Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
specjalność: e- technologie w produkcji i zarządzaniu

Sylabus przedmiotu Marketing:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Zarządzania
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Wieczorek <Marek.Wieczorek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,30,59egzamin
projektyP3 15 1,70,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień z przedmiotu "Makro i mikroekonomia" oraz "Nauki o przedsiębiorstwie"
W-2Podstawowa znajomość realiów gospodarczych połączona z umiejętnością analizy zdarzeń przyczynowo-skutkowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład2
T-P-2Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład2
T-P-3Cykl życia produktu - analiza przypadku2
T-P-4Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku2
T-P-5Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku2
T-P-6Pozycjonowanie - analiza przypadku2
T-P-7Budowa strategii marketingowej3
15
wykłady
T-W-1Wrowadzenie do przedmiotu. Współczesne aspekty marketingu2
T-W-2Podstawowe pojęcia marketingu. Ewolucja i orientacje marketingu2
T-W-3Znaczenie, rola i miejsce marketingu w działalności gospodarczej oraz w przedsiębiorstwie2
T-W-4Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie2
T-W-5Zintegrowane narzędzia marketingu mix.2
T-W-6Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku2
T-W-7Marketing a przewagi konkurencyjne2
T-W-8Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego.2
T-W-9Pozycjonowanie.2
T-W-10Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek4
T-W-11Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe2
T-W-12Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa.2
T-W-13Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna: czytanie lektury, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych (7 x 2,5 godz.)18
A-P-3Konsultacje do zajęć ćwiczeniowych2
A-P-4wykonanie projektu marketingowego - praca własna studenta10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje do wykładów2
A-W-3Praca własna: czytanie literatury10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Obecność na egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z czzęści wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/7_W01
Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji.
ZIP_1A_W17, ZIP_1A_W14T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04C-1T-P-6, T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/7_U01
Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej.
ZIP_1A_U26, ZIP_1A_U07, ZIP_1A_U27, ZIP_1A_U10, ZIP_1A_U11, ZIP_1A_U12, ZIP_1A_U25, ZIP_1A_U16, ZIP_1A_U17, ZIP_1A_U23T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-8, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-P-2, T-W-10, T-W-13, T-W-12M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIP_1A_B/7_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
ZIP_1A_K01, ZIP_1A_K03, ZIP_1A_K04, ZIP_1A_K09, ZIP_1A_K06, ZIP_1A_K07, ZIP_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-6, T-W-4, T-W-11, T-P-2, T-W-8, T-P-4, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-P-6, T-W-10, T-P-5, T-P-7, T-W-13, T-W-12M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/7_W01
Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji.
2,0Nie wykazuje wiedzy na poziomie podstawowej znajomości zagadnień marketingu.
3,0Ograniczona rozpoznawalność i rozumienie treści, problemów i pojęć marketingu. Potrafi nazwać i wyjaśnić pojęcia bez ich interpretacji oraz znajdowania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Uzyskane wiadomości pozwalają identyfikować oraz rozwiązywać proste zagadnienia w przedmiocie marketingu. Umożliwiają identyfikację, wybieranie prostych narzędzi oraz określanie podstawowych związków pomiędzy nimi,
4,0Pozyskana wiedza pozwala na prowadzenie analiz zagadnień szczegółowych marketingu po uprzedniej ich identyfikacji, hierarchizacji i wartościowaniu.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie elementów analizy w całość, komponowanie ich zbioru oraz wyjaśnianie (uzasadnianie) przyjętych rozwiązań.
5,0Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen, ich interpretacji i tworzenia uogólnień wykorzystujących proponowane rozwiązania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/7_U01
Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej.
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii i rozwiązań marketingowych.
3,0Umiejętność wykorzystania wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych czynności i rozumienia zależności marketingowych (budowa marketingu mix, narzędzia wprowadzania produktu na rynek).
3,5Wykorzystanie wiedzy, informacji ograniczona do zagadnień o charakterze operacyjnym. Propozycje rozwiązań nie uwzględniają wielości celów oraz możliwych skutków.
4,0Umiejętność analizy składników procesów i działań pod kątem ich adekwatności do istniejących warunków. Identyfikacja, hierarchizacja oraz rozumienie wewnętrznych powiązań i zależności pomiędzy szczegółami rozwiązań.
