Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Gospodarka rybacka na wodach otwartych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka rybacka na wodach otwartych
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 26 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć z zakresu hydrologii, biologii wód, systematyki ryb, hydrochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek5
T-L-2Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną.5
T-L-3Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb3
T-L-4Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb4
T-L-5Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.1
T-L-6Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi1
T-L-7Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci.4
T-L-8Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego1
T-L-9Opracowanie dokumentacji rybackiej. Wniosków związanych z gospodarką rybacką i niezbędnymi zezwoleniami.2
26
wykłady
T-W-1Charakterystyka i rozmieszczenie jezior w Polsce i na świecie. Morfometria jezior. Opracowywanie map batymetrycznych.1
T-W-2Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach1
T-W-3Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania2
T-W-4Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich5
T-W-5Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych3
T-W-6Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Studiowanie literatury15
A-L-3Opracowanie konspektów7
A-L-4przygotowywanie się do wejściówek10
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach13
A-W-2studiowanie literatury17
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2wykłądy problemowe
M-3Praca w grupach
M-4Metoda projektów
M-5Rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D7tzpw_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych.
TZiZ_1A_W11, TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D7tzpw_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych.
TZiZ_1A_U13, TZiZ_1A_U25R1A_U01, R1A_U05InzA_U01, InzA_U03C-1T-L-3, T-L-7, T-L-8, T-W-3M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D7tzpw_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
TZiZ_1A_K02R1A_K04C-1T-L-2, T-L-9M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D7tzpw_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce.
3,0Student potrafi scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce.
3,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior.
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada informacje o metodach ochrony ryb, zna charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych oraz drapieżnych. Potrafi oszacować możliwości zarybień gatunkami ryb.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D7tzpw_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.
5,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D7tzpw_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.

Literatura podstawowa

  1. Szczerbowski J.A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 2001
  2. Filipiak J., Sadowski J., Tzrebiatowski R., Gospodarka rybacka na wodach otwartych, AR, Szczecin, 1999
  3. Filipiak J., Raczynski M., Jeziora zachodniopomorskie, AR, Szczecin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Rudnicki A, Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
  2. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1997
  3. Brylińska M., Ryby słodkowodne, PWN, Warszawa, 1986

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza morfometrii jeziora. Opracowanie planu batymetrycznego jeziora. Analiza cech morfometrycznych jezior i rzek5
T-L-2Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną.5
T-L-3Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb3
T-L-4Glidie pokarmowe. Składniki diety ryb. Wartość energetyczna pokarmu ryb4
T-L-5Cechy ekologiczne populacji ryb. Śmiertelność naturalna i połowowa. Rozrodczość. Struktura długości, wieku i masy. Kondycja ryb.1
T-L-6Analizy tempa wzrostu długości i masy różnych gatunków ryb jeziorowych i rzecznych. Ocena wzrostu i porówananie z innymi zbiornikami śródlądowymi1
T-L-7Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci.4
T-L-8Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego1
T-L-9Opracowanie dokumentacji rybackiej. Wniosków związanych z gospodarką rybacką i niezbędnymi zezwoleniami.2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i rozmieszczenie jezior w Polsce i na świecie. Morfometria jezior. Opracowywanie map batymetrycznych.1
T-W-2Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach1
T-W-3Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania2
T-W-4Podział i charakterystyka narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.Metody połowu ryb. Typy kroju sieci. Metody szycia sieci rybackich5
T-W-5Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych3
T-W-6Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Studiowanie literatury15
A-L-3Opracowanie konspektów7
A-L-4przygotowywanie się do wejściówek10
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach13
A-W-2studiowanie literatury17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D7tzpw_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Posiada wiedzę o ochronie ryb. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Będzie znał podział i charakterystykę narzędzi połowu stosowanych na wodach śródlądowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka i rozmieszczenie jezior w Polsce i na świecie. Morfometria jezior. Opracowywanie map batymetrycznych.
T-W-2Rybackie typy jezior w Polsce. Podział jezior pod względem limnologicznych. Uwarunkowania hydrochemiczne w jeziorach
T-W-5Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb karpiowatych
T-W-6Charakterystyka populacyjna i połowowa ryb drapieżnych
Metody nauczaniaM-2wykłądy problemowe
M-3Praca w grupach
M-4Metoda projektów
M-5Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować jezior i rzek w Polsce.
3,0Student potrafi scharakteryzować jeziora i rzeki w Polsce.
3,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior.
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada informacje o metodach ochrony ryb, zna charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych oraz drapieżnych. Potrafi oszacować możliwości zarybień gatunkami ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D7tzpw_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć, metody rozmnażania i zarybiania ryb. Ponadto będzie znał charakterystykę populacyjną i połowową ryb karpiowatych, łososiowatych i drapieżnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
TZiZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-L-3Ocena hydrologiczna rzek. Określanie potencjalnych miejsc żerowiskowych, rozrodcznych i migracji ryb
T-L-7Sieciarstwo. Metody kroju i szycia sieci.
T-L-8Bonitacje rybackie i metody zarybień cieków i jezior. Metody określenia ilości materiału zarybieniowego
T-W-3Uwarunkowania ryb do życia w wodzie. Podział ryb ze względu na warunki bytowania
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-5Rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.
5,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D7tzpw_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabycie umiejętnosci opracowywania niezbędnych dokumentacji związanej z rybactwem śródlądowym oraz okreslanie cech biologicznych, populacyjnych i połowowych ryb. Umiejętność zaprojektowania i uszycia sieci rybackich.
Treści programoweT-L-2Produkcja pierwotna w jeziorach. Produkcja rybacka. Analiza czynników wpływajacych na żyzność wód i produktywnosć pierwotną.
T-L-9Opracowanie dokumentacji rybackiej. Wniosków związanych z gospodarką rybacką i niezbędnymi zezwoleniami.
Metody nauczaniaM-2wykłądy problemowe
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy pisemny i umiejętnosci - praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować narzędzi połowu stosowanych w wodach śródlądowych.
3,0Student potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe stosowane w wodach śródlądowych.
3,5Student potrafi pracować na mapach batymetrycznych
4,0Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie
4,5Student potrafi scharakteryzować rybackie typy jezior. Ponadto zna Podział ryb ze względu na bytowanie. Zna charakterystykę populacyjną i połowową większości gatunków ryb
5,0Student posiada wiedzę o metodach połowu ryb. Zna typy kroju sieci, oraz metody szycia sieci.