Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Testowanie i jakość oprogramowania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Testowanie i jakość oprogramowania
Specjalność e- technologie w produkcji i zarządzaniu
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 0,90,50zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,10,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność programowanie w jednym z języków C++/C#/Java.
W-2Umiejętność czytania i analizowania kodu żródłowego.
W-3Umiejętność czytania i tworzenia dokumentów specyfikacji oprogramowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technologii procesu testowania.
C-2Znajomość terminologii związanej z testowaniem.
C-3Znajomość rodzajów testów; świadomość roli testera w procesie tworzenia oprogramowania.
C-4Umiejętność posługiwania się narzędziami wspomagającymi testowanie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja.5
T-L-2Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych4
T-L-3Wykorzystanie narzędzi testujących, implementacja automatu testowego.4
T-L-4Prezentacja projektu, obrona uzyskanych wyników, dokumentowanie bilansu pracy grupowej.2
15
wykłady
T-W-1Składowe procesu zapewnienia jakości oprogramowania i narzędzia wspomagające. Terminologia.3
T-W-2Proces testowy; rola testera w podczas tworzenia oprogramowania; współpraca testerów i deweloperów;2
T-W-3Rodzaje testów i metodyk testowych: testy jednostkowe, integracyjne, akceptacyjne, regresji, sanity2
T-W-4Narzędzi wspomagające testowanie, automaty testowe, planowanie testów.2
T-W-5Biblioteki testowe: JUnit, Mockito, Fest, RobotFramework i inne.2
T-W-6Certyfikacja ISTQB.2
T-W-7Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca w grupach dwu-trzy osobowych - analiza zachowania gotowego kodu.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć.8
A-L-4Przygotowanie prezentacji końcowej i dokumentacji powykonawczej.4
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
33
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Udział w konsultacjach1
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Gra dydaktyczna - symulacja pracy zespołu testującego wraz z podziałem ról i odpowiedzialności.
M-2Wykład informacyjny.
M-3Wykład problemowy.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów.
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Ocena jakości kodu i kompletności dokumentacji.
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/7_W01
Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W14, ZIP_1A_W16, ZIP_1A_W15T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4M-3, M-2S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/7_U01
Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową.
ZIP_1A_U01, ZIP_1A_U28, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16InzA_U07, InzA_U08C-4T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-4, M-1S-4, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_O1/7_K01
Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym.
ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K07T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K02C-4T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-W-7M-1, M-4S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/7_W01
Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zna i potrafi opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania
3,5zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania
4,0zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania
4,5zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania
5,0zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania; umie dokonywać wyboru narzędzi i technik do konkretnej konfiguracji projektowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/7_U01
Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki
3,5potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki
4,0potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki; potrafi scharakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej
4,5potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki; potrafi biegle charakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej
5,0potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki; potrafi biegle charakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej; potrafi skonstruować i wdrożyć infrastrukturę testową

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_O1/7_K01
Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym.
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0postrzega relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania
3,5postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania
4,0postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania; potrafi wykazać na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakości procedur testowych na jakość produktu i/lub powodzenie projektu
4,5postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania; potrafi biegle wykazać na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakości procedur testowych na jakość produktu i/lub powodzenie projektu
5,0postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania; potrafi biegle wykazać na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakości procedur testowych na jakość produktu i/lub powodzenie projektu;wykazuje aktywną postawę przy projektowaniu i konfigurowania środowiska testowego

