Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Obsługa ruchu turystycznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Obsługa ruchu turystycznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza nt. geografii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy dotyczącej różnych sektorów gospodarki turystycznej |
C-2 | Opanowanie wiedzy w zakresie funkcjonowania biur podróży |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wstęp do przewodnictwa i pilotażu wycieczek. Umowy turystyczne. | 2 |
T-A-2 | Obsługa podróżnicza. Przepisy paszportowe, wizowe, celne , dewizowe. Obowiązek meldunkowy. | 3 |
T-A-3 | Dokumenty w obsłudze ruchu turystycznego krajowego i zagranicznego. | 2 |
T-A-4 | Kultura i etyka zawodu pracownika obsługi ruchu turystycznego. | 2 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Zapoznanie z organizacją pracy biura podróży | 2 |
T-T-2 | Realizacja zamówienia: kultura obsługi klienta | 2 |
T-T-3 | Umowy w turystyce krajowej i zagranicznej. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Determinanty rozwoju ruchu turystycznego | 2 |
T-W-2 | Działalność i organizacja biura podróży | 3 |
T-W-3 | Rola i zadania organizatora | 2 |
T-W-4 | Prawa i obowiązki uczestnika imprezy turystycznej | 2 |
T-W-5 | Transport turystyczny i dokumentacja. Cel i zadania obiektów noclegowych. | 4 |
T-W-6 | Baza noclegowa i gastronomiczna w turystyce. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obecność na ćwiczeniach. | 9 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia. | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia - zebranie przykładowej dokumentacji podróżniczej. | 6 |
A-A-4 | Przegląd literatury i materiałów źródłowych na temat obsługi ruchu turystycznego. | 7 |
A-A-5 | Obecność na zaliczeniu | 2 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Obecność na zajęciach terenowych. | 6 |
A-T-2 | Przygotowanie do zajęć terenowych - zapoznanie się z liczbą biur podróży, innych instytucji działających z obsłudze turystyki przyjazdowej i wyjazdowej. | 10 |
A-T-3 | Transport na i po zajęciach terenowych | 4 |
A-T-4 | Konsultacje z pracownikami biur podróży. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przegląd literatury wskazanej przez wykładowcę. | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach |
M-4 | Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena referatu |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach |
S-4 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C6_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu różnych form działalności z zakresu gospodarki turystycznej | TiR_1A_W01, TiR_1A_W04, TiR_1A_W09 | P1A_W01, S1A_W01, S1A_W04, S1A_W11 | C-2, C-1 | T-W-1 | M-4, M-2 | S-3, S-2 |
TiR_1A_C6_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie działalności biur podróży | TiR_1A_W02, TiR_1A_W05, TiR_1A_W11 | P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W02, S1A_W05 | C-2 | T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C6_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł. | TiR_1A_U03, TiR_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U03 | C-1 | T-A-2, T-W-3 | M-1 | S-3 |
TiR_1A_C6_U02 Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów. | TiR_1A_U04 | S1A_U04 | C-1 | T-A-3, T-A-2 | M-3 | S-1 |
TiR_1A_C6_U03 Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji obsługi ruchu turystycznego | TiR_1A_U08, TiR_1A_U09 | P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U09, S1A_U10 | C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C6_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | TiR_1A_K02, TiR_1A_K08 | P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K02 | C-1 | T-T-1, T-A-4 | M-4, M-3 | S-2 |
TiR_1A_C6_K02 Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. | TiR_1A_K06 | S1A_K06 | C-2 | T-T-3, T-W-3, T-A-3 | M-2 | S-1 |
TiR_1A_C6_K03 Potrafi pracować zespołowo. | TiR_1A_K05, TiR_1A_K08 | P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K05 | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C6_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu różnych form działalności z zakresu gospodarki turystycznej | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C6_W02 Ma podstawową wiedzę w zakresie działalności biur podróży | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C6_U01 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności, korzystając z różnych źródeł. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C6_U02 Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C6_U03 Wykazuje zrozumienie podstawowych instytucji obsługi ruchu turystycznego | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C6_K01 Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C6_K02 Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C6_K03 Potrafi pracować zespołowo. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kruczek Z., Obsługa ruchu turystycznego, PROKSENIA, Kraków, 2009
- Bosiacki S. Śniadek J., Metodyka i technika obsługi ruchu turystycznego, AWF, Poznań, 2004
- Biczysko Wł. Tauber R.D., Kalkulacje cenowe w hotelarstwie, gastronomii, turystyce i rekreacj, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu, Poznań, 2005
Literatura dodatkowa
- Kruczek Z. , Kraków 2007, Kompendium pilota wycieczek, PROKSENIA, Kraków, 2007
- Gołembski G., Przedsiębiorstwo turystyczne, PWE, Warszawa, 2007
- Gołembski G., Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, Akademia Ekonomiczna, Poznań, 1998