Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Podstawy automatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy automatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Jaszczak <Slawomir.Jaszczak@zut.edu.pl>, Mariusz Sosnowski <Mariusz.Sosnowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,20,44egzamin
laboratoriaL5 15 1,50,26zaliczenie
projektyP5 15 1,30,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Algebra i analiza matematyczna
W-2Fizyka (w zakresie szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z zadaniami sterowania i regulacji.
C-2Opanowanie umiejętności analitycznej i eksperymentalnej identyfikacji obiektów.
C-3Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) układów regulacji.
C-4Zapoznanie z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach regulacji.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza połączenia z obiektem rzeczywistym - opis zmiennych, identyfikacja urządzeń pomiarowych i wykonawczych.1
T-L-2Projekt i implementacja oprogramowania kontrolno-pomiarowego w Proficy Machine Edition - struktura programu z podprogramami, uwzględniająca połączenie z InTouch i Panelem Operatorskim5
T-L-3Identyfikacja własności dynamicznych obiektu sterowania z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego2
T-L-4Synteza układu regulacji z regulatorami PID IND i PID ISA z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego4
T-L-5Analiza stabilności i jakości układu regulacji na podstawie danych rzeczywistych i przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink2
T-L-6Zaliczenie końcowe1
15
projekty
T-P-1Analiza funkcjonalna przykładowych, rzeczywistych układów regulacji.2
T-P-2Identyfikacja analityczna mechanicznych, elektrycznych i pneumatycznych obiektów automatyki.2
T-P-3Identyfikacja eksperymentalna obiektów na podstawie ich charakterystyk dynamicznych i częstotliwościowych.1
T-P-4Wyznaczanie modeli zastępczych dla złożonych układów regulacji.2
T-P-5Badanie stabilności układów regulacji.2
T-P-6Badanie jakości układów regulacji i dobór optymalnych nastaw regulatorów.4
T-P-7Zaliczenie ćwiczeń.2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyzacji. Struktura funkcjonalna i elementy układów sterowania i automatycznej regulacji. Przykłady rzeczywistych układów regulacji. Cel regulacji. Typy układów regulacji. Typy obiektów i sygnałów w układach regulacji.4
T-W-2Metody opisu obiektów dynamicznych. Modelowanie i metody identyfikacji obiektów dynamicznych. Modele i charakterystyki typowych obiektów spotykanych w układach regulacji.4
T-W-3Badanie stabilności i jakości układu regulacji.4
T-W-4Algorytmy regulacji: regulacja dwupołożeniowa, PID. Projektowanie układu regulacji, dobór struktury i nastaw regulatorów.4
T-W-5Algorytmy regulacji dla obiektów 'trudnych': regulacja PIDD2, regulacja kaskadowa, odporna, adaptacyjna, rozmyta.2
T-W-6Warianty technicznej realizacji układów regulacji – układy mechaniczne, hydrauliczne, pneumatyczne, elektryczne i mieszane. Pomiary wielkości fizycznych w obiektach i procesach (metody i stosowane środki techniczne). Urządzenia wykonawcze i nastawcze - przykładowe rozwiązania.5
T-W-7Struktura i zasada działania układu regulacji cyfrowej, elementy układu (przetworniki A/C, C/A, człony podtrzymania sygnału, urządzenia pomiarowe, urządzenia wykonawcze, urządzenia nastawcze).3
T-W-8Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterowania).4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach i zaliczeniu15
A-L-2Opracowanie sprawozdań20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć8
43
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań domowych.20
A-P-3Udział w konsultacjach2
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Egzamin.2
A-W-3Konsultacje do wykładu i pozostałych form zajęć3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.30
65

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-2Cwiczenia przedmiotowe w rozwiązywaniu zadań.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia: krótkie pisemne sprawdziany na początku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne na końcowych zajęciach.
S-4Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: krótkie pisemne sprawdziany na początku zajęć.
S-5Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów z zajęć.
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie dokumentacji powykonawczej oraz odpowiedzi ustnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/12_W01
W wyniku zajęć student powinien: znać podstawowe pojęcia związane z automatyzacją, scharakteryzować budowę i działanie układu regulacji automatycznej, znać podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji.
