Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy biotechnologii
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 22 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, chemii i fizjologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej2
T-L-2Izolacja DNA3
T-L-3Oczyszczanie DNA2
T-L-4Przygotowanie PCR multipleks2
T-L-5Elektroforeza agarozowa3
T-L-6Przygląd internetowych baz danych2
T-L-7Przygotowywanie starterów i i sprawdzanie produktów reakcji4
T-L-8Reakcja Real time PCR2
T-L-9Odmiany reakcji PCR2
22
wykłady
T-W-1Organizmy modyfikowane genetycznie4
T-W-2Biotechnologia - podział, zadania, wykorzystanie2
T-W-3Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie2
T-W-4Metody oczyszczania biopreparatów2
T-W-5Modulacje aktywności fizjologicznej drobnoustrojów8
T-W-6Kolekcje komórek prokariotycznych i eukariotycznych2
T-W-7Dorbnoustroje środowisk ekstremalnych i ich wykorzystanie w biotechnologii2
T-W-8Biodegradacja i bioremediacja2
T-W-9Metody utylizacji ścieków i odpadów komunalnych i przemysłowych2
T-W-10Grupy drobnoustrojów przydatnych biotechnologicznie4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna studenta15
A-L-3Studiowanie literatury i konsultacje z prowadzącym30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi
M-2Dyskusja panelowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C8tzpw_W01
Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia
TZiZ_1A_W06, TZiZ_1A_W11R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-8, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C8tzpw_U01
Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii
TZiZ_1A_U06, TZiZ_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-8, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C8tzpw_K01
Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-10, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C8tzpw_W01
Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia
2,0
3,0Znajomość podstawowych zagadnień i praktycznych zastosowań biotechnologi w różnych dziedzinach życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C8tzpw_U01
Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę dotyczącą technik stosowanych w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C8tzpw_K01
Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska
2,0
3,0ma podstawową zdolnośc stosowania nabytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Libudziasz Z., Mikrobiologia techniczna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
  3. Ratledge C., Kristiansen B., Podstawy biotechnologii, PWN, Warszawa, 2011
  4. Buchowicz J, Biotechnologia molekularna, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej2
T-L-2Izolacja DNA3
T-L-3Oczyszczanie DNA2
T-L-4Przygotowanie PCR multipleks2
T-L-5Elektroforeza agarozowa3
T-L-6Przygląd internetowych baz danych2
T-L-7Przygotowywanie starterów i i sprawdzanie produktów reakcji4
T-L-8Reakcja Real time PCR2
T-L-9Odmiany reakcji PCR2
22

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizmy modyfikowane genetycznie4
T-W-2Biotechnologia - podział, zadania, wykorzystanie2
T-W-3Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie2
T-W-4Metody oczyszczania biopreparatów2
T-W-5Modulacje aktywności fizjologicznej drobnoustrojów8
T-W-6Kolekcje komórek prokariotycznych i eukariotycznych2
T-W-7Dorbnoustroje środowisk ekstremalnych i ich wykorzystanie w biotechnologii2
T-W-8Biodegradacja i bioremediacja2
T-W-9Metody utylizacji ścieków i odpadów komunalnych i przemysłowych2
T-W-10Grupy drobnoustrojów przydatnych biotechnologicznie4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca własna studenta15
A-L-3Studiowanie literatury i konsultacje z prowadzącym30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Praca własna - studiowanie literatury30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C8tzpw_W01Efektem kształcenia jest usyskanie wiedzy dotyczącej podstaw biotechnologii i jej wykorzystania w róznych dziedzinach życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka
Treści programoweT-W-7Dorbnoustroje środowisk ekstremalnych i ich wykorzystanie w biotechnologii
T-W-3Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie
T-W-6Kolekcje komórek prokariotycznych i eukariotycznych
T-W-5Modulacje aktywności fizjologicznej drobnoustrojów
T-W-2Biotechnologia - podział, zadania, wykorzystanie
T-W-8Biodegradacja i bioremediacja
T-W-10Grupy drobnoustrojów przydatnych biotechnologicznie
Metody nauczaniaM-1Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość podstawowych zagadnień i praktycznych zastosowań biotechnologi w różnych dziedzinach życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C8tzpw_U01Efektem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i poznania podstawowych technik stosowanych w biotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZiZ_1A_U09Potrafi posługiwać się terminologią mikrobiologiczną, dokonać wyboru właściwych technik diagnostycznych przy ukierunkowanej analizie mikrobiologicznej żywności, potrafi rozpoznać organizmy pasożytnicze.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka
Treści programoweT-L-8Reakcja Real time PCR
T-W-3Bioreaktory, budowa, typy, wykorzystanie
T-W-5Modulacje aktywności fizjologicznej drobnoustrojów
T-W-4Metody oczyszczania biopreparatów
T-L-2Izolacja DNA
T-L-3Oczyszczanie DNA
T-L-4Przygotowanie PCR multipleks
Metody nauczaniaM-1Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę dotyczącą technik stosowanych w biotechnologii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C8tzpw_K01Efektem kształcenia jest zrozumienie znaczenia biotechnologii dla człowieka i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami, stosowanymi technikami oraz zastosowaniem technik biotechnologicznych w różnych gałeziach przemysłu i życia człowieka
Treści programoweT-W-2Biotechnologia - podział, zadania, wykorzystanie
T-W-5Modulacje aktywności fizjologicznej drobnoustrojów
T-W-10Grupy drobnoustrojów przydatnych biotechnologicznie
T-L-1Bezpieczeństwo pracy w laboratorium biologii molekularnej
Metody nauczaniaM-1Wykład ustny z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma podstawową zdolnośc stosowania nabytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0