Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Hipoterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hipoterapia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | przedmiot o charakterze podstawowym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | świadomość istoty hipoterapii |
C-2 | znajomość warunków jakie spełniać musi koń do hipoterapii, instruktor i ośrodek |
C-3 | umiejętność doboru koni do hipoterapii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Oddziaływanie hipoterapii na różne sfery funkcjonowania organizmu człowieka - ruchową, zmysłową i psychiczno-społeczną. | 3 |
T-K-2 | Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka schorzeń najczęściej usprawnianych przez hipoterapię. | 4 |
T-K-3 | Koń do hipoterapii.Cechy warunkujące przydatność koni do tej formy użytkowania: cechy psychiczne, umiejętności, wiek, płeć, pokrój. | 3 |
T-K-4 | Trening konia do hipoterapii i przygotowanie konia do zajęć. | 3 |
T-K-5 | Zasady prowadzenia zajęć, sposoby asekuracji pacjenta. Sprzęt pomocniczy | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Animaloterapia. Historia rozwoju hipoterapii. Różne szkoły hipoterapii | 4 |
T-W-2 | Definicja hipoterapii, podział, cele i zadania. | 3 |
T-W-3 | Podstawy prawidłowego rozwoju neurofizjologicznego człowieka w 1 roku życia- odruchy wrodzone i nabyte - ich rola w prawidłowym rozwoju | 4 |
T-W-4 | Pacjent -hipoterapeuta -zespół terapeutyczny.Organizacja ośrodka hipoterapii. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w kolokwiach | 2 |
A-K-2 | Praca własna studenta i przygotowanie do kolokwiów | 14 |
A-K-3 | Udział w cwiczeniach. | 15 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Praca własna studenta ze wskazaną literatura | 13 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad z prezentacja multimedialna |
M-2 | film |
M-3 | prezentacje studentow |
M-4 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena kolokwium czastkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności pracy własnej - prezentacje studentów |
S-3 | Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z całości materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E10_W01 definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form | TiR_1A_W01 | S1A_W01 | C-1 | T-K-1, T-W-1, T-W-2 | M-4, M-2, M-1 | S-1, S-4 |
TiR_1A_E10_W02 wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich | TiR_1A_W06 | S1A_W06 | C-1 | T-K-2, T-W-3 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-2, S-4, S-1, S-3 |
TiR_1A_E10_W03 zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii | TiR_1A_W05 | S1A_W05 | C-2, C-1 | T-K-4, T-W-4, T-K-5 | M-4, M-1, M-2 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E10_U01 Ocenia przydatność konia do hipoterapii pod względem rasy, wieku, płci, cech psychicznych i umiejętności | TiR_1A_U03 | S1A_U03 | C-3, C-1 | T-K-3, T-K-4 | M-2, M-4, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E10_K01 ma świadomość problemów współczesnej hipoterapii | TiR_1A_K04 | S1A_K04 | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-K-1 | M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E10_K02 Jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii | TiR_1A_K05 | S1A_K05 | C-2 | T-W-4, T-K-4, T-K-5 | M-1, M-4 | S-4, S-1 |
TiR_1A_E10_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie | TiR_1A_K02 | S1A_K02 | C-2, C-3, C-1 | T-W-4 | M-1, M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E10_W01 definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować hipoterapii, ani jej poszczególnych form, bądź wymienia formy nie umiejąc ich opisać. |
3,0 | Student pobieżnie definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form, nie wymienia wszystkich form hipoterapii, nie umie ich w pełni opisać. | |
3,5 | Student definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form, wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii, popełnia drobne błędy. | |
4,0 | Student bezbłędnie definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. | |
4,5 | Student bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. | |
5,0 | Student swobodnie, bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach. | |
TiR_1A_E10_W02 wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich | 2,0 | Student nie potrafi wymienić ani opisać wskazań i przeciwwskazań do hipoterapii, bądź wymienia i opisuje tylko część z nich, popełnia liczne błędy. |
3,0 | Student wymienia większość wskazań i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich, popełnia nieliczne błędy. | |
3,5 | Student wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich, popełnia nieliczne błędy. | |
4,0 | Student bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie opisuje najważniejsze z nich. | |
4,5 | Student bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich. | |
5,0 | Student swobodnie i bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza informacje objęte programem zajęć. | |
TiR_1A_E10_W03 zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii | 2,0 | Student nie zna zasad prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia, bądź/i zasad funkcjonowania ośrodka hipoterapii, popełnia liczne błędy w wypowiedzi. |
3,0 | Student zna niektóre zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, popełnia błędy w wypowiedzi. | |
3,5 | Student zna większość zasad prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii. | |
4,0 | Student zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie. | |
4,5 | Student zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie, potrafi wytłumaczyć sens ich przestrzegania. | |
5,0 | Student zna wszystkie zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie i swobodnie, potrafi wytłumaczyć sens ich przestrzegania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E10_U01 Ocenia przydatność konia do hipoterapii pod względem rasy, wieku, płci, cech psychicznych i umiejętności | 2,0 | Student nie potrafi ocenić przydatności konia do hipoterapii pod względem rasy, wieku, płci, cech psychicznych i umiejętności, popełnia liczne błędy. |
3,0 | Student ocenia przydatność konia do hipoterapii charakteryzując większość jego cech: rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności, popełnia błędy. | |
3,5 | Student ocenia przydatność konia do hipoterapii charakteryzując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności, dopuszczalne drobne błędy. | |
4,0 | Student bezbłędnie ocenia przydatność konia do hipoterapii, weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności. | |
4,5 | Student bezbłędnie i szczegółowo ocenia przydatność konia do hipoterapii, weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności. | |
5,0 | Student swobodnie i bezbłędnie ocenia przydatność konia do hipoterapii, dokładnie weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał programowy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E10_K01 ma świadomość problemów współczesnej hipoterapii | 2,0 | student nie wykazuje zainteresowania problemami współczesnej hipoterapii, nie ma świadomości w tym zakresie |
3,0 | student nie wykazuje zainteresowania problematyką współczesnej hipoterapii, ma podstawową świadomość w tym zakresie | |
3,5 | student wykazuje mierne zainteresowanie problematyką współczesnej hipoterapii i ma umiarkowaną świadomość w tym zakresie | |
4,0 | student wykazuje średnie zainteresowanie problematyką współczesnej hipoterapii i średnią świadomość w tym zakresie | |
4,5 | student wykazuje duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki współczesnej hipoterapii | |
5,0 | student wykazuje bardzo duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki współczesnej hipoterapii | |
TiR_1A_E10_K02 Jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii | 2,0 | student nie jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii |
3,0 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu podstawowym | |
3,5 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu umiarkowanym | |
4,0 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu umiarkowanym | |
4,5 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu wysokim | |
5,0 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu bardzo wysokim | |
TiR_1A_E10_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie | 2,0 | student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, nie wykazuje aktywności, |
3,0 | student potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazuje umiarkowaną aktywność, potrzebuje licznych wskazówek | |
3,5 | student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak samodzielnie nie podejmuje się realizacji zadań | |
4,0 | student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań | |
4,5 | student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi przejąć kierowanie grupą | |
5,0 | student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi kierować grupą i swobodnie prezentować wyniki pracy |
Literatura podstawowa
- Janiszewski J., Ciesla A., Hodowla i uzytkowanie koni z elementami hipoterapi, AR Szczecin, Szczecin, 2006
Literatura dodatkowa
- Strauss I., Hipoterapia, Fundacja na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Konnej Dzieci Niepełnosprawnych, Kraków, 1996
- Heipertz-Hengst Ch., Jazda konna dla osob niepelnosprawnych, PWRiL, Warszawa, 1997
- Struminska A. red., Strumińska A. (red.). Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intel, Psychopedagogiczne aspekty hipoterapi dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa, 2003