Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektronika i telekomunikacja (N1)

Sylabus przedmiotu Elektromagnetyzm i maszyny elektryczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektronika i telekomunikacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektromagnetyzm i maszyny elektryczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>, Ryszard Pałka <Ryszard.Palka@zut.edu.pl>, Krzysztof Stawicki <Krzysztof.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL5 21 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów: Matematyka, Fizyka 1, Elektrotechnika, Metody matematyczne w automatyce i robotyce.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie umiejętności tworzenia modeli matematycznych opisujących różnorodne zagadnienia pola elektromagnetycznego oraz rozwiązywania tych modeli metodami analitycznymi i numerycznymi z wykorzystaniem programów Matlab i Comsol.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pole magnetyczne przewodnika z prądem.2
T-L-2Pole magnetyczne cylindrycznej cewki bez rdzenia.1
T-L-3Cewka z rdzeniem ferromagnetycznym. Obwody magnetyczne.2
T-L-4Indukcyjność żłobka maszyny prądu stałego.2
T-L-5Indukcja elektromagnetyczna.2
T-L-6Zjawisko naskórkowości i efekt zbliżenia.2
T-L-7Maszyny elektryczne prądu stałego4
T-L-8Maszyny elektryczne prądu przemiennego3
T-L-9Specjalne maszyny elektryczne3
21
wykłady
T-W-1Przegląd równań Maxwella - sformułowania różniczkowe i całkowe; warunki ciągłości; zagadnienia statyczne i quasi-statyczne1
T-W-2Stałe prądy elektryczne: gęstość prądu i różniczkowe prawo Ohma, równanie ciągłości, prawo Joule’a , warunki ciągłości pola, rezystancja przejścia, uziomy.1
T-W-3Magnetostatyka: równania w swobodnej przestrzeni, wektorowy potencjał magnetyczny, prawo Biota-Savarta , dipol magnetyczny, wektor magnetyzacji, materiały magnetyczne, warunki ciągłości pola, indukcyjności, energia, siły i momenty.3
T-W-4Pola zmienne w czasie: prawo Faradaya indukcji elektromagnetycznej, równania falowe, pola harmoniczne, płaska fala elektromagnetyczna, fala płaska w ośrodku stratnym, przepływ energii elektromagnetycznej i wektor Poyntinga.3
T-W-5Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych. Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych.1
T-W-6Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności1
T-W-7Mszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności1
T-W-8Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności1
T-W-9Maszyny synchroniczne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności1
T-W-10Maszyny z magnesami trwałymi1
T-W-11Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem po przecznym1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Przygotowanie do zajęć24
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, pokaz.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. Wykorzystanie pogramów Matlab i Comsol Multiphysics do rozwiązywania zagadnień pola elektromagnetycznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany przed rozpoczęciem każdego ćwiczenia laboratoryjnego (wejściówki).
S-2Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_O04.1_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu.
ET_1A_W25T1A_W02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ET_1A_O04.1_U01
Student potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i opisu prostych zagadnień pola elektromagnetycznego.
ET_1A_U25T1A_U09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_O04.1_W01
Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu.
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ET_1A_O04.1_U01
Student potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i opisu prostych zagadnień pola elektromagnetycznego.
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i opisu prostych zagadnień pola elektromagnetycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krakowski M., Elektrotechnika teoretyczna - pole elektromagnetyczne, PWN, Warszawa, 1995
  2. Rawa H., Elektryczność i magnetyzm w technice., PWN, Warszawa, 1994
  3. Griffiths D. J., Podstawy elektrodynamiki, PWN, Warszawa, 2006, Wydanie drugie
  4. Sikora R., Teoria pola elektromagnetycznego, WNT, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Morawski T., Gwarek W., Pola i fale elektromagnetyczne, WNT, Warszawa, 1998
  2. Sadiku M. N. O., Numerical techniques in electromagnetics, CRC Press LLC, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pole magnetyczne przewodnika z prądem.2
T-L-2Pole magnetyczne cylindrycznej cewki bez rdzenia.1
T-L-3Cewka z rdzeniem ferromagnetycznym. Obwody magnetyczne.2
T-L-4Indukcyjność żłobka maszyny prądu stałego.2
T-L-5Indukcja elektromagnetyczna.2
T-L-6Zjawisko naskórkowości i efekt zbliżenia.2
T-L-7Maszyny elektryczne prądu stałego4
T-L-8Maszyny elektryczne prądu przemiennego3
T-L-9Specjalne maszyny elektryczne3
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd równań Maxwella - sformułowania różniczkowe i całkowe; warunki ciągłości; zagadnienia statyczne i quasi-statyczne1
T-W-2Stałe prądy elektryczne: gęstość prądu i różniczkowe prawo Ohma, równanie ciągłości, prawo Joule’a , warunki ciągłości pola, rezystancja przejścia, uziomy.1
T-W-3Magnetostatyka: równania w swobodnej przestrzeni, wektorowy potencjał magnetyczny, prawo Biota-Savarta , dipol magnetyczny, wektor magnetyzacji, materiały magnetyczne, warunki ciągłości pola, indukcyjności, energia, siły i momenty.3
T-W-4Pola zmienne w czasie: prawo Faradaya indukcji elektromagnetycznej, równania falowe, pola harmoniczne, płaska fala elektromagnetyczna, fala płaska w ośrodku stratnym, przepływ energii elektromagnetycznej i wektor Poyntinga.3
T-W-5Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych. Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych.1
T-W-6Transformatory - zasada działania, budowa, podstawowe zależności1
T-W-7Mszyny prądu stałego - zasada działania, budowa, podstawowe zależności1
T-W-8Maszyny indukcyjne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności1
T-W-9Maszyny synchroniczne - zasada działania, budowa, podstawowe zależności1
T-W-10Maszyny z magnesami trwałymi1
T-W-11Maszyny specjalne: reluktancyjne, tarczowe, ze strumieniem po przecznym1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-L-2Przygotowanie do zajęć24
A-L-3Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury.40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_O04.1_W01Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_W25Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z pokrewnych kierunków studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności tworzenia modeli matematycznych opisujących różnorodne zagadnienia pola elektromagnetycznego oraz rozwiązywania tych modeli metodami analitycznymi i numerycznymi z wykorzystaniem programów Matlab i Comsol.
