Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia lekarska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia lekarska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Podstaw Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści z przedmiotów: podstawy mikrobiologii, techniki mikrobiologiczne, podstawy fizjologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ziarniaki G+ Gronkowce4
T-L-2Ziarniaki G+ paciorkowce4
T-L-3Pałeczki G +4
T-L-4Pałeczki G-4
T-L-5Bakterie kwasooporne2
T-L-6Laseczki tlenowe4
T-L-7Laseczki beztlenowe4
T-L-8Antybiotykooporność4
30
wykłady
T-W-1Zakażenie2
T-W-2Ziarniaki G+ gronkowce2
T-W-3Ziarniaki G+ paciorkowce2
T-W-4Pałeczki G+2
T-W-5Bakterie kwasooporne, promieniowce2
T-W-6Pałeczki G- (duże)3
T-W-7Pałeczki G- (małe)2
T-W-8Laseczki2
T-W-9Bakterie spiralne2
T-W-10Riketsie, chlamydie, mycoplazmy2
T-W-11Flora fizjologiczna człowieka2
T-W-12Antybiotyki, antybiotykooporność2
T-W-13Zakażenie narządowe i wielonarządowe2
T-W-14Zakażenia szpitalne3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury10
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-5Przygotowanie do egzaminu25
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania.
MS_1A_W02, MS_1A_W07P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07C-1, C-2T-W-12, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-13, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-14, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-11M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C15_U01
Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
MS_1A_U05P1A_U01, P1A_U06, P1A_U07C-1, C-2T-W-10, T-L-4, T-W-8, T-W-11, T-W-2, T-W-9, T-W-1, T-L-2, T-L-7, T-L-5, T-W-14, T-W-13, T-W-6, T-W-12, T-L-8, T-W-5, T-L-3, T-W-3, T-L-6, T-W-4, T-L-1, T-W-7M-2, M-3, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C15_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04P1A_K01, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K05, P1A_K06, P1A_K07C-2, C-1T-W-10, T-W-2, T-W-12, T-W-13, T-W-5, T-W-11, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-14, T-W-4M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania.
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu częściowym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W dużym stopniu opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C15_U01
Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
2,0Student nie potrafi prawidłowo wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Nie potrafi wyjaśnić odstępstw od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi ze wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C15_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się. Nie umie pracować w grupie. Nie ma świadomości znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się. Niechętnie współpracuje w grupie.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, PZWL, Warszawa, 2004, wyd III
  2. Murray P. R., Rosenthal K. S., Pfaller M. A.[red. wyd. pol.] Anna Przondo-Mordarska, Mikrobiologia, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2011, wyd. 1
  3. Danuta Dzierżanowska, Zakażenia szpitalne, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2008, wyd. 2

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Denys, Zakażenia szpitalne, Wolters Kluwer, Kraków, 2012
  2. Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, PWN, Warszawa, 2001, wyd. 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ziarniaki G+ Gronkowce4
T-L-2Ziarniaki G+ paciorkowce4
T-L-3Pałeczki G +4
T-L-4Pałeczki G-4
T-L-5Bakterie kwasooporne2
T-L-6Laseczki tlenowe4
T-L-7Laseczki beztlenowe4
T-L-8Antybiotykooporność4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakażenie2
T-W-2Ziarniaki G+ gronkowce2
T-W-3Ziarniaki G+ paciorkowce2
T-W-4Pałeczki G+2
T-W-5Bakterie kwasooporne, promieniowce2
T-W-6Pałeczki G- (duże)3
T-W-7Pałeczki G- (małe)2
T-W-8Laseczki2
T-W-9Bakterie spiralne2
T-W-10Riketsie, chlamydie, mycoplazmy2
T-W-11Flora fizjologiczna człowieka2
T-W-12Antybiotyki, antybiotykooporność2
T-W-13Zakażenie narządowe i wielonarządowe2
T-W-14Zakażenia szpitalne3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Analiza wskazanej literatury10
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów.15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-5Przygotowanie do egzaminu25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Konsultacje z nauczycielem5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C15_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania organizmu. Ma ogólną wiedzę dotyczącą patogenów człowieka chorobotwórczości oraz metod ich wykrywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W02Ma wiedzę w zakresie budowy, funkcjonowania i roli poszczególnych układów organizmu i ich badania.
