Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>, Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia związane z turystyką.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1C1 Zapooznanie studenta z niezbędą wiedzą z zakresu podstaw zarządzania oraz nauki o organizacji,
C-2C2 Ukazanie studentom idei przedsiebiorczości- cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego
C-3C3 Zrozumienie przez studentów roli małych i średnich przedsiebiorstw w gospodarce
C-4C4 Kształtowanie u studentów wiedzy i umiejętności w prowadzeniu działalnosci gospodarczej
C-5C1 Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauki o organizacji.
C-6C2 Ukazanie studentom idei przedsiębiorczości - cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego.
C-7C3 Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-8C4 Zrozumienie przez studentów roli malych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w sektorze turystki.
C-9C5 Kształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1T1 Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw,1
T-A-2T2 Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel, przedsiębiorca, menadżer, wykonawca,1
T-A-3T3 Sylwetki słynnych przedsiębiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.1
T-A-4T4 Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.1
T-A-5T5 Strategia rozwoju przedsiębiorczości w firmach1
T-A-6T6 Organizacja i zarządzanie przedsięwzięciami.1
T-A-7T7 Innowacje jako zródło przedsiębiorczości.1
T-A-8T8 Przedsiębiorczość - istota i znaczenie.1
T-A-9T9 Autoanaliza cech osobowości jako czynnika postaw przedsiębiorczych.1
T-A-10T10 Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej- kryteria wyboru formy prawnej firmy.2
T-A-11T11 Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.2
T-A-12T14 Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.1
T-A-13T15 Zródła finansowania działalności gospodarczej.2
T-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.2
18
wykłady
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.1
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca1
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.2
T-W-4Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.1
T-W-5Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.1
T-W-6Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.1
T-W-7Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.17
A-A-3Udział w kolokwium.2
A-A-4udzial w konsultacjach15
A-A-5Przegląd literatury uzupełniającej.11
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Udzia w kolokwium2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury.5
A-W-5Przygotowanie do egaminu.4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1M1 Wykład z prezentacja multimedialna,
M-2M2 Dyskusja,
M-3M3 Analiza studiów przypadków.
M-4M1 wykład z prezentacją multimedialną
M-5M2 dyskusja
M-6M3 rozwiązanie zadań
M-7M4 analiza studiów przypadków
M-8M5 prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: S1F Ocena kolokwium,
S-2Ocena formująca: S2F Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i uzytkowania informacji,
S-3Ocena formująca: S3F Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów,
S-4Ocena formująca: S4F Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych,
S-5Ocena formująca: S5F Ocena kompetencji w zakresie myslenia i działalnia w sposób przedsiębiorczy,
S-6Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)
S-7Ocena formująca: S2 Ocena kolokwium czastkowego
S-8Ocena formująca: S3 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-9Ocena formująca: S4 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadków
S-10Ocena formująca: S5 Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji.
S-11Ocena formująca: S6 Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiajania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych pogladów.
S-12Ocena formująca: S7 Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych.
S-13Ocena formująca: S8 Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
S-14Ocena podsumowująca: S9 Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
S-15Ocena podsumowująca: S 10 Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania problemowe).
S-16Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium
S-17Ocena formująca: Zaliczenie na ocenę projektu w formie prezentacji
S-18Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E12_W01
Ma wiedzę o podstawowych problemach przedsiębiorstwa.