4,5Umiejętność prowadzenia syntezy zjawisk, zdarzeń, zależności i powiązań w realiach gospodarczych. Dostosowanie (modyfikacja) planów w zależności od czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych.
5,0Umiejętność budowy ocen wartościujących. Interpretacja zdarzeń w powiązaniu z narzędziami marketingu. Dokonywanie wyboru z uwzględnieniem celu, obrona decyzji, przewidywaie skutków rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIP_1A_B/7_K01
Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
2,0Niska ocena i niewielka świadomość przydatności marketingu w rozwoju i zwiększaniu posiadanych kompetencji.
3,0Ograniczona percepcja i akceptacja utylitarności marketingu. Ograniczona zdolność wykorzystania marketingu w działalności gospodarczej.
3,5Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyraźnie akceptująca pogłębianie wiedzy, poszukiwanie nowych rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych kompetencji poszerzona chęcią ich zwiększania w wyniku autoreleksji. Postawa kreatywna, akceptująca pozytywne strony pogłebiania wiedzy.
4,5Determinacja i zdolność kreowania otwartej postawy społecznej, nieunikającej problemów, poszukującej rozwiązań. Ukończenie kursu powiększa umiejętności komunikowania się, zwiększa zdolność pracy w zespole.
5,0Zorganizowany, świadomy celu, dążący do jego realizacji. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość i odpowiedzailność za wyniki działalności.

Literatura podstawowa

  1. Zbiorowa pod red. Ph. Kotlera, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa, 2009
  2. E. Michalski, Marketing. Podręćznik akademicki, PWN, Warszawa, 2008
  3. Zb. pod red. L. Garbarskiego, Marketing. Koncepcja skutecznych działań, PWE, Warszawa, 2011
  4. I. Bielski, Współczesny marketing, Studio Emka, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. M. Dussel, Marketing w praktyce, BC.edu, Warszawa, 2009
  2. L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa, 2003
  3. M. E. Porter, Przewaga konkurencyjna, Helion, Gliwice, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład2
T-P-2Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład2
T-P-3Cykl życia produktu - analiza przypadku2
T-P-4Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku2
T-P-5Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku2
T-P-6Pozycjonowanie - analiza przypadku2
T-P-7Budowa strategii marketingowej3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wrowadzenie do przedmiotu. Współczesne aspekty marketingu2
T-W-2Podstawowe pojęcia marketingu. Ewolucja i orientacje marketingu2
T-W-3Znaczenie, rola i miejsce marketingu w działalności gospodarczej oraz w przedsiębiorstwie2
T-W-4Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie2
T-W-5Zintegrowane narzędzia marketingu mix.2
T-W-6Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku2
T-W-7Marketing a przewagi konkurencyjne2
T-W-8Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego.2
T-W-9Pozycjonowanie.2
T-W-10Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek4
T-W-11Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe2
T-W-12Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa.2
T-W-13Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna: czytanie lektury, przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych (7 x 2,5 godz.)18
A-P-3Konsultacje do zajęć ćwiczeniowych2
A-P-4wykonanie projektu marketingowego - praca własna studenta10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje do wykładów2
A-W-3Praca własna: czytanie literatury10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Obecność na egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/7_W01Marketing jako dyscyplina naukowa ma za zadanie poszerzanie poziomu wiedzy ogólnej. Zajęcia wykładowe mają objaśniać mechanizmy, cele oraz metody stosowania marketingu w działalności gospodarczej, w tym zastosowanie określonych narzędzi marketingu, warunki ich doboru, rozpoznawanie skuteczności. Zajęcia audytoryjne - proponowanie oraz dobieranie metod i narzędzi skutecznego oddziaywania na rynek. Student powinien posiadać wiedzę w zakresie identyfikacji, rozpoznania zdarzenia oraz przyporządkowania narzędzia (palety narzędzi) w określonej gospodarczo sytuacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_W17ma wiedzę z zakresu ekonomii oraz zarządzania produkcją i usługami, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
ZIP_1A_W14ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.
Treści programoweT-P-6Pozycjonowanie - analiza przypadku
T-P-1Znaczenie, miejsce i rola marketingu w przedsiębiorstwie - przykład
T-P-2Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład
T-P-5Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku
T-P-7Budowa strategii marketingowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji
M-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z czzęści wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wykazuje wiedzy na poziomie podstawowej znajomości zagadnień marketingu.
