Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (N1)

Sylabus przedmiotu Metody matematyczne w elektronice i telekomunikacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody matematyczne w elektronice i telekomunikacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Purczyński <Jan.Purczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl>, Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 40 4,00,44egzamin
laboratoriaL2 20 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 2,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie metod matematycznych i numerycznych wykorzystywanych w działalności inżynierskiej w dziedzinie elektroniki i telekomunikacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza funkcji wielu zmiennych1
T-A-2Szeregi funkcyjne1
T-A-3Szeregi Fouriera1
T-A-4Całka niewłaściwa1
T-A-5Przekształcenie Laplace'a3
T-A-6Rozwiązywanie liniowych równań różniczkowych2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
10
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do środowiska obliczeniowego2
T-L-2Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych2
T-L-3Interpolacja wielomianowa2
T-L-4Aproksymacja średniokwadratowa.2
T-L-5Całkowanie numeryczne.2
T-L-6Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych.2
T-L-7Numeryczne zastosowanie szeregów potęgowych.2
T-L-8Zastosowanie metod numerycznych w przetwarzaniu sygnałów.2
T-L-9Zastosowanie metod numerycznych w teorii obwodów.2
T-L-10Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.2
20
wykłady
T-W-1Analiza dokładności algorytmów numerycznych. Dokładność obliczeń inżynierskich.2
T-W-2Równania różniczkowe liniowe.5
T-W-3Metody numeryczne rozwiązywania równań.2
T-W-4Komputerowe opracowanie wyników pomiarów (interpolacja i aproksymacja).2
T-W-5Numeryczne rozwiązywanie układów równań liniowych i nieliniowych.2
T-W-6Całkowani i różniczkowanie numeryczne.2
T-W-7Funkcje wielu zmiennych: pochodna kierunkowa, pochodna cząstkowa. Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych. Podstawowe pojęcia teorii pola.3
T-W-8Szeregi potęgowe i funkcyjne.12
T-W-9Szeregi Fouriera.4
T-W-10Transformata Laplace'a.3
T-W-11Całka niewłaściwa.3
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń35
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym10
A-L-4Wykonanie sprawozdań.20
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Konsultacje z wykładowcą.18
A-W-3Rozwiązanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie.20
A-W-4Samodzielne poszerzanie wiedzy na podstawie literatury.40
A-W-5Egzamin pisemny2
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach i wykonanych sprawozdań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B05_W01
Ma wiedzę z metod numerycznych i matematyki dyskretnej niezbędną do analizy wyników eksperymentów, stosowania algorytmów przetwarzania sygnałów oraz metod analizy prostych obwodów elektrycznych i elektronicznych.
ET_1A_W01T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-L-7, T-L-5, T-L-3, T-W-11, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-10M-1, M-3, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_B05_U24
Potrafi ocenić przydatność i wykorzystać metody matematyczne i numeryczne do rozwiązania prostych zadań inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji.
ET_1A_U06T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1T-L-2, T-W-7, T-L-10, T-L-8, T-W-11, T-L-1, T-W-8, T-W-2, T-L-5, T-W-10, T-W-9, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-6, T-L-9M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B05_W01
Ma wiedzę z metod numerycznych i matematyki dyskretnej niezbędną do analizy wyników eksperymentów, stosowania algorytmów przetwarzania sygnałów oraz metod analizy prostych obwodów elektrycznych i elektronicznych.
2,0
3,0Ma wiedzę z metod numerycznych i matematyki dyskretnej niezbędną do analizy wyników eksperymentów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_B05_U24
Potrafi ocenić przydatność i wykorzystać metody matematyczne i numeryczne do rozwiązania prostych zadań inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji.