TiR_1A_W04, TiR_1A_W07, TiR_1A_W01S1A_W01, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W10, S1A_W11C-1, C-4, C-3, C-2T-A-13, T-A-6, T-W-2, T-A-10, T-W-7, T-A-5, T-A-12, T-A-8, T-A-11, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-7, T-A-2, T-A-9, T-W-6, T-W-3, T-A-3, T-A-14, T-A-4M-3, M-2, M-1S-5, S-2, S-6, S-1, S-4, S-3
TiR_1A_E12_W02
Ma wiedzę o przedsiębiorczości i jej aspektach.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W04, TiR_1A_W02S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W11C-1, C-4, C-3, C-2T-A-7, T-A-5, T-A-8, T-A-3, T-A-9, T-A-11, T-A-13, T-A-4, T-A-6, T-A-12, T-A-10, T-A-14M-2, M-1, M-3S-2, S-4
TiR_1A_E12_W03
Ma wiedzę o roli MSP w ekonomice regionu i kraju.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W02, TiR_1A_W07S1A_W01, S1A_W02, S1A_W07, S1A_W10C-3, C-2, C-1, C-4T-A-13, T-A-14, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-A-10, T-A-7, T-A-9, T-A-2, T-W-7, T-A-11, T-A-8, T-W-5, T-A-1, T-W-4, T-A-12, T-A-3, T-W-3, T-A-6M-3, M-1, M-2S-2, S-4
TiR_1A_E12_W05
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w gospodarowaniu.
TiR_1A_W04S1A_W04, S1A_W11C-5, C-6, C-7, C-8, C-9T-A-14M-4, M-5, M-6, M-7S-9, S-10, S-11, S-12

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E12_U05
Potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
TiR_1A_U03S1A_U03C-5, C-6, C-7, C-8T-W-5, T-W-3, T-W-4M-4, M-5, M-6, M-7, M-8S-8, S-9, S-11, S-14
TiR_1A_E12_U06
Potrafi wykorzystac podstawowa wiedze oraz informacje.
TiR_1A_U02S1A_U02C-5, C-6T-A-14, T-W-3, T-W-4M-4, M-5, M-6, M-7, M-8S-8, S-9, S-10, S-11, S-12, S-13, S-14, S-15
TiR_1A_E12_U08
Ma umiejetnosc formulowania wlasnych wnioskow i ocen firmy, sektora.
TiR_1A_U02S1A_U02C-7, C-8, C-9T-A-14M-4, M-5, M-6, M-7, M-8S-8, S-9, S-10, S-11, S-12, S-13, S-14, S-15

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E12_K01
Ma świadomość znaczenia przedsiębiorczości i podmiotów gospodarczych.
TiR_1A_K01, TiR_1A_K04, TiR_1A_K05S1A_K01, S1A_K04, S1A_K05C-5, C-9, C-7, C-8, C-6T-W-4, T-A-14, T-W-5, T-W-3M-4, M-5, M-8, M-7, M-6S-9, S-8, S-10, S-15, S-11, S-14, S-13, S-12
TiR_1A_E12_K02
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
TiR_1A_K06S1A_K06C-5, C-9, C-7, C-8, C-6T-W-4, T-A-14, T-W-5, T-W-3M-4, M-5, M-8, M-7, M-6S-9, S-8, S-10, S-15, S-11, S-14, S-13, S-12
TiR_1A_E12_K03
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TiR_1A_K03, TiR_1A_K02S1A_K02, S1A_K03C-5, C-9, C-7, C-6T-W-4, T-A-14M-5S-9, S-8, S-11, S-13, S-12
TiR_1A_E12_K04
Potrafi uzasadniać i bronić w trakcie dyskusji stawianych tez
TiR_1A_K02S1A_K02C-5, C-6, C-7, C-8, C-9T-A-14M-4, M-5, M-6, M-7, M-8S-16, S-17, S-18

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E12_W01
Ma wiedzę o podstawowych problemach przedsiębiorstwa.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
TiR_1A_E12_W02
Ma wiedzę o przedsiębiorczości i jej aspektach.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
TiR_1A_E12_W03
Ma wiedzę o roli MSP w ekonomice regionu i kraju.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
TiR_1A_E12_W05
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w gospodarowaniu.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E12_U05
Potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
TiR_1A_E12_U06
Potrafi wykorzystac podstawowa wiedze oraz informacje.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
TiR_1A_E12_U08
Ma umiejetnosc formulowania wlasnych wnioskow i ocen firmy, sektora.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E12_K01
Ma świadomość znaczenia przedsiębiorczości i podmiotów gospodarczych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
TiR_1A_E12_K02
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
TiR_1A_E12_K03
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
TiR_1A_E12_K04
Potrafi uzasadniać i bronić w trakcie dyskusji stawianych tez
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Brzezinski M., Wprowadzenie do nauki o przedsiebiorstwie, Difin, Warszawa, 2007
  2. Bednarski M., Gołembski G., Markiewicz E., Olszewski M., Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, PWN, Warszawa, 2007
  3. Janik B., Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki wolnorynkowej, 2011
  4. (red.) M. Strużycki, Przedsiębiorczość w teorii i praktyce, SGH, Warszawa, 2006
  5. Drucker P.F., Natchnienie czy fart czyli innowacja i przedsiębiorczość, EMKA, Warszawa, 2004
  6. Targalski J., Przedsiębiorczość i zarządzanie, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2003
  7. Sobieski R., Podstway przedsiębiorczosci w pytaniach iodpowiedziach, Difin, Warszawa, 2003
  8. Targalski J. (red.), Przedsiębiorczość i zarządzanie. Studium przypadków., Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2003
  9. Targalski J., Przedsiebiorczośc i zarządzanie, C.H. Beck, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Gospodarki , Przedsiębiorczośc w Polsce, Departament Analiz i Prognoz, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa, 2010
  2. Rapacz A., Przedsiębiorstwo turystyczne, Diffin, Warszawa, 2007
  3. US WZiEU, Ekonomika i Organizacja przedsiębiorstw, Mikrofirma, Szczecin, 2008
  4. red. L. Czechowski, Małe i średnie przedsiębiorstwa na rynku turystycznym, Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Gdańsku, Gdańsk, 2007
  5. Gregorczyk S., Romanowska M., Wachowiak P., Przedsiebiorczość bez tajemnic., WSiP, Warszawa, 2002
  6. Jędrzejczyk I., Nowoczesny biznes turystyczny, ekostrategie w zarządzaniu firmą, PWN, Warszaw, 2000
  7. Ministerstwo Gospodarki, Ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, tekst jednolity Dziennik Ustaw nr 155 z 2007., poz. 109, Ministerstwo Gospodarki, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1T1 Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw,1
T-A-2T2 Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel, przedsiębiorca, menadżer, wykonawca,1
T-A-3T3 Sylwetki słynnych przedsiębiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.1
T-A-4T4 Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.1
T-A-5T5 Strategia rozwoju przedsiębiorczości w firmach1
T-A-6T6 Organizacja i zarządzanie przedsięwzięciami.1
T-A-7T7 Innowacje jako zródło przedsiębiorczości.1
T-A-8T8 Przedsiębiorczość - istota i znaczenie.1
T-A-9T9 Autoanaliza cech osobowości jako czynnika postaw przedsiębiorczych.1
T-A-10T10 Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej- kryteria wyboru formy prawnej firmy.2
T-A-11T11 Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.2
T-A-12T14 Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.1
T-A-13T15 Zródła finansowania działalności gospodarczej.2
T-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.1
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca1
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.2
T-W-4Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.1
T-W-5Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.1
T-W-6Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.1
T-W-7Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.17
A-A-3Udział w kolokwium.2
A-A-4udzial w konsultacjach15
A-A-5Przegląd literatury uzupełniającej.11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Udzia w kolokwium2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu10
A-W-4Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury.5
A-W-5Przygotowanie do egaminu.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_W01Ma wiedzę o podstawowych problemach przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
TiR_1A_W07Ma ogólną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych
TiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1C1 Zapooznanie studenta z niezbędą wiedzą z zakresu podstaw zarządzania oraz nauki o organizacji,
C-4C4 Kształtowanie u studentów wiedzy i umiejętności w prowadzeniu działalnosci gospodarczej
C-3C3 Zrozumienie przez studentów roli małych i średnich przedsiebiorstw w gospodarce
C-2C2 Ukazanie studentom idei przedsiebiorczości- cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego
Treści programoweT-A-13T15 Zródła finansowania działalności gospodarczej.
T-A-6T6 Organizacja i zarządzanie przedsięwzięciami.
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca
T-A-10T10 Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej- kryteria wyboru formy prawnej firmy.
T-W-7Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.
T-A-5T5 Strategia rozwoju przedsiębiorczości w firmach
T-A-12T14 Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.
T-A-8T8 Przedsiębiorczość - istota i znaczenie.
T-A-11T11 Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-4Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-W-5Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.
T-A-1T1 Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw,
T-A-7T7 Innowacje jako zródło przedsiębiorczości.
T-A-2T2 Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel, przedsiębiorca, menadżer, wykonawca,
T-A-9T9 Autoanaliza cech osobowości jako czynnika postaw przedsiębiorczych.
T-W-6Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
T-A-3T3 Sylwetki słynnych przedsiębiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
T-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
T-A-4T4 Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
Metody nauczaniaM-3M3 Analiza studiów przypadków.
M-2M2 Dyskusja,
M-1M1 Wykład z prezentacja multimedialna,
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: S5F Ocena kompetencji w zakresie myslenia i działalnia w sposób przedsiębiorczy,
S-2Ocena formująca: S2F Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i uzytkowania informacji,
S-6Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)
S-1Ocena formująca: S1F Ocena kolokwium,
S-4Ocena formująca: S4F Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych,
S-3Ocena formująca: S3F Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_W02Ma wiedzę o przedsiębiorczości i jej aspektach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
TiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1C1 Zapooznanie studenta z niezbędą wiedzą z zakresu podstaw zarządzania oraz nauki o organizacji,
C-4C4 Kształtowanie u studentów wiedzy i umiejętności w prowadzeniu działalnosci gospodarczej
C-3C3 Zrozumienie przez studentów roli małych i średnich przedsiebiorstw w gospodarce
C-2C2 Ukazanie studentom idei przedsiebiorczości- cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego
Treści programoweT-A-7T7 Innowacje jako zródło przedsiębiorczości.
T-A-5T5 Strategia rozwoju przedsiębiorczości w firmach
T-A-8T8 Przedsiębiorczość - istota i znaczenie.
T-A-3T3 Sylwetki słynnych przedsiębiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
T-A-9T9 Autoanaliza cech osobowości jako czynnika postaw przedsiębiorczych.
T-A-11T11 Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
T-A-13T15 Zródła finansowania działalności gospodarczej.
T-A-4T4 Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-A-6T6 Organizacja i zarządzanie przedsięwzięciami.
T-A-12T14 Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.
T-A-10T10 Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej- kryteria wyboru formy prawnej firmy.
T-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
Metody nauczaniaM-2M2 Dyskusja,
M-1M1 Wykład z prezentacja multimedialna,
M-3M3 Analiza studiów przypadków.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: S2F Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i uzytkowania informacji,
S-4Ocena formująca: S4F Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_W03Ma wiedzę o roli MSP w ekonomice regionu i kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_W07Ma ogólną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-3C3 Zrozumienie przez studentów roli małych i średnich przedsiebiorstw w gospodarce
C-2C2 Ukazanie studentom idei przedsiebiorczości- cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego
C-1C1 Zapooznanie studenta z niezbędą wiedzą z zakresu podstaw zarządzania oraz nauki o organizacji,
C-4C4 Kształtowanie u studentów wiedzy i umiejętności w prowadzeniu działalnosci gospodarczej
Treści programoweT-A-13T15 Zródła finansowania działalności gospodarczej.
T-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
T-A-4T4 Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-A-5T5 Strategia rozwoju przedsiębiorczości w firmach
T-W-6Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-1Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiebiorstw.
T-W-2Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel przedsiębiorca, menadżer, wykonawca
T-A-10T10 Wady i zalety prowadzenia działalności gospodarczej- kryteria wyboru formy prawnej firmy.
T-A-7T7 Innowacje jako zródło przedsiębiorczości.
T-A-9T9 Autoanaliza cech osobowości jako czynnika postaw przedsiębiorczych.
T-A-2T2 Przedsiębiorca podmiotem przedsiębiorstwa. Podmioty: właściciel, przedsiębiorca, menadżer, wykonawca,
T-W-7Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.