ZIP_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1S-1
ZIP_1A_C/12_W02
W wyniku zajęć student powinien scharakteryzować budowę i działanie podstawowych elementów (mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych, elektrycznych) stosowanych w układach regulacji.
ZIP_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-4T-W-6M-1S-1
ZIP_1A_C/12_W03
W wyniku zajęć student powinien scharakteryzować budowę i działanie układów regulacji cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
ZIP_1A_W03, ZIP_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-4, C-5T-W-8, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/12_U01
W wyniku zajęć student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji.
ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U21, ZIP_1A_U18, ZIP_1A_U29T1A_U05, T1A_U08, T1A_U13, T1A_U15InzA_U01, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-1, T-P-1M-2S-3, S-2
ZIP_1A_C/12_U02
W wyniku zajęć student umie dokonać identyfikacji analitycznej i eksperymentalnej obiektów.
ZIP_1A_U04, ZIP_1A_U29, ZIP_1A_U22T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02C-2T-P-2, T-P-3, T-W-2, T-L-3M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-5
ZIP_1A_C/12_U03
W wyniku zajęć student umie zbadać własności układu regulacji, dobrać regulator i jego nastawy.
ZIP_1A_U29, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U25T1A_U01, T1A_U04, T1A_U09, T1A_U13InzA_U02C-3T-P-6, T-P-5, T-W-3, T-W-4, T-P-4, T-L-4, T-L-5, T-L-1M-2, M-3S-2, S-3, S-4, S-5
ZIP_1A_C/12_U04
W wyniku zajęć student umie zaprojektować i zaimplementować algorytmy sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC.
ZIP_1A_U29, ZIP_1A_U04, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U22, ZIP_1A_U28T1A_U02, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U08C-2, C-3, C-4, C-5T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-3S-5, S-6, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_C/12_K01
W wyniku zajęć student nabywa kompetencji w zakresie zespołowej syntezy programowo-sprzętowej układów regulacji.
ZIP_1A_K03T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05C-5, C-2, C-4, C-3T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3S-5, S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/12_W01
W wyniku zajęć student powinien: znać podstawowe pojęcia związane z automatyzacją, scharakteryzować budowę i działanie układu regulacji automatycznej, znać podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć automatyki, nie umie opisać budowy i działania układu regulacji automatycznej, nie zna podstawowych technik badania i projektowania układów regulacji.
3,0Student zna podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji.
3,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna i rozumie podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji.
4,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna i rozumie podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji. Umie dobrać metodę badania układu do konkretnej sytuacji.
4,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna i rozumie podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji. Umie dobrać strukturę układu regulacji i metodę badania do konkretnej sytuacji.
5,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna i rozumie podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji. Umie zaprojektować układ regulacji, dobrać jego parametry i zbadać jego jakość.
ZIP_1A_C/12_W02
W wyniku zajęć student powinien scharakteryzować budowę i działanie podstawowych elementów (mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych, elektrycznych) stosowanych w układach regulacji.
2,0Student nie umie opisać budowy i działania podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej.
3,0Student umie opisać budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej.
3,5Student zna i rozumie budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej.
4,0Student zna i rozumie budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej. Umie dobrać odpowiedni element do postawionego zadania.
4,5Student zna i rozumie budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej. Umie dobrać odpowiedni element do postawionego zadania i ocenić jego skuteczność.
5,0Student zna i rozumie budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej. Umie dobrać elementy składowe całego układu regulacji i ocenić ich skuteczność.
ZIP_1A_C/12_W03
W wyniku zajęć student powinien scharakteryzować budowę i działanie układów regulacji cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
2,0Student nie umie opisać budowy i działania układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC.
3,0Student umie opisać budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC.
3,5Student zna i rozumie budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC.
4,0Student zna i rozumie budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC. Umie dobrać parametry elementów cyfrowego układu regulacji.
4,5Student zna i rozumie budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC. Umie dobrać parametry elementów cyfrowego układu regulacji i ocenić ich jakość.
5,0Student zna i rozumie budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC. Umie zaprojektować cyfrowy układ regulacji realizujący określony cel.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/12_U01
W wyniku zajęć student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji.
