Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Choroby organizmów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby organizmów wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa znajomość zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
C-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad etyki, obowiazującej w pracy laboratoryjnej ze zwierzętami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd. Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu.5
T-L-2Choroby skorupiaków morskich i słodkowodnych10
T-L-3Pokaz metod i technik, stosowanych w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych2
T-L-4Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze. Patogeny ssaków morskich13
30
wykłady
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.5
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących10
T-W-3Choroby wodnych kręgowców. Klasyfikacja i rozpoznanie.15
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielne przygotowanie studenta do zajęć30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowane literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu w formie ustnej oraz prezentacji multimedialnej15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
M-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-3Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji, zwiazanej z przyswojonym na zajęciach i podczas pracy własnej materiałem

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C2_W01
Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
RYB_2A_W04R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C2_U01
Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań. Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
RYB_2A_U08, RYB_2A_U01R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07C-2T-L-4, T-W-3, T-L-1, T-W-2, T-L-2M-3, M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_C2_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązującymi w pracy ze zwierzętami żywymi i martwymi
RYB_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C2_W01
Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
2,0Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz zidentyfikować wybranego patogenu.
3,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować wybrany patogen.
3,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen.
4,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz omówić i zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen.
4,5Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen, a także zna mechanizm jego działania.
5,0Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą, interpretuje jej wyniki, potrafi zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz opisać mechanizm jego działania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C2_U01
Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań. Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
2,0Student nie potrafi stwierdzić objawów chorobowych, nie zna i nie potrafi wskazać odpowiedniej metody badawczej.
3,0Student potrafi stwierdzić objawy chorobowe wybranego organizmu, potrafi wymieniś stosowane metody badań.
3,5Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań.
4,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
4,5Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
5,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny i skutki, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_C2_K01
Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązującymi w pracy ze zwierzętami żywymi i martwymi
2,0Student nie studiuje treści programowych przedmiotu, nie potrafi zaprezentować ich w najmniejszym stopniu.
3,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych oraz wskazać zalecane źródła informacji.
4,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu poszerzonych, korzystając ze wskazanych źródeł informacji naukowej.
4,5Student dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących chorób wybranych organizmów wodnych, korzystając ze specjalistycznych polsko- i angielskojęzycznych źródeł naukowych.
5,0Student wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu i przedstawieniu wiedzy, dotyczącej przedmiotu, potrafi wyszukać i korzystać ze specjalistycznych polsko- i angielskojęzycznych źródeł naukowych.

Literatura podstawowa

  1. Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
  2. Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 2

