Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Prebiotyki i probiotyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prebiotyki i probiotyki
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mikrobiologii żywności, żywienia człowieka, dietetyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w przemyśle spożywczym.2
T-L-2Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji alergii.2
T-L-3Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji nietolerancji pokarmowych.2
T-L-4Bezpieczeństwo i możliwość stosowania probiotyków.2
T-L-5Synbiotyki jak składnik preparatów farmakologicznych. Analiza składu wybranych preparatów.2
T-L-6Interakcje pomiędzy grupami antybiotyków a szczepami probiotycznymi.2
T-L-7Niebezpieczeństwo infekcji rotawirusami. Metoda przypadków.1
13
wykłady
T-W-1Charakterystyka, znaczenie i rola bakterii kwasu mlekowego.2
T-W-2Metabolity probiotyczne i możliwości wykorzystania ich w przemyśle.2
T-W-3Wpływ bakterii probiotycznych na zdrowie człowieka.2
T-W-4Działanie immunomodulujące pałeczek kwasu mlekowego.2
T-W-5Zapobieganie alergiom pokarmowym. Zastosowanie probiotyków w leczeniu AZS.2
T-W-6Zastosowanie probiotyków w leczeniu dzieci z biegunką rotawirusową.1
T-W-7Wykorzystanie szczepów probiotycznych w prewencji zakażeń górnych dróg oddechowych.2
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Analiza wskazanej literatury6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO3-7zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
TZiZ_1A_W13, TZiZ_1A_W14, TZiZ_1A_W22, TZiZ_1A_W06R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO3-7zcid_U01
Student posiada umiejętność w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U30, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U15, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U04, TZiZ_1A_U29, TZiZ_1A_U09, TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO3-7zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prebiotyków i probiotyków w zapobieganiu chorób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO3-7zcid_W01
Student ma ogólną wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
2,0Student nie zna immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu możliwości stosowania probiotyków.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO3-7zcid_U01
Student posiada umiejętność w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zastosować pebiotyków i probiotyków w dietach osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO3-7zcid_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prebiotyków i probiotyków w zapobieganiu chorób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Libudzisz Z., Bakterie fermentacji mlekowej [w: Probiotyki], PTTŻ, Łódź, 2002
  2. Singelton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
  3. Zaremba ML., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Łódź, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w przemyśle spożywczym.2
T-L-2Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji alergii.2
T-L-3Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji nietolerancji pokarmowych.2
T-L-4Bezpieczeństwo i możliwość stosowania probiotyków.2
T-L-5Synbiotyki jak składnik preparatów farmakologicznych. Analiza składu wybranych preparatów.2
T-L-6Interakcje pomiędzy grupami antybiotyków a szczepami probiotycznymi.2
T-L-7Niebezpieczeństwo infekcji rotawirusami. Metoda przypadków.1
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka, znaczenie i rola bakterii kwasu mlekowego.2
T-W-2Metabolity probiotyczne i możliwości wykorzystania ich w przemyśle.2
T-W-3Wpływ bakterii probiotycznych na zdrowie człowieka.2
T-W-4Działanie immunomodulujące pałeczek kwasu mlekowego.2
T-W-5Zapobieganie alergiom pokarmowym. Zastosowanie probiotyków w leczeniu AZS.2
T-W-6Zastosowanie probiotyków w leczeniu dzieci z biegunką rotawirusową.1
T-W-7Wykorzystanie szczepów probiotycznych w prewencji zakażeń górnych dróg oddechowych.2
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych6
A-L-3Konsultacje z nauczycielem5
A-L-4Analiza wskazanej literatury6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO3-7zcid_W01Student ma ogólną wiedzę z zakresu właściwości i możliwości stosowania probiotyków. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W13Ma ogólną wiedzę na temat składu produktów i ich przydatności do żywienia, planowania racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego; oraz oceny stanu odżywienia. Ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń wynikających z błędów żywieniowych, zna zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZiZ_1A_W14Ma wiedzę na temat budowy i funkcjonowania organizmu ludzkiego, zmian pod wpływem czynników agresji środowiskowe i ich profilaktyki, zna rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych, oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych oraz mechanizmy powstawania zachowań żywieniowych. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety i preparatów dietetycznych.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZiZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w przemyśle spożywczym.
T-L-2Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji alergii.
T-L-3Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji nietolerancji pokarmowych.
T-L-4Bezpieczeństwo i możliwość stosowania probiotyków.
