Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Doświadczalnictwo i prezentacja wyników badań:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doświadczalnictwo i prezentacja wyników badań
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 3,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość statystyki
W-2Znajomość komputerowych programów edytorskich, podstawy programów graficznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy dotyczącej wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym
C-2Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników
C-3Przekazanie wiedzy dotyczącej możliwości prezentowania wyników prac naukowych
C-4Przekazanie umiejętności dotyczących zasad i sposobów prezentacji wyników badań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Planowanie doświadczeń różnych typów1
T-A-2Wstępna eksploracja wyników badań: wykorzystanie statystyk opisowych i wykresów2
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- estymacja, weryfikacja hipotez statystycznych4
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa3
T-A-5Analiza wariancji3
T-A-6Analiza błędów pomiarowych2
T-A-7Cechy prac naukowych. Strategia i taktyka autora publikacji naukowej. Sposoby cytowania prac w tekście2
T-A-8Praktyczne korzystanie z baz naukowych. Edycja tekstu zgodnie ze wskazówkami wybranego czasopisma naukowego. Programy edycyjne.2
T-A-9Transkrypcja i transliteracja. Obce alfabety. Znaki diakrytyczne. Nomenklatura taksonomiczna.2
T-A-10Przygotowanie poszczególnych części pracy na podstawie podanego tekstu. Układ pracy. Abstrakt prosty i strukturalny, słowa kluczowe, tytuł skrócony.3
T-A-11Sposoby redagowania bibliografii naukowej. Cytowania w tekście.2
T-A-12Zasady w przygotowaniu prezentacji multimedialnej2
T-A-13Przygotowanie posteru, plan wyjazdu na konferencję naukową.2
30
wykłady
T-W-1Etapy prowadzenia badań naukowych1
T-W-2Podstawowe pojęcia w metodologii badań przyrodniczych1
T-W-3Układy doświadczalne1
T-W-4Planowanie oraz technika zakładania i prowadzenia doświadczeń1
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez3
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa4
T-W-7Analiza wariancji jako metoda badania wpływu różnych źródeł zmienności w doświadczeniach jedno- i dwuczynnikowych3
T-W-8Oprogramowanie do analizy danych1
T-W-9Rodzaje i cechy prac naukowych, falsyfikowalność, indukcjonizm, dedukcjonizm, redukcjonizm. Konteksty procesu poznania. Krytyczny racjonalizm wg Popera.2
T-W-10Podział i charakterystyka prac naukowych, etapy poznania naukowego2
T-W-11Wymogi merytoryczne, regulaminowe i redakcyjne prac naukowych2
T-W-12Czasopisma naukowe; wydawnictwa ciągłe, okazjonalne, pojedyncze. Wydawcy, dystrybucja i dostępność czasopism. Wskaźniki waluacji czasopism naukowych: Impact Factor, Eigenfactor, Indeks H, Index Copernicus - zasady ustalania, wady i zalety2
T-W-13Internetowe bazy danych, zasady korzystania, weryfikowalność. Recenzje prac naukowych - zasady, systemy, efekty. Digital object identifier, cel i sposób korzystania.2
T-W-14Zasady pisania prac dyplomowych, artykułów naukowych. Prezentacja i autoprezentacja.3
T-W-15Inne sposoby prezentacji wyników badań: Zasady przygotowania prezentacji multimedialnej, filmu, posteru.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia20
A-A-3studiowanie literatury10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym10
A-W-3studiowanie literatury25
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia25
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia rachunkowe
M-3Praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy podczas ćwiczeń z uzyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C1_W01
Posiada wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Posiada także wiedzę dotyczącą prezentacji usyskanych wyników badań
RYB_2A_W02R2A_W01InzA2_W02C-1, C-4T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-14, T-W-15, T-A-9, T-W-10, T-A-8, T-W-9, T-A-11, T-A-7, T-A-13, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-A-12, T-A-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C1_U01
Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń, analizy otrzymanych wyników oraz sposobu ich prezentacji
RYB_2A_U01, RYB_2A_U02, RYB_2A_U03R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10InzA2_U06C-2, C-4T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-13, T-A-8, T-A-11, T-A-7, T-A-10, T-A-12M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C1_K01
Potrafi krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania, redagowania i upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej.