Literatura podstawowa

  1. Patton R., Testowanie oprogramowania, MIKOM, Warszawa, 2002
  2. Yourdon E., Współczesna analiza strukturalna, WNT, Warszawa, 1996
  3. Burnstein I., Practical Software Testing, Springer, 2002
  4. Hutcheson M., Software Testing Fundamentals: Methods and Metrics, Wiley, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Jaszkiewicz A., Inżynieria oprogramowania, Helion, Gliwice, 1997
  2. Mucek J., Podstawy projektowania systemów informatycznych, PWN, Warszawa, 1991
  3. ISTQB, Certified Tester Foundation Level Syllabus, ISTQB, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja.5
T-L-2Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych4
T-L-3Wykorzystanie narzędzi testujących, implementacja automatu testowego.4
T-L-4Prezentacja projektu, obrona uzyskanych wyników, dokumentowanie bilansu pracy grupowej.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Składowe procesu zapewnienia jakości oprogramowania i narzędzia wspomagające. Terminologia.3
T-W-2Proces testowy; rola testera w podczas tworzenia oprogramowania; współpraca testerów i deweloperów;2
T-W-3Rodzaje testów i metodyk testowych: testy jednostkowe, integracyjne, akceptacyjne, regresji, sanity2
T-W-4Narzędzi wspomagające testowanie, automaty testowe, planowanie testów.2
T-W-5Biblioteki testowe: JUnit, Mockito, Fest, RobotFramework i inne.2
T-W-6Certyfikacja ISTQB.2
T-W-7Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3.2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Praca w grupach dwu-trzy osobowych - analiza zachowania gotowego kodu.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć.8
A-L-4Przygotowanie prezentacji końcowej i dokumentacji powykonawczej.4
A-L-5Udział w konsultacjach i zaliczeniu formy zajęć2
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Udział w konsultacjach1
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/7_W01Wiedza dotycząca technik testowania oprogramowania oraz norm i regulacji powiązanych z jakością oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
ZIP_1A_W16ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
ZIP_1A_W15ma szczegółową wiedzę związaną z niektórymi obszarami reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologii procesu testowania.
C-2Znajomość terminologii związanej z testowaniem.
C-3Znajomość rodzajów testów; świadomość roli testera w procesie tworzenia oprogramowania.
Treści programoweT-W-3Rodzaje testów i metodyk testowych: testy jednostkowe, integracyjne, akceptacyjne, regresji, sanity
T-W-6Certyfikacja ISTQB.
T-W-1Składowe procesu zapewnienia jakości oprogramowania i narzędzia wspomagające. Terminologia.
T-W-2Proces testowy; rola testera w podczas tworzenia oprogramowania; współpraca testerów i deweloperów;
T-W-7Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3.
T-W-5Biblioteki testowe: JUnit, Mockito, Fest, RobotFramework i inne.
T-W-4Narzędzi wspomagające testowanie, automaty testowe, planowanie testów.
Metody nauczaniaM-3Wykład problemowy.
M-2Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów.
S-3Ocena formująca: Ocena jakości kodu i kompletności dokumentacji.
S-4Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0zna i potrafi opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania
3,5zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania
4,0zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania
4,5zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania
5,0zna i potrafi biegle opisać podstawowe techniki testowania oprogramowania, potrafi wymienić zakres przedmiotowy różnych norm powiązanych z jakością oprogramowania; rozumie w stopniu wyróżniającym mechanizmy i zakresy stosowalności wybranych technik testowania oprogramowania; umie dokonywać wyboru narzędzi i technik do konkretnej konfiguracji projektowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/7_U01Umie skonfigurować proces testowy dla produktu software'owego, zbierać dane testowe, preparować testy jednostkowe, przygotowywać dokumentację testową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U01ma umiejętności w zakresie eksploatacji, nadzorowania oraz zarządzania na poziomie operacyjnym istniejącymi procesami i systemami produkcyjnymi w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIP_1A_U28ma umiejętności w zakresie opracowywania dokumentacji związanej z procesem produkcji
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Umiejętność posługiwania się narzędziami wspomagającymi testowanie.
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie narzędzi testujących, implementacja automatu testowego.
T-L-1Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja.
T-L-4Prezentacja projektu, obrona uzyskanych wyników, dokumentowanie bilansu pracy grupowej.
T-L-2Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Gra dydaktyczna - symulacja pracy zespołu testującego wraz z podziałem ról i odpowiedzialności.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci)
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0potrafi posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki
3,5potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki
4,0potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki; potrafi scharakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej
4,5potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki; potrafi biegle charakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej
5,0potrafi biegle posługiwać się gotową infrastrukturą testową, przeprowadzać wstępnie skonfigurowane test i interpretować wyniki; potrafi biegle charakteryzować rolę i ograniczenia różnych elementów infrastruktury testowej; potrafi skonstruować i wdrożyć infrastrukturę testową
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_O1/7_K01Świadomość znaczenia jakości oprogramowania oraz znaczenia środków jego kontroli w procesie produkcyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Umiejętność posługiwania się narzędziami wspomagającymi testowanie.
Treści programoweT-L-1Gra dydaktyczna - testowanie gotowego produktu z punktu widzenia użytkownika końcowego, gromadzenie danych odtwórczych, dokumentacja.
T-L-2Gra dydaktyczna - produkcja fragmentu kodu projektu wraz z dokumentacją testową i zestawem testów jednostkowych
T-W-6Certyfikacja ISTQB.
T-W-7Jakość oprogramowania, stosowanie atrybutów i metryki, norma ISO 25000:2005, model ISO 9126-3.
Metody nauczaniaM-1Gra dydaktyczna - symulacja pracy zespołu testującego wraz z podziałem ról i odpowiedzialności.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena prezentacja efektów pracy (wystąpnie publicznie, publikacja raportu w sieci)
S-1Ocena formująca: Ocena jakości i kompletności raportów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie kryteriów uzyskania oceny 3,0
3,0postrzega relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania
3,5postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania
4,0postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania; potrafi wykazać na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakości procedur testowych na jakość produktu i/lub powodzenie projektu
4,5postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania; potrafi biegle wykazać na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakości procedur testowych na jakość produktu i/lub powodzenie projektu
5,0postrzega w stopniu wyróżniającym relację pomiędzy jakością procesu testowania a jakością oprogramowania; potrafi biegle wykazać na przykładach konsekwencje braku lub niedostatecznej jakości procedur testowych na jakość produktu i/lub powodzenie projektu;wykazuje aktywną postawę przy projektowaniu i konfigurowania środowiska testowego