Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie środowiska i ochrona przyrody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie środowiska i ochrona przyrody | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Wiesława Krupińska <Wieslawa.Krupinska@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Szczygieł <Tadeusz.Szczygiel@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Przedmiot wymaga wiadomości z przedmiotu: Ekologia i ochrona środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza z zakresu ochrony przyrody w Polsce i UE a także zasad realizacji przedsięwzięć związanych z wykorzystaniem walorów przyrodniczych obszarów chronionych, w tym działalności jednostek samorządu terytorialnego. |
C-2 | Znajomość zasad funkcjonowania systemu ochrony przyrody i powiązania systemu z procesami gospodarowania. |
C-3 | Uzyskanie umiejętności z zakresu oceny i waloryzacji środowiska, kształtowania świadomych postaw i promowania wiedzy o ochronie przyrody w społeczeństwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Eksploatacja środowiska przyrodniczego w ujęciu makro i mikroregionalnym a ochrona przyrody w ujęciu lokalnym i ponadlokalnym | 3 |
T-A-2 | Wpływ zanieczyszczenia środowiska na gatunki i obszary chronione. | 3 |
T-A-3 | Uwarunkowania procesu tworzenia systemu obszarów chronionych w UE. | 3 |
T-A-4 | Kształtowanie systemu obszarów chronionych w Polsce. Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania. Ochrona przyrodniczych wartości środowiska. Prawna ochrona roślin i zwierząt. | 4 |
T-A-5 | Uwarunkowania (ze szczególnym naciskiem na ograniczenia) działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Specyfika wykorzystania walorów podlegających ochronie w turystyce. | 4 |
T-A-6 | Strategie rozwoju gmin i regionów a wykorzystanie walorów obszarów chronionych. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geneza, typologia i uwarunkowania kształtowania zasobów środowiskowych. | 2 |
T-W-2 | Kształtowanie środowiska przyrodniczego w makro- i mikroregionach. | 2 |
T-W-3 | Przyrodnicze skutki degradacji wód i gleby. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony. | 2 |
T-W-4 | Regulacje prawne dotyczące ochrony przyrody – ustawa o ochronie przyrody, konwencje międzynarodowe, dyrektywy Unii Europejskiej. Struktura organizacyjna służb ochrony przyrody w Polsce. | 2 |
T-W-5 | Metody ochrony przyrody. Zagrożenie fauny i flory. Czerwone listy i księgi. Ochrona gatunkowa. Ochrona siedlisk. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej. Paneuropejska Strategia Ochrony Różnorodności Biologicznej. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Lektura literatury i materiałów oraz przygotowanie do zajęć. | 25 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie). |
M-2 | Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna). |
M-3 | Metody eksponujące (film). |
M-4 | Metody praktyczne i aktywizujące (ćwiczenia, metoda przypadków, dyskusja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie prac semestralnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C5_W01 Opanowuje wiedzę z zakresu relacji gospodarki turystycznej ze środowiskiem. Rozumie zasady zrównoważonego kształtowania relacji człowiek-środowisko. | TiR_1A_W06 | S1A_W06 | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-W-1, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C5_U01 Student posiada umiejętność właściwego analizowania zagadnień z zakresu ochrony przyrody i kształtowania środowiska w procesach gospodarczych z zakresu turystyki i rekreacji. | TiR_1A_U03 | S1A_U03 | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4 | M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C5_K01 Posiada kompetencje do kształtowania świadomych postaw i promowania wiedzy o ochronie przyrody w społeczeństwie | TiR_1A_K02, TiR_1A_K01, TiR_1A_K08 | P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K01, S1A_K02 | C-2, C-1, C-3 | T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-A-1, T-A-4 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C5_W01 Opanowuje wiedzę z zakresu relacji gospodarki turystycznej ze środowiskiem. Rozumie zasady zrównoważonego kształtowania relacji człowiek-środowisko. | 2,0 | Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna). | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy). | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C5_U01 Student posiada umiejętność właściwego analizowania zagadnień z zakresu ochrony przyrody i kształtowania środowiska w procesach gospodarczych z zakresu turystyki i rekreacji. | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C5_K01 Posiada kompetencje do kształtowania świadomych postaw i promowania wiedzy o ochronie przyrody w społeczeństwie | 2,0 | Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem. |
3,0 | Student, na ocenę dostateczna potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatna pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe. | |
3,5 | Student, na ocenę dostateczna plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach. | |
4,0 | Student, na ocenę dobra potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błed.w stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach. | |
4,5 | Student, na ocenę dobra plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia. | |
5,0 | Student, na ocenę bardzo dobra samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłednie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880, Ustawa o ochronie przyrody, -, -, 2004
- praca zbiorowa, Aktywność gospodarcza i inwestycje na terenach wiejskich z uwzględnieniem obszarów chronionych, -, -, 2001
Literatura dodatkowa
- A. Bernaciak, Ochrona środowiska w praktyce, 2004
- J. Sikora, Organizacja ruchu turystycznego, 1999
- K. Górka i inni, Ochrona środowiska, 2001
- red. M. Gwiazdowicz, Ochrona przyrody, Wydawnictwo Sejmowe Kancelarii Sejmu, Warszawa, 2008
- R. Olaczek, Polskie parki narodowe, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2008
- red. T. Chmielewski, Zarządzanie zasobami przyrody na obszarach Natura 2000 w Polsce, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Lublin, 2006