RYB_2A_K01, RYB_2A_K04R2A_K01, R2A_K06, R2A_K07InzA2_K02C-1, C-2, C-4T-W-1, T-A-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-A-5, T-A-7, T-A-12, T-W-14, T-A-10, T-A-11, T-A-9, T-W-12, T-W-15, T-W-11, T-W-9, T-A-8, T-A-13M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C1_W01
Posiada wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Posiada także wiedzę dotyczącą prezentacji usyskanych wyników badań
2,0Student nie posiada wiedzy niezbędnej do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Nie zna zasad przygotowania i prezentacji uzyskanych wyników badań
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym ale z licznymi błędami. Zna zasady przygotowania do prezentacji uzyskanych wyników badan, ale popełnia błędy merytoryczne
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym ale ze znacznymi niedociągnięciami. Zna zasady i cele prezentacji wyniow badań, popełnia błedy formalne
4,0Student posiada dobrą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Zna zasady i cele prezentowania wyników badań
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Zna zasady, cele oraz metody prezentowania wyników badań, nie popełnia błedów
5,0Student posiada znakomitą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Zna zasady, cele oraz metody prezentowania wyników badań, nie popełnia błedów, a także potrafi samodzielnie zaproponować sposób prezentacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C1_U01
Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń, analizy otrzymanych wyników oraz sposobu ich prezentacji
2,0Student nie posiada umiejętności metodycznych niezbędnych do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Nie potrafi przygotować uzyskanych wyników badan do ich prezentacji
3,0Student posiada umiejętności metodyczne niezbędne do do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników na zadowalającym poziomie ale z licznymi błędami. Potrafi wybrać odpowiednią formę prezentacji wyników badań, ale popełnia błędy w jej przygotowaniu
3,5Student posiada umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników na zadowalającym poziomie ale z niedociągnięciami. Potrafi wybrać i zastosować odpowiednią formę prezentacji wyników badań, ale popełnia błędy w jej przygotowaniu
4,0Student posiada dobre umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Potrafi wybrać i dobrze przygotować odpowiednią forme prezentacji wyników badań
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Potrafi wybrać i bardzo dobrze przygotować odpowiednią formę prezentacji wyników badań
5,0Student posiada znakomite umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Potrafi samodzielnie zaproponować i doskonale przygotować prezentację wyników badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C1_K01
Potrafi krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania, redagowania i upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej.
2,0Student nie potrafi krytycznie analizować przyrodniczych badań naukowych. Nie ma świadomości wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej.
3,0Student potrafi w zadowalającym stopniu krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe ale ze znacznymi błędami. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej, ale popełnia błędy
3,5Student potrafi w zadowalającym stopniu krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe ale z licznymi niedociągnięciami.Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej,popełnia drobne błędy
4,0Student potrafi na dobrym poziomie krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej
4,5Student potrafi na bardzo dobrym poziomie krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania prawidłowo wykonanej pracy naukowej, nie popełnia błędów
5,0Student znakomicie potrafi krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Wykazuje szczególną dbałość w przygotowaniu prezentacji, ma świadomość wagi takiego postępowania w procesie publikacji wyników badań.

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Kala R., Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2005
  3. Radosław Zenderowski, Praca magisterska - Licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, CeDeWu.pl, 2011, VII

Literatura dodatkowa

  1. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996
  2. January Weiner, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Planowanie doświadczeń różnych typów1
T-A-2Wstępna eksploracja wyników badań: wykorzystanie statystyk opisowych i wykresów2
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- estymacja, weryfikacja hipotez statystycznych4
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa3
T-A-5Analiza wariancji3
T-A-6Analiza błędów pomiarowych2
T-A-7Cechy prac naukowych. Strategia i taktyka autora publikacji naukowej. Sposoby cytowania prac w tekście2
T-A-8Praktyczne korzystanie z baz naukowych. Edycja tekstu zgodnie ze wskazówkami wybranego czasopisma naukowego. Programy edycyjne.2
T-A-9Transkrypcja i transliteracja. Obce alfabety. Znaki diakrytyczne. Nomenklatura taksonomiczna.2
T-A-10Przygotowanie poszczególnych części pracy na podstawie podanego tekstu. Układ pracy. Abstrakt prosty i strukturalny, słowa kluczowe, tytuł skrócony.3
T-A-11Sposoby redagowania bibliografii naukowej. Cytowania w tekście.2
T-A-12Zasady w przygotowaniu prezentacji multimedialnej2
T-A-13Przygotowanie posteru, plan wyjazdu na konferencję naukową.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etapy prowadzenia badań naukowych1
T-W-2Podstawowe pojęcia w metodologii badań przyrodniczych1
T-W-3Układy doświadczalne1
T-W-4Planowanie oraz technika zakładania i prowadzenia doświadczeń1
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez3
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa4
T-W-7Analiza wariancji jako metoda badania wpływu różnych źródeł zmienności w doświadczeniach jedno- i dwuczynnikowych3
T-W-8Oprogramowanie do analizy danych1
T-W-9Rodzaje i cechy prac naukowych, falsyfikowalność, indukcjonizm, dedukcjonizm, redukcjonizm. Konteksty procesu poznania. Krytyczny racjonalizm wg Popera.2
T-W-10Podział i charakterystyka prac naukowych, etapy poznania naukowego2
T-W-11Wymogi merytoryczne, regulaminowe i redakcyjne prac naukowych2
T-W-12Czasopisma naukowe; wydawnictwa ciągłe, okazjonalne, pojedyncze. Wydawcy, dystrybucja i dostępność czasopism. Wskaźniki waluacji czasopism naukowych: Impact Factor, Eigenfactor, Indeks H, Index Copernicus - zasady ustalania, wady i zalety2
T-W-13Internetowe bazy danych, zasady korzystania, weryfikowalność. Recenzje prac naukowych - zasady, systemy, efekty. Digital object identifier, cel i sposób korzystania.2
T-W-14Zasady pisania prac dyplomowych, artykułów naukowych. Prezentacja i autoprezentacja.3
T-W-15Inne sposoby prezentacji wyników badań: Zasady przygotowania prezentacji multimedialnej, filmu, posteru.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie się do zaliczenia20
A-A-3studiowanie literatury10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym10
A-W-3studiowanie literatury25
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C1_W01Posiada wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Posiada także wiedzę dotyczącą prezentacji usyskanych wyników badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych i statystycznych w badaniach rybackich i hydrobiologicznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym
C-4Przekazanie umiejętności dotyczących zasad i sposobów prezentacji wyników badań
Treści programoweT-W-1Etapy prowadzenia badań naukowych
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-2Podstawowe pojęcia w metodologii badań przyrodniczych
T-W-4Planowanie oraz technika zakładania i prowadzenia doświadczeń
T-W-7Analiza wariancji jako metoda badania wpływu różnych źródeł zmienności w doświadczeniach jedno- i dwuczynnikowych
T-W-8Oprogramowanie do analizy danych
T-W-3Układy doświadczalne
T-W-14Zasady pisania prac dyplomowych, artykułów naukowych. Prezentacja i autoprezentacja.
T-W-15Inne sposoby prezentacji wyników badań: Zasady przygotowania prezentacji multimedialnej, filmu, posteru.
T-A-9Transkrypcja i transliteracja. Obce alfabety. Znaki diakrytyczne. Nomenklatura taksonomiczna.
T-W-10Podział i charakterystyka prac naukowych, etapy poznania naukowego
T-A-8Praktyczne korzystanie z baz naukowych. Edycja tekstu zgodnie ze wskazówkami wybranego czasopisma naukowego. Programy edycyjne.
T-W-9Rodzaje i cechy prac naukowych, falsyfikowalność, indukcjonizm, dedukcjonizm, redukcjonizm. Konteksty procesu poznania. Krytyczny racjonalizm wg Popera.
T-A-11Sposoby redagowania bibliografii naukowej. Cytowania w tekście.