Treści programoweT-L-1Pole magnetyczne przewodnika z prądem.
T-L-2Pole magnetyczne cylindrycznej cewki bez rdzenia.
T-L-3Cewka z rdzeniem ferromagnetycznym. Obwody magnetyczne.
T-L-4Indukcyjność żłobka maszyny prądu stałego.
T-L-5Indukcja elektromagnetyczna.
T-L-6Zjawisko naskórkowości i efekt zbliżenia.
T-L-7Maszyny elektryczne prądu stałego
T-W-1Przegląd równań Maxwella - sformułowania różniczkowe i całkowe; warunki ciągłości; zagadnienia statyczne i quasi-statyczne
T-W-2Stałe prądy elektryczne: gęstość prądu i różniczkowe prawo Ohma, równanie ciągłości, prawo Joule’a , warunki ciągłości pola, rezystancja przejścia, uziomy.
T-W-3Magnetostatyka: równania w swobodnej przestrzeni, wektorowy potencjał magnetyczny, prawo Biota-Savarta , dipol magnetyczny, wektor magnetyzacji, materiały magnetyczne, warunki ciągłości pola, indukcyjności, energia, siły i momenty.
T-W-4Pola zmienne w czasie: prawo Faradaya indukcji elektromagnetycznej, równania falowe, pola harmoniczne, płaska fala elektromagnetyczna, fala płaska w ośrodku stratnym, przepływ energii elektromagnetycznej i wektor Poyntinga.
T-W-5Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych. Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, pokaz.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. Wykorzystanie pogramów Matlab i Comsol Multiphysics do rozwiązywania zagadnień pola elektromagnetycznego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany przed rozpoczęciem każdego ćwiczenia laboratoryjnego (wejściówki).
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę niezbędną do opisu i analizy pola elektromagnetycznego umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach i układach elektrycznych oraz ich otoczeniu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaET_1A_O04.1_U01Student potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i opisu prostych zagadnień pola elektromagnetycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówET_1A_U25Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektroniką i telekomunikacją.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie umiejętności tworzenia modeli matematycznych opisujących różnorodne zagadnienia pola elektromagnetycznego oraz rozwiązywania tych modeli metodami analitycznymi i numerycznymi z wykorzystaniem programów Matlab i Comsol.
Treści programoweT-L-1Pole magnetyczne przewodnika z prądem.
T-L-2Pole magnetyczne cylindrycznej cewki bez rdzenia.
T-L-3Cewka z rdzeniem ferromagnetycznym. Obwody magnetyczne.
T-L-4Indukcyjność żłobka maszyny prądu stałego.
T-L-5Indukcja elektromagnetyczna.
T-L-6Zjawisko naskórkowości i efekt zbliżenia.
T-L-7Maszyny elektryczne prądu stałego
T-W-1Przegląd równań Maxwella - sformułowania różniczkowe i całkowe; warunki ciągłości; zagadnienia statyczne i quasi-statyczne
T-W-2Stałe prądy elektryczne: gęstość prądu i różniczkowe prawo Ohma, równanie ciągłości, prawo Joule’a , warunki ciągłości pola, rezystancja przejścia, uziomy.
T-W-3Magnetostatyka: równania w swobodnej przestrzeni, wektorowy potencjał magnetyczny, prawo Biota-Savarta , dipol magnetyczny, wektor magnetyzacji, materiały magnetyczne, warunki ciągłości pola, indukcyjności, energia, siły i momenty.
T-W-4Pola zmienne w czasie: prawo Faradaya indukcji elektromagnetycznej, równania falowe, pola harmoniczne, płaska fala elektromagnetyczna, fala płaska w ośrodku stratnym, przepływ energii elektromagnetycznej i wektor Poyntinga.
T-W-5Podstawowe prawa elektromagnetyzmu w teorii maszyn elektrycznych. Podstawowe informacje dotyczące maszyn elektrycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy, pokaz.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera. Wykorzystanie pogramów Matlab i Comsol Multiphysics do rozwiązywania zagadnień pola elektromagnetycznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykorzystać poznane metody, modele matematyczne i symulacje komputerowe do analizy i opisu prostych zagadnień pola elektromagnetycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0