Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Biochemia kliniczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia kliniczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, biochemii i podstaw anatomii człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka
C-2Nabycie umiejętności wyboru i oznaczenia parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą1
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej2
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych2
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej2
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości4
T-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe4
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu5
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT4
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi4
T-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)2
30
wykłady
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.2
T-W-2Metabolizm białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białek.4
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.4
T-W-4Metabolizm węglowodanów (glikoliza, glikogenoliza, glukoneogeneza, glikogeneza, szlak penotzowy, cykl alaninowo-glukozowy)4
T-W-5Metabolizm lipidów (lipogeneza, liponeogeneza, ketogenexza, cholesterologeneza, steroidogeneza, lipoliza, beta-oksydacja). Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie. Wskaźniki przemina lipidów.4
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.2
T-W-7Gospodarka wodno-mineralna.2
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.2
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi.2
T-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.2
T-W-11Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spozyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć20
A-L-3godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-4analiza wskazanej literatury5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy zawierający 5 pytań otwartych
S-4Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C11_W01
Ma wiedzę w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka
MS_1A_W01P1A_W03C-1, C-2T-L-9, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-L-5, T-W-7, T-W-4, T-L-2, T-L-7, T-W-11, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-10, T-L-4, T-L-8, T-L-10, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C11_U01
Potrafi dobrać i oznaczyć właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie
MS_1A_U04P1A_U06C-2T-L-10, T-L-8, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-7, T-L-9, T-L-4, T-L-1, T-L-6M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C11_K01
Rozumie potrzebę dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju.
MS_1A_K01P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07C-2, C-1T-W-11, T-L-5, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-2, T-L-9, T-L-10, T-W-7, T-L-8, T-W-8, T-L-7, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-L-3, T-L-1, T-W-4, T-W-10, T-L-6, T-L-4M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C11_W01
Ma wiedzę w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C11_U01
Potrafi dobrać i oznaczyć właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie
2,0
3,0potrafi dobrać właściwe parametry do określonych przemian oraz interpretuje wszystkie otrzymane wyniki w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C11_K01
Rozumie potrzebę dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju.
2,0
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Angielski S. , Jakubowski Z., Dominiczak M., Biochemia kliniczna, Perseusz, Sopot, 1997
  2. Bańkowski E., Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009
  3. Dembińska-Kieć A., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Wyd.Medyczne Urban&Partner, Wrocław, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Berg J.M., Tymoczko L.J., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2009
  2. Murray R.K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą1
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej2
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych2
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej2
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości4
T-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe4
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu5
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT4
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi4
T-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.2
T-W-2Metabolizm białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białek.4
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.4
T-W-4Metabolizm węglowodanów (glikoliza, glikogenoliza, glukoneogeneza, glikogeneza, szlak penotzowy, cykl alaninowo-glukozowy)4
T-W-5Metabolizm lipidów (lipogeneza, liponeogeneza, ketogenexza, cholesterologeneza, steroidogeneza, lipoliza, beta-oksydacja). Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie. Wskaźniki przemina lipidów.4
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.2
T-W-7Gospodarka wodno-mineralna.2
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.2
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi.2
T-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.2
T-W-11Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spozyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć20
A-L-3godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-4analiza wskazanej literatury5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Analiza wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do egzaminu10
A-W-4godziny kontaktowe z nauczycielem10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C11_W01Ma wiedzę w zakresie przemian biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W01Ma wiedzę w zakresie chemii, biochemii, fizyki i matematyki niezbędną dla zrozumienia procesów przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka
C-2Nabycie umiejętności wyboru i oznaczenia parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie
Treści programoweT-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości
T-W-7Gospodarka wodno-mineralna.
T-W-4Metabolizm węglowodanów (glikoliza, glikogenoliza, glukoneogeneza, glikogeneza, szlak penotzowy, cykl alaninowo-glukozowy)
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu
T-W-11Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spozyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi.
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.
T-W-2Metabolizm białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białek.
T-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT
T-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych
T-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą
T-W-5Metabolizm lipidów (lipogeneza, liponeogeneza, ketogenexza, cholesterologeneza, steroidogeneza, lipoliza, beta-oksydacja). Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie. Wskaźniki przemina lipidów.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy zawierający 5 pytań otwartych
S-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe poprawna odpowiedź na 5 pytań, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia cząstkowe, średnia do 3,25
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C11_U01Potrafi dobrać i oznaczyć właściwe parametry krwi charakteryzujące określone przemiany biochemiczne w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U04Posługuje się poprawną terminologią biologiczną, chemiczną i fizyczną, potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyboru i oznaczenia parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie
Treści programoweT-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą
T-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi dobrać właściwe parametry do określonych przemian oraz interpretuje wszystkie otrzymane wyniki w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C11_K01Rozumie potrzebę dokształcania się oraz potrafi wyznaczać kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) .
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyboru i oznaczenia parametrów krwi oceniających przemiany biochemiczne w organizmie
C-1Zapoznanie z przemianami biochemicznymi zachodzącymi w organizmie człowieka
Treści programoweT-W-11Neurohormonalne reakcje zachodzące w organizmie po spozyciu pokarmu. Nerwowa i hormonalna regulacja metabolizmu.
T-L-5Podstawy diagnostyki hematologicznej – objawy i przyczyny różnych rodzajów niedokrwistości
T-W-3Białka osocza krwi - rola fizjologiczna i diagnostyczna.
T-W-5Metabolizm lipidów (lipogeneza, liponeogeneza, ketogenexza, cholesterologeneza, steroidogeneza, lipoliza, beta-oksydacja). Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru lipidów w diecie. Wskaźniki przemina lipidów.
T-W-1Biochemia kliniczna jako nauka o parametrycznym sposobie opisu stanu organizmu.
T-L-2Pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wykonywanych w biochemicznej diagnostyce laboratoryjnej
T-L-9Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki lipidowej – oznaczenie stężenia parametrów lipidowych krwi
T-L-10Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki mineralnej (oznaczanie stężenia wapnia i magnezu w moczu i surowicy krwi)
T-W-7Gospodarka wodno-mineralna.
T-L-8Biochemia kliniczna i diagnostyka zaburzeń gospodarki węglowodanowej – testy paskowe, glikemia na czczo, przygodna i po obciążeniu glukozą – test OGTT
T-W-8Hormonalne i metaboliczne uwarunkowania homeostatycznej roli nerek.
T-L-7Rozdział elektroforetyczny białek osocza krwi. Odczyt elektroforegramu
T-W-6Enzymy osocza jako wskaźniki funkcji narządów.
T-W-2Metabolizm białek. Metaboliczne skutki nadmiaru i niedoboru białek.
T-W-9Hormonalna i metaboliczna regulacja ciśnienia krwi.
T-L-3Błędy w badaniach biochemicznych
T-L-1Badania laboratoryjne w ocenie zagrożenia chorobą
T-W-4Metabolizm węglowodanów (glikoliza, glikogenoliza, glukoneogeneza, glikogeneza, szlak penotzowy, cykl alaninowo-glukozowy)
T-W-10Status antyoksydacyjny ustroju i jego wskaźniki.
T-L-6Enzymy osocza w diagnostyce laboratoryjnej (ALT, AST, GGTP, ALP) – enzymatyczne profile narządowe
T-L-4Podstawowe techniki i metody w diagnostyce biochemicznej
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oceny nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0