Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N3)

Sylabus przedmiotu Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii i zoologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Zwirzę jako podmiot czy przedmiot w ujęciu filozoficznym. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy zwierzęcia?3
T-K-2Dobrostan ryb a tradycja świąteczna. Noormy HCCP i Global.GAP.2
T-K-3Hodowla wielkoprzemysłowa w świetle Ustawy o ochronie zwierząt i nowelizacji tejże Ustawy.2
T-K-4Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce; zgadnienia etyczne.2
T-K-5Ubój rytualny w Polsce- aprobata przekonań religinych czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt?2
T-K-6Wegetarianizm - filozofia czy styl życia2
T-K-7Zwierzę - podmiotem czy przedmiotem w polskim ustawodastwie?2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Przygotowanie się do zajęć10
A-K-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat10
A-K-3Uczestnictwo w zajęciach10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny; przygotwanie prezentacji na dany temat.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_C.6.1_W01
Doktorant ma wiedzę na temat pojecia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
RYBN3_3A_W01C-1T-K-1, T-K-3, T-K-5, T-K-7M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_C.6.1_U01
Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
RYBN3_3A_U01, RYBN3_3A_U05C-1T-K-1, T-K-7, T-K-4, T-K-2, T-K-5M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBN3_3A_C.6.1_K01
Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
RYBN3_3A_K04C-1T-K-6, T-K-4, T-K-1, T-K-5, T-K-2, T-K-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_C.6.1_W01
Doktorant ma wiedzę na temat pojecia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
2,0Doktorant nie ma żadnej wiedzy na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,0Doktorant ma podstawową wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,5Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,0Doktorant ma wiedzę na dobrym poziomie na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,5Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i dobrą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
5,0Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_C.6.1_U01
Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
2,0Doktorant nie ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
3,0Doktorant ma bardzo małe umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
3,5Doktorant ma niewielkie umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
4,0Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat na dobrym poziomie
4,5Doktorant ma na dobrym poziomie umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat na bardzo dobrym poziomie
5,0Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat na bardzo dobrym poziomie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBN3_3A_C.6.1_K01
Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
2,0Doktorant nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
3,0Doktorant ma bardzo małe kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
3,5Doktorant ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
4,0Doktorant ma odpowiednie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
4,5Doktorant ma dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
5,0Doktorant ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka

Literatura podstawowa

  1. Ministerstwo Środowiska, Ustawa o ochonie przyrody, Dz. U.2004, 92 poz. 880, Warszawa, 2004
  2. Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Ustawa o doświadczeniach na zwierzętach, Dz. U. 2005, nr 33, Warszawa, 2005
  3. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ustawa o ochronie zwierząt, Dz.U. 1997, 111, poz. 724, nowelizacja styczeń 2012, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Tadeusz Ślipko, Bioetyka - najważniejsze problemy, PETRUS 2008, 2008
  2. Andrzej Lirski, Andrzej K. Siwicki, Jacek Wolnicki, Wybrane zagadnienia dobriostanu karpia, IRŚ, Olsztyn, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Zwirzę jako podmiot czy przedmiot w ujęciu filozoficznym. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy zwierzęcia?3
T-K-2Dobrostan ryb a tradycja świąteczna. Noormy HCCP i Global.GAP.2
T-K-3Hodowla wielkoprzemysłowa w świetle Ustawy o ochronie zwierząt i nowelizacji tejże Ustawy.2
T-K-4Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce; zgadnienia etyczne.2
T-K-5Ubój rytualny w Polsce- aprobata przekonań religinych czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt?2
T-K-6Wegetarianizm - filozofia czy styl życia2
T-K-7Zwierzę - podmiotem czy przedmiotem w polskim ustawodastwie?2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Przygotowanie się do zajęć10
A-K-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat10
A-K-3Uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.6.1_W01Doktorant ma wiedzę na temat pojecia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych, pozwalającą doskonalić warsztat dydaktyczny oraz kształtować światopogląd.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce
Treści programoweT-K-1Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Zwirzę jako podmiot czy przedmiot w ujęciu filozoficznym. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy zwierzęcia?
T-K-3Hodowla wielkoprzemysłowa w świetle Ustawy o ochronie zwierząt i nowelizacji tejże Ustawy.
T-K-5Ubój rytualny w Polsce- aprobata przekonań religinych czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt?
T-K-7Zwierzę - podmiotem czy przedmiotem w polskim ustawodastwie?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny; przygotwanie prezentacji na dany temat.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie ma żadnej wiedzy na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,0Doktorant ma podstawową wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,5Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,0Doktorant ma wiedzę na dobrym poziomie na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,5Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i dobrą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
5,0Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.6.1_U01Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
RYBN3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej (wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce
Treści programoweT-K-1Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Zwirzę jako podmiot czy przedmiot w ujęciu filozoficznym. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy zwierzęcia?
T-K-7Zwierzę - podmiotem czy przedmiotem w polskim ustawodastwie?
T-K-4Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce; zgadnienia etyczne.
T-K-2Dobrostan ryb a tradycja świąteczna. Noormy HCCP i Global.GAP.
T-K-5Ubój rytualny w Polsce- aprobata przekonań religinych czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny; przygotwanie prezentacji na dany temat.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
3,0Doktorant ma bardzo małe umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
3,5Doktorant ma niewielkie umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
4,0Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat na dobrym poziomie
4,5Doktorant ma na dobrym poziomie umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat na bardzo dobrym poziomie
5,0Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat na bardzo dobrym poziomie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBN3_3A_C.6.1_K01Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBN3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce
Treści programoweT-K-6Wegetarianizm - filozofia czy styl życia
T-K-4Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce; zgadnienia etyczne.
T-K-1Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Zwirzę jako podmiot czy przedmiot w ujęciu filozoficznym. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy zwierzęcia?
T-K-5Ubój rytualny w Polsce- aprobata przekonań religinych czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt?
T-K-2Dobrostan ryb a tradycja świąteczna. Noormy HCCP i Global.GAP.
T-K-7Zwierzę - podmiotem czy przedmiotem w polskim ustawodastwie?
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny; przygotwanie prezentacji na dany temat.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
3,0Doktorant ma bardzo małe kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
3,5Doktorant ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
4,0Doktorant ma odpowiednie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
4,5Doktorant ma dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
5,0Doktorant ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierzat doświadczalnych i gospodarczych orz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka