Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Hotelarstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hotelarstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zenon Królikowski <Zenon.Krolikowski@zut.edu.pl>, Marlena Prochorowicz1 <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstawowych zagadnień z zakresu ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania rynku hotelarskiego w Polsce i na świecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i specyfika procesu zarzadzania hotelem | 2 |
T-A-2 | Zarzadzanie zasobami ludzkimi (HRM) w hotelarstwie; główne szkoły zarzadzania zasobami ludzkimi (ujecie historyczne); koncepcja strategicznego HRM; polityka (funkcja) personalna w hotelu; typowe praktyki HR; sylwetka i role managera personalnego (kwalifikacje, typy, zadania); | 4 |
T-A-3 | Praca zespołowa, cechy i paradoksy pracy w grupie; teoria komunikacji; konflikty interpersonalne i ich rozwiazywanie; rola negocjacji i mediacji; problemy dyskryminacji i mobbingu w organizacji. | 3 |
9 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Społeczna odpowiedzialnosc biznesu w hotelarstwie: analiza wybranych przykładów sieci hotelowych | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wstępne z zakresu hotelarstwa i gastronomii. | 2 |
T-W-2 | Usługi hotelarskie: cechy i klasyfikacja. Usługa hotelarska jako produkt. | 4 |
T-W-3 | Jakość usług hotelarskich i gastronomicznych. | 2 |
T-W-4 | Ceny w hotelarstwie i gastronomii. Promocja usług hotelarskich. | 4 |
T-W-5 | Sprzedaż usług hotelarskich. Marketing usług hotelarskich. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Kolokwium | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji | 17 |
30 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | Uczestnictwo w zajęciach terenowych | 6 |
A-T-2 | studia literatury przedmiotu | 24 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Studia literatury przedmiotu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Metody aktywizujace |
M-3 | Metody praktyczne |
M-4 | Metody programowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania w grupie |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium podsumowujące |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C4_W01 Posiada wiedze z hotelarstwa niezbędną do funkcjonowania rynku turystycznego. | TiR_1A_W02, TiR_1A_W01 | S1A_W01, S1A_W02 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TiR_1A_C4_W02 Powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych. | TiR_1A_W04, TiR_1A_W08 | S1A_W04, S1A_W08, S1A_W11 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C4_U01 Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów. | TiR_1A_U01, TiR_1A_U07, TiR_1A_U04, TiR_1A_U05 | S1A_U01, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07, S1A_U08 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
TiR_1A_C4_U02 Student posiada umiejetnosci przygotowywania wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. | TiR_1A_U05, TiR_1A_U08 | S1A_U05, S1A_U09, S1A_U10 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C4_K01 Student opanował zasady pracy samodzielnej i zespołowej | TiR_1A_K05, TiR_1A_K02, TiR_1A_K07 | S1A_K02, S1A_K05, S1A_K07 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C4_W01 Posiada wiedze z hotelarstwa niezbędną do funkcjonowania rynku turystycznego. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu hotelarstwa. |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne | |
TiR_1A_C4_W02 Powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęc z zakresu hotelarstwa. |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C4_U01 Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu hotelarstwa |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne | |
TiR_1A_C4_U02 Student posiada umiejetnosci przygotowywania wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu hotelarstwa |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C4_K01 Student opanował zasady pracy samodzielnej i zespołowej | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu hotelarstwa |
3,0 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
3,5 | Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku | |
4,0 | w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku | |
4,5 | w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności | |
5,0 | w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Literatura podstawowa
- Turkowski M., Marketing usług hotelarskich, PWE, Warszawa, 2010
- Witkiewicz Z., Wilgocki S., Organizacja i technika pracy w zakładzie gastronomicznym, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Gdańsk, 2010
- Panasiuk A., Szostak D, Hotelarstwo, usługi, eksploatacja, zarządzanie, PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Oparka S., Nowicka T., Klepacka B, i technika pracy w hotelarstwie: skrypt praktycznej nauki zawodu, cz.2, Maria, Polanica Zdrój, 2003
- Błądek Z, Hotele, programowanie, projektowanie, wyposażanie, Albus, Poznań, 2004