3,0Ograniczona rozpoznawalność i rozumienie treści, problemów i pojęć marketingu. Potrafi nazwać i wyjaśnić pojęcia bez ich interpretacji oraz znajdowania związków przyczynowo-skutkowych.
3,5Uzyskane wiadomości pozwalają identyfikować oraz rozwiązywać proste zagadnienia w przedmiocie marketingu. Umożliwiają identyfikację, wybieranie prostych narzędzi oraz określanie podstawowych związków pomiędzy nimi,
4,0Pozyskana wiedza pozwala na prowadzenie analiz zagadnień szczegółowych marketingu po uprzedniej ich identyfikacji, hierarchizacji i wartościowaniu.
4,5Posiadana wiedza umożliwia łączenie elementów analizy w całość, komponowanie ich zbioru oraz wyjaśnianie (uzasadnianie) przyjętych rozwiązań.
5,0Uzyskana wiedza stanowi podstawę prezentacji własnych ocen, ich interpretacji i tworzenia uogólnień wykorzystujących proponowane rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/7_U01Student po ukończeniu zajęć wykładowych winien umieć zastosować posiadaną wiedzę w praktycznej działalności gospodarczej. Rozpoczynając od rozpoznawania sytuacji przedsiębiorstwa, wpływu przyjętych rozwiązań w zakresie ksztatowania poziomu i jakości produktu, sposoby jego dystrybuowania, budowy ceny oraz metodyki wprowadzania produktu na rynek. Student winien analizować rozwiązania, dobierać na określonym poziomie narzędzia marketingowe, kształtować ich wagi, opracowywać (lub współuczestniczyć w opracowaniu) strategię marketingową, przygotowywać i kontrolować stopień jej realizacji. Zajęcia rozwiną umiejętności w zakresie koordynacji pracy zespołowej, pozyskiwania wiedzy, umiejętności analitycznych oraz - w ich wyniku - umiejętność budowy syntezy marketingowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_U26ma umiejętności w zakresie rozumienia podstawowych procesów ekonomicznych i zasad sterowania nimi
ZIP_1A_U07ma umiejętności w zakresie uwzględniania zasad zarządzania w różnych formach aktywności zawodowej
ZIP_1A_U27ma umiejętności w zakresie zarządzania personelem oraz koordynowania pracami zespołów pracowniczych
ZIP_1A_U10ma umiejętności w zakresie prowadzenia przedsięwzięć marketingowych związanych z produkcją
ZIP_1A_U11potrafi stosować podstawowe zasady z zakresu finansów i rachunkowości w celu prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw
ZIP_1A_U12ma umiejętności w zakresie pracy indywidualnej i w zespole
ZIP_1A_U25ma umiejętności w zakresie rozumienia i stosowania w praktyce zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U16ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z róźnych źródeł, itegrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIP_1A_U17ma umiejętności w zakresie przeprowadzenia analizy problemów mających bezpośrednie odniesienie do zdobytej wiedzy
ZIP_1A_U23potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.
Treści programoweT-W-8Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego.
T-W-11Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe
T-W-9Pozycjonowanie.
T-W-4Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie
T-P-2Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład
T-W-10Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek
T-W-13Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations
T-W-12Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z czzęści wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak umiejętności przywoływania pojęć, kategorii i rozwiązań marketingowych.
3,0Umiejętność wykorzystania wiedzy ograniczona do wykonywania podstawowych czynności i rozumienia zależności marketingowych (budowa marketingu mix, narzędzia wprowadzania produktu na rynek).
3,5Wykorzystanie wiedzy, informacji ograniczona do zagadnień o charakterze operacyjnym. Propozycje rozwiązań nie uwzględniają wielości celów oraz możliwych skutków.
4,0Umiejętność analizy składników procesów i działań pod kątem ich adekwatności do istniejących warunków. Identyfikacja, hierarchizacja oraz rozumienie wewnętrznych powiązań i zależności pomiędzy szczegółami rozwiązań.
4,5Umiejętność prowadzenia syntezy zjawisk, zdarzeń, zależności i powiązań w realiach gospodarczych. Dostosowanie (modyfikacja) planów w zależności od czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych.
