Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Biologia ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia ryb
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie podstawowej wiedzy na temat hydrochemii, hydrobiologii oraz anatomii i embriologii, systematyki i fizjologii ryb.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biologii ryb. Przedmiot daje podstawy wiedzy o warunkach życia ryb zasiedlających naturalne zbiorniki wodne, a także o procesach biologicznych na poziomie populacji rybnych i ichtiocenoz. Słuchacz poznaje nie tylko mechanizmy regulacji czynności życiowych ryb, ale także ich związki ze środowiskiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metodyka badania odżywiania się ryb. Określenie składu pokarmu wybranych gatunków ryb. Szacowanie racji dobowej. Zbieżność składu pokarmu, wybiórczosć pokarmowa oraz zróżnicowanie pokarmu ryb.3
T-L-2Oznaczanie wieku ryb na podstawie łusek otolitów i kości.4
T-L-3Oznaczanie wieku ryb.2
T-L-4Oblicznie tempa wzrostu długości ryb wybranymi metodami.2
T-L-5Zależność pomiędzy długością a masą ciała ryb. Tempo wzrostu masy.2
13
wykłady
T-W-1Ekologiczne znaczenie niektórych adaptacji morfologicznych. Wielkość i kształt ciała jako wyraz przystosowania do danego środowiska.2
T-W-2Formy ruchu sposoby i szybkość pływania. Wędrówki ryb.2
T-W-3Struktura i funkcje ubarwienia. Fizjologiczne podłoże zjawiska zmiany ubarwienia. Dostosowanie barwy do koloru tła, zmiany z wiekiem, zmiany dobowe, emocjonalne, związane z transformacją płci.2
T-W-4Formy i znaczenie przystosowawcze wewnątrzgatunkowych zbiorowości rybnych. Dymorfizm i dychromatyzm płciowy.2
T-W-5Tarło, jego przebieg i terminy.Odżywianie się ryb. Dostepność i wybiórczość pokarmowa. Teoria optymalnego żeru.2
T-W-6Zarys metodologii określania wieku. Metody określania tempa wzrostu długości i masy ciała. Matematyczne modele wzrostu.3
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.11
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów.7
A-L-3Studiowanie literatury.5
A-L-4Konsultacje z nauczycielem.7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.13
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykladów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny z uzyciem projektora multimedialnego.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy z części wykładowej przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Ocena za aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe z ćwiczeń labolatoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D4tzpw_W01
Student ma wiedzę dotyczącą czynnośći życiowych ryb. Posiada wiedzę dotyczącą najwazniejszych zachowań dotyczących ryb oraz populacji rybnych. Student potrafi klasyfikować ryby ze względu na zajmowane siedliska, warunki czy przystosowania zyciowe
TZiZ_1A_W10R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4M-1, M-2S-4, S-1, S-3, S-2
TZiZ_1A_D4tzpw_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium. W wyniku ćwiczeń laboratoryjnych potrafi okreslić wiek i tempo wzrostu długości oraz masy ryb, a także zna metody obliczeń dotyczących matematycznych modeli wzrostu ryb.
TZiZ_1A_W10R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-W-6M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D4tzpw_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę dotyczącą biologii ryb, najwazniejszych zachowań tych organizmów oraz populacji rybnych. Potrafi dokonać podziału ryb ze względu na zajmowane siedliska, warunki przystosowawcze, sposoby odzywiania się czy rozrodu.
TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U04, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07, R1A_U10InzA_U04C-1T-W-6, T-L-2, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-2, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D4tzpw_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki, potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Jest zdeterminowany do realizacji zadań dających poprawne wyniki końcowe.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K03R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-3, S-4, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D4tzpw_W01
Student ma wiedzę dotyczącą czynnośći życiowych ryb. Posiada wiedzę dotyczącą najwazniejszych zachowań dotyczących ryb oraz populacji rybnych. Student potrafi klasyfikować ryby ze względu na zajmowane siedliska, warunki czy przystosowania zyciowe
2,0
3,0Student opanował 60 % zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TZiZ_1A_D4tzpw_W02
Student zna zasady pracy w laboratorium. W wyniku ćwiczeń laboratoryjnych potrafi okreslić wiek i tempo wzrostu długości oraz masy ryb, a także zna metody obliczeń dotyczących matematycznych modeli wzrostu ryb.
2,0
3,0Student opanował 60 % zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D4tzpw_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę dotyczącą biologii ryb, najwazniejszych zachowań tych organizmów oraz populacji rybnych. Potrafi dokonać podziału ryb ze względu na zajmowane siedliska, warunki przystosowawcze, sposoby odzywiania się czy rozrodu.
2,0
3,0Student opanował 60 % treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D4tzpw_K01
Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki, potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Jest zdeterminowany do realizacji zadań dających poprawne wyniki końcowe.
