Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Fundusze europejskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundusze europejskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marlena Prochorowicz1 <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 12 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości na temat Unii Europejskiej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
C-4Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.1
T-A-2Obszary oddziaływania polityki strukturalnej.1
T-A-3Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej.1
T-A-4Zasady polityki strukturalnej: zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania.2
T-A-5Narodowy plan rozwoju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności) 2007-2013.1
T-A-6Sektorowe programy operacyjne.2
T-A-7Program Operacyjny Kapitał Ludzki.1
T-A-8Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.1
T-A-9Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.1
T-A-10Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.1
12
wykłady
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.1
T-W-2Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.1
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania1
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.1
T-W-5Reforma polityki regionalnej w 2006 roku1
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do kolokwium10
A-A-3Czytanie wskazanej literatury10
A-A-4wyszukanie wskazanych infirmacji w internecie5
A-A-5przygotowanie prezentacji5
A-A-6przygotowanie się do zajęć10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zajęć5
A-W-3przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E17_W01
Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
TiR_1A_W11P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04C-3T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5M-2S-1, S-3
TiR_1A_E17_W02
Wysaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
C-2, C-3T-A-8, T-A-1, T-A-10, T-A-9, T-A-7, T-W-3, T-W-4, T-A-6M-2, M-3S-1
TiR_1A_E17_W03
Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
C-1T-A-10, T-A-3, T-A-9, T-A-8, T-W-3, T-A-7, T-A-1, T-A-6M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E17_U01
Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
C-1T-W-1, T-W-6, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-3M-2S-3
TiR_1A_E17_U02
Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
C-2, C-4T-W-4, T-W-6, T-A-4, T-W-1, T-A-2, T-A-1M-2S-1, S-2
TiR_1A_E17_U03
Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
C-2, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-A-5, T-A-1, T-W-2M-1S-2, S-1
TiR_1A_E17_U04
Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
C-3, C-2T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-10, T-A-9M-1, M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E17_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
C-4, C-3T-A-1, T-A-6, T-A-10, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-3, T-W-3M-2, M-1S-3
TiR_1A_E17_K02
Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
C-3T-A-10, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-9, T-A-7, T-A-6M-2, M-1S-3
TiR_1A_E17_K03
Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
C-3, C-2, C-4T-A-3, T-A-6, T-A-8, T-W-3, T-A-9, T-W-4, T-A-10, T-A-7M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E17_W01
Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
2,0nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,0dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
5,0bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
TiR_1A_E17_W02
Wysaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
2,0nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,0słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,5dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,0dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,5dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
5,0bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
TiR_1A_E17_W03
Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
2,0nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,0dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
5,0bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E17_U01
Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
2,0nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE
3,0słabo zna nzrzędzie polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,0dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE
TiR_1A_E17_U02
Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
2,0nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,0słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,0dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
TiR_1A_E17_U03
Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
2,0nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,0słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,5dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,0dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,5dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
TiR_1A_E17_U04
Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
2,0nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,0posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,5posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,0posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,5posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
5,0posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E17_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,0słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,5raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
TiR_1A_E17_K02
Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
2,0nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,0jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,5jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,0jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,5jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
5,0jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
TiR_1A_E17_K03
Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
2,0nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,0niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,5raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,0chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,5dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE

Literatura podstawowa

  1. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski i Unii Europejskiej, PWE, Warszawa, 2008
  2. Szamańska A., Jak przygotować dobry wniosek czyli jak skutecznie pozyskiwać fundusze unijne 2007-2013, Warszawa, 2008
  3. Bajko Z.,Jóźwiak B., Fundusze strukturalne i Fundusz Spójności w Polsce na lata 2007-2013, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ładysz J., Polityka strukturalna Polski w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  2. Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.1
T-A-2Obszary oddziaływania polityki strukturalnej.1
T-A-3Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej.1
T-A-4Zasady polityki strukturalnej: zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania.2
T-A-5Narodowy plan rozwoju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności) 2007-2013.1
T-A-6Sektorowe programy operacyjne.2
T-A-7Program Operacyjny Kapitał Ludzki.1
T-A-8Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.1
T-A-9Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.1
T-A-10Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.1
T-W-2Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.1
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania1
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.1
T-W-5Reforma polityki regionalnej w 2006 roku1
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach20
A-A-2przygotowanie do kolokwium10
A-A-3Czytanie wskazanej literatury10
A-A-4wyszukanie wskazanych infirmacji w internecie5
A-A-5przygotowanie prezentacji5
A-A-6przygotowanie się do zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zajęć5
A-W-3przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Czytanie wskazanej literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_W01Zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W11ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-2Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-5Reforma polityki regionalnej w 2006 roku
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad funkcjonowania funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,0dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
5,0bardzo dobrzez zna zasady funkcjonowania funduszy europejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_W02Wysaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-A-8Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-A-10Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-9Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-7Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-A-6Sektorowe programy operacyjne.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyjaśnić zasad korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,0słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
3,5dość słabo wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,0dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
4,5dość dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
5,0bardzo dobrze wyjaśnia zasady korzystania ze wsparcia UE przez beneficjentów ostatecznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_W03Charakteryzuje zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-A-10Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-3Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-A-9Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-8Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-A-7Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-A-6Sektorowe programy operacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi podać zasad przyznawania wsparcie z funduszy europejskich
3,0słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
3,5dość słabo zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,0dobrzez zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
4,5dość dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
5,0bardzo dobrze zna zasady przyznawania wsparcia z funduszy europejskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_U01Analizuje narzędzia polityki strukturalnej UE
Cel przedmiotuC-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-A-5Narodowy plan rozwoju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności) 2007-2013.
T-A-3Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-A-4Zasady polityki strukturalnej: zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna narzędzi polityki strukturalnej UE
3,0słabo zna nzrzędzie polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,0dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze zna narzędzia polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrzez zna narzędzia polityki strukturalnej UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_U02Ocenia skuteczność stosowania zasad polityki strukturalnej
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-4Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE
Treści programoweT-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-6Narzędzia polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-A-4Zasady polityki strukturalnej: zasada koncentracji, zasada partnerstwa, zasada programowania, zasada współfinansowania.
T-W-1Polityka strukturalna, jej istota, cele, funkcje oraz instrumenty.
T-A-2Obszary oddziaływania polityki strukturalnej.
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,0słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
3,5dość słabo potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,0dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
4,5dość dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
5,0bardzo dobrze potrafi ocenić stosowanie zasad polityki strukturalnej UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_U03Dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-1Zdobycie teoretycznej wiedzy dotyczącej zasad funkcjonowania funduszy europejskich
Treści programoweT-W-5Reforma polityki regionalnej w 2006 roku
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-A-5Narodowy plan rozwoju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności) 2007-2013.
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-W-2Etapy rozwoju polityki strukturalnej UE.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,0słabo dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
3,5dość słabo potrafi dyskutować o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,0dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
4,5dośc dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
5,0bardzo dobrze dyskutuje o okresach programowania i efektach reform strukturalnych w UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_U04Posiada umiejętność wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
Treści programoweT-A-6Sektorowe programy operacyjne.
T-A-7Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
T-A-8Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-10Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-9Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,0posiada słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
3,5posiada dość słabe umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,0posiada dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
4,5posiada dość dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
5,0posiada bardzo dobre umiejętności wyszukania i doboru programu operacyjnego do obszaru wsparcia i konkretnego działania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_K01Dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwoiści ich wykorzystania
Cel przedmiotuC-4Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE
C-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-A-6Sektorowe programy operacyjne.
T-A-10Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-7Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
T-A-8Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-9Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-3Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,0słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
3,5raczej słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
4,5dość chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat funduszy europejskich i możliwości ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_K02Jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
Treści programoweT-A-10Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-1Fundusze strukturalne i inicjatywy wspólnotowe.
T-A-3Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-A-8Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-A-9Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-A-7Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
T-A-6Sektorowe programy operacyjne.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,0jest średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
3,5jest raczej średnio otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,0jest otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
4,5jest dość otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
5,0jest bardzo otwarty na poszukiwanie możliwości wsparcia działań ze strony funduszy UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E17_K03Angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad przyznawania dotacji z funduszy europejskich dla beneficjentów ostatecznych
C-2Zrozumienie prawidłowości korzystania z funduszy europejskich przez państwa członkowskie UE
C-4Nabycie wiedzy z zakresu stosowania narzędzi polityki strukturalnej UE
Treści programoweT-A-3Źródła i zasady finansowania działań w zakresie polityki strukturalnej Unii Europejskiej.
T-A-6Sektorowe programy operacyjne.
T-A-8Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka.
T-W-3Fundusze strukturalne – szczegółowa charakterystyka i zakres działań oraz praktyczne rozwiązania
T-A-9Regionalny Program Operacyjny województwa zachodniopomorskiego.
T-W-4Fundusze strukturalne w okresie programowania 2000-2006.
T-A-10Program Rozwoju Obszarów Wiejskich i jego znaczenie dla rozwoju lokalnego.
T-A-7Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,0niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
3,5raczej niechętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,0chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
4,5dość chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznawanie możliwości uzyskania wsparcia ze środków UE