Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Historia turystyki i sportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych, nauk społecznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia turystyki i sportu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Konieczny <Slawomir.Konieczny@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z historii powszechnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej |
C-2 | poznanie i identyfikacja polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji. |
C-3 | Zdobycie wiedzy na temat osiągnięć polskiej turystyki i sportu |
C-4 | Zrozumienie uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. Geneza pojęcia sportu. | 2 |
T-A-2 | Organizacje turystyczno-krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami. | 2 |
T-A-3 | Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo-turystyczne do 1914 r. | 2 |
T-A-4 | Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r. | 2 |
T-A-5 | Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami. | 2 |
T-A-6 | Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczpospolitej. | 2 |
T-A-7 | Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach PRL. | 2 |
T-A-8 | Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach obecnych. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej. | 3 |
T-W-2 | Obszary kultury fizycznej. Geneza pojęcia turystyki i rekreacji. | 1 |
T-W-3 | Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. Średniowieczne i renesansowe peregrynacje. | 1 |
T-W-4 | Pątnicy i pielgrzymi. Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia. | 2 |
T-W-5 | Czynniki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w. | 1 |
T-W-6 | Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w. | 2 |
T-W-7 | Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji współcześnie. | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-A-3 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-A-4 | wyszukiwanie informacji w internecie | 15 |
A-A-5 | przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-A-6 | przygotowanie prezentacji | 6 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 12 |
A-W-2 | przytgotowanie do zajęć | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-5 | wyszukanie informacji w internecie | 8 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: ocena efektów pracy z literaturą |
S-3 | Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E4_W01 zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | TiR_1A_W02 | S1A_W02 | C-1, C-4, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-3 |
TiR_1A_E4_W02 potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | TiR_1A_W02 | S1A_W02 | C-1, C-4 | T-W-2, T-A-7, T-W-1, T-A-8 | M-1 | S-3 |
TiR_1A_E4_W03 potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i trurystyki na przestrzeni wieków i lat | TiR_1A_W02 | S1A_W02 | C-4, C-1, C-2 | T-A-4, T-W-3, T-A-5, T-W-2, T-A-6, T-A-3, T-A-2 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E4_U01 Analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | TiR_1A_U03 | S1A_U03 | C-4 | T-A-7, T-A-8 | M-2 | S-3 |
TiR_1A_E4_U02 Potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju turystyki i sportu | TiR_1A_U03 | S1A_U03 | C-2, C-1 | T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4 | M-2, M-1 | S-3 |
TiR_1A_E4_U03 Dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | TiR_1A_U03 | S1A_U03 | C-1, C-4, C-3 | T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-A-6, T-W-4 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E4_K01 Dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i spotru | TiR_1A_K01 | S1A_K01 | C-4, C-1 | T-A-4, T-W-2, T-A-5, T-W-3, T-W-1 | M-3 | S-2, S-1 |
TiR_1A_E4_K02 posiada zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu | TiR_1A_K04 | S1A_K04 | C-2 | T-A-7, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-6, T-A-8 | M-3 | S-1 |
TiR_1A_E4_K03 Jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Posce i na Świecie | TiR_1A_K01 | S1A_K01 | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6 | M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E4_W01 zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | 2,0 | nie zna historii turystyki i sportu w Polsce i na Świecie |
3,0 | bardzo słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
3,5 | słabo zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
4,0 | dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
4,5 | dość dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
5,0 | bardzo dobrze zna historię turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
TiR_1A_E4_W02 potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | 2,0 | nie potrafi wytłumaczyć uwarunkowań historycznych rozwoju turystyki i sportu |
3,0 | bardzo słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
3,5 | słabo potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
4,0 | dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
4,5 | dość dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
TiR_1A_E4_W03 potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i trurystyki na przestrzeni wieków i lat | 2,0 | nie potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat |
3,0 | bardzi słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat | |
3,5 | słabo potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat | |
4,0 | dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat | |
4,5 | dość dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi scharakteryzować idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki na przestrzeni wieków i lat |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E4_U01 Analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | 2,0 | nie potrafi analizować uwarunkowań historyczne rozwoju turystyki i sportu |
3,0 | bardzo słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
3,5 | słabo analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
4,0 | dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
4,5 | dość dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
5,0 | bardzo dobrze analizuje uwarunkowania historyczne rozwoju turystyki i sportu | |
TiR_1A_E4_U02 Potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju turystyki i sportu | 2,0 | nie potrafi opisać i ocenić idei i kierunków rozwoju sportu i turystyki |
3,0 | bardzo słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki | |
3,5 | słabo potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki | |
4,0 | dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki | |
4,5 | dość dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi opisać i ocenić idee i kierunki rozwoju sportu i turystyki | |
TiR_1A_E4_U03 Dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | 2,0 | nie potrafi dyskutować o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie |
3,0 | bardzo słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
3,5 | słabo dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
4,0 | dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
4,5 | dość dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
5,0 | bardzo dobrze dyskutuje o okresach historycznych w rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E4_K01 Dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i spotru | 2,0 | nie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu |
3,0 | wykazuje bardzo słabo dążenie do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu | |
3,5 | słabo dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu | |
4,0 | chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu | |
4,5 | dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu | |
5,0 | bardzo mocno dąży do zdobycia wiedzy nt. historii turystyki i sportu | |
TiR_1A_E4_K02 posiada zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu | 2,0 | nie posiada zdolności do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu |
3,0 | posiada bardzo słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu | |
3,5 | posiada słabą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu | |
4,0 | posiada dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu | |
4,5 | posiada dość dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu | |
5,0 | posiada bardzo dobrą zdolność do oceny problemów i uwarunkowań historycznych w rozwoju turystyki i sportu | |
TiR_1A_E4_K03 Jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Posce i na Świecie | 2,0 | nie jest wcale otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie |
3,0 | jest bardzo słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
3,5 | jest raczej słabo otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
4,0 | jest otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
4,5 | jest zdecydowanie otwarty na poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie | |
5,0 | jest bardzo otwarty i chętny do poznawanie idei i kierunków rozwoju turystyki i sportu w Polsce i na Świecie |
Literatura podstawowa
- Pawlusiński R, Historia rozwoju turystyki na Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej do 1989 roku, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Kraków, 2007
- Dudek D., Pojęcie rekreacji w polskiej tradycji terminologicznej, Folia Turistica, 2006, 17
- Żebrowski J., Historia szkolnych schronisk młodzieżowych w Polsce, Przegląd Turystyczny, 2000
- Tulibacki T., Hotel Europejski w Warszawie (cz.I). Historia Polskich Hoteli., Doradca Hotelarza, 2001, 2
- Różyczki P., Motywy i cele uprawiania turystyki religijnej na przestrzeni dziejów chrześcijaństwa., Humanistyczne aspekty sportu i turystyki: praca zbiorowa, (red.) Zbigniew Dziubiński, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Błaszczuk W., Organizacje samorządu hotelarskiego w Polsce. Historia i współczesność., Hotelarstwo w Polsce: stan i kierunki rozwoju w przededniu wejścia do Unii Europejskiej. (red. nauk.) Merski J., Witkowski Cz., Warszawa, 2004
- Wieloucha A., Sto lat zorganizowanej turystyki akademickiej w Polsce 1906-2006., Gościniec PTTK, 2006, 2
- Kapłon J., Z historii turystyki górskiej., Gościniec PTTK, 2001, 2