2,0Student nie umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji.
3,0Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji.
3,5Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji, rozumie cel działania układu regulacji.
4,0Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji, rozumie cel działania układu regulacji i funkcje pełnione przez poszczególne elementy.
4,5Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji, rozumie cel działania układu regulacji i funkcje pełnione przez poszczególne elementy. Umie ocenić jakość zastosowanych rozwiązań.
5,0Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji, rozumie cel działania układu regulacji i funkcje pełnione przez poszczególne elementy. Umie ocenić jakość zastosowanych rozwiązań i zaproponować modyfikacje poprawiające jego skuteczność.
ZIP_1A_C/12_U02
W wyniku zajęć student umie dokonać identyfikacji analitycznej i eksperymentalnej obiektów.
2,0Student nie umie dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki.
3,0Student umie dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki.
3,5Student umie dobrać metodę i dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki.
4,0Student umie dobrać metodę i dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki. Rozumie celowość identyfikacji w procesie projektowania układu regulacji.
4,5Student umie dobrać metodę i dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki. Rozumie celowość identyfikacji w procesie projektowania układu regulacji. Potrafi przewidzieć własności obiektu na podstawie modelu.
5,0Student umie dobrać metodę i dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki. Rozumie celowość identyfikacji w procesie projektowania układu regulacji. Potrafi przewidzieć własności obiektu na podstawie modelu i ocenić jego jakość.
ZIP_1A_C/12_U03
W wyniku zajęć student umie zbadać własności układu regulacji, dobrać regulator i jego nastawy.
2,0Student nie umie badać własności układu regulacji.
3,0Student umie badać własności układu regulacji wskazanymi metodami.
3,5Student umie dobrać metodę analizy własności układu regulacji i wykorzystać ją.
4,0Student umie dobrać metodę analizy własności układu regulacji i wykorzystać ją do dobrania nastaw przyjętego regulatora.
4,5Student umie dobrać metodę analizy własności układu regulacji i wykorzystać ją do dobrania nastaw przyjętego regulatora. Umie ocenić jej skuteczność.
5,0Student umie przeprowadzić kompletną syntezę i analizę układu regulacji.
ZIP_1A_C/12_U04
W wyniku zajęć student umie zaprojektować i zaimplementować algorytmy sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC.
2,0Student nie umie zaimplementować podanego algorytmu sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC.
3,0Student umie zaimplementować podany algorytm sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC.
3,5Student umie zaprojektować i zaimplementować algorytm sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC.
4,0Student umie zaprojektować i zaimplementować algorytm sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC. Umie ocenić jego jakość.
4,5Student umie zaprojektować i zaimplementować algorytm sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC. Umie ocenić jego jakość i zaproponować modyfikacje poprawiające jego skuteczność.
5,0Student umie zaprojektować i zaimplementować układ regulacji cyfrowej oparty o sterownik PLC, realizujący określony cel.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_C/12_K01
W wyniku zajęć student nabywa kompetencji w zakresie zespołowej syntezy programowo-sprzętowej układów regulacji.
2,0Student nie potrafi realizować powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji.
3,0Student potrafi realizować powierzone mu zadanie w czasie zespołowej syntezy układu regulacji.
3,5Student aktywnie angażuje się w realizację powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji.
4,0Student aktywnie angażuje się w realizację powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji i realizuje je w szerszym zakresie.
4,5Student aktywnie angażuje się w realizację powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji i realizuje je w szerszym zakresie, wykazując się przy tym kreatywnością.
5,0Student aktywnie angażuje się w realizację powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji i realizuje je w szerszym zakresie, wykazując się przy tym kreatywnością. Umie organizować i koordynować pracę grupy.

