Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Regionalna gospodarka turystyczna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Regionalna gospodarka turystyczna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę ogólną z geografii i wiedzy o społeczeństwie na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
C-3Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
C-4Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.2
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.2
T-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego4
T-W-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)4
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.3
T-W-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne4
T-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-20132
T-W-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach przedmiotowych.30
A-W-2Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-4Wykład informacyjny i problemowy
M-5Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
M-6Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
S-3Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3/1_W01
Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W08S1A_W01, S1A_W08C-1T-W-5, T-W-3M-1, M-3S-2
TiR_1A_O3/1_W02
Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
TiR_1A_W04S1A_W04, S1A_W11C-1T-W-5, T-W-4M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3/1_U01
Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
TiR_1A_U06S1A_U06C-1T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2
TiR_1A_O3/1_U02
Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
TiR_1A_U01, TiR_1A_U06S1A_U01, S1A_U06C-1, C-2T-W-6, T-W-7M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O3/1_K01
Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K07S1A_K03, S1A_K07C-1T-W-2, T-W-1M-3, M-1S-1
TiR_1A_O3/1_K02
Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
TiR_1A_K02, TiR_1A_K04S1A_K02, S1A_K04C-2T-W-7, T-W-8M-3, M-1S-2

Literatura podstawowa

  1. Strzelecki Z. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
  2. Chądzyński, J., Nowakowska A., Przygodzki Z., Region i jego rozwój w warunkach globalizacji, Cedetu. PL (Wydawnictwa fachowe), Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Gaczek W., Zarządzanie w gospodarce przestrzenne, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Poznań, 2003
  2. Gajda A., . Warszawa 2005., Regiony w prawie wspólnotowy, Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa, 2005

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.2
T-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.2
T-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego4
T-W-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)4
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.3
T-W-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne4
T-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-20132
T-W-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.4
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach przedmiotowych.30
A-W-2Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_W01Student posiada wiedzę na temat regionów w Polsce i Unii Europejskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
T-W-3Ewolucja polityki regionalnej Unii Europejskiej. Regiony i system terytorialny. Zasady rozwoju regionalnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_W02Posiada wiedzę na temat konkurencyjności regionów pod względem turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
T-W-4Regiony i współpraca transgraniczna w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym. Podział administracyjny państwa (parlament – rząd – regiony)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_U01Posiada umiejętność odróżniania regionów pod względem gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.
T-W-5Konkurencyjność regionów. Analiza wybranych regionów Polski i UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (sytuacyjne, dyskusje)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_U02Potrafi umiejętnie dobrać program finansujący działalność turystyczno-rekreacyjną (na przykładzie unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
C-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
Treści programoweT-W-6Instrumenty finansowania polityki regionalnej – fundusze strukturalne
T-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_K01Organizuje warsztat pracy z umiejętnością zbierania i segregacji odpowiednich informacji na temat gospodarki regionów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej. Poznanie regionu pod względem gospodarki turystycznej.
Treści programoweT-W-2Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego i lokalnego.
T-W-1Polityka regionalna – rozwój, finansowanie i przyszłość. Definicja regionu i jego podstawowe rodzaje.
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O3/1_K02Potrafi pracować w grupie przy przygotowywaniu wspólnego projektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwością finansowania działalności turystycznej i pozyskiwaniem funduszy ze środków unijnych.
Treści programoweT-W-7Synteza unijnych programów operacyjnych na lata 2007-2013
T-W-8Strategie i programy rozwoju regionalnego Regionalne programy operacyjne. Polityka regionalna w woj. zachodniopomorskim.
Metody nauczaniaM-3Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia (praca zaliczeniowa - studium przypadku)