2,0
3,0Wykorzystuje metody matematyczne i numeryczne do opisu, analizy i syntezy algorytmów stosowanych w elektronice i telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grygiel J., Wprowadzenie do matematyki dyskretnej, Exit, 2007
  2. Ross K.A., Wright Ch.R.B., Matematyka dyskretna, PWN, Warszawa, 2006
  3. Dahlquist G., Bjorck, Metody numeryczne, PWN, Warszawa, 1975
  4. Fortuna Z., Macukow B., Metody numeryczne, Warszawa, PWN, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Kiełbasiński A., Schwetlick H., Numeryczna algebra liniowa, PWN, Warszawa, 1992
  2. Kubale M., Optymalizacja dyskretna. Modele i metody kolorowania grafów, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza funkcji wielu zmiennych1
T-A-2Szeregi funkcyjne1
T-A-3Szeregi Fouriera1
T-A-4Całka niewłaściwa1
T-A-5Przekształcenie Laplace'a3
T-A-6Rozwiązywanie liniowych równań różniczkowych2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do środowiska obliczeniowego2
T-L-2Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych2
T-L-3Interpolacja wielomianowa2
T-L-4Aproksymacja średniokwadratowa.2
T-L-5Całkowanie numeryczne.2
T-L-6Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych.2
T-L-7Numeryczne zastosowanie szeregów potęgowych.2
T-L-8Zastosowanie metod numerycznych w przetwarzaniu sygnałów.2
T-L-9Zastosowanie metod numerycznych w teorii obwodów.2
T-L-10Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza dokładności algorytmów numerycznych. Dokładność obliczeń inżynierskich.2
T-W-2Równania różniczkowe liniowe.5
T-W-3Metody numeryczne rozwiązywania równań.2
T-W-4Komputerowe opracowanie wyników pomiarów (interpolacja i aproksymacja).2
T-W-5Numeryczne rozwiązywanie układów równań liniowych i nieliniowych.2
T-W-6Całkowani i różniczkowanie numeryczne.2
T-W-7Funkcje wielu zmiennych: pochodna kierunkowa, pochodna cząstkowa. Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych. Podstawowe pojęcia teorii pola.3
T-W-8Szeregi potęgowe i funkcyjne.12
T-W-9Szeregi Fouriera.4
T-W-10Transformata Laplace'a.3
T-W-11Całka niewłaściwa.3
40

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń35
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.10
A-L-3Konsultacje z prowadzącym10
A-L-4Wykonanie sprawozdań.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach40
A-W-2Konsultacje z wykładowcą.18
A-W-3Rozwiązanie zadań i problemów przedstawionych na wykładzie.20
A-W-4Samodzielne poszerzanie wiedzy na podstawie literatury.40
A-W-5Egzamin pisemny2
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B05_W01Ma wiedzę z metod numerycznych i matematyki dyskretnej niezbędną do analizy wyników eksperymentów, stosowania algorytmów przetwarzania sygnałów oraz metod analizy prostych obwodów elektrycznych i elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W01Ma wiedzę w zakresie matematyki, obejmującą algebrę, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej, w tym metody matematyczne i metody numeryczne, niezbędne do: - opisu i analizy działania obwodów elektrycznych, elementów elektronicznych oraz analogowych i cyfrowych układów elektronicznych, a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy przewodowych i bezprzewodowych sieci telekomunikacyjnych; - opisu i analizy działania systemów elektronicznych , w tym systemów zawierających układy programowalne; - opisu i analizy algorytmów przetwarzania sygnałów, w tym dźwięku i obrazu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie metod matematycznych i numerycznych wykorzystywanych w działalności inżynierskiej w dziedzinie elektroniki i telekomunikacji.
Treści programoweT-W-2Równania różniczkowe liniowe.
T-L-7Numeryczne zastosowanie szeregów potęgowych.
T-L-5Całkowanie numeryczne.
T-L-3Interpolacja wielomianowa
T-W-11Całka niewłaściwa.
T-L-8Zastosowanie metod numerycznych w przetwarzaniu sygnałów.
T-L-9Zastosowanie metod numerycznych w teorii obwodów.
T-L-4Aproksymacja średniokwadratowa.
T-L-1Wprowadzenie do środowiska obliczeniowego
T-L-6Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych.
T-L-2Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych
T-L-10Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach i wykonanych sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę z metod numerycznych i matematyki dyskretnej niezbędną do analizy wyników eksperymentów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_B05_U24Potrafi ocenić przydatność i wykorzystać metody matematyczne i numeryczne do rozwiązania prostych zadań inżynierskich z zakresu elektroniki i telekomunikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy oraz oceny działania elementów i układów elektronicznych, a także prostych systemów telekomunikacyjnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Opanowanie metod matematycznych i numerycznych wykorzystywanych w działalności inżynierskiej w dziedzinie elektroniki i telekomunikacji.
Treści programoweT-L-2Numeryczne rozwiązywanie równań nieliniowych
T-W-7Funkcje wielu zmiennych: pochodna kierunkowa, pochodna cząstkowa. Ekstrema lokalne funkcji dwóch zmiennych. Podstawowe pojęcia teorii pola.
T-L-10Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
T-L-8Zastosowanie metod numerycznych w przetwarzaniu sygnałów.
T-W-11Całka niewłaściwa.
T-L-1Wprowadzenie do środowiska obliczeniowego
T-W-8Szeregi potęgowe i funkcyjne.
T-W-2Równania różniczkowe liniowe.
T-L-5Całkowanie numeryczne.
T-W-10Transformata Laplace'a.
T-W-9Szeregi Fouriera.
T-L-3Interpolacja wielomianowa
T-L-4Aproksymacja średniokwadratowa.
T-L-7Numeryczne zastosowanie szeregów potęgowych.
T-L-6Numeryczne rozwiązywanie równań różniczkowych.
T-L-9Zastosowanie metod numerycznych w teorii obwodów.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń laboratoryjnych.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach i wykonanych sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykorzystuje metody matematyczne i numeryczne do opisu, analizy i syntezy algorytmów stosowanych w elektronice i telekomunikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0