Literatura podstawowa

  1. A. Piegat, Wprowadzenie do automatyki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1995
  2. J. Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1983
  3. S. Węgrzyn, Podstawy automatyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1980
  4. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne właściwości i zasady stosowania, Wydział Elektryczny Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000

Literatura dodatkowa

  1. A. Markowski, J. Kostro, A. Lewandowski, Automatyka w pytaniach i odpowiedziach, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 1985
  2. W. Findeisen, Poradnik inżyniera automatyka, Wydawnicto Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1973
  3. Astrom K., Hagglund T., PID controllers : Theory, design and tuning, Instrument Society of America, NY, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza połączenia z obiektem rzeczywistym - opis zmiennych, identyfikacja urządzeń pomiarowych i wykonawczych.1
T-L-2Projekt i implementacja oprogramowania kontrolno-pomiarowego w Proficy Machine Edition - struktura programu z podprogramami, uwzględniająca połączenie z InTouch i Panelem Operatorskim5
T-L-3Identyfikacja własności dynamicznych obiektu sterowania z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego2
T-L-4Synteza układu regulacji z regulatorami PID IND i PID ISA z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego4
T-L-5Analiza stabilności i jakości układu regulacji na podstawie danych rzeczywistych i przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink2
T-L-6Zaliczenie końcowe1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza funkcjonalna przykładowych, rzeczywistych układów regulacji.2
T-P-2Identyfikacja analityczna mechanicznych, elektrycznych i pneumatycznych obiektów automatyki.2
T-P-3Identyfikacja eksperymentalna obiektów na podstawie ich charakterystyk dynamicznych i częstotliwościowych.1
T-P-4Wyznaczanie modeli zastępczych dla złożonych układów regulacji.2
T-P-5Badanie stabilności układów regulacji.2
T-P-6Badanie jakości układów regulacji i dobór optymalnych nastaw regulatorów.4
T-P-7Zaliczenie ćwiczeń.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyzacji. Struktura funkcjonalna i elementy układów sterowania i automatycznej regulacji. Przykłady rzeczywistych układów regulacji. Cel regulacji. Typy układów regulacji. Typy obiektów i sygnałów w układach regulacji.4
T-W-2Metody opisu obiektów dynamicznych. Modelowanie i metody identyfikacji obiektów dynamicznych. Modele i charakterystyki typowych obiektów spotykanych w układach regulacji.4
T-W-3Badanie stabilności i jakości układu regulacji.4
T-W-4Algorytmy regulacji: regulacja dwupołożeniowa, PID. Projektowanie układu regulacji, dobór struktury i nastaw regulatorów.4
T-W-5Algorytmy regulacji dla obiektów 'trudnych': regulacja PIDD2, regulacja kaskadowa, odporna, adaptacyjna, rozmyta.2
T-W-6Warianty technicznej realizacji układów regulacji – układy mechaniczne, hydrauliczne, pneumatyczne, elektryczne i mieszane. Pomiary wielkości fizycznych w obiektach i procesach (metody i stosowane środki techniczne). Urządzenia wykonawcze i nastawcze - przykładowe rozwiązania.5
T-W-7Struktura i zasada działania układu regulacji cyfrowej, elementy układu (przetworniki A/C, C/A, człony podtrzymania sygnału, urządzenia pomiarowe, urządzenia wykonawcze, urządzenia nastawcze).3
T-W-8Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterowania).4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach i zaliczeniu15
A-L-2Opracowanie sprawozdań20
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia zajęć8
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań domowych.20
A-P-3Udział w konsultacjach2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Egzamin.2
A-W-3Konsultacje do wykładu i pozostałych form zajęć3
A-W-4Przygotowanie do egzaminu i studia literaturowe.30
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/12_W01W wyniku zajęć student powinien: znać podstawowe pojęcia związane z automatyzacją, scharakteryzować budowę i działanie układu regulacji automatycznej, znać podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W06ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z zadaniami sterowania i regulacji.
C-3Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) układów regulacji.
C-2Opanowanie umiejętności analitycznej i eksperymentalnej identyfikacji obiektów.
Treści programoweT-W-4Algorytmy regulacji: regulacja dwupołożeniowa, PID. Projektowanie układu regulacji, dobór struktury i nastaw regulatorów.
T-W-3Badanie stabilności i jakości układu regulacji.
T-W-5Algorytmy regulacji dla obiektów 'trudnych': regulacja PIDD2, regulacja kaskadowa, odporna, adaptacyjna, rozmyta.