5,0Umiejętność budowy ocen wartościujących. Interpretacja zdarzeń w powiązaniu z narzędziami marketingu. Dokonywanie wyboru z uwzględnieniem celu, obrona decyzji, przewidywaie skutków rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIP_1A_B/7_K01Postawę studenta winny cechować przemyślenia oraz poziom autorefleksji wynikających z treści przedmiotu. Student osiągnie świadomość posiadanych kompetencji, ewentualnych braków i zrodzonej na tej kanwie potrzeby ich uzupełnienia. Student winien rozumieć i prezentować postawę permanentnego dokształcania się, determinacji w osiąganiu celu, kreowania postaw akceptujących, otwartości i humanizmu w róznorodnych środowiskach. Cechować go winna postawa zrozumienia dla ważności i znaczenie komunikowania się, pracy w zespołach oraz tolerowania odmienności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIP_1A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania ze szczególnym uwzględnieniem samokształcenia się
ZIP_1A_K03ma kompetencje w zakresie świadomej odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
ZIP_1A_K04rozumienie potrzebę mobilności
ZIP_1A_K09ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
ZIP_1A_K06ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ZIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
ZIP_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technnicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektach działalności inżynierskiej;podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu zajęć z marketingu winien posiadać wiedzę, umiejętności oraz dysponować kompetencjami niezbędnymi w praktycznej działalności gospodarczej. Dysponować umiejętnością identyfikacji, doboru oraz wykorzystywania narzędzi marketingowych w celu komunikowania się z rynkiem oraz z zespołami ludzkimi. Efektywnie koordynować i kontrolować ich użycie z uwzględnieniem złożoności oddziaływania na rynek.
Treści programoweT-W-6Zachowanie konsumentów/nabywców oraz konkurentów na rynku
T-W-4Zasady marketingu. Znaczenie i stosowanie
T-W-11Cena - koncepcje w marketingu, uwarunkowania budowy, zasady kalkulacji, strategie cenowe
T-P-2Zastosowanie marketingu mix przy wprowadzania nowego produktu na rynek - przykład
T-W-8Segmentacja rynku. Wybór rynku docelowego.
T-P-4Portfolio produktowe na podstawie macierzy BCG - analiza przypadku
T-W-7Marketing a przewagi konkurencyjne
T-W-9Pozycjonowanie.
T-W-5Zintegrowane narzędzia marketingu mix.
T-P-6Pozycjonowanie - analiza przypadku
T-W-10Produkt - klasyfikacja, cykl życia, wprowadzenie na rynek, marka oraz strategie marek
T-P-5Segmentacja i rynek docelowy - analiza przypadku
T-P-7Budowa strategii marketingowej
T-W-13Promocja - podstawy, proces komunikowania się. Narzędzia promocji: reklama, sprzedaż osobista, aktywizacja sprzedaży, public relations
T-W-12Dystrybucja - istota, koncepcje, funkcje. Kanały dystrybucji, zasady doboru, tendencje i nowe formy dystrybucji. Sprzedaż internetowa.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia - metoda przypadków połączona z dyskusją panelową, wielokrotnie wznawiana.
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia - ocena w trakcie zajęć, bazująca na prezentacji wiedzy, umiejętności jej wykorzystywania, często w połączeniu z wnioskowaniem logicznym
S-2Ocena podsumowująca: Na zakończenie zajęć w celu sprawdzenia poziomu wiedzy na podstawie próbki zagadnień z zakresu przedmiotu. Ocena z przedmiotu = 0,6*ocena z czzęści wykładowej + 0,4*ocena z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niska ocena i niewielka świadomość przydatności marketingu w rozwoju i zwiększaniu posiadanych kompetencji.
3,0Ograniczona percepcja i akceptacja utylitarności marketingu. Ograniczona zdolność wykorzystania marketingu w działalności gospodarczej.
3,5Demonstrowana świadomość posiadanych kompetencji. Postawa aktywna, wyraźnie akceptująca pogłębianie wiedzy, poszukiwanie nowych rozwiązań.
4,0Świadomość nabytych kompetencji poszerzona chęcią ich zwiększania w wyniku autoreleksji. Postawa kreatywna, akceptująca pozytywne strony pogłebiania wiedzy.
4,5Determinacja i zdolność kreowania otwartej postawy społecznej, nieunikającej problemów, poszukującej rozwiązań. Ukończenie kursu powiększa umiejętności komunikowania się, zwiększa zdolność pracy w zespole.
5,0Zorganizowany, świadomy celu, dążący do jego realizacji. Akceptuje odmienność, demonstruje wrażliwość i odpowiedzailność za wyniki działalności.