T-L-5Synbiotyki jak składnik preparatów farmakologicznych. Analiza składu wybranych preparatów.
T-L-6Interakcje pomiędzy grupami antybiotyków a szczepami probiotycznymi.
T-L-7Niebezpieczeństwo infekcji rotawirusami. Metoda przypadków.
T-W-1Charakterystyka, znaczenie i rola bakterii kwasu mlekowego.
T-W-2Metabolity probiotyczne i możliwości wykorzystania ich w przemyśle.
T-W-3Wpływ bakterii probiotycznych na zdrowie człowieka.
T-W-4Działanie immunomodulujące pałeczek kwasu mlekowego.
T-W-5Zapobieganie alergiom pokarmowym. Zastosowanie probiotyków w leczeniu AZS.
T-W-6Zastosowanie probiotyków w leczeniu dzieci z biegunką rotawirusową.
T-W-7Wykorzystanie szczepów probiotycznych w prewencji zakażeń górnych dróg oddechowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego. Nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu możliwości stosowania probiotyków.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu możliwości stosowania probiotyków i poprawnie ją wykorzystuje. Zna immunomodulujące właściwości bakterii kwasu mlekowego. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO3-7zcid_U01Student posiada umiejętność w zakresie stosowania prebiotyków i probiotyków. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem pre- i probiotyków. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U30Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U15Potrafi przez odpowiedni dobór składników diety podnieść jej prozdrowotne efekty oddziaływania na organizm człowieka.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZiZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
TZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w przemyśle spożywczym.
T-L-2Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji alergii.
T-L-3Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji nietolerancji pokarmowych.
T-L-4Bezpieczeństwo i możliwość stosowania probiotyków.
T-L-5Synbiotyki jak składnik preparatów farmakologicznych. Analiza składu wybranych preparatów.
T-L-6Interakcje pomiędzy grupami antybiotyków a szczepami probiotycznymi.
T-L-7Niebezpieczeństwo infekcji rotawirusami. Metoda przypadków.
T-W-1Charakterystyka, znaczenie i rola bakterii kwasu mlekowego.
T-W-2Metabolity probiotyczne i możliwości wykorzystania ich w przemyśle.
T-W-3Wpływ bakterii probiotycznych na zdrowie człowieka.
T-W-4Działanie immunomodulujące pałeczek kwasu mlekowego.
T-W-5Zapobieganie alergiom pokarmowym. Zastosowanie probiotyków w leczeniu AZS.
T-W-6Zastosowanie probiotyków w leczeniu dzieci z biegunką rotawirusową.
T-W-7Wykorzystanie szczepów probiotycznych w prewencji zakażeń górnych dróg oddechowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zastosować pebiotyków i probiotyków w dietach osób chorych i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań jednak bez analizy.
3,5Student w znacznym stopniu poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student poprawnie potrafi zastosować pebiotyki i probiotyki w dietach osób chorych, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO3-7zcid_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia społecznej roli prebiotyków i probiotyków w zapobieganiu chorób. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie immunomodulujących właściwości bakterii kwasu mlekowego.
Treści programoweT-L-1Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w przemyśle spożywczym.
T-L-2Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji alergii.
T-L-3Praktyczne zastosowanie metabolitów probiotycznych w prewencji nietolerancji pokarmowych.
T-L-4Bezpieczeństwo i możliwość stosowania probiotyków.
T-L-5Synbiotyki jak składnik preparatów farmakologicznych. Analiza składu wybranych preparatów.
T-L-6Interakcje pomiędzy grupami antybiotyków a szczepami probiotycznymi.
T-L-7Niebezpieczeństwo infekcji rotawirusami. Metoda przypadków.
T-W-1Charakterystyka, znaczenie i rola bakterii kwasu mlekowego.
T-W-2Metabolity probiotyczne i możliwości wykorzystania ich w przemyśle.
T-W-3Wpływ bakterii probiotycznych na zdrowie człowieka.
T-W-4Działanie immunomodulujące pałeczek kwasu mlekowego.
T-W-5Zapobieganie alergiom pokarmowym. Zastosowanie probiotyków w leczeniu AZS.
T-W-6Zastosowanie probiotyków w leczeniu dzieci z biegunką rotawirusową.
T-W-7Wykorzystanie szczepów probiotycznych w prewencji zakażeń górnych dróg oddechowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna zwiazana z wykładem
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena referatów i prezentacji
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.