MS_1A_W07Ma podstawową wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich systematyki, własności, patogenności oraz metod ich wykrywania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.
Treści programoweT-W-12Antybiotyki, antybiotykooporność
T-W-9Bakterie spiralne
T-W-2Ziarniaki G+ gronkowce
T-W-7Pałeczki G- (małe)
T-W-13Zakażenie narządowe i wielonarządowe
T-W-4Pałeczki G+
T-W-5Bakterie kwasooporne, promieniowce
T-W-10Riketsie, chlamydie, mycoplazmy
T-W-14Zakażenia szpitalne
T-W-6Pałeczki G- (duże)
T-W-3Ziarniaki G+ paciorkowce
T-W-8Laseczki
T-W-11Flora fizjologiczna człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-2Dyskusja związana z wykładem
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zagadnień dotyczących funkcjonowania organizmu ludzkiego. Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W stopniu częściowym opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. W dużym stopniu opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę z zakresu budowy, funkcjonowania organizmu ludzkiego. Opanował wiedzę dotyczącą patogenów człowieka, ich chorobotwórczości oraz metod wykrywania. Zdobytą wiedzę poprawnie wykorzystuje. Prawidłowo dobiera metody diagnostyczne. Samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C15_U01Rozpoznaje wszystkie układy ludzkiego ciała, ich umiejscowienie. Rozumie zależności między budową a cynnościami poszczególnych narządów. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi rozpoznać podstawowe struktury ludzkiego ciała, ich lokalizację oraz rozumie zależności między budową a czynnościami narządów oraz wyjaśniać odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U07wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.
Treści programoweT-W-10Riketsie, chlamydie, mycoplazmy
T-L-4Pałeczki G-
T-W-8Laseczki
T-W-11Flora fizjologiczna człowieka
T-W-2Ziarniaki G+ gronkowce
T-W-9Bakterie spiralne
T-W-1Zakażenie
T-L-2Ziarniaki G+ paciorkowce
T-L-7Laseczki beztlenowe
T-L-5Bakterie kwasooporne
T-W-14Zakażenia szpitalne
T-W-13Zakażenie narządowe i wielonarządowe
T-W-6Pałeczki G- (duże)
T-W-12Antybiotyki, antybiotykooporność
T-L-8Antybiotykooporność
T-W-5Bakterie kwasooporne, promieniowce
T-L-3Pałeczki G +
T-W-3Ziarniaki G+ paciorkowce
T-L-6Laseczki tlenowe
T-W-4Pałeczki G+
T-L-1Ziarniaki G+ Gronkowce
T-W-7Pałeczki G- (małe)
Metody nauczaniaM-2Dyskusja związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Nie potrafi wyjaśnić odstępstw od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów pracy.
3,0Student potrafi, z nieznaczną pomocą nauczyciela, wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, bez analizy.
3,5Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie wskazać zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z trudnościami związanymi ze wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać popełnione błędy.
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z wskazaniem zależności między budową a funkcjonowaniem poszczególnych narządów organizmu. Potrafi wyjaśnić odstępstwa od prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy i dokonać korekty. Dzięki posiadanej wiedzy i umiejętnością wykazuje się własną inicjatywą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C15_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną i zespołu. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
MS_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie analiz diagnostycznych. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zakażeń szpitalnych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie mikrobiologii lekarskiej.
Treści programoweT-W-10Riketsie, chlamydie, mycoplazmy
T-W-2Ziarniaki G+ gronkowce
T-W-12Antybiotyki, antybiotykooporność
T-W-13Zakażenie narządowe i wielonarządowe
T-W-5Bakterie kwasooporne, promieniowce
T-W-11Flora fizjologiczna człowieka
T-W-7Pałeczki G- (małe)
T-W-6Pałeczki G- (duże)
T-W-3Ziarniaki G+ paciorkowce
T-W-8Laseczki
T-W-9Bakterie spiralne
T-W-14Zakażenia szpitalne
T-W-4Pałeczki G+
Metody nauczaniaM-2Dyskusja związana z wykładem
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonania ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się. Nie umie pracować w grupie. Nie ma świadomości znaczenia zawodowej odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się. Niechętnie współpracuje w grupie.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.