Literatura dodatkowa

  1. Rohde K., Marine parasitology, CSIRO Publishing, Collingwood, Australi, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd. Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu.5
T-L-2Choroby skorupiaków morskich i słodkowodnych10
T-L-3Pokaz metod i technik, stosowanych w badaniach stanu zdrowotności organizmów wodnych2
T-L-4Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze. Patogeny ssaków morskich13
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.5
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących10
T-W-3Choroby wodnych kręgowców. Klasyfikacja i rozpoznanie.15
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2samodzielne przygotowanie studenta do zajęć30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowane literatury przedmiotu15
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu w formie ustnej oraz prezentacji multimedialnej15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C2_W01Student wymienia i rozpoznaje przyczyny chorób organizmów wodnych oraz opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz zidentyfikować charakterystyczne zmiany, które wywołuje wskazany patogen
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W04Ma pogłębioną wiedzę o zagrożeniach zdrowotnych występujących w środowisku jak i w warunkach intensywnego chowu, zna nowoczesne metody diagnostyczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
Treści programoweT-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-3Choroby wodnych kręgowców. Klasyfikacja i rozpoznanie.
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.
T-L-2Choroby skorupiaków morskich i słodkowodnych
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd. Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu.
T-L-4Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze. Patogeny ssaków morskich
Metody nauczaniaM-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaproponować odpowiedniej metody badawczej oraz zidentyfikować wybranego patogenu.
3,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować wybrany patogen.
3,5Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen.
4,0Student potrafi wybrać odpowiednią metodę badawczą oraz omówić i zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen.
4,5Student potrafi zaproponować odpowiednią metodę badawczą, zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen, a także zna mechanizm jego działania.
5,0Student samodzielnie dobiera najodpowiedniejszą metodę badawczą, interpretuje jej wyniki, potrafi zidentyfikować zmiany wywołane przez wybrany patogen oraz opisać mechanizm jego działania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C2_U01Student potrafi analizować objawy chorobowe, definiować je i dobierać odpowiednie metody badań. Rozumie i opisuje zależności między organizmem żywicielskim a patogenem. Potrafi uaktualniać swoje wiadomości, poszukiwać nowych, profesjonalnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U08Potrafi samodzielnie lub w zespole zorganizować i prowadzić zaawansowane badania w zakresie zagrożeń zdrowotnych hydrobiontów. Potrafi określić wartość odżywczą hydrobiontów.
RYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad etyki, obowiazującej w pracy laboratoryjnej ze zwierzętami
Treści programoweT-L-4Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze. Patogeny ssaków morskich
T-W-3Choroby wodnych kręgowców. Klasyfikacja i rozpoznanie.
T-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd. Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu.
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-L-2Choroby skorupiaków morskich i słodkowodnych
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji, zwiazanej z przyswojonym na zajęciach i podczas pracy własnej materiałem
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stwierdzić objawów chorobowych, nie zna i nie potrafi wskazać odpowiedniej metody badawczej.
3,0Student potrafi stwierdzić objawy chorobowe wybranego organizmu, potrafi wymieniś stosowane metody badań.
3,5Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań.
4,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
4,5Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
5,0Student potrafi stwierdzić i wyróżnić objawy chorobowe omawianych organizmów wodnych, analizuje ich przyczyny i skutki, zna odpowiednie metody badań i potrafi je stosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_C2_K01Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem źródeł specjalistycznych. Potrafi przedstawiać, kreatywnie organizować oraz planować działania własne oraz zespołowe zgodnie z zasadami etyki, obowiązującymi w pracy ze zwierzętami żywymi i martwymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów teoretycznych i praktycznych umiejętności pobierania i opracowania materiału badawczego. Kształtowanie umiejetności organizacji pracy wlasnej oraz zespołowej z zachowaniem zasad etyki, obowiazującej w pracy laboratoryjnej ze zwierzętami
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi patogenami wolno żyjących i hodowanych organizmów wodnych. Przekazanie wiedzy na temat profilaktyki i stosowanych metod leczenia, a także strat ekonomicznych w akwakulturze, których przyczyną są poznane jednostki chorobowe
Treści programoweT-L-1Najczęściej spotykane choroby ostryg, uchowców i rozgwiazd. Podstawowa terminologia angielska związana z treścią przedmiotu.
T-L-2Choroby skorupiaków morskich i słodkowodnych
T-W-2Patogeny bezkregowców w marikulturach i wolno żyjących
T-W-3Choroby wodnych kręgowców. Klasyfikacja i rozpoznanie.
T-W-1Pojęcie stanu chorobowego, mechanizmy obronne organizmu. Podstawy patologii.
T-L-4Patogeny ryb wolnożyjących morskich, słodkowodnych oraz w akwakulturze. Patogeny ssaków morskich
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Pokaz i praktyczna nauka wyszukiwania naukowych internetowych baz danych z użyciem komputerów
M-1Wykłady z użyciem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z treścią przedmiotu
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie przedmiotu na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji, zwiazanej z przyswojonym na zajęciach i podczas pracy własnej materiałem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie studiuje treści programowych przedmiotu, nie potrafi zaprezentować ich w najmniejszym stopniu.
3,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu podstawowym.
3,5Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych oraz wskazać zalecane źródła informacji.
4,0Student potrafi przekazać wiedzę dotyczącą chorób wybranych organizmów wodnych w stopniu poszerzonych, korzystając ze wskazanych źródeł informacji naukowej.
4,5Student dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących chorób wybranych organizmów wodnych, korzystając ze specjalistycznych polsko- i angielskojęzycznych źródeł naukowych.
5,0Student wykazuje kreatywność w pozyskiwaniu i przedstawieniu wiedzy, dotyczącej przedmiotu, potrafi wyszukać i korzystać ze specjalistycznych polsko- i angielskojęzycznych źródeł naukowych.