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyzacji. Struktura funkcjonalna i elementy układów sterowania i automatycznej regulacji. Przykłady rzeczywistych układów regulacji. Cel regulacji. Typy układów regulacji. Typy obiektów i sygnałów w układach regulacji.
T-W-2Metody opisu obiektów dynamicznych. Modelowanie i metody identyfikacji obiektów dynamicznych. Modele i charakterystyki typowych obiektów spotykanych w układach regulacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć automatyki, nie umie opisać budowy i działania układu regulacji automatycznej, nie zna podstawowych technik badania i projektowania układów regulacji.
3,0Student zna podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji.
3,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna i rozumie podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji.
4,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna i rozumie podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji. Umie dobrać metodę badania układu do konkretnej sytuacji.
4,5Student zna i rozumie podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna i rozumie podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji. Umie dobrać strukturę układu regulacji i metodę badania do konkretnej sytuacji.
5,0Student zna i rozumie podstawowe pojęcia automatyki, umie opisać budowę i działanie układu regulacji automatycznej, zna i rozumie podstawowe techniki badania i projektowania układów regulacji. Umie zaprojektować układ regulacji, dobrać jego parametry i zbadać jego jakość.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/12_W02W wyniku zajęć student powinien scharakteryzować budowę i działanie podstawowych elementów (mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych, elektrycznych) stosowanych w układach regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W06ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach regulacji.
Treści programoweT-W-6Warianty technicznej realizacji układów regulacji – układy mechaniczne, hydrauliczne, pneumatyczne, elektryczne i mieszane. Pomiary wielkości fizycznych w obiektach i procesach (metody i stosowane środki techniczne). Urządzenia wykonawcze i nastawcze - przykładowe rozwiązania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać budowy i działania podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej.
3,0Student umie opisać budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej.
3,5Student zna i rozumie budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej.
4,0Student zna i rozumie budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej. Umie dobrać odpowiedni element do postawionego zadania.
4,5Student zna i rozumie budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej. Umie dobrać odpowiedni element do postawionego zadania i ocenić jego skuteczność.
5,0Student zna i rozumie budowę i działanie podstawowych elementów stosowanych w układach regulacji automatycznej. Umie dobrać elementy składowe całego układu regulacji i ocenić ich skuteczność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/12_W03W wyniku zajęć student powinien scharakteryzować budowę i działanie układów regulacji cyfrowej, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
ZIP_1A_W06ma wiedzę z podstaw automatyzacji procesów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach regulacji.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.
Treści programoweT-W-8Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterowania).
T-W-7Struktura i zasada działania układu regulacji cyfrowej, elementy układu (przetworniki A/C, C/A, człony podtrzymania sygnału, urządzenia pomiarowe, urządzenia wykonawcze, urządzenia nastawcze).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie opisać budowy i działania układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC.
3,0Student umie opisać budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC.
3,5Student zna i rozumie budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC.
4,0Student zna i rozumie budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC. Umie dobrać parametry elementów cyfrowego układu regulacji.
4,5Student zna i rozumie budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC. Umie dobrać parametry elementów cyfrowego układu regulacji i ocenić ich jakość.
5,0Student zna i rozumie budowę i działanie układu regulacji cyfrowej wykorzystującego sterownik PLC. Umie zaprojektować cyfrowy układ regulacji realizujący określony cel.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/12_U01W wyniku zajęć student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U21ma umiejętności samokształcania się
ZIP_1A_U18potrafi planować, przeprowadzać eksperymenty (w tym pomiary i symulacja komputerowa), interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z eksperymentów
ZIP_1A_U29ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami związanymi z zadaniami sterowania i regulacji.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia automatyzacji. Struktura funkcjonalna i elementy układów sterowania i automatycznej regulacji. Przykłady rzeczywistych układów regulacji. Cel regulacji. Typy układów regulacji. Typy obiektów i sygnałów w układach regulacji.
T-P-1Analiza funkcjonalna przykładowych, rzeczywistych układów regulacji.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia przedmiotowe w rozwiązywaniu zadań.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne na końcowych zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia: krótkie pisemne sprawdziany na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji.
3,0Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji.
3,5Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji, rozumie cel działania układu regulacji.
