Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Przewodnictwo i pilotaż wycieczek:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przewodnictwo i pilotaż wycieczek
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,34zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 2,00,33zaliczenie
zajęcia terenoweT5 3 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zabytków i ważnych turystycznie miejsc w Szczecinie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- przybliżenie warunków i zasad pracy oraz współpracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego z biurami podróży, turystami i dostawcami usług turystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obsługa imprez specjalistycznych przez pilota wycieczek. Sytuacje nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek.2
T-A-2Praca z grupą turystyczną, charakterystyka turystów. Metodyka pracy przewodnika turystycznego-oprowadzania wycieczek miejskich, terenowych i autokarowych.2
T-A-3Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy związane z pilotażem wycieczek i przewodnictwem turystycznym. Wyposażenie apteczki podręcznej i pierwsza pomoc przedlekarska.2
6
zajęcia terenowe
T-T-1Zajęcia terenowe – poznanie miasta Szczecin, zorganizowanie wyjazdu studyjnego i pilotaż3
3
wykłady
T-W-1Przepisy prawa dotyczące pilotażu wycieczek i przewodnictwa turystycznego. Sylwetka zawodowa pilota wycieczek i przewodnika turystycznego, cechy osobowości i umiejętności pilota i przewodnika.2
T-W-2Zadania pilota i przewodnika - różnice w wypełnianiu ich zadań. Prawa i obowiązki pilota wycieczek i przewodnika turystycznego.2
T-W-3System szkolenia i nabywania uprawnień pilota wycieczek i przewodnika turystycznego. Rodzaje i klasy przewodników turystycznych2
T-W-4Etapy pracy pilota wycieczek, techniki pracy. Rola i zadania pilota - rezydenta.3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-A-2Przegląd teczek pilota udostępnionych przez biura podróży.16
A-A-3Przygotowanie wybranej przez prowadzącego przedmiot imprezy turystycznej.8
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń przez studenta.2
A-A-5Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia4
A-A-6Zbieranie i studiowanie fachowej literatury10
A-A-7Przygotowanie do organizacji imprezy turystycznej8
A-A-8Przygotowanie wyposażenia apteczki i sprawdzenie jej jakości6
60
zajęcia terenowe
A-T-1Wyjazd praktyczny związany z przygotowaniem do pilotażu.6
A-T-2Zapoznanie się z obowiązkami pilota i przewodnika. Przygotowanie przykładowej trasy zajęć terenowych.10
A-T-3Przegląd map i materiałów informacyjnych opisujących zabytki Szczecina.10
A-T-4Przygotowanie do omówienia zajęć terenowych - wnioski.4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Prowadzenie rozmów i konsultacji z praktykującymi przewodnikami i pilotami.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.5
A-W-4Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady z prezentacją multimedialną
M-2Dyskusja
M-3Analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania i analizy studium przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E13_W01
Student wie jakie są zadania pilota i przewodnika - różnice w wypełnianiu ich zadań.
TiR_1A_W01S1A_W01C-1T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E13_U01
Posiada umiejętność poprowadzenia grupy od momentu rozpoczęcia wycieczki do jej zakończenia.
TiR_1A_U05S1A_U05C-1T-W-4M-1, M-3S-1
TiR_1A_E13_U02
Zna formy zatrudniania przewodników i pilotów wycieczek.
TiR_1A_U04S1A_U04C-1T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E13_K01
Posiada kompetencje i wie jaka jest rola i zadania pilota - rezydenta.
TiR_1A_K02, TiR_1A_K04S1A_K02, S1A_K04C-1T-W-4, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
TiR_1A_E13_K02
Potrafi obsłużyć imprezę specjalistyczną. Potrafi określić sytuacje nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek.
TiR_1A_K06, TiR_1A_K05S1A_K05, S1A_K06C-1T-A-1, T-W-4M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E13_W01
Student wie jakie są zadania pilota i przewodnika - różnice w wypełnianiu ich zadań.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E13_U01
Posiada umiejętność poprowadzenia grupy od momentu rozpoczęcia wycieczki do jej zakończenia.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_E13_U02
Zna formy zatrudniania przewodników i pilotów wycieczek.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E13_K01
Posiada kompetencje i wie jaka jest rola i zadania pilota - rezydenta.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
TiR_1A_E13_K02
Potrafi obsłużyć imprezę specjalistyczną. Potrafi określić sytuacje nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek.
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kruczek Z., Kompendium pilota wycieczek, PROKSENIA, Kraków, 2007
  2. Gołembski G., Vademecum pilota grup, turystycznych, Akademia Ekonomiczna, Poznań, 2007
  3. Kruczek Z., Obsługa ruchu turystycznego, PROKSENIA, Kraków, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kruczek Z, Wajdzik M., Metodyka i technika pracy pilota – rezydenta, PROKSENIA, Kraków, 2006
  2. Gawlik T., Odpowiedzialność prawna przewodników turystycznych i przewodników wycieczek, Oddział Stołeczny PTTK, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obsługa imprez specjalistycznych przez pilota wycieczek. Sytuacje nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek.2
T-A-2Praca z grupą turystyczną, charakterystyka turystów. Metodyka pracy przewodnika turystycznego-oprowadzania wycieczek miejskich, terenowych i autokarowych.2
T-A-3Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy związane z pilotażem wycieczek i przewodnictwem turystycznym. Wyposażenie apteczki podręcznej i pierwsza pomoc przedlekarska.2
6

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zajęcia terenowe – poznanie miasta Szczecin, zorganizowanie wyjazdu studyjnego i pilotaż3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy prawa dotyczące pilotażu wycieczek i przewodnictwa turystycznego. Sylwetka zawodowa pilota wycieczek i przewodnika turystycznego, cechy osobowości i umiejętności pilota i przewodnika.2
T-W-2Zadania pilota i przewodnika - różnice w wypełnianiu ich zadań. Prawa i obowiązki pilota wycieczek i przewodnika turystycznego.2
T-W-3System szkolenia i nabywania uprawnień pilota wycieczek i przewodnika turystycznego. Rodzaje i klasy przewodników turystycznych2
T-W-4Etapy pracy pilota wycieczek, techniki pracy. Rola i zadania pilota - rezydenta.3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.6
A-A-2Przegląd teczek pilota udostępnionych przez biura podróży.16
A-A-3Przygotowanie wybranej przez prowadzącego przedmiot imprezy turystycznej.8
A-A-4Zaliczenie ćwiczeń przez studenta.2
A-A-5Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia4
A-A-6Zbieranie i studiowanie fachowej literatury10
A-A-7Przygotowanie do organizacji imprezy turystycznej8
A-A-8Przygotowanie wyposażenia apteczki i sprawdzenie jej jakości6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Wyjazd praktyczny związany z przygotowaniem do pilotażu.6
A-T-2Zapoznanie się z obowiązkami pilota i przewodnika. Przygotowanie przykładowej trasy zajęć terenowych.10
A-T-3Przegląd map i materiałów informacyjnych opisujących zabytki Szczecina.10
A-T-4Przygotowanie do omówienia zajęć terenowych - wnioski.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Prowadzenie rozmów i konsultacji z praktykującymi przewodnikami i pilotami.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.5
A-W-4Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E13_W01Student wie jakie są zadania pilota i przewodnika - różnice w wypełnianiu ich zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1- przybliżenie warunków i zasad pracy oraz współpracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego z biurami podróży, turystami i dostawcami usług turystycznych
Treści programoweT-W-2Zadania pilota i przewodnika - różnice w wypełnianiu ich zadań. Prawa i obowiązki pilota wycieczek i przewodnika turystycznego.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja
M-1wykłady z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E13_U01Posiada umiejętność poprowadzenia grupy od momentu rozpoczęcia wycieczki do jej zakończenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1- przybliżenie warunków i zasad pracy oraz współpracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego z biurami podróży, turystami i dostawcami usług turystycznych
Treści programoweT-W-4Etapy pracy pilota wycieczek, techniki pracy. Rola i zadania pilota - rezydenta.
Metody nauczaniaM-1wykłady z prezentacją multimedialną
M-3Analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania i analizy studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E13_U02Zna formy zatrudniania przewodników i pilotów wycieczek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1- przybliżenie warunków i zasad pracy oraz współpracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego z biurami podróży, turystami i dostawcami usług turystycznych
Treści programoweT-W-3System szkolenia i nabywania uprawnień pilota wycieczek i przewodnika turystycznego. Rodzaje i klasy przewodników turystycznych
T-W-4Etapy pracy pilota wycieczek, techniki pracy. Rola i zadania pilota - rezydenta.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja
M-3Analiza studiów przypadków
M-1wykłady z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania i analizy studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E13_K01Posiada kompetencje i wie jaka jest rola i zadania pilota - rezydenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1- przybliżenie warunków i zasad pracy oraz współpracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego z biurami podróży, turystami i dostawcami usług turystycznych
Treści programoweT-W-4Etapy pracy pilota wycieczek, techniki pracy. Rola i zadania pilota - rezydenta.
T-W-3System szkolenia i nabywania uprawnień pilota wycieczek i przewodnika turystycznego. Rodzaje i klasy przewodników turystycznych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja
M-1wykłady z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji podczas przygotowywania i analizy studium przypadku
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E13_K02Potrafi obsłużyć imprezę specjalistyczną. Potrafi określić sytuacje nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1- przybliżenie warunków i zasad pracy oraz współpracy pilota wycieczek i przewodnika turystycznego z biurami podróży, turystami i dostawcami usług turystycznych
Treści programoweT-A-1Obsługa imprez specjalistycznych przez pilota wycieczek. Sytuacje nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek.
T-W-4Etapy pracy pilota wycieczek, techniki pracy. Rola i zadania pilota - rezydenta.
Metody nauczaniaM-3Analiza studiów przypadków
M-2Dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0