczącymi przyrody nieożywionej i ożywionej Arktyki iAntarktyki.
T-W-1Charakterysyka stref polarnych Ziemi. Podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Historia odkryć i badań naukowych w tych rejonach Ziemi.
T-W-2Wpływ antropopresji na środowisko naturalne stref polarnych (eksploatacja bogactw naturalnych, transport morski i lotniczy, działalność stacji naukowych).
T-W-3Zagadnienia prawne ochrony środowiska naturalnego Antarktyki i Arktyki. Międzynarodowe programy badawcze (ACSE - badania antarktycznego ekosystemu przybrzeżnego i szelfowego, EASIZ - badania nad ekologią antarktycznej strefy morza i lądu, problematyka Międzynarodowego Roku Polarnego 2007-2008).
T-W-4Ruch turystyczny w Arktyce i Antarktyce - geneza, trendy, formy turystyki). Zasady postępowania i przepisy prawne obowiązujące organizatorów wycieczek turystycznych.
T-W-5Organizacje kontrolujące ruch turystyczny - IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators), zakres ich działalności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem projektora multimedialnego, pokaz filmów
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z aktywnośći na wykładach (samodzielne przygotowanie się studenta z zadanej problematyki omawianej na wykładach)
S-3Ocena formująca: Ocena za samodzielnie opracowane multimedialne prezentacje
S-4Ocena formująca: Kolokwium podsumowujące na zakończenie zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi omówić specyfiki warunków środowiskowych i zagrożeń antropogenicznych w strefach polarnych Ziemi. Nie potrafi wskazać zasad postępowania turystów i operatorów ruch turystycznego obowiązujacych w Arktyce i Antarktyce. Student nie potrafi opracować oferty turystecznej na wybraną formę wypoczynku w rejonach polarnych Ziemi.
3,0Student potrafi w zarysie schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Z pomocą prowadzącego potrafi przygotować ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce.
3,5Student potrafi dość dokładnie schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Samodzielnie potrafi przygotować ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce.
4,0Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Ptrafi wskazać zagrożenia antropogeniczne. Samodzielnie potrafi przygotować ciekawą ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. Potrafi opracować w ciekawej formie krótkie informacje na temat wybranych elementów przyrody.
4,5Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi. Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi, rozróżnia ich podobieństwa i różnice. Ptrafi wskazać zagrożenia antropogeniczne i przedyskutować sytuację geopolityczną tych rejonów. Samodzielnie potrafi przygotować ciekawą ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. Potrafi opracować w ciekawej formie krótkie informacje na temat wybranych elementów przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera.
5,0Student potrafi szczegółowo schrakteryzować cechy środowiska stref polarnych Ziemi, rozróżnia ich podobieństwa i różnice. Ptrafi wskazać zagrożenia antropogeniczne i przedyskutować sytuację geopolityczną tych rejonów. Samodzielnie potrafi przygotować bardzo ciekawą ofertę turystyczną na wybraną formę wypoczynku. Potrafi postępować zgodnie z wymogami zachowań jakie obowiązują turystów i operatorów ruchu turystycznego w Arktyce i Antarktyce. Potrafi opracować w ciekawej formie krótkie informacje na temat wybranych elementów przyrody. Potrafi przyjąć rolę lidera.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_null_K01Student potrafi współpracować w grupie i przyjąć rolę lidera. Potrafi dzielić się wiedzą i skutecznie komunikuje się z otoczeniem. Rozumie zagrożenia dla otoczenia i środowiska naturalnego wynikające z podejmowanych działań. Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K02Jest świadomy swoich wartości i celów, potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
TOW_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i ich wpływu na środowisko.
TOW_2A_K06Umie skutecznie komunikować się z otoczeniem i rozumie znaczenie komunikacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studenta ze znaczeniem stref polarnych Ziemi, wskazanie na zagrożenia funkcjonowania środowiska naturalnego tych rejonów i postępujacą jego degradację. Szczególny nacisk będzie położony na rozwój ruchu turystycznego w rejonach polarnych oraz wszelkie aspekty związane z tą działalnością człowieka.
Treści programoweT-L-1Zasady bezpieczeństwa w ramach pobytu i działalności w rejonach polarnych
T-W-4Ruch turystyczny w Arktyce i Antarktyce - geneza, trendy, formy turystyki). Zasady postępowania i przepisy prawne obowiązujące organizatorów wycieczek turystycznych.
T-W-5Organizacje kontrolujące ruch turystyczny - IAATO (International Association of Antarctic Tour Operators), zakres ich działalności.
T-L-3Normy zachowań w czasie pobytu turystycznego w Arktyce i Antarktyce
T-L-2Formy ochrony środowiska naturalnego
T-W-3Zagadnienia prawne ochrony środowiska naturalnego Antarktyki i Arktyki. Międzynarodowe programy badawcze (ACSE - badania antarktycznego ekosystemu przybrzeżnego i szelfowego, EASIZ - badania nad ekologią antarktycznej strefy morza i lądu, problematyka Międzynarodowego Roku Polarnego 2007-2008).
T-L-5Przygotowanie i prezentacja informacji mających na celu zapoznanie turysty z zagadnieniami dotyczącymi przyrody nieożywionej i ożywionej Arktyki iAntarktyki.
T-L-4Przygotowanie i prezentacja oferty na zadaną formę wypoczynku w rejonie polarnym.
T-W-1Charakterysyka stref polarnych Ziemi. Podobieństwa i różnice Arktyki i Antarktyki. Historia odkryć i badań naukowych w tych rejonach Ziemi.
T-W-2Wpływ antropopresji na środowisko naturalne stref polarnych (eksploatacja bogactw naturalnych, transport morski i lotniczy, działalność stacji naukowych).
Metody nauczaniaM-4Objaśnienie i wyjaśnienie, metody sytuacyjne i przypadków, metody eksponujące w postaci projekcji filmów,
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Obserwacja ciągła zachowania w grupie i przestrzegania bowiązujących zasad
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współpracować w grupie, nie potrafi dostosować sie do obowiazujących norm zachowań i postępowania zgodnego z zasadami bezpieczeństwa. Nie potrafi komunikować sie z innymi osobami i nie rozumie zagrożeń środowiskowych wynikajacych ze swojej działąlności oraz działalnośći przemysłu turystyccznego. Nie potrafi poszanować dóbr kultury materialnej i duchowej innych ludzi.
3,0Student wykazuje się bierną postawą w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej, potrafi nawiązać kontakt z innymi ludźmi. Wybiórczo potrafi dostosować się do obowiązujących norm i zasad postępowania w społeczeństwie.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami i szanuje zasady i normy społeczne. Wykazuje wystarczajacą samodzielność w przygotowaniu i prezentacji nałożonych zadań związanych z przedmiotem studiów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i współpracuje z innymi osobami. Samodzielnie przygotowuje i prezentuje nałożone zadania związane z przedmiotem studiów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w procesie nauki, współpracuje z innymi osobami, potrafi przejać rolę lidera w zespole. Samodzielnie przygotowuje i prezentuje nałożone zadania związane z przedmiotem studiów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w procesie nauki. Samodzielnie szuka dodatkowych informacji z zakresu studiowanego przedmiotu. Współpracuje z innymi osobami i przejmujw rolę lidera w zespole. Samodzielnie przygotowuje i prezentuje nałożone zadania związane z przedmiotem studiów.