Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie informacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Mirosława Marciniak <Miroslawa.Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa obsługa komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego
C-3Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows.4
T-L-2Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna).10
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)4
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze, odwrotna analiza wariantowa – Szukaj wyniku i Solver.12
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Praca własna studenta. Uzupełnienie wiedzy o współczesnych technologiach informacyjnych na podstawie zalecanej literatury.10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Samodzielna praca studenta. Rozwiązywanie zadań problemowych za pomocą narzędzi informatycznych pakietu MS Office (MS Word, MS Excel, MS Power Point).20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, pogadanka
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / edytor tekstu MS Word Metoda przypadków, objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny- geneza i źródła informatyki, współczesne technologie informacyjne
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - opracowanie dokumentu według podanych wskazówek i poleceń za pomocą edytora tekstowego
S-3Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - wykorzystanie Excela w analizie danych i przetwarzaniu informacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A8_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
TiR_1A_W08, TiR_1A_W06S1A_W06, S1A_W08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-1, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_A8_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U05, TiR_1A_U04S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A8_W01
Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zna czynniki determinujące rozwój społeczeństwa informacyjnego, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w przedsiębiorstwie i gospodarce.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_A8_U01
Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
2,0Student nie potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,5Student potrafi pracować z edytorem tekstu: edytuje, redaguje, formatuje i organizuje układ dokumentu, dokonuje kontroli pisowni i przeprowadza korektę błędów; tworzy prostą korespondencję seryjną. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły i procedury obliczeniowe. Stosuje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy tabele przestawne, scenariusze, śledzi zależności między komórkami zawierającymi formuły.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, generuje raporty na podstawie scenariusza, wizualizuje zależności między komórkami zawierającymi formuły, prezentuje dane i wyniki na wykresach.
4,5Obsługuje program do prezentacji multimedialnej: korzysta w pracy nad tworzeniem prezentacji z różnych rodzajów widoków; przygotowuje i wstawia elementy slajdów – grafiki, wykresy, wzory matematyczne; stosuje efekt przejścia slajdów dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji.
5,0Definiuje i rejestruje makropolecenia, przypisuje skróty klawiaturowe do makropolecenia; Opracowuje scenariusze, przeprowadza odwrotną analizę wariantową; Współdzieli i integruje pliki danych; Integruje arkusze z innymi aplikacjami pakietu biurowego; Szuka wyników rozwiązań alternatywnych i obsługuje Solver; Wyjaśnia i interpretuje uzyskane wyniki; Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i przygotowuje projekt na wskazany temat odpowiednio stosując poznane narzędzia.

Literatura podstawowa

  1. Michael Alexander, John Walkenbach, Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Mikom, Warszawa, 2008
  2. Stefańczyk Maria, Mejsner Elżbieta, Kwiatkowski Tomasz, Jaskuła Tomasz, Informatyka dla ekonomistów, UMCS, Lublin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kiełtyka Leszek, Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Placet, Warszawa, 2002
  2. Biegańska Anna, Grafika menedżerska i prezentacyjna, KISS, Warszawa, 2007
  3. Kopertowska Mirosława, Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows.4
T-L-2Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna).10
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)4
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze, odwrotna analiza wariantowa – Szukaj wyniku i Solver.12
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Praca własna studenta. Uzupełnienie wiedzy o współczesnych technologiach informacyjnych na podstawie zalecanej literatury.10
A-L-2uczestnictwo w zajęciach30
A-L-3Samodzielna praca studenta. Rozwiązywanie zadań problemowych za pomocą narzędzi informatycznych pakietu MS Office (MS Word, MS Excel, MS Power Point).20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A8_W01Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
TiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego
C-3Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej.
Treści programoweT-L-1Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows.
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze, odwrotna analiza wariantowa – Szukaj wyniku i Solver.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, pogadanka
M-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / edytor tekstu MS Word Metoda przypadków, objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny- geneza i źródła informatyki, współczesne technologie informacyjne
S-3Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,0Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zna czynniki determinujące rozwój społeczeństwa informacyjnego, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego.
3,5Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w przedsiębiorstwie i gospodarce.
4,0Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_A8_U01Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego
C-3Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej.
Treści programoweT-L-2Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna).
T-L-3projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów)
T-L-4Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze, odwrotna analiza wariantowa – Szukaj wyniku i Solver.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / edytor tekstu MS Word Metoda przypadków, objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny- geneza i źródła informatyki, współczesne technologie informacyjne
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - opracowanie dokumentu według podanych wskazówek i poleceń za pomocą edytora tekstowego
S-3Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - wykorzystanie Excela w analizie danych i przetwarzaniu informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,0Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika.
3,5Student potrafi pracować z edytorem tekstu: edytuje, redaguje, formatuje i organizuje układ dokumentu, dokonuje kontroli pisowni i przeprowadza korektę błędów; tworzy prostą korespondencję seryjną. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły i procedury obliczeniowe. Stosuje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy tabele przestawne, scenariusze, śledzi zależności między komórkami zawierającymi formuły.
4,0Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, generuje raporty na podstawie scenariusza, wizualizuje zależności między komórkami zawierającymi formuły, prezentuje dane i wyniki na wykresach.
4,5Obsługuje program do prezentacji multimedialnej: korzysta w pracy nad tworzeniem prezentacji z różnych rodzajów widoków; przygotowuje i wstawia elementy slajdów – grafiki, wykresy, wzory matematyczne; stosuje efekt przejścia slajdów dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji.
5,0Definiuje i rejestruje makropolecenia, przypisuje skróty klawiaturowe do makropolecenia; Opracowuje scenariusze, przeprowadza odwrotną analizę wariantową; Współdzieli i integruje pliki danych; Integruje arkusze z innymi aplikacjami pakietu biurowego; Szuka wyników rozwiązań alternatywnych i obsługuje Solver; Wyjaśnia i interpretuje uzyskane wyniki; Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i przygotowuje projekt na wskazany temat odpowiednio stosując poznane narzędzia.