T-A-11T11 Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
T-A-8T8 Przedsiębiorczość - istota i znaczenie.
T-W-5Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.
T-A-1T1 Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw,
T-W-4Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-A-12T14 Kontrola przedsiębiorcy oraz metody sprawowania kontroli. Jak założyć i zarejstrować przedsiębiorstwo.
T-A-3T3 Sylwetki słynnych przedsiębiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
T-A-6T6 Organizacja i zarządzanie przedsięwzięciami.
Metody nauczaniaM-3M3 Analiza studiów przypadków.
M-1M1 Wykład z prezentacja multimedialna,
M-2M2 Dyskusja,
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: S2F Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i uzytkowania informacji,
S-4Ocena formująca: S4F Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych,
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_W05Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w gospodarowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5C1 Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauki o organizacji.
C-6C2 Ukazanie studentom idei przedsiębiorczości - cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego.
C-7C3 Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-8C4 Zrozumienie przez studentów roli malych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w sektorze turystki.
C-9C5 Kształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
Treści programoweT-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
Metody nauczaniaM-4M1 wykład z prezentacją multimedialną
M-5M2 dyskusja
M-6M3 rozwiązanie zadań
M-7M4 analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-9Ocena formująca: S4 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadków
S-10Ocena formująca: S5 Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji.
S-11Ocena formująca: S6 Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiajania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych pogladów.
S-12Ocena formująca: S7 Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_U05Potrafi posługiwac sie podstawowymi kategoriami przedsiebiorczosci.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować podstawowe przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5C1 Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauki o organizacji.
C-6C2 Ukazanie studentom idei przedsiębiorczości - cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego.
C-7C3 Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-8C4 Zrozumienie przez studentów roli malych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w sektorze turystki.
Treści programoweT-W-5Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
T-W-4Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
Metody nauczaniaM-4M1 wykład z prezentacją multimedialną
M-5M2 dyskusja
M-6M3 rozwiązanie zadań
M-7M4 analiza studiów przypadków
M-8M5 prezentacje studentów
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: S3 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-9Ocena formująca: S4 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadków
S-11Ocena formująca: S6 Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiajania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych pogladów.
S-14Ocena podsumowująca: S9 Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_U06Potrafi wykorzystac podstawowa wiedze oraz informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5C1 Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauki o organizacji.
C-6C2 Ukazanie studentom idei przedsiębiorczości - cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego.
Treści programoweT-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
T-W-4Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
Metody nauczaniaM-4M1 wykład z prezentacją multimedialną
M-5M2 dyskusja
M-6M3 rozwiązanie zadań
M-7M4 analiza studiów przypadków
M-8M5 prezentacje studentów
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: S3 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-9Ocena formująca: S4 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadków
S-10Ocena formująca: S5 Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji.
S-11Ocena formująca: S6 Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiajania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych pogladów.
S-12Ocena formująca: S7 Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych.
S-13Ocena formująca: S8 Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
S-14Ocena podsumowująca: S9 Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
S-15Ocena podsumowująca: S 10 Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania problemowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_U08Ma umiejetnosc formulowania wlasnych wnioskow i ocen firmy, sektora.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-7C3 Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-8C4 Zrozumienie przez studentów roli malych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w sektorze turystki.
C-9C5 Kształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
Treści programoweT-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
Metody nauczaniaM-4M1 wykład z prezentacją multimedialną
M-5M2 dyskusja
M-6M3 rozwiązanie zadań
M-7M4 analiza studiów przypadków
M-8M5 prezentacje studentów
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: S3 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-9Ocena formująca: S4 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadków
S-10Ocena formująca: S5 Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji.
S-11Ocena formująca: S6 Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiajania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych pogladów.
S-12Ocena formująca: S7 Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych.
S-13Ocena formująca: S8 Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
S-14Ocena podsumowująca: S9 Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
S-15Ocena podsumowująca: S 10 Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania problemowe).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_K01Ma świadomość znaczenia przedsiębiorczości i podmiotów gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K04Identyfikuje i rozstrzyga problemy związane z wykonywaniem zawodu
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-5C1 Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauki o organizacji.