T-A-7Cechy prac naukowych. Strategia i taktyka autora publikacji naukowej. Sposoby cytowania prac w tekście
T-A-13Przygotowanie posteru, plan wyjazdu na konferencję naukową.
T-W-13Internetowe bazy danych, zasady korzystania, weryfikowalność. Recenzje prac naukowych - zasady, systemy, efekty. Digital object identifier, cel i sposób korzystania.
T-W-12Czasopisma naukowe; wydawnictwa ciągłe, okazjonalne, pojedyncze. Wydawcy, dystrybucja i dostępność czasopism. Wskaźniki waluacji czasopism naukowych: Impact Factor, Eigenfactor, Indeks H, Index Copernicus - zasady ustalania, wady i zalety
T-W-11Wymogi merytoryczne, regulaminowe i redakcyjne prac naukowych
T-A-12Zasady w przygotowaniu prezentacji multimedialnej
T-A-10Przygotowanie poszczególnych części pracy na podstawie podanego tekstu. Układ pracy. Abstrakt prosty i strukturalny, słowa kluczowe, tytuł skrócony.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia rachunkowe
M-3Praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy podczas ćwiczeń z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy niezbędnej do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Nie zna zasad przygotowania i prezentacji uzyskanych wyników badań
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym ale z licznymi błędami. Zna zasady przygotowania do prezentacji uzyskanych wyników badan, ale popełnia błędy merytoryczne
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym ale ze znacznymi niedociągnięciami. Zna zasady i cele prezentacji wyniow badań, popełnia błedy formalne
4,0Student posiada dobrą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Zna zasady i cele prezentowania wyników badań
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Zna zasady, cele oraz metody prezentowania wyników badań, nie popełnia błedów
5,0Student posiada znakomitą wiedzę niezbędną do wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym. Zna zasady, cele oraz metody prezentowania wyników badań, nie popełnia błedów, a także potrafi samodzielnie zaproponować sposób prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C1_U01Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń, analizy otrzymanych wyników oraz sposobu ich prezentacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
RYB_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników
C-4Przekazanie umiejętności dotyczących zasad i sposobów prezentacji wyników badań
Treści programoweT-A-5Analiza wariancji
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-A-6Analiza błędów pomiarowych
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- estymacja, weryfikacja hipotez statystycznych
T-A-1Planowanie doświadczeń różnych typów
T-A-2Wstępna eksploracja wyników badań: wykorzystanie statystyk opisowych i wykresów
T-A-13Przygotowanie posteru, plan wyjazdu na konferencję naukową.
T-A-8Praktyczne korzystanie z baz naukowych. Edycja tekstu zgodnie ze wskazówkami wybranego czasopisma naukowego. Programy edycyjne.
T-A-11Sposoby redagowania bibliografii naukowej. Cytowania w tekście.
T-A-7Cechy prac naukowych. Strategia i taktyka autora publikacji naukowej. Sposoby cytowania prac w tekście
T-A-10Przygotowanie poszczególnych części pracy na podstawie podanego tekstu. Układ pracy. Abstrakt prosty i strukturalny, słowa kluczowe, tytuł skrócony.