4,0Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji, rozumie cel działania układu regulacji i funkcje pełnione przez poszczególne elementy.
4,5Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji, rozumie cel działania układu regulacji i funkcje pełnione przez poszczególne elementy. Umie ocenić jakość zastosowanych rozwiązań.
5,0Student umie dokonać analizy funkcjonalnej rzeczywistego układu regulacji, rozumie cel działania układu regulacji i funkcje pełnione przez poszczególne elementy. Umie ocenić jakość zastosowanych rozwiązań i zaproponować modyfikacje poprawiające jego skuteczność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/12_U02W wyniku zajęć student umie dokonać identyfikacji analitycznej i eksperymentalnej obiektów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U04ma umiejętności w zakresie pomiaru i analizy podstawowych zjawisk fizycznych związanych z procesami oraz systemami produkcji w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIP_1A_U29ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności analitycznej i eksperymentalnej identyfikacji obiektów.
Treści programoweT-P-2Identyfikacja analityczna mechanicznych, elektrycznych i pneumatycznych obiektów automatyki.
T-P-3Identyfikacja eksperymentalna obiektów na podstawie ich charakterystyk dynamicznych i częstotliwościowych.
T-W-2Metody opisu obiektów dynamicznych. Modelowanie i metody identyfikacji obiektów dynamicznych. Modele i charakterystyki typowych obiektów spotykanych w układach regulacji.
T-L-3Identyfikacja własności dynamicznych obiektu sterowania z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia przedmiotowe w rozwiązywaniu zadań.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia: krótkie pisemne sprawdziany na początku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne na końcowych zajęciach.
S-4Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: krótkie pisemne sprawdziany na początku zajęć.
S-5Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki.
3,0Student umie dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki.
3,5Student umie dobrać metodę i dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki.
4,0Student umie dobrać metodę i dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki. Rozumie celowość identyfikacji w procesie projektowania układu regulacji.
4,5Student umie dobrać metodę i dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki. Rozumie celowość identyfikacji w procesie projektowania układu regulacji. Potrafi przewidzieć własności obiektu na podstawie modelu.
5,0Student umie dobrać metodę i dokonać identyfikacji dynamiki obiektów automatyki. Rozumie celowość identyfikacji w procesie projektowania układu regulacji. Potrafi przewidzieć własności obiektu na podstawie modelu i ocenić jego jakość.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/12_U03W wyniku zajęć student umie zbadać własności układu regulacji, dobrać regulator i jego nastawy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U29ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) układów regulacji.
Treści programoweT-P-6Badanie jakości układów regulacji i dobór optymalnych nastaw regulatorów.
T-P-5Badanie stabilności układów regulacji.
T-W-3Badanie stabilności i jakości układu regulacji.
T-W-4Algorytmy regulacji: regulacja dwupołożeniowa, PID. Projektowanie układu regulacji, dobór struktury i nastaw regulatorów.
T-P-4Wyznaczanie modeli zastępczych dla złożonych układów regulacji.
T-L-4Synteza układu regulacji z regulatorami PID IND i PID ISA z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego
T-L-5Analiza stabilności i jakości układu regulacji na podstawie danych rzeczywistych i przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink
T-L-1Analiza połączenia z obiektem rzeczywistym - opis zmiennych, identyfikacja urządzeń pomiarowych i wykonawczych.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia przedmiotowe w rozwiązywaniu zadań.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia: krótkie pisemne sprawdziany na początku zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Ćwiczenia: zaliczenie pisemne na końcowych zajęciach.
S-4Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: krótkie pisemne sprawdziany na początku zajęć.
S-5Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów z zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie badać własności układu regulacji.
3,0Student umie badać własności układu regulacji wskazanymi metodami.
3,5Student umie dobrać metodę analizy własności układu regulacji i wykorzystać ją.
4,0Student umie dobrać metodę analizy własności układu regulacji i wykorzystać ją do dobrania nastaw przyjętego regulatora.
4,5Student umie dobrać metodę analizy własności układu regulacji i wykorzystać ją do dobrania nastaw przyjętego regulatora. Umie ocenić jej skuteczność.
5,0Student umie przeprowadzić kompletną syntezę i analizę układu regulacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/12_U04W wyniku zajęć student umie zaprojektować i zaimplementować algorytmy sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U29ma umiejętności w zakresie doboru prostych systemów usprawniania i automatyzacji procesów produkcji
ZIP_1A_U04ma umiejętności w zakresie pomiaru i analizy podstawowych zjawisk fizycznych związanych z procesami oraz systemami produkcji w wybranym obszarze inżynierii produkcji
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U22potrafi wykorzystać w zadaniach inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
ZIP_1A_U28ma umiejętności w zakresie opracowywania dokumentacji związanej z procesem produkcji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności analitycznej i eksperymentalnej identyfikacji obiektów.
C-3Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) układów regulacji.
C-4Zapoznanie z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach regulacji.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.
Treści programoweT-L-5Analiza stabilności i jakości układu regulacji na podstawie danych rzeczywistych i przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink
T-L-1Analiza połączenia z obiektem rzeczywistym - opis zmiennych, identyfikacja urządzeń pomiarowych i wykonawczych.
T-L-4Synteza układu regulacji z regulatorami PID IND i PID ISA z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego
T-L-2Projekt i implementacja oprogramowania kontrolno-pomiarowego w Proficy Machine Edition - struktura programu z podprogramami, uwzględniająca połączenie z InTouch i Panelem Operatorskim
T-L-3Identyfikacja własności dynamicznych obiektu sterowania z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów z zajęć.
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie dokumentacji powykonawczej oraz odpowiedzi ustnej.
S-4Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: krótkie pisemne sprawdziany na początku zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zaimplementować podanego algorytmu sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC.
3,0Student umie zaimplementować podany algorytm sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC.
3,5Student umie zaprojektować i zaimplementować algorytm sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC.
4,0Student umie zaprojektować i zaimplementować algorytm sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC. Umie ocenić jego jakość.
4,5Student umie zaprojektować i zaimplementować algorytm sterowania z wykorzystaniem sterownika PLC. Umie ocenić jego jakość i zaproponować modyfikacje poprawiające jego skuteczność.
5,0Student umie zaprojektować i zaimplementować układ regulacji cyfrowej oparty o sterownik PLC, realizujący określony cel.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_C/12_K01W wyniku zajęć student nabywa kompetencji w zakresie zespołowej syntezy programowo-sprzętowej układów regulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.
C-2Opanowanie umiejętności analitycznej i eksperymentalnej identyfikacji obiektów.
C-4Zapoznanie z budową i działaniem podstawowych urządzeń wykorzystywanych w układach regulacji.
C-3Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) układów regulacji.
Treści programoweT-L-5Analiza stabilności i jakości układu regulacji na podstawie danych rzeczywistych i przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink
T-L-4Synteza układu regulacji z regulatorami PID IND i PID ISA z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego
T-L-3Identyfikacja własności dynamicznych obiektu sterowania z wykorzystaniem wykonanego oprogramowania kontrolno-pomiarowego
T-L-2Projekt i implementacja oprogramowania kontrolno-pomiarowego w Proficy Machine Edition - struktura programu z podprogramami, uwzględniająca połączenie z InTouch i Panelem Operatorskim
T-L-1Analiza połączenia z obiektem rzeczywistym - opis zmiennych, identyfikacja urządzeń pomiarowych i wykonawczych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena sprawozdań i raportów z zajęć.
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe na podstawie dokumentacji powykonawczej oraz odpowiedzi ustnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi realizować powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji.
3,0Student potrafi realizować powierzone mu zadanie w czasie zespołowej syntezy układu regulacji.
3,5Student aktywnie angażuje się w realizację powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji.
4,0Student aktywnie angażuje się w realizację powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji i realizuje je w szerszym zakresie.
4,5Student aktywnie angażuje się w realizację powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji i realizuje je w szerszym zakresie, wykazując się przy tym kreatywnością.
5,0Student aktywnie angażuje się w realizację powierzonych mu zadań w czasie zespołowej syntezy układu regulacji i realizuje je w szerszym zakresie, wykazując się przy tym kreatywnością. Umie organizować i koordynować pracę grupy.