2,0
3,0Student opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Opuszyński Karol, Podstawy biologii ryb, PWRiL, Warszawa, 1979
  2. Krebs Charles J., Ekologia, PWN, Warszawa, 1997
  3. Załachowski Włodzimierz, Ryby, PWN, Warszawa, 1997
  4. Shelby D. Gerking, Feeding ecology of Fish, ACADEMIC PRESS, San Diego, 1994
  5. Pitcher Tony, Behaviour of Teleost Fishes, Chapman&Hall, London, 1997
  6. Jobling Malcolm, Environmental Biology of Fishes, Chapman&Hall, London, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Szypuła J., Więski K., Rybczyk A., Ćwiczenia z biologii ryb z wykorzystaniem arkusza MS Excel, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
  2. Heese T., Optymalizacja metody okreslania tempa wzrostu ryb za pomocą odczytów wstecznych, Wyż.Szk.Inż., Koszalin, 1992
  3. Nagięć M., Murawska E., Wiek i wzrost ryb. Budowa łuski., Akad. Rol.-Tech., Olsztyn, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metodyka badania odżywiania się ryb. Określenie składu pokarmu wybranych gatunków ryb. Szacowanie racji dobowej. Zbieżność składu pokarmu, wybiórczosć pokarmowa oraz zróżnicowanie pokarmu ryb.3
T-L-2Oznaczanie wieku ryb na podstawie łusek otolitów i kości.4
T-L-3Oznaczanie wieku ryb.2
T-L-4Oblicznie tempa wzrostu długości ryb wybranymi metodami.2
T-L-5Zależność pomiędzy długością a masą ciała ryb. Tempo wzrostu masy.2
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologiczne znaczenie niektórych adaptacji morfologicznych. Wielkość i kształt ciała jako wyraz przystosowania do danego środowiska.2
T-W-2Formy ruchu sposoby i szybkość pływania. Wędrówki ryb.2
T-W-3Struktura i funkcje ubarwienia. Fizjologiczne podłoże zjawiska zmiany ubarwienia. Dostosowanie barwy do koloru tła, zmiany z wiekiem, zmiany dobowe, emocjonalne, związane z transformacją płci.2
T-W-4Formy i znaczenie przystosowawcze wewnątrzgatunkowych zbiorowości rybnych. Dymorfizm i dychromatyzm płciowy.2
T-W-5Tarło, jego przebieg i terminy.Odżywianie się ryb. Dostepność i wybiórczość pokarmowa. Teoria optymalnego żeru.2
T-W-6Zarys metodologii określania wieku. Metody określania tempa wzrostu długości i masy ciała. Matematyczne modele wzrostu.3
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.11
A-L-2Przygotowanie się do kolokwiów.7
A-L-3Studiowanie literatury.5
A-L-4Konsultacje z nauczycielem.7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.13
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.7
A-W-3Przygotowanie do egzaminu pisemnego z wykladów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D4tzpw_W01Student ma wiedzę dotyczącą czynnośći życiowych ryb. Posiada wiedzę dotyczącą najwazniejszych zachowań dotyczących ryb oraz populacji rybnych. Student potrafi klasyfikować ryby ze względu na zajmowane siedliska, warunki czy przystosowania zyciowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biologii ryb. Przedmiot daje podstawy wiedzy o warunkach życia ryb zasiedlających naturalne zbiorniki wodne, a także o procesach biologicznych na poziomie populacji rybnych i ichtiocenoz. Słuchacz poznaje nie tylko mechanizmy regulacji czynności życiowych ryb, ale także ich związki ze środowiskiem.
Treści programoweT-W-5Tarło, jego przebieg i terminy.Odżywianie się ryb. Dostepność i wybiórczość pokarmowa. Teoria optymalnego żeru.
T-W-3Struktura i funkcje ubarwienia. Fizjologiczne podłoże zjawiska zmiany ubarwienia. Dostosowanie barwy do koloru tła, zmiany z wiekiem, zmiany dobowe, emocjonalne, związane z transformacją płci.
T-W-1Ekologiczne znaczenie niektórych adaptacji morfologicznych. Wielkość i kształt ciała jako wyraz przystosowania do danego środowiska.
T-W-2Formy ruchu sposoby i szybkość pływania. Wędrówki ryb.
T-W-6Zarys metodologii określania wieku. Metody określania tempa wzrostu długości i masy ciała. Matematyczne modele wzrostu.
T-W-4Formy i znaczenie przystosowawcze wewnątrzgatunkowych zbiorowości rybnych. Dymorfizm i dychromatyzm płciowy.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny z uzyciem projektora multimedialnego.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy z części wykładowej przedmiotu.
S-3Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe z ćwiczeń labolatoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena za aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60 % zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D4tzpw_W02Student zna zasady pracy w laboratorium. W wyniku ćwiczeń laboratoryjnych potrafi okreslić wiek i tempo wzrostu długości oraz masy ryb, a także zna metody obliczeń dotyczących matematycznych modeli wzrostu ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W10Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania organizmów wodnych pozyskiwanych dla przetwórstwa, zna zasady i podstawowe metody pozyskiwania organizmów wodnych poławianych i hodowlanych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biologii ryb. Przedmiot daje podstawy wiedzy o warunkach życia ryb zasiedlających naturalne zbiorniki wodne, a także o procesach biologicznych na poziomie populacji rybnych i ichtiocenoz. Słuchacz poznaje nie tylko mechanizmy regulacji czynności życiowych ryb, ale także ich związki ze środowiskiem.
Treści programoweT-L-3Oznaczanie wieku ryb.
T-L-4Oblicznie tempa wzrostu długości ryb wybranymi metodami.
T-L-2Oznaczanie wieku ryb na podstawie łusek otolitów i kości.
T-L-1Metodyka badania odżywiania się ryb. Określenie składu pokarmu wybranych gatunków ryb. Szacowanie racji dobowej. Zbieżność składu pokarmu, wybiórczosć pokarmowa oraz zróżnicowanie pokarmu ryb.
T-L-5Zależność pomiędzy długością a masą ciała ryb. Tempo wzrostu masy.
T-W-6Zarys metodologii określania wieku. Metody określania tempa wzrostu długości i masy ciała. Matematyczne modele wzrostu.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena za aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe z ćwiczeń labolatoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60 % zrealizowanych treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D4tzpw_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada wiedzę dotyczącą biologii ryb, najwazniejszych zachowań tych organizmów oraz populacji rybnych. Potrafi dokonać podziału ryb ze względu na zajmowane siedliska, warunki przystosowawcze, sposoby odzywiania się czy rozrodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biologii ryb. Przedmiot daje podstawy wiedzy o warunkach życia ryb zasiedlających naturalne zbiorniki wodne, a także o procesach biologicznych na poziomie populacji rybnych i ichtiocenoz. Słuchacz poznaje nie tylko mechanizmy regulacji czynności życiowych ryb, ale także ich związki ze środowiskiem.
Treści programoweT-W-6Zarys metodologii określania wieku. Metody określania tempa wzrostu długości i masy ciała. Matematyczne modele wzrostu.
T-L-2Oznaczanie wieku ryb na podstawie łusek otolitów i kości.
T-L-1Metodyka badania odżywiania się ryb. Określenie składu pokarmu wybranych gatunków ryb. Szacowanie racji dobowej. Zbieżność składu pokarmu, wybiórczosć pokarmowa oraz zróżnicowanie pokarmu ryb.
T-L-5Zależność pomiędzy długością a masą ciała ryb. Tempo wzrostu masy.
T-L-4Oblicznie tempa wzrostu długości ryb wybranymi metodami.
T-L-3Oznaczanie wieku ryb.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Metody podajace: wykład informacyjny z uzyciem projektora multimedialnego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy z części wykładowej przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Ocena za aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe z ćwiczeń labolatoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60 % treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D4tzpw_K01Student wykazuje aktywną postawę w procesie nauki, potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole. Jest zdeterminowany do realizacji zadań dających poprawne wyniki końcowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta wiedzy z zakresu biologii ryb. Przedmiot daje podstawy wiedzy o warunkach życia ryb zasiedlających naturalne zbiorniki wodne, a także o procesach biologicznych na poziomie populacji rybnych i ichtiocenoz. Słuchacz poznaje nie tylko mechanizmy regulacji czynności życiowych ryb, ale także ich związki ze środowiskiem.
Treści programoweT-W-6Zarys metodologii określania wieku. Metody określania tempa wzrostu długości i masy ciała. Matematyczne modele wzrostu.
T-L-4Oblicznie tempa wzrostu długości ryb wybranymi metodami.
T-L-1Metodyka badania odżywiania się ryb. Określenie składu pokarmu wybranych gatunków ryb. Szacowanie racji dobowej. Zbieżność składu pokarmu, wybiórczosć pokarmowa oraz zróżnicowanie pokarmu ryb.
T-L-2Oznaczanie wieku ryb na podstawie łusek otolitów i kości.
T-L-3Oznaczanie wieku ryb.
T-L-5Zależność pomiędzy długością a masą ciała ryb. Tempo wzrostu masy.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny z uzyciem projektora multimedialnego.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Kolokwium cząstkowe z ćwiczeń labolatoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin końcowy z części wykładowej przedmiotu.
S-2Ocena formująca: Ocena za aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował 60% treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0