T-A-12Zasady w przygotowaniu prezentacji multimedialnej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia rachunkowe
M-3Praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy podczas ćwiczeń z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności metodycznych niezbędnych do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Nie potrafi przygotować uzyskanych wyników badan do ich prezentacji
3,0Student posiada umiejętności metodyczne niezbędne do do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników na zadowalającym poziomie ale z licznymi błędami. Potrafi wybrać odpowiednią formę prezentacji wyników badań, ale popełnia błędy w jej przygotowaniu
3,5Student posiada umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników na zadowalającym poziomie ale z niedociągnięciami. Potrafi wybrać i zastosować odpowiednią formę prezentacji wyników badań, ale popełnia błędy w jej przygotowaniu
4,0Student posiada dobre umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Potrafi wybrać i dobrze przygotować odpowiednią forme prezentacji wyników badań
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Potrafi wybrać i bardzo dobrze przygotować odpowiednią formę prezentacji wyników badań
5,0Student posiada znakomite umiejętności metodyczne niezbędne do planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników. Potrafi samodzielnie zaproponować i doskonale przygotować prezentację wyników badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C1_K01Potrafi krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania, redagowania i upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy dotyczącej wykonywania przyrodniczych badań naukowych w pełnym cyklu badawczym
C-2Ukształtowanie umiejętności planowania doświadczeń i analizy otrzymanych wyników
C-4Przekazanie umiejętności dotyczących zasad i sposobów prezentacji wyników badań
Treści programoweT-W-1Etapy prowadzenia badań naukowych
T-A-6Analiza błędów pomiarowych
T-W-7Analiza wariancji jako metoda badania wpływu różnych źródeł zmienności w doświadczeniach jedno- i dwuczynnikowych
T-W-8Oprogramowanie do analizy danych
T-W-4Planowanie oraz technika zakładania i prowadzenia doświadczeń
T-W-3Układy doświadczalne
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-A-4Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa
T-A-3Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- estymacja, weryfikacja hipotez statystycznych
T-A-1Planowanie doświadczeń różnych typów
T-A-2Wstępna eksploracja wyników badań: wykorzystanie statystyk opisowych i wykresów
T-W-2Podstawowe pojęcia w metodologii badań przyrodniczych
T-A-5Analiza wariancji
T-A-7Cechy prac naukowych. Strategia i taktyka autora publikacji naukowej. Sposoby cytowania prac w tekście
T-A-12Zasady w przygotowaniu prezentacji multimedialnej
T-W-14Zasady pisania prac dyplomowych, artykułów naukowych. Prezentacja i autoprezentacja.
T-A-10Przygotowanie poszczególnych części pracy na podstawie podanego tekstu. Układ pracy. Abstrakt prosty i strukturalny, słowa kluczowe, tytuł skrócony.
T-A-11Sposoby redagowania bibliografii naukowej. Cytowania w tekście.
T-A-9Transkrypcja i transliteracja. Obce alfabety. Znaki diakrytyczne. Nomenklatura taksonomiczna.
T-W-12Czasopisma naukowe; wydawnictwa ciągłe, okazjonalne, pojedyncze. Wydawcy, dystrybucja i dostępność czasopism. Wskaźniki waluacji czasopism naukowych: Impact Factor, Eigenfactor, Indeks H, Index Copernicus - zasady ustalania, wady i zalety
T-W-15Inne sposoby prezentacji wyników badań: Zasady przygotowania prezentacji multimedialnej, filmu, posteru.
T-W-11Wymogi merytoryczne, regulaminowe i redakcyjne prac naukowych
T-W-9Rodzaje i cechy prac naukowych, falsyfikowalność, indukcjonizm, dedukcjonizm, redukcjonizm. Konteksty procesu poznania. Krytyczny racjonalizm wg Popera.
T-A-8Praktyczne korzystanie z baz naukowych. Edycja tekstu zgodnie ze wskazówkami wybranego czasopisma naukowego. Programy edycyjne.
T-A-13Przygotowanie posteru, plan wyjazdu na konferencję naukową.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia rachunkowe
M-3Praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy podczas ćwiczeń z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi krytycznie analizować przyrodniczych badań naukowych. Nie ma świadomości wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej.
3,0Student potrafi w zadowalającym stopniu krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe ale ze znacznymi błędami. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej, ale popełnia błędy
3,5Student potrafi w zadowalającym stopniu krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe ale z licznymi niedociągnięciami.Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej,popełnia drobne błędy
4,0Student potrafi na dobrym poziomie krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania w celu upublicznienia prawidłowo wykonanej pracy naukowej
4,5Student potrafi na bardzo dobrym poziomie krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Ma świadomość wagi odpowiedniego przygotowania prawidłowo wykonanej pracy naukowej, nie popełnia błędów
5,0Student znakomicie potrafi krytycznie analizować przyrodnicze badania naukowe. Wykazuje szczególną dbałość w przygotowaniu prezentacji, ma świadomość wagi takiego postępowania w procesie publikacji wyników badań.