Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie środowiska i ochrona przyrody:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie środowiska i ochrona przyrody
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Michał Kiełsznia <Michal.Kielsznia@zut.edu.pl>, Wiesława Krupińska <Wieslawa.Krupinska@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tadeusz Szczygieł <Tadeusz.Szczygiel@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot wymaga wiadomości z przedmiotu: Ekologia i ochrona środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody w Polsce i UE a także zasad realizacji przedsięwzięć związanych z wykorzystaniem walorów przyrodniczych obszarów chronionych, w tym działalności jednostek samorządu terytorialnego.
C-2Znajomość zasad funkcjonowania systemu ochrony przyrody i powiązania systemu z procesami gospodarowania.
C-3Uzyskanie umiejętności z zakresu oceny i waloryzacji środowiska, kształtowania świadomych postaw i promowania wiedzy o ochronie przyrody w społeczeństwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Eksploatacja środowiska przyrodniczego w ujęciu makro i mikroregionalnym a ochrona przyrody w ujęciu lokalnym i ponadlokalnym3
T-A-2Wpływ zanieczyszczenia środowiska na gatunki i obszary chronione.3
T-A-3Uwarunkowania procesu tworzenia systemu obszarów chronionych w UE.3
T-A-4Kształtowanie systemu obszarów chronionych w Polsce. Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania. Ochrona przyrodniczych wartości środowiska. Prawna ochrona roślin i zwierząt.4
T-A-5Uwarunkowania (ze szczególnym naciskiem na ograniczenia) działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Specyfika wykorzystania walorów podlegających ochronie w turystyce.4
T-A-6Strategie rozwoju gmin i regionów a wykorzystanie walorów obszarów chronionych.3
20
wykłady
T-W-1Geneza, typologia i uwarunkowania kształtowania zasobów środowiskowych.2
T-W-2Kształtowanie środowiska przyrodniczego w makro- i mikroregionach.2
T-W-3Przyrodnicze skutki degradacji wód i gleby. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony.2
T-W-4Regulacje prawne dotyczące ochrony przyrody – ustawa o ochronie przyrody, konwencje międzynarodowe, dyrektywy Unii Europejskiej. Struktura organizacyjna służb ochrony przyrody w Polsce.2
T-W-5Metody ochrony przyrody. Zagrożenie fauny i flory. Czerwone listy i księgi. Ochrona gatunkowa. Ochrona siedlisk. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej. Paneuropejska Strategia Ochrony Różnorodności Biologicznej.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Lektura literatury i materiałów oraz przygotowanie do zajęć.25
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
M-4Metody praktyczne i aktywizujące (ćwiczenia, metoda przypadków, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie prac semestralnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C5_W01
Opanowuje wiedzę z zakresu relacji gospodarki turystycznej ze środowiskiem. Rozumie zasady zrównoważonego kształtowania relacji człowiek-środowisko.
TiR_1A_W06S1A_W06C-2, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C5_U01
Student posiada umiejętność właściwego analizowania zagadnień z zakresu ochrony przyrody i kształtowania środowiska w procesach gospodarczych z zakresu turystyki i rekreacji.
TiR_1A_U03S1A_U03C-3, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-W-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C5_K01
Posiada kompetencje do kształtowania świadomych postaw i promowania wiedzy o ochronie przyrody w społeczeństwie
TiR_1A_K02, TiR_1A_K01, TiR_1A_K08P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K01, S1A_K02C-2, C-1, C-3T-A-3, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-A-1, T-A-4M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C5_W01
Opanowuje wiedzę z zakresu relacji gospodarki turystycznej ze środowiskiem. Rozumie zasady zrównoważonego kształtowania relacji człowiek-środowisko.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C5_U01
Student posiada umiejętność właściwego analizowania zagadnień z zakresu ochrony przyrody i kształtowania środowiska w procesach gospodarczych z zakresu turystyki i rekreacji.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C5_K01
Posiada kompetencje do kształtowania świadomych postaw i promowania wiedzy o ochronie przyrody w społeczeństwie
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczna potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatna pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczna plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobra potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błed.w stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobra plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobra samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłednie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880, Ustawa o ochronie przyrody, -, -, 2004
  2. praca zbiorowa, Aktywność gospodarcza i inwestycje na terenach wiejskich z uwzględnieniem obszarów chronionych, -, -, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Bernaciak, Ochrona środowiska w praktyce, 2004
  2. J. Sikora, Organizacja ruchu turystycznego, 1999
  3. K. Górka i inni, Ochrona środowiska, 2001
  4. red. M. Gwiazdowicz, Ochrona przyrody, Wydawnictwo Sejmowe Kancelarii Sejmu, Warszawa, 2008
  5. R. Olaczek, Polskie parki narodowe, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2008
  6. red. T. Chmielewski, Zarządzanie zasobami przyrody na obszarach Natura 2000 w Polsce, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Lublin, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Eksploatacja środowiska przyrodniczego w ujęciu makro i mikroregionalnym a ochrona przyrody w ujęciu lokalnym i ponadlokalnym3
T-A-2Wpływ zanieczyszczenia środowiska na gatunki i obszary chronione.3
T-A-3Uwarunkowania procesu tworzenia systemu obszarów chronionych w UE.3
T-A-4Kształtowanie systemu obszarów chronionych w Polsce. Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania. Ochrona przyrodniczych wartości środowiska. Prawna ochrona roślin i zwierząt.4
T-A-5Uwarunkowania (ze szczególnym naciskiem na ograniczenia) działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Specyfika wykorzystania walorów podlegających ochronie w turystyce.4
T-A-6Strategie rozwoju gmin i regionów a wykorzystanie walorów obszarów chronionych.3
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza, typologia i uwarunkowania kształtowania zasobów środowiskowych.2
T-W-2Kształtowanie środowiska przyrodniczego w makro- i mikroregionach.2
T-W-3Przyrodnicze skutki degradacji wód i gleby. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony.2
T-W-4Regulacje prawne dotyczące ochrony przyrody – ustawa o ochronie przyrody, konwencje międzynarodowe, dyrektywy Unii Europejskiej. Struktura organizacyjna służb ochrony przyrody w Polsce.2
T-W-5Metody ochrony przyrody. Zagrożenie fauny i flory. Czerwone listy i księgi. Ochrona gatunkowa. Ochrona siedlisk. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej. Paneuropejska Strategia Ochrony Różnorodności Biologicznej.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Lektura literatury i materiałów oraz przygotowanie do zajęć.25
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym przegląd literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C5_W01Opanowuje wiedzę z zakresu relacji gospodarki turystycznej ze środowiskiem. Rozumie zasady zrównoważonego kształtowania relacji człowiek-środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-2Znajomość zasad funkcjonowania systemu ochrony przyrody i powiązania systemu z procesami gospodarowania.
C-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody w Polsce i UE a także zasad realizacji przedsięwzięć związanych z wykorzystaniem walorów przyrodniczych obszarów chronionych, w tym działalności jednostek samorządu terytorialnego.
Treści programoweT-W-5Metody ochrony przyrody. Zagrożenie fauny i flory. Czerwone listy i księgi. Ochrona gatunkowa. Ochrona siedlisk. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej. Paneuropejska Strategia Ochrony Różnorodności Biologicznej.
T-W-4Regulacje prawne dotyczące ochrony przyrody – ustawa o ochronie przyrody, konwencje międzynarodowe, dyrektywy Unii Europejskiej. Struktura organizacyjna służb ochrony przyrody w Polsce.
T-W-2Kształtowanie środowiska przyrodniczego w makro- i mikroregionach.
T-A-2Wpływ zanieczyszczenia środowiska na gatunki i obszary chronione.
T-W-1Geneza, typologia i uwarunkowania kształtowania zasobów środowiskowych.
T-W-3Przyrodnicze skutki degradacji wód i gleby. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-3Metody eksponujące (film).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie prac semestralnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C5_U01Student posiada umiejętność właściwego analizowania zagadnień z zakresu ochrony przyrody i kształtowania środowiska w procesach gospodarczych z zakresu turystyki i rekreacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Uzyskanie umiejętności z zakresu oceny i waloryzacji środowiska, kształtowania świadomych postaw i promowania wiedzy o ochronie przyrody w społeczeństwie.
C-2Znajomość zasad funkcjonowania systemu ochrony przyrody i powiązania systemu z procesami gospodarowania.
Treści programoweT-A-1Eksploatacja środowiska przyrodniczego w ujęciu makro i mikroregionalnym a ochrona przyrody w ujęciu lokalnym i ponadlokalnym
T-A-3Uwarunkowania procesu tworzenia systemu obszarów chronionych w UE.
T-A-5Uwarunkowania (ze szczególnym naciskiem na ograniczenia) działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Specyfika wykorzystania walorów podlegających ochronie w turystyce.
T-W-5Metody ochrony przyrody. Zagrożenie fauny i flory. Czerwone listy i księgi. Ochrona gatunkowa. Ochrona siedlisk. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej. Paneuropejska Strategia Ochrony Różnorodności Biologicznej.
T-A-6Strategie rozwoju gmin i regionów a wykorzystanie walorów obszarów chronionych.
T-A-2Wpływ zanieczyszczenia środowiska na gatunki i obszary chronione.
T-A-4Kształtowanie systemu obszarów chronionych w Polsce. Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania. Ochrona przyrodniczych wartości środowiska. Prawna ochrona roślin i zwierząt.
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne i aktywizujące (ćwiczenia, metoda przypadków, dyskusja).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie prac semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C5_K01Posiada kompetencje do kształtowania świadomych postaw i promowania wiedzy o ochronie przyrody w społeczeństwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K08ma świdomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Znajomość zasad funkcjonowania systemu ochrony przyrody i powiązania systemu z procesami gospodarowania.
C-1Wiedza z zakresu ochrony przyrody w Polsce i UE a także zasad realizacji przedsięwzięć związanych z wykorzystaniem walorów przyrodniczych obszarów chronionych, w tym działalności jednostek samorządu terytorialnego.
C-3Uzyskanie umiejętności z zakresu oceny i waloryzacji środowiska, kształtowania świadomych postaw i promowania wiedzy o ochronie przyrody w społeczeństwie.
Treści programoweT-A-3Uwarunkowania procesu tworzenia systemu obszarów chronionych w UE.
T-W-4Regulacje prawne dotyczące ochrony przyrody – ustawa o ochronie przyrody, konwencje międzynarodowe, dyrektywy Unii Europejskiej. Struktura organizacyjna służb ochrony przyrody w Polsce.
T-W-2Kształtowanie środowiska przyrodniczego w makro- i mikroregionach.
T-W-3Przyrodnicze skutki degradacji wód i gleby. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa jako główny cel ochrony.
T-W-5Metody ochrony przyrody. Zagrożenie fauny i flory. Czerwone listy i księgi. Ochrona gatunkowa. Ochrona siedlisk. Strategia ochrony przyrody Unii Europejskiej. Paneuropejska Strategia Ochrony Różnorodności Biologicznej.
T-A-6Strategie rozwoju gmin i regionów a wykorzystanie walorów obszarów chronionych.
T-A-2Wpływ zanieczyszczenia środowiska na gatunki i obszary chronione.
T-A-5Uwarunkowania (ze szczególnym naciskiem na ograniczenia) działalności gospodarczej w kontekście obszarów chronionych. Specyfika wykorzystania walorów podlegających ochronie w turystyce.
T-W-1Geneza, typologia i uwarunkowania kształtowania zasobów środowiskowych.
T-A-1Eksploatacja środowiska przyrodniczego w ujęciu makro i mikroregionalnym a ochrona przyrody w ujęciu lokalnym i ponadlokalnym
T-A-4Kształtowanie systemu obszarów chronionych w Polsce. Program „Natura 2000” i jego terytorialny zasięg w Polsce a proces gospodarowania. Ochrona przyrodniczych wartości środowiska. Prawna ochrona roślin i zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-4Metody praktyczne i aktywizujące (ćwiczenia, metoda przypadków, dyskusja).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalicznie w formie prac semestralnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacja i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczna potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatna pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczna plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobra potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błed.w stosuje zdobyta wiedze do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobra plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobra samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłednie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.