C-9C5 Kształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-7C3 Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-8C4 Zrozumienie przez studentów roli malych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w sektorze turystki.
C-6C2 Ukazanie studentom idei przedsiębiorczości - cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego.
Treści programoweT-W-4Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
T-W-5Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
Metody nauczaniaM-4M1 wykład z prezentacją multimedialną
M-5M2 dyskusja
M-8M5 prezentacje studentów
M-7M4 analiza studiów przypadków
M-6M3 rozwiązanie zadań
Sposób ocenyS-9Ocena formująca: S4 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadków
S-8Ocena formująca: S3 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-10Ocena formująca: S5 Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji.
S-15Ocena podsumowująca: S 10 Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania problemowe).
S-11Ocena formująca: S6 Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiajania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych pogladów.
S-14Ocena podsumowująca: S9 Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
S-13Ocena formująca: S8 Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
S-12Ocena formująca: S7 Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_K02Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-5C1 Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauki o organizacji.
C-9C5 Kształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-7C3 Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-8C4 Zrozumienie przez studentów roli malych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w sektorze turystki.
C-6C2 Ukazanie studentom idei przedsiębiorczości - cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego.
Treści programoweT-W-4Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
T-W-5Przedsiębiorstwo - aspekt ekonomiczny i prawny. Geneza przedsiębiorstw, podstawowe cechy przedsiębiorstw.
T-W-3Sylwetki słynnych przedsiebiorców XX i XXI wieku. Tajemnice sukcesów.
Metody nauczaniaM-4M1 wykład z prezentacją multimedialną
M-5M2 dyskusja
M-8M5 prezentacje studentów
M-7M4 analiza studiów przypadków
M-6M3 rozwiązanie zadań
Sposób ocenyS-9Ocena formująca: S4 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadków
S-8Ocena formująca: S3 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-10Ocena formująca: S5 Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji.
S-15Ocena podsumowująca: S 10 Ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania problemowe).
S-11Ocena formująca: S6 Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiajania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych pogladów.
S-14Ocena podsumowująca: S9 Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen formujących)
S-13Ocena formująca: S8 Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
S-12Ocena formująca: S7 Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_K03Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-5C1 Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauki o organizacji.
C-9C5 Kształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
C-7C3 Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-6C2 Ukazanie studentom idei przedsiębiorczości - cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego.
Treści programoweT-W-4Polityka Unii Europejskiej a kreowanie przedsiębiorczości.
T-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
Metody nauczaniaM-5M2 dyskusja
Sposób ocenyS-9Ocena formująca: S4 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowania studium przypadków
S-8Ocena formująca: S3 Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas tworzenia prezentacji
S-11Ocena formująca: S6 Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwiajania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych pogladów.
S-13Ocena formująca: S8 Ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
S-12Ocena formująca: S7 Ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E12_K04Potrafi uzasadniać i bronić w trakcie dyskusji stawianych tez
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-5C1 Zapoznanie studenta z niezbędną wiedzą z zakresu podstw zarządzania oraz nauki o organizacji.
C-6C2 Ukazanie studentom idei przedsiębiorczości - cechy działalności ludzkiej oraz ważnego czynnika wytwórczego.
C-7C3 Przygotowanie studentów do aktywnego uczestnictwa na rynku usług turystycznych.
C-8C4 Zrozumienie przez studentów roli malych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w sektorze turystki.
C-9C5 Kształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze turystyki.
Treści programoweT-A-14Przedsiębiorcza firma - studia przypadków.
Metody nauczaniaM-4M1 wykład z prezentacją multimedialną
M-5M2 dyskusja
M-6M3 rozwiązanie zadań
M-7M4 analiza studiów przypadków
M-8M5 prezentacje studentów
Sposób ocenyS-16Ocena formująca: Zaliczenie kolokwium
S-17Ocena formująca: Zaliczenie na ocenę projektu w formie prezentacji
S-18Ocena podsumowująca: Zaliczenie całościowe jako wypadkowa ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania
3,